AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Hei! Jeg har de siste ukene spist HELT annerledes enn jeg gjorde før med hensikten å slanke meg og bli sunnere. Jeg har kuttet ut alt av raske karbohydrater, spiser ikke godteri (ikke noe nå i påsken heller) og ikke annen ‘snacks’. Folk rundt meg sier jeg ser mye bedre ut allerede, og at det ser ut som jeg må ha gått ned en del allerede. Vel… vekta forteller noe annet. Jeg har gått ned bare 1.5kg…. Det som er rart er at buksene mine er blitt veldig løse og nærmest slenger over rumpa, for 3 uker siden var de helt stramme. Jeg ser heller ikke for meg at fett er byttet ut med muskelmasse: ja jeg har kanskje gått litt mer tur enn jeg pleide, men ikke sånn at jeg liksom bør ha lagt på meg muskler. Det er demotiverende å se at vekten ikke går ned når man legger ned en så stor innsats og endring. Det er heller ikke noen ‘skjulte kalorier’ jeg får i meg, fordi jeg spiser veldig enkel mat. Her er en typisk dag: Frokost -1-2 husman knekkebrød med et tynt lag kremost og spinat (spørs på apetitten, er ikke en veldig frokost-person) Lunsj - Havregrøt kokt på 50g havregryn og 2dl ekstra lettmelk og 1/2ts salt, toppet med 1/2 banan og et par bringebær. Middag - Et kyllinglår og grønnsaker bakt i form i ovnen (rotgrønnsaker, ikke potet, kun 1 ss olje) Kveldsmat -Samme som frokost Noen god forklaring på dette? Stiller kroppen min seg om og at det er derfor det går tregt, gjør jeg noe galt? (kanskje nevneverdig at jeg dessuten ikke fikk mensen denne måneden, den skulle kommet ca 1 uke etter jeg begynte på dietten, ps: ikke mulighet for at jeg er gravid) K19 Anonymkode: 7ffc8...9f9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 Hvor aktiv er du? Jeg synes det er et normalt kosthold, som hvertfall holder vekten stabil. Ettersom du ikke går ned, så ville jeg prøvd med mer aktivitet. Det med velt tar også tid, så selv om du ikke har gått ned noe enda, kan du likevel gå ned neste uke. Kveldsmat kan kanskje byttes ut til noe enklere? Anonymkode: 3e195...f68 2
Skjold Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 Muskler har ikke du bygd på så kort tid nei, ikke bygger man noe muskelmasse av å gå heller. 1,5kg ned på noen få uker derimot er ganske bra og noe du burde være stolt over, tenk deg hvor mye det blir over et helt år! For å gå ned i vekt så er det eneste som spiller en rolle kalorier inn mot kalorier ut, du blir tynnere av å spise 1300 kalorier godteri enn 1600 kalorier sunn mat, selvfølgelig er det smart å kutte ut godteri og spise sunt, ville bare understreke at kalorier er det eneste som teller på vekttap. Den mest effektive måten å gå ned i vekt på er å telle kalorier og justere basert på resultat. Kardio der man har økt puls over lengre tid hjelper også en del, men du burde uansett telle kalorier for å sikre deg at du ikke skeier ut, øynene dine klarer ikke å se om du har 100 kalorier pålegg per knekkebrød eller 150 kalorier per knekkebrød og det blir stor forskjell når man spiser hundrevis/tusenvis av knekkebrød i året. Husk at permanente endringer er det eneste som betyr noe, ikke fokuser på om det tar 6 måneder å nå målet ditt eller om det tar 9 måneder, for om du går tilbake til gamle vaner går vekta opp igjen uansett, hold fokuset på å bygge gode vaner for resten av livet.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 1,5 kilo på tre uker er en halv kilo i uka. Det er et helt normalt vekttap når man slanker seg. Anonymkode: 12066...0e9 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): (kanskje nevneverdig at jeg dessuten ikke fikk mensen denne måneden, den skulle kommet ca 1 uke etter jeg begynte på dietten, ps: ikke mulighet for at jeg er gravid) K19 Anonymkode: 7ffc8...9f9 Oi oi oi! Ikke bare "kanskje nevneverdig", men veldig nevneverdig. At du mister menstruasjon er et stort faresignal på at kroppen din har gått i sultmodus. Ta kontakt med legen din! Anonymkode: 79b4d...a73 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei! Jeg har de siste ukene spist HELT annerledes enn jeg gjorde før med hensikten å slanke meg og bli sunnere. Jeg har kuttet ut alt av raske karbohydrater, spiser ikke godteri (ikke noe nå i påsken heller) og ikke annen ‘snacks’. Folk rundt meg sier jeg ser mye bedre ut allerede, og at det ser ut som jeg må ha gått ned en del allerede. Vel… vekta forteller noe annet. Jeg har gått ned bare 1.5kg…. Det som er rart er at buksene mine er blitt veldig løse og nærmest slenger over rumpa, for 3 uker siden var de helt stramme. Jeg ser heller ikke for meg at fett er byttet ut med muskelmasse: ja jeg har kanskje gått litt mer tur enn jeg pleide, men ikke sånn at jeg liksom bør ha lagt på meg muskler. Det er demotiverende å se at vekten ikke går ned når man legger ned en så stor innsats og endring. Det er heller ikke noen ‘skjulte kalorier’ jeg får i meg, fordi jeg spiser veldig enkel mat. Her er en typisk dag: Frokost -1-2 husman knekkebrød med et tynt lag kremost og spinat (spørs på apetitten, er ikke en veldig frokost-person) Lunsj - Havregrøt kokt på 50g havregryn og 2dl ekstra lettmelk og 1/2ts salt, toppet med 1/2 banan og et par bringebær. Middag - Et kyllinglår og grønnsaker bakt i form i ovnen (rotgrønnsaker, ikke potet, kun 1 ss olje) Kveldsmat -Samme som frokost Noen god forklaring på dette? Stiller kroppen min seg om og at det er derfor det går tregt, gjør jeg noe galt? (kanskje nevneverdig at jeg dessuten ikke fikk mensen denne måneden, den skulle kommet ca 1 uke etter jeg begynte på dietten, ps: ikke mulighet for at jeg er gravid) K19 Anonymkode: 7ffc8...9f9 Hvor mye veier du da? Jeg driver også å slanker meg, bmi 24,5 nå, og jeg hadde ikke gått ned på dette, men kanskje holdt vekta. Om du ikke er frokostmenneske, kan du forsøke å droppe frokosten heller noen uker, og se om det gir utslag? Evt bytt ut havregrøten med noe med mer proteiner og mindre karbohydrat? Feks salat med kylling osv., omelett eller annet? Jeg må rett og slett holde meg unna så mye karbo som mulig for å gå ned Anonymkode: d84e1...12d
I Grosny Skrevet 1. april 2024 #7 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei! Jeg har de siste ukene spist HELT annerledes enn jeg gjorde før med hensikten å slanke meg og bli sunnere. Jeg har kuttet ut alt av raske karbohydrater, spiser ikke godteri (ikke noe nå i påsken heller) og ikke annen ‘snacks’. Folk rundt meg sier jeg ser mye bedre ut allerede, og at det ser ut som jeg må ha gått ned en del allerede. Vel… vekta forteller noe annet. Jeg har gått ned bare 1.5kg…. Det som er rart er at buksene mine er blitt veldig løse og nærmest slenger over rumpa, for 3 uker siden var de helt stramme. Jeg ser heller ikke for meg at fett er byttet ut med muskelmasse: ja jeg har kanskje gått litt mer tur enn jeg pleide, men ikke sånn at jeg liksom bør ha lagt på meg muskler. Det er demotiverende å se at vekten ikke går ned når man legger ned en så stor innsats og endring. Det er heller ikke noen ‘skjulte kalorier’ jeg får i meg, fordi jeg spiser veldig enkel mat. Her er en typisk dag: Frokost -1-2 husman knekkebrød med et tynt lag kremost og spinat (spørs på apetitten, er ikke en veldig frokost-person) Lunsj - Havregrøt kokt på 50g havregryn og 2dl ekstra lettmelk og 1/2ts salt, toppet med 1/2 banan og et par bringebær. Middag - Et kyllinglår og grønnsaker bakt i form i ovnen (rotgrønnsaker, ikke potet, kun 1 ss olje) Kveldsmat -Samme som frokost Noen god forklaring på dette? Stiller kroppen min seg om og at det er derfor det går tregt, gjør jeg noe galt? (kanskje nevneverdig at jeg dessuten ikke fikk mensen denne måneden, den skulle kommet ca 1 uke etter jeg begynte på dietten, ps: ikke mulighet for at jeg er gravid) K19 Anonymkode: 7ffc8...9f9 Litt tålmodighet er bra, men er du sikker på at det er bra for deg å gå ned i vekt? Har du BMI på over 26, så er det sannsynligvis bra. Det er lurt å gå ned i moderat tempo, og du beskriver jo også at du går ned i klesstørrelse, så slankingen din har god effekt. Det viktigste med slanking er å ikke slippe seg opp igjen.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #8 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye veier du da? Jeg driver også å slanker meg, bmi 24,5 nå, og jeg hadde ikke gått ned på dette, men kanskje holdt vekta. Om du ikke er frokostmenneske, kan du forsøke å droppe frokosten heller noen uker, og se om det gir utslag? Evt bytt ut havregrøten med noe med mer proteiner og mindre karbohydrat? Feks salat med kylling osv., omelett eller annet? Jeg må rett og slett holde meg unna så mye karbo som mulig for å gå ned Anonymkode: d84e1...12d Ærlig talt. Her er det ein 19 år gammel jente, som har mistet mensen, fordi hun sulter seg, og du gir henne slike svar? Anonymkode: 79b4d...a73 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #9 Skrevet 1. april 2024 Nei altså her tror jeg noen av dere misforstår. Det er uten tvil essensielt for helsen min at jeg går ned i vekt. Jeg veier 102kg og er bare 171høy, altså overvekt eller fedme eller hva det er. Anonymkode: 7ffc8...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #10 Skrevet 1. april 2024 Men du går jo ned i vekt? Hva hadde du forventet? Anonymkode: 7baae...ba7 4
Skjold Skrevet 1. april 2024 #11 Skrevet 1. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ærlig talt. Her er det ein 19 år gammel jente, som har mistet mensen, fordi hun sulter seg, og du gir henne slike svar? Anonymkode: 79b4d...a73 Slapp av hysteriet. TS går ned 0,5 kg i uken, noe av dette er nok også vannvekt. Dette er ikke sult, dette er moderat slanking. Så lenge TS ikke når ned noe spesielt mer enn 1 kg i uken er det ingen grunn til å heve øyebrynene. Endret 1. april 2024 av Skjold 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #12 Skrevet 1. april 2024 1/2 kg til 1 kg i uka er helt ok vektnedgang. Du skal vel ned ca 30 kg, og det kommer til å ta tid. Kommer til å stoppe opp innimellom også. Anbefaler deg å bruke en app med kaloriverdier. Og du må finne en skikkelig variert diett. Hvis ikke er det fort å gå lei. Anbefaler deg å finne oppskrifter på Fett og forstand.no. På Tights.no finner du en del matvarer, f.eks blomkålris som er fint tilbehør til middag. Det er også sellerirotpure. Skrell en rot (ca 400 gr), kutt i biter, kok noen minutter. Slå av vannet, tilsett tre skjeer creme fresh, litt smør og krydder. Kjør med stavmikser. Holder som erstatning for potet til tre middager. Den er veldig lav på karbohydrater. Lær deg å bruke urter istedet for salt. Salt binder vannet i kroppen. Anonymkode: 5e7ea...e85 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #13 Skrevet 1. april 2024 Ser det er nevnt over, men verdt å gjenta. Når man snakker om vekttap isolert sett, så hjelper det ikke å legge om kostholdet om man fortsatt inntar for mye energi. Satt på spissen, så kan du slanke deg ved kun å spise Snickers. Du kan også bli overvektig av kun å spise grønnsaker. Anonymkode: 57d5f...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #15 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ærlig talt. Her er det ein 19 år gammel jente, som har mistet mensen, fordi hun sulter seg, og du gir henne slike svar? Anonymkode: 79b4d...a73 Først og fremst så jeg ikke hun var 19, litt relevant. Men hun ventet altså mensen 1 uke etter oppstart, en kropp på over 100 kg er ikke i krise / sultmodus etter ei uke på moderat diett. Anbefaler dog ts, i en alder av 19 med vektproblematikk, å oppsøke lege og få skikkelig veiledning. Du har dine beste år fremfor deg å gjøre endringer på, mye bedre nå enn senere i livet når det kanskje er snakk om full jobb, barn osv. Lykke til! 😊🤞 Anonymkode: d84e1...12d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #16 Skrevet 1. april 2024 Til TS: jeg tastet inn det du spiser i Lifesum-appen, og kom fram til at du spiser under 1300 kcal per dag. Da gjettet jeg på 300 gram rotgrønnsaker til middag, og 200 gram kyllinglår med skinn. Det er lite, og du vil selvsagt gå ned i vekt med det næringsinntaket. Du understreker at du ikke spiser potet: det trenger du ikke være redd for. Potet er ikke en så "farlig" matvare som mange vil ha det til dersom man vil ned i vekt. At du ikke har fått mensen har neppe så mye med dietten å gjøre, da du bare hadde gått på diett en uke da mensen skulle kommet. Stress, derimot, kan bidra til å forsinke mensen. PS: jeg håper virkelig ikke dette er en av de dårlige aprilsnarr-trådene her inne i dag. Anonymkode: 8a5dd...4b5 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #17 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men du går jo ned i vekt? Hva hadde du forventet? Anonymkode: 7baae...ba7 Akkurat det samme jeg skulle si. Ts har gått ned 1,5kg på 3 uker, det er kjempebra og innenfor anbefaling. Anonymkode: cab5a...505 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #18 Skrevet 1. april 2024 Er ikke noe galt med inntaket, det er forventningene dine til hvor mye du skal gå ned som er feil! Dessuten går det i rykk og napp! 1,5 kg på tre uker er bra! Jeg har gått ned 23 kg på et år, det tar tid! Anonymkode: c3c4e...330 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #19 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.47): Oi oi oi! Ikke bare "kanskje nevneverdig", men veldig nevneverdig. At du mister menstruasjon er et stort faresignal på at kroppen din har gått i sultmodus. Ta kontakt med legen din! Anonymkode: 79b4d...a73 Jeg himler så hardt med øynene at du sikkert hører det, hvor enn du er. Anonymkode: 0a37e...4e9 2
Gjest Lurven Skrevet 4. april 2024 #20 Skrevet 4. april 2024 Det er vel anbefalt å gå ned ca 0,5 kg pr uke, så du ligger ikke så dårlig an. Men knekkebrød og havregrøt inneholder faktisk mer kalorier enn man skulle tro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå