AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Hei! Jeg skal søke om ledsagerbevis til mitt barn. Der skal det vedlegges legeerklæring, men jeg har dessverre ingen legeerklæring som er nyere enn ett år (erklæringen må være max ett år). Jeg er veldig lite lysten på å ta med barnet til fastlegen og forklare mens barnet hører på om hvor dårlig funksjonsnivå det har. Vår vanlige fastlege er dessverre i permisjon, og vikarlegen kjenner foreløpig ikke vårt barn. Mitt spørsmål er; er det mulig å få legetime og gjennomgå dette uten at barnet er med? Anonymkode: 6e3dd...de8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 E-konsultasjon? Kan ikke huske sist jeg var fysisk hos legen engang, det meste går digitalt. Anonymkode: 693d6...01d 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 Tenker også E konsultasjon. Siden du allerede har hatt en legeerklæring, så kan man jo tenke seg st det bare er snakk om en fornyelse. Vikarlege har tilgang til barnets journal og burde kunne skrive en attest basert på den. Anonymkode: 9e8cf...a48 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 Her sendte jeg bare emelding til legen at jeg trengte og fikk da tilsendt. Men har barnet hatt før? For da trengte ikke vi ny erklæring. Bare sendte inn at vi trengte ny siden den gamle hadde gått ut Anonymkode: bb73b...885 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): E-konsultasjon? Kan ikke huske sist jeg var fysisk hos legen engang, det meste går digitalt. Anonymkode: 693d6...01d Det var en god idé med e-konsultasjon, da får jeg ikke så mye fravær fra jobb! Men spørsmålet er likevel, kan jeg gjennomføre dette uten at barnet er med og må høre på at moren forteller hvor dårlig det fungerer? Anonymkode: 6e3dd...de8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her sendte jeg bare emelding til legen at jeg trengte og fikk da tilsendt. Men har barnet hatt før? For da trengte ikke vi ny erklæring. Bare sendte inn at vi trengte ny siden den gamle hadde gått ut Anonymkode: bb73b...885 Greia er at den forrige legeerklæringen er fra BUP-legen, som nå dessverre har sluttet. Barnet er nå ferdig utredet hos BUP og ble overført til fastlegen i fjor sommer. Anonymkode: 6e3dd...de8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #7 Skrevet 1. april 2024 Så lenge barnet har en diagnose bør det ikke være noe problem å få en erklæring uten at barnet er mest! Anonymkode: 1b8d3...58e
Gjest Lija Skrevet 1. april 2024 #8 Skrevet 1. april 2024 (endret) Hvor gammelt er barnet da? Endret 29. desember 2024 av Lija
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #9 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så lenge barnet har en diagnose bør det ikke være noe problem å få en erklæring uten at barnet er mest! Anonymkode: 1b8d3...58e Jeg har nå lett gjennom alle papirer angående barnet og ser at BUP overførte epikrisen til fastlegen. Da bør jo barnet få slippe å bli med. Tenker dere at det beste Da blir å booke en e-konsultasjon? Lija skrev (Akkurat nå): Hvor gammelt er barnet da? Jeg sendte og bare melding og ba om legeerklæring til søknad om ledsagerbevis. Da skal jeg prøve det. Har litt dårlig erfaring med pasientsky, men skal prøve. Tusen takk for alle svar, TS Anonymkode: 6e3dd...de8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #10 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var en god idé med e-konsultasjon, da får jeg ikke så mye fravær fra jobb! Men spørsmålet er likevel, kan jeg gjennomføre dette uten at barnet er med og må høre på at moren forteller hvor dårlig det fungerer? Anonymkode: 6e3dd...de8 E-konsultasjon er skriftlig. Anonymkode: 693d6...01d 2
Sirah Skrevet 1. april 2024 #11 Skrevet 1. april 2024 Jeg hadde også bare bedt om en e-konsultasjon. Dersom legen mener det er nødvendig med mer (telefontime/oppmøte) så får du beskjed om det og kan ta det derfra 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #12 Skrevet 1. april 2024 Har barnet diagnose er det null stress da har du jo og ytelser fra nav og kommune og da kjenner de dere såpass at du sikkert ikke trenger legeerklæring engang. Det trengte ikke vi hun fra kommunen søkte for oss til og med vi måtte bare sende bilde Anonymkode: 76c07...322 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #13 Skrevet 1. april 2024 Trengte ikke legge ved legeerklæring da jeg søkte om ledsagerbevis. Skrev legens kontaktinfo, så innhenter de opplysninger ved behov. Anonymkode: 259c8...5ce
Diskulis Skrevet 1. april 2024 #14 Skrevet 1. april 2024 BUP legen burde hatt en handover med fastlegen så de kjenner til hva som er gjort før. Hør med BUP hva de evt har som legen kan få tilgang på. Hvis ikke vil normalt ikke legen sitte og snakke foran barnet om alt som er negativt, annerledes og vanskelig. Det gjør de med voksne. Kanskje legen vil observere barnet, hvis hen har for lite informasjon om barnets fungeringsevne til å bare ville gå god for et ledsagerbevis. Men samtalen rundt barnets evner vil normalt skje med dere voksne. Barn som ikke er store nok til å delta i samtalen, skal heller ikke «snakkes om» mens de lytter. Da får barnet kanskje sitte på et lekerom imens. Eller de ringer deg/tar en e-konsultasjon hvis det ikke er mulig.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #15 Skrevet 1. april 2024 Hvis dere må ha med legeerklæring, ville jeg sendt melding til fastlegen og be om en bekreftelse på diagnosen av ny dato som du kan bruke til søknad om ledsagerbevis. trenger ikke booke time for slikt, hvis det er snakk om en permanent diagnose. Anonymkode: 1f153...deb 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #16 Skrevet 1. april 2024 Dette er veldig enkelt. Du skriver i en e-konsultasjon at du trenger fornyet legeerklæring pga behiv for ledsagerbevis. Du henviser til epikrise fra bup. Barnet skal selvsagt ikke høre på at du gjør denne bestillingen, hverken fysisk eller digitalt. Du trenger ikke booke noe som helst, du skriver en e-konsultasjon i kveld og får svar når legen har tid Anonymkode: c348a...f13 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #17 Skrevet 1. april 2024 Du booker ikke e-konsultasjon, du sender inn skriftlig melding. Vikarlegen kan fint gjøre det uten å treffe barnet basert på journal. Anonymkode: f19b8...210 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #18 Skrevet 1. april 2024 For vår del går vi kun til habiliteringen. Barnet er aldri sykt, og fastlegen kjenner derfor ikke barnet. Vi sendte bare melding til fastlegen via helsenorge.no og sa vi trengte legeerklæring for å søke ledsagerbevis. Fastlegen skrev legeerklæring basert på epikrisene som hun sikkert får kopi av fra habiliteringen. Anonymkode: 50ada...b65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå