AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Har rammelån i dag innenfor ca 25% av verdi på bolig. Jeg er nå sykemeldt og det ser ut til å gå mot aap/ufør. Rammelånet har jeg 20 år i gjen på. Vil banken la meg beholde rammelån et, selv om inntekten min går ned? Jeg har nå ca 5800 i renter hver mnd og betaler i dag 15000 (egen valgt sum) inn hver mnd. Når jeg ikke får lønn lengre, vil jeg jo ikke kunne betale like mye, men vil jo kunne betale noe. Jeg bor alene og voksne barn. Vil banken kunne si opp mitt rammelån? Anonymkode: 02359...e0d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 Så lenge du betaler det du skal så sier ikke banken opp lånet. Anonymkode: eff01...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 Banken går ikke inn å etterkontrollerer lån så lenge du betjener det slik du skal. Men du vil kunne få vanskeligheter med refinansiering og lignende. Jeg ringte banken å ba om avdragsfrihet pga aap, de sa øyeblikkelig "her er seks måneder, god bedring!" Anonymkode: b276e...2ad 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 Når du får bekrefta AAP bør du snakke med banken. Hvor lenge til er det før sykmelding går ut? Hvis du søker AAP så kan det ta tid å få det så er du i fasen på søking, er du sikker på du blir ufør? Ja mye spørsmål. Det har og med hvor mye lån du har. Hvis du skulle bli ufør så kan det være banken sier at du umulig kan ha stor lån kontra utbetalt. Dvs du kan ikke betjene lånet. Mange ting som kommer inn her. Jeg har lite lån og er ufør. Har nå avdragsfrihet noen år. Lånet mitt er veldig lite kontra verdi av bolig + husleie. Du får jo mindre skatt. Kan være greit og ha god dialog med banken å gå gjennom inntekt kontra utgifter. Tror de fleste banker finner en løsning. Anonymkode: 4e5c0...ad4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 Det står vel noe i lånepapirene du signerte på da du fikk rammelånet? Noe om betingelser for å få beholde rammelånet? Jeg vil nok tro at banken ikke kan gjøre om rammelån til ordinært lån uten videre, bare fordi du har AAP/ufør. Det er selvsagt ikke automatikk i at man blir fattig og misligholder lånet idet man blir ufør. Jeg har en privat uføreforsikring som vil gi meg en stor engangsutbetaling dersom jeg blir ufør. Utbetalingen er større enn boliglånet jeg har nå, ergo vil jeg kunne bli gjeldfri dersom jeg blir ufør. Bankene bryr seg bare om betalingsevnen din, ikke hvor inntekten din kommer fra (unntatt hvitvasking, selvsagt) Anonymkode: c68a2...1fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå