Gå til innhold

Er lavkarbo egentlig så effektivt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er lavkarbo egentlig så effektivt eller funker det bare fordi du må følge strengere regler for hva du kan spise og da blir det lettere å ikke bli fristet? Har hørt at man mister noe av sulthetsfølelsen så det frister å prøve. Jeg har gått ned 10 kg og har 10 kg igjen, men det står litt stille. 

Anonymkode: 819ad...23f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lavkarbo er veldig effektivt. I en studie med lavkarbo vs lavkalori som stadig blir sitert av motstandere av lavkarbo, så slanket lavkarbogruppa seg i noen uker (kunne spise seg mette, måtte bare kutte i karbohydrater), og så økte de karbohydratene gradvis til vektnedgangen stagnerte (ca ved måned 3). Så fortsatte de i resten av studiens to år på dette nivået. Lavkalorigruppa fikk ikke spise seg mette og måtte holde seg til en viss kalorimengde gjennom studiens to år. Det tok lavkalorigruppa et helt år å ta igjen lavkarbo som hadde slanket seg i noen uker og så gikk over til vedlikehold. Men hva var konklusjonen til studien? At det ikke betyr noe om man velger lavkarbo eller lavkalori... Forstå det den som kan...

Anonymkode: 1cf3f...2ea

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Funker før noen, før andre ikke. Karbo er veldig enkelt å overspise på, og blir det erstatte med protein eller fiberrik mat går du lett ned i vekt. Erstatter du det med store mengder fett, så nei.

Anonymkode: 0b9d8...ded

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er effektivt i den grad at fett og proteiner metter lenger enn karbo, og bytter man da mye av karbo med fett, så kan man få i seg mindre kalorier uten å bli mer sulten, men som med alt annet så handler det om kalorier, men alt blir enklere når maten metter mer per kalori, da får man ofte i seg mindre kalorier enn det føles som 

Anonymkode: 57211...472

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som et par av de over her også sier: lavkarbo er bare effektivt når man er i kaloriunderskudd. 

Hvis man skal rangere næringsstoffers metthetsfølelse fra mest til minst er rekkefølgen protein - fett - karbohydrat. 

Anonymkode: 15a27...da8

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! :D 

Jeg føler at jeg "sitter litt fast" nå og håper at det vil bli lettere å holde seg mett på lavkarbo.  

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er lavkarbo egentlig så effektivt eller funker det bare fordi du må følge strengere regler for hva du kan spise og da blir det lettere å ikke bli fristet? Har hørt at man mister noe av sulthetsfølelsen så det frister å prøve. Jeg har gått ned 10 kg og har 10 kg igjen, men det står litt stille. 

For det første; jeg troller ikke og mener ikke være morsom på andres bekostning. Aldri. At jeg er både dypt sarkastisk og dypt ironisk til tider - ja. Men ikke denne gangen. 

Spørsmålet er: 

Hvorfor er dere opptatt av dietter? Lavkakabo/lav-ditt/lav-datt og alle andre mulige og umulige dietter. 
Hva med å spise normal mat, handle på butikken og lage mat hjemme?

Jeg drikker Coca-Cola, jeg spiser punch praliner, jeg tar et glass vin nesten daglig,  da legen har sagt det er sunt for hjertet og blodomløpet.
Jeg spiser biff, fisk, poteter, kyllin, griller elsker rødt kjøtt, kort sagt; jeg lever normalt.

Jeg handler fisk i fiskebutikken kjøtt hos slakterbutikken, delikatesser i delikatessebutikken. Fordi det er billigere enn Rema og Kiwi; man kjøper dert man skal ha, ikke det som ligger i en pakke. 

I en alder av snart 65 er jeg samme jeans-størrelse som da jeg var russ. Jeg trener aldri, men jeg liker gå tur. 
Jeg lever. 

What did I miss? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (2 minutter siden):

For det første; jeg troller ikke og mener ikke være morsom på andres bekostning. Aldri. At jeg er både dypt sarkastisk og dypt ironisk til tider - ja. Men ikke denne gangen. 

Spørsmålet er: 

Hvorfor er dere opptatt av dietter? Lavkakabo/lav-ditt/lav-datt og alle andre mulige og umulige dietter. 

Jeg drikker Coca-Cola, jeg spiser punch praliner, jeg tar et glass vin nesten daglig,  da legen har sagt det er sunt for hjertet og blodomløpet.
Jeg spiser biff, fisk, poteter, kyllin, griller elsker rødt kjøtt, kort sagt; jeg lever normalt.

Jeg handler fisk i fiskebutikken kjøtt hos slakterbutikken, delikatesser i delikatessebutikken. Fordi det er billigere enn Rema og Kiwi; man kjøper dert man skal ha, ikke det som ligger i en pakke. 

I en alder av snart 65 er jeg samme jeans-størrelse som da jeg var russ. Jeg trener aldri, men jeg liker gå tur. 
Jeg lever. 

What did I miss? 

Insulinresistens. Det er det du har gått glipp av. 

Anonymkode: f0b5d...1b7

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Insulinresistens. Det er det du har gått glipp av. 

Anonymkode: f0b5d...1b7

No offence, men jeg stilte et spørsmål om hvorfor man ikke lever normalt og leter etter motedietter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er: 

Jeg lever. 

What did I miss? 

Folk har forskjellige forutsetninger i forhold til vekt også. Min mor var som deg. Hun kunne spise og drikke akkurat hva hun ville og uante menger (virket det som) og hun trente aldri. Hun la ikke på seg et gram. Jeg var også slik... fram til jeg ble 35 - da begynte jeg sakte, men sikkert å legge på meg. Dette kan skyldes alder, lavere aktivitetsnivå pga sykdom, hormonforandringer eller hva som helst annet - men slik ble det altså. Så etter at vekten viste 20 kg for mye bestemte jeg meg for at noe måtte gjøres, og da er jeg helt avhengig av å tenke på hva jeg putter i munnen. 

For meg er diett uaktuelt - jeg kjører livstilsendring med lavkarbo. Dette har funket fjell for meg, jeg spiser mer næringstett mat som holder blodsukkeret mitt stabilt og dermed slipper jeg å crave godteri og kaste meg over potetgullposen fordi jeg akutt MÅ spise noe.

Dette gjør meg selvfølgelig mer bevisst på hva jeg kan ha i huset for ikke å bli fristet, alt av godteri og sukkerholdige drikker og forbudt her og jeg har også begynt å trene. Fordi jeg merker bedring og jeg kjenner at jeg har skikkelig godt av det - og dermed noe jeg ønsker å fortsette med. Så om det er lavkarbo i seg selv eller bare at tankegangen min har blitt endret fordi jeg har blitt bevisst på det, spiller ingen rolle - det funker for meg!

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Graviditet og antidepressiva fikk meg til å legge på meg. That did you miss. Livet skjer. Om du ikke har prøvd å gå ned i vekt heller så skjønner du det ikke. Kan vi la tråden handle om lavkarbo? Er så slitsomt når tråder sporer av. 

TS. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (12 minutter siden):

No offence, men jeg stilte et spørsmål om hvorfor man ikke lever normalt og leter etter motedietter. 

Æsj, nei ser du følger tråden. OK du vant. Ta tråden.

Over og ut, TS. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har jeg brukt en oversikt fra Andreas Eenfeldts bok "Matrevolusjonen". Jeg har fargekodet vinnerne, og om forskjellen var statistisk signifikant, altså så stor at det sannsynlivis ikke er tilfeldigheter.. Det er verdt å merke seg at lavfett aldri vant med en forskjell som var statistisk signifikant. Ikke på én eneste markør. Det var mye grønt der... :) Gult og rødt kan man egentlig se bort fra, siden forskjellen mellom gruppene er så liten. 

Lavkarbo Vs lavfett.jpg

Anonymkode: 1cf3f...2ea

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er effektivt i den grad at fett og proteiner metter lenger enn karbo, og bytter man da mye av karbo med fett, så kan man få i seg mindre kalorier uten å bli mer sulten, men som med alt annet så handler det om kalorier, men alt blir enklere når maten metter mer per kalori, da får man ofte i seg mindre kalorier enn det føles som 

Anonymkode: 57211...472

Jeg trodde at det også handlet om hvordan de ulike makronæringsstoffene (fett, karbohydrater og proteiner) påvirker hormoner, f.eks. insulinproduksjon? Lavt inntak av karbohydrater gir lavere insulinnivåer i kroppen, slik at den (kroppen) forbrenner fett i stedet for sukker/karbohydrater. Kroppen vil alltid velge den lettest tilgjengelige energikilden først, og det er karbohydrater. Dersom man fyller på med mye karbohydrater, vil altså kroppen forbrenne disse (først), og ikke fett, litt forenklet framstilt.

Anonymkode: 14ee1...73a

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og termisk forbrenning. Kroppen bruker ca 30% av proteiner på fordøyelse, ca 1-3% av fett på fordøyelse og ca 5-10% av karbohydrater. Høyprotein (når man også følger med på kalorier) er bra for metthetsfølelse og muskler. Så det er mange måter man kan se på at karbohydrater lett og med fordel kan ofres eller kortes ned på. Ikke helt svar på lavkarbo, men. 

Anonymkode: 92669...848

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...