AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Barna mine går enda i barnehagen så jeg vet ikke noe om dette, men etter det jeg har lest blir jeg veldig sjokkert! Kan det virkelig stemme at skolen kan bestemme så mye om hva som skjer privat? Kan noen forklare litt bedre? Kjenner jeg virkelig gruer meg til eldste begynner på skolen 😅 Kan skolen bestemme alt om bursdager, gaver, skjerm bruk, venner, kosthold, ferier og andre ting som skjer privat? Eller lunsj og klær på skolen? Hva bestemmes på skolen hos barna dine? Anonymkode: c6f11...8fa 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 1. april 2024 Dette som du no har ramset opp blir stort sett diskutert på foreldremøte der foreldrene evt blir enig om disse tingene. Skolen bare hjelper til og legge til rett. Anonymkode: 96d66...3bc 45 1 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 1. april 2024 Jeg har opplevd skolens «bestemmelse» som ekstremt lite problematisk. Vi har normalt sunne matpakker, klær etter vær henger på barnets plass, tar i hovedsak ferie når det er skolefri, og ekskluderer ikke ved bursdager. Snakk om å konstruerer problemer på forhånd a…. Anonymkode: 05001...1f5 61 2 39
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 Riktig nok noen år siden mine barn gikk på barneskolen. Men det var vi forelder som ble enig i hvordan bursdagene og gaven skulle være. Alt annet var opp til foreldrene. Men ferie så må du søke om hvis du skal ha det utenom de vanlige feriene som skolen har ja. Men det er jo ikke noe rart da. Anonymkode: eacac...b85 14 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette som du no har ramset opp blir stort sett diskutert på foreldremøte der foreldrene evt blir enig om disse tingene. Skolen bare hjelper til og legge til rett. Anonymkode: 96d66...3bc Men "må" man være enig? Min vennine fortalte foreksmpel at det ble bestemt på foreldremøte at barna bare skal ha maks 1.5 time skjerm tid om dagen hjemme? Er vel ingen som har noe med det å gjøre? Anonymkode: c6f11...8fa 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 når foreldre ikke evner og det gjør de dessverre ikke altid skjønner at utesenging er sykt råttent må de faktisk oppdra foreldre å Anonymkode: b8da7...6be 7 1 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #7 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har opplevd skolens «bestemmelse» som ekstremt lite problematisk. Vi har normalt sunne matpakker, klær etter vær henger på barnets plass, tar i hovedsak ferie når det er skolefri, og ekskluderer ikke ved bursdager. Snakk om å konstruerer problemer på forhånd a…. Anonymkode: 05001...1f5 Vil bare vøre forbredt. Blir litt satt ut over alt jeg hører om det å ha skolebarn 🤭🥲😅 Anonymkode: c6f11...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #8 Skrevet 1. april 2024 Skolen bestemmer ingenting på fritiden. Det er alltid noen overivrige foreldre som tror at de og skolen kan bestemme kollektive regler, men det er bare tull og tøys. Utenfor skoletiden er det barnets foreldre som bestemmer😀 Anonymkode: 3918a...c8d 25 9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #9 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men "må" man være enig? Min vennine fortalte foreksmpel at det ble bestemt på foreldremøte at barna bare skal ha maks 1.5 time skjerm tid om dagen hjemme? Er vel ingen som har noe med det å gjøre? Anonymkode: c6f11...8fa Det virker veldig rart å diskutere skjermtid på foreldremøter. For våre barn har vi diskutert sosiale medier, bursdagsbesøk og maksimal gavesum o.l. Det er ingen som bestemmer over andre foreldre men man diskuterer seg fram til en felles enighet for at barna skal best mulige forutsetninger for en god skolehverdag. Anonymkode: 2a3e7...68c 13 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #10 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men "må" man være enig? Min vennine fortalte foreksmpel at det ble bestemt på foreldremøte at barna bare skal ha maks 1.5 time skjerm tid om dagen hjemme? Er vel ingen som har noe med det å gjøre? Anonymkode: c6f11...8fa Hva er galt med den regelen? De er jo i barnehagen ennå? De skal ha tid til lekser og kanskje middag og litt frisk luft. Anonymkode: e7973...3ca 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #11 Skrevet 1. april 2024 Haha ja, de kan nå bare prøve seg å "bestemme" noe her i huset når vår eldste begynner på skolen. Jeg godtar null av det om det ikke egner oss Anonymkode: 29b28...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #12 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barna mine går enda i barnehagen så jeg vet ikke noe om dette, men etter det jeg har lest blir jeg veldig sjokkert! Kan det virkelig stemme at skolen kan bestemme så mye om hva som skjer privat? Kan noen forklare litt bedre? Kjenner jeg virkelig gruer meg til eldste begynner på skolen 😅 Kan skolen bestemme alt om bursdager, gaver, skjerm bruk, venner, kosthold, ferier og andre ting som skjer privat? Eller lunsj og klær på skolen? Hva bestemmes på skolen hos barna dine? Anonymkode: c6f11...8fa Eneste skolen har bestemt her er at invitasjoner til bursdager kun deles ut hvis minimum alle av samme kjønn blir invitert, at kake ikke er lov å ta med til bursdager på skolen. Skolen bestemmer ingenting. Det er foreldrene som møter på foreldremøtet som bestemmer. Skolen har ikke bestemmelsesrett på en damn shit som skjer utenfor skoletiden. Så dersom slike regler finnes på din skole - så er det foreldrene som har bestemt - er du uenig i det bør du stille opp aktivt på foreldremøter etc når barna begynner på skolen Anonymkode: e5458...ecb 16 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #13 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er galt med den regelen? De er jo i barnehagen ennå? De skal ha tid til lekser og kanskje middag og litt frisk luft. Anonymkode: e7973...3ca Dette var min veninne, hun har barn i 4 klasse. Men når det kommer til mine barn varierer skjerm tiden veldig. Noen dager er vi ute hele dagen. Andre dager spiller vi nintendo sammen i et par timer i løpet av dagen. Vil ikke at andre skal styre våres hobbyer 😅 Anonymkode: c6f11...8fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #14 Skrevet 1. april 2024 Jeg er så glad jeg hadde barn den tida før all den overstyringa kom så jeg slapp å ha 10-12 villstyringer på bursdager. Her var det kun barnas beste venner som ble bedt og det var aldri noe problem. Vi lever i en verden der alt skal være så rettferdig at det er til å spy av! Bare vent til man blir voksne, livet er og blir aldri rettferdig da. Det vil alltid være ulikt og det er helt greit. Anonymkode: 0cf1c...303 5 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #15 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var min veninne, hun har barn i 4 klasse. Men når det kommer til mine barn varierer skjerm tiden veldig. Noen dager er vi ute hele dagen. Andre dager spiller vi nintendo sammen i et par timer i løpet av dagen. Vil ikke at andre skal styre våres hobbyer 😅 Anonymkode: c6f11...8fa Slapp av😊 Verken skole eller andre foreldre kan bestemme dette. Dere bestemmer selv hva dere gjør på fritiden, hvem dere inviterer hjem, hvordan dere feirer bursdager, hvor dere drar på ferie, aktiviteter etc. Jeg har 5 barn og har alltid bestemt alt dette selv. Noen overivrige foreldre i hver klasse vil gjerne sjefe og overstyre. Jeg bare ignorerer dem og ler av det hele😀 Anonymkode: 3918a...c8d 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #16 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barna mine går enda i barnehagen så jeg vet ikke noe om dette, men etter det jeg har lest blir jeg veldig sjokkert! Kan det virkelig stemme at skolen kan bestemme så mye om hva som skjer privat? Kan noen forklare litt bedre? Kjenner jeg virkelig gruer meg til eldste begynner på skolen 😅 Kan skolen bestemme alt om bursdager, gaver, skjerm bruk, venner, kosthold, ferier og andre ting som skjer privat? Eller lunsj og klær på skolen? Hva bestemmes på skolen hos barna dine? Anonymkode: c6f11...8fa Mulig du ikke ser det selv nå. Men felles regler er faktisk det beste for barna som gruppe. Da er det likt for alle. Når jeg vokste opp hadde nabolaget slike felles regler og de gjaldt i alle hus. Men ikke på alt. Men middagstid, leksetid og leggetid. Og haddeddt vært mye spilling så hadde vi nok hatt en felles regel på det. Det med mat på skolen hadde vi også den gangen og tar det som en selvfølge at nugatti og brus ikke var noe man tok med dit. Når mine var små så var ikke vi foreldrene i takt med hverandre og det har oppstått mye konflikter og frustrasjon for både store og små. Feksnår vi var små så hadde vi felles tid på morgenen når vi fikk lov å gå bort. På søndag var det etter kirketiden. Husker vi satt på trappa ute og ventet på kirkeklokkene skulle si fra at kirketiden var over. Da kunne nok foreldrene slappe av hver søndag morgen. Kirketiden gjalt nok ogsåpå lørdag. Med mindre annet var avtalt, så fikk vi ikke gå over til naboen før kl 11, tidligst. Jeg ble vekket av en mamma hver lørdag og søndag kl07:30. Lite hjalp det å si ikke ring før kl 11 jeg trenger å sove å ta det litt med ro på helg. Svaret jeg fikk var at jammen vi liker å starte dagen tidlig... så det endte opp med at jeg måtte bli sinna for å få en tid å slappe av på. Så felkes regler skolen foreslår er bygget på en felles forståelse og felles behov. Og det burde du virkelig hylle. Det drar ned konflikter og stressnivå. Hos både store og små Anonymkode: 3c0cd...296 7 1 7
c_buk Skrevet 1. april 2024 #17 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eneste skolen har bestemt her er at invitasjoner til bursdager kun deles ut hvis minimum alle av samme kjønn blir invitert. Dette kan ingen andre enn foreldrene selv bestemme. Disse såkalte "reglene" medfører ingen konsekvenser, sp det at skolene kaller dette regler finne jeg litt merkelig. Tips eller retningslinjer hadde vært mer presist. Man velger selv hvor medgjørlig man skal være. Man er i sin fulle rett til å ikke følge de samme føringene som de andre foreldrene er enige om. Men å ikke være medgjørlig og gjøre det andre ønsker har en sosial pris. Så da må man velge mellom å gjøre det man synes er rett eller å gjøre det andre sier du bør gjøre. 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #18 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er galt med den regelen? De er jo i barnehagen ennå? De skal ha tid til lekser og kanskje middag og litt frisk luft. Anonymkode: e7973...3ca Det kan selvsagt ikke skolen eller de andre foreldrene bestemme. Barn tåler at det er forskjellige regler. Anonymkode: 0637e...4e0 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #19 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men "må" man være enig? Min vennine fortalte foreksmpel at det ble bestemt på foreldremøte at barna bare skal ha maks 1.5 time skjerm tid om dagen hjemme? Er vel ingen som har noe med det å gjøre? Anonymkode: c6f11...8fa Man må selvfølgelig ikke være enig og det er i foreldregruppene disse diskusjonene dukker opp. Veldig bra å ha samme forståelse av barns hverdag og hvordan skape noen felles kjøreregler. Det gjør hverdagen lettere for foreldrene. Feks så kan det være utfordrende med dyre bursdagsgaver til alle i klassen for noen. I noen klasser kjøper bursdagsbarnets foreldre en fin gave som er fra klassen og gjestene har ikke med annen gave enn et kort de har laget. Da går det opp i opp når alle blir invitert til alle, men blir billigere enn å bruke 150 og mer på hvert av barna i alle bursdagene. Når det gjelder skjermtid så er det nødvendig med regler. Det er skolen som ser og opplever trøtte, uopplagte og ukonsentrerte elever som mister lærdom i klassesituasjonen og leseleksa blir bortprioritert av skjermtid. Skjermtid er et stort problem. Jeg jobber i skolen og ser barn som later som de er syke for å komme hjem og få spille. Dette skjer langt ned i klassene og er svært ødeleggende for de barna det gjelder, men det ser selvfølgelig ikke barnet selv og noen ganger heller ikke foresatte. Skolen har lover og satsningsområder de er pålagt å forholde seg til og de ønsker det beste for DITT barn. Anonymkode: 1c9a5...53f 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #20 Skrevet 1. april 2024 Det virker som om du ikke deltar noe særlig i samfunnet vårt. Du vet ikke noe om Norges lover eller vårt demokrati hvis du tror at skolen kan bestemme over hobbyene dere har hjemme. Du virker heller ikke reflektert om du ikke forstår hvorfor det er en fin ting at foreldrene i klassen enes over visse kjøreregler som bursdager osv, det er til barnas beste. Les aviser og kom deg i jobb slik at denne ressurssvakheten din ikke går i arv. Anonymkode: 0c28b...04e 9 1 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå