Gå til innhold

Hvor ofte vaksinere hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen sier hvert år mens andre sier hvert tredje år. Hva er riktig?

Er det ikke hvert tredje år om man driver med utstilling eller andre hundesport?

Anonymkode: 1b811...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som vet? Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene vaksinen er hvert år, en annen er hvert andre eller tredje. Snakk med veterinær så får du innkalling når det er tid

Anonymkode: 34f12...f48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer hunden min 1 gang i året. Tar gjerne en helsesjekk i samme slengen, da han begynner å bli gammel nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kreves for utstilling/stevner osv er hvert 3 år ja. De fleste vaksinerer i tillegg mot kennelhoste, den er årlig - anbefalt for å starte stevner osv men ikke påkrevd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlevaksinen hvert 3. år, kun kennelhostevaksine de 2 årene mellom.

Kennelhostevaksine finnes både i sprøyteform og som nesevaksine, nesevaksinen anbefales ikke for miniatyrer eller brachycephale hunder.

Anonymkode: 37884...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen sier hvert år mens andre sier hvert tredje år. Hva er riktig?

Er det ikke hvert tredje år om man driver med utstilling eller andre hundesport?

Noen vaksiner settes hvert år (kennelhoste tror jeg det er) og en annen skal settes hvert tredje år. Veterinæren har oversikt over hva som skal gis det aktuelle året, så lenge du bruker samme veterinær hele tiden. Da ser de hva hunden din skal ha i journalen. Du bare bestiller time og sier det er for årlig vaksinering, og møter opp når du skal med hunden.

Det betyr at hvert tredje år når du kommer får hunden din to vaksiner, mens de andre årene får den kun en. Men vaksinering skjer altså hvert år.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer hunden min årlig, som anbefalt av veterinær. Det bør jo alle hundeeiere gjøre. Har aldri hørt om andre intervall. 

Anonymkode: 51fee...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (28 minutter siden):

Noen vaksiner settes hvert år (kennelhoste tror jeg det er) og en annen skal settes hvert tredje år. Veterinæren har oversikt over hva som skal gis det aktuelle året, så lenge du bruker samme veterinær hele tiden. Da ser de hva hunden din skal ha i journalen. Du bare bestiller time og sier det er for årlig vaksinering, og møter opp når du skal med hunden.

Det betyr at hvert tredje år når du kommer får hunden din to vaksiner, mens de andre årene får den kun en. Men vaksinering skjer altså hvert år.

Hunden skal ikke ha flere enn en vaksine av gangen, samlevaksinen inkluderer kennelhoste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hunden skal ikke ha flere enn en vaksine av gangen, samlevaksinen inkluderer kennelhoste. 

Ja, flere vaksiner i samme sprøyte? Det var jo det jeg sa. Eller jeg sa ikke hvor mange sprøyter som settes, men det er vel samma. De får flere i en og samme stikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er valpesyke, parvo og smittsom leverbetennelse hvert tredje år som er påkrevd for utstilling og andre sporter. 

Kennelhoste er årlig og frivillig, men anbefalt dersom man er på steder med høy smitterisiko (utstillinger er et skikkelig risikosted), hunden er eldre eller har nedsatt immunforsvar. 

Anonymkode: 7d684...853

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Den får jo flere enn en vaksine av gangen. De er bare samlet i en sprøyte. 

Anonymkode: 13ec7...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Den får jo flere enn en vaksine av gangen. De er bare samlet i en sprøyte. 

Anonymkode: 13ec7...aca

Sånn det stod så tenkte jeg det var snakk om flere stikk og det var det jeg rettet på bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at på Facebook så står det at hunden kun skal få en vaksine hvert tredje år ellers er det overforbruk. Også stod det noe om at det var mye bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jeg forvirra av! Trodde man måtte gjøre dette årlig. Hvilke vaksiner den skal ha vet Vet. Og det står også i passet eller hundeboka. Håper en Vet her inne kan gi et riktig svar🤗

Anonymkode: a0f32...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha den på kennel krever de ihvertfall årlig. Røk på en smell der da jeg snakket med veterinær som sa at årlig ikke var nødvendig.... Sto der med bikkja og fikk ikke levert...

Anonymkode: 87065...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hender jeg bruker kennel i løpet av sommeren, så jeg vaksinerer mot kennelhoste hvert år. Og utenom den hvert 3. år

Anonymkode: 540fc...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser at på Facebook så står det at hunden kun skal få en vaksine hvert tredje år ellers er det overforbruk. Også stod det noe om at det var mye bivirkninger.

Kennelhostevaksine har bare dokumentert virkning et år og må dermed gis årlig om hunden skal være beskyttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er på årlig sjekk for å få resept på bravecto, tar med helse-boka, så har veterinæren kontroll på hva som trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disney Adult skrev (29 minutter siden):

Min er på årlig sjekk for å få resept på bravecto, tar med helse-boka, så har veterinæren kontroll på hva som trengs. 

Dessverre overvaksinerer noen av de, så lurt å ha kontroll selv. 

Voksne hunder: Nobivac DHPPi hvert 3. år, Pi eller BbPi de 2 årene mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...