Gå til innhold

Utsatt for vold på jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i første klasse og har blitt angrepet av et barn som  kastet mobilen  i ansikte mitt slik at nesen min knakk har operert og er fortsatt sykmeldt på 2 mnd og dårlige utsikter til snarlig retur. Hva gjør jeg videre? erstatning? kjenner jeg har fått angst for og komme tilbake også

Anonymkode: c7a0e...ec5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først så håper jeg det ble skrevet skademelding etter hendelsen? Det er svært viktig at dette blir rapportert. Du skal ikke ha utgifter med dette da det skjedde på arbeidsplassen. 

Har kommunen du jobber i noen bedriftshelsetjeneste? Det kan finnes samtaletilbud du kan benytte deg av. 

Anonymkode: 05cc4...02a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med din nærmeste leder. Jeg har vært i lignende situasjon, og fikk heldigvis være på et annet trinn. 

Anonymkode: 92042...9f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er ikke norsklærer forstår jeg. 

🙈🫣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en elev med sterke diagnoser i klasserommet. Den angrep stadig andre elever og meg. Endte opp med at jeg fikk «snudd» ting til at den bare angrep meg.. Bedre for barna, men jeg ble etter hvert redd. For det kunne komme stoler flyvende mot meg i stor fart, fant kniver i sekken osv.. Dette var på småtrinnet. 

Fikk permanent skade, jeg også. Ikke noe veldig alvorlig, men nok til at det er kjipt. Jeg nektet å bli på trinnet. Fikk heldigvis bytte. Ser etter jobb utenfor skolen selv… Tror det der er fremtidens skole, siden man skal være lite bemannet med stadig sterkere og flere diagnoser i klasserommet. Jeg er for inkludering, men ikke på denne måten. 

Anonymkode: 87c93...1cf

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Angst for å jobbe med førsteklassinger... Det sier litt om dagens standard på lærerne. 

Anonymkode: 46e3b...8f3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Angst for å jobbe med førsteklassinger... Det sier litt om dagens standard på lærerne. 

Nå er ikke jeg ts, men selvsagt kan man det.

Ville ikke du vært engstelig for sakser kastet mot øynene dine og ansikt? Når de finner svære stokker de prøver å slå deg så hardt som mulig med ute på tur? Eller om de kommer med kommenterer som «Jeg vet hvilken barnehage barnet ditt går i!» 

Alt dette er eksempler fra 1. trinn. Prøv å takle det der alene, mens du skal undervise 20 andre i matte. 

Anonymkode: 87c93...1cf

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

eller standaren på ungene dere produserer? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når vi får personskader på jobb, så registrerer vi det i avviksystemet. Deretter yrkesskadesak til NAV. 
Utgifter du har hatt frem til du har vedtak om yrkesskade får du refundert. Videre behandling kan ofte tas direkte med arbeidsgivers forsikringsselskap eller NAV. Dette har din leder oversikt over.

Nå gikk jeg ut i fra at du jobber på offentlig skole og ikke privat. Om du jobber privat så vet jeg ikke.

Anonymkode: ebbd4...dc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om det har sklidd helt ut med problematiske barn. Jeg var i verstingklassen på ungdomsskolen og sleit litt i den forbindelse, men likevel var det jo ingenting mot oppførselen til en del barn i dag. Hos oss måtte foreldre til slutt være til stede i klasserommet, og det fungerte ganske bra. Et par av elevene ble flytta til spesialskole. Sånne småterrorister kan ikke få holde på.

Anonymkode: 9f2ea...0e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvordan kan vi hjelpe disse barna og de utsatte ansatte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.06):

Når vi får personskader på jobb, så registrerer vi det i avviksystemet. Deretter yrkesskadesak til NAV. 
Utgifter du har hatt frem til du har vedtak om yrkesskade får du refundert. Videre behandling kan ofte tas direkte med arbeidsgivers forsikringsselskap eller NAV. Dette har din leder oversikt over.

Nå gikk jeg ut i fra at du jobber på offentlig skole og ikke privat. Om du jobber privat så vet jeg ikke.

Anonymkode: ebbd4...dc0

Det er akkurat det samme for private skoler som det er for offentlige. I tillegg til NAV, har arbeidsgiver et privat forsikringsselskap du burde melde skaden inn til. 

Det er først og fremst snakk om å få tilbake utgifter knyttet til skaden. Får du varige men, kan det tenkes privat forsikring kan gi et lite beløp i erstatning, men fra NAV kommer det nok neppe opp i minstekravet på 15% varig medisinsk invaliditet. 

Anonymkode: 5ab70...6cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 10.49):

eller standaren på ungene dere produserer? 

😂😂

Anonymkode: 5736f...4a1

Skrevet

Prat med lederen din. Dere skal også ha en bedriftshelsetjeneste som du kan henvises til for noen samtaler med psykolog. 
Ellers støtter jeg det å få registret hendelsen, kontakte forsikringsselskapet og dokumentasjon til NAV for evt yrkesskade. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...