Gå til innhold

I denne trenden med gavefritt, kan man ikke bestemme selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som vil ha gavefri bursdag i klassen til sønnen min, men jeg synes foreldre kan velge selv. At om de ønsker gavefritt så skriver man det i invitasjonen. Noen som har erfaring med dette? Funker det greit?

Anonymkode: f95f0...7d3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel helt an på hva klassen har blitt enig om, men i utgangspunktet er jeg enig med deg ja.

Anonymkode: 634e3...774

• Nyttig 1
Skrevet

Så de som vil ha gaver må få gaver fra de som vil ha gavefrie bursdager...? Eller hvordan skal det gå for seg? Noen gir gaver, noen gir ikke?

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei enten skal alle få gaver eller ingen 😅 Hadde heller hatt et fast beløp alle kan bli enige om😊 100-150 kr 🤷‍♀️ vet ikke hva man gir nå til dags men dere skjønner tegninga😃

Anonymkode: 6d77a...451

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hele vitsen med bursdag er jo gaver 

Anonymkode: 7c56a...6c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (2 minutter siden):

Så de som vil ha gaver må få gaver fra de som vil ha gavefrie bursdager...? Eller hvordan skal det gå for seg? Noen gir gaver, noen gir ikke?

Nei er det jeg og lurer på da. Ble bestemt gavefritt i første, men mange foreldre følte den avgjørelsen bare ble tatt over hodet på de. 
Jeg vet at jeg synes gaver på bursdag er fint, og at man heller kan snakke om at man kan jo lage noe, kjøpe brukt osv (slikt er jo i vinden nå), men ikke ta ifra barna gleden med gaver. Og det er utopi at man har gavefritt hele barneskolen, vi vil jo få en diskusjon stadig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er noen som vil ha gavefri bursdag i klassen til sønnen min, men jeg synes foreldre kan velge selv. At om de ønsker gavefritt så skriver man det i invitasjonen. Noen som har erfaring med dette? Funker det greit?

Min erfaring gjennom årenes løp med barn på 18, 9 og 7 er at når 18-åringen gikk på barneskolen så ga man penger eller gave uten et fastsatt beløp. 

Med 9-åringen (4.trinn) er det noen som kjøper gave fra alle og at man kan vippse 25 kr, mens andre igjen ikke skriver noe og dermed blir det gave.

For 7-åringen (1.trinn) har det heller ikke vært inngått en avtale blant foreldre og de som hadde bursdag i siste halvdel av fjoråret nevnte ingenting om gave.

Men etter nyttår skrev et foreldrepar at de kjøper gave fra alle uten at man trenger å bidra, og den trenden har da flere kastet seg på...utenom oss. Ikke at det er viktig at barnet får så mange gaver, men synes kanskje det har blitt satt en standard som man ikke i plenium har blitt enige om fordi alle vil være så korrekte. For barn så er gaver viktig og da både og gi og å få. Mine barn elsker å gi gaver til bursdager, dog lærer jeg de at vi ikke kan bruke allverdens penger. Jeg vil også legge til at "trenden" som er satt i mitt yngste barns trinn er en trend som legger et ekstra press på foreldre med dårlig råd, at de skal arrangere bursdag og kjøpe gave fra alle i klassen eller jentene som da gjelder for mitt barn. Å få gaver gagner også de barna i familier med dårlig råd.

Anonymkode: b5a3b...df8

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei er det jeg og lurer på da. Ble bestemt gavefritt i første, men mange foreldre følte den avgjørelsen bare ble tatt over hodet på de. 
Jeg vet at jeg synes gaver på bursdag er fint, og at man heller kan snakke om at man kan jo lage noe, kjøpe brukt osv (slikt er jo i vinden nå), men ikke ta ifra barna gleden med gaver. Og det er utopi at man har gavefritt hele barneskolen, vi vil jo få en diskusjon stadig. 

Dette ser ut som du har ditt eget perspektiv og et samlet "voksenperspektiv".

Hva synes barna? Vet du at de alle opplever glede ved å gi/få gave? Mange barn er klar over at foreldrene har dårlig råd og de lar være å si fra til foreldrene at de er invitert. For da slipper foreldre utgiften med gave. Noen foreldre har ikke en gang råd til å kjøre/sende barnet med bussen.

Anonymkode: 98324...08d

• Liker 2
Skrevet

Kan det være en ide å gi en samlet gave? Jeg tenker det i så fall burde falle på forelderen å få inn pengene og kjøpe gaven, men det kan vel gjøres av en annen også.. Det vil være nærmest gavefritt dere kan komme. Ser det er foreslått en fast sum, noe jeg vil si er på sin plass uansett. Men om man må kjøp gave til 100 kr+ til tjue stk blir det en god del likevel. Regner med at gavefritt er ikke bare pga miljøet, men også økonomisk. En spleisegave vil koste en brøkdel, på begge vis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva synes barna? Vet du at de alle opplever glede ved å gi/få gave? Mange barn er klar over at foreldrene har dårlig råd og de lar være å si fra til foreldrene at de er invitert. For da slipper foreldre utgiften med gave. Noen foreldre har ikke en gang råd til å kjøre/sende barnet med bussen.

Mitt barn ble lei seg når det ikke ble gaver, siden det har søsken som får. 
I klassen til våre større barn er det også barn som ikke har hatt god råd, og de har kommet uten gave, noe som er helt greit såklart. 

Om man har dårlig råd kan man jo perle noe, se om man finner noe brukt, gi bort en av sine gaver man ikke trenger lenger, er jo læring i det også. 

Er jo litt sånn at gavefritt også kan skape ekskludering, at man ikke orker be hele klassen fordi man har fått bestemt av andre foreldre hvordan man skal feire- og at man heller ber en liten gruppe hjem til seg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

? Hvis mange av barna i dine barns klasser ikke opplever glede ved å gi og få gaver er det i hvertfall fordi grunn av at barna dessverre har et voksenperspektiv på det. 

Jeg vet utmerket godt at mine barn elsker å få gaver, men også at de liker å gi, de snakker om hva de vil gi og om mottakeren blir glad. 

Det er jo ikke jeg og andre voksne som er glade for å verken handle ræl på normal eller at 14 slike presanger fyller opp allerede overfylte rom. Voksenperspektivet er jo å kutte det ut. Mine barn derimot, storkoser seg med slik shopping til venninner, og vil ti av ti ganger foretrekke "personlige" gaver for 100,- fra venninnene enn én gave til 1000,- (og hva skulle det være? Lois-bukser? Chanel-parfyme? Leketøy til slike priser? - det er mye mer "uetisk" og materialistisk syns jeg). Gavefri har jeg ikke hørt om, det er da bare å protestere? 

Jeg er uenig i at man skal ha slike regler i en klasse. 

Anonymkode: 3a4d0...3a1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

? Hvis mange av barna i dine barns klasser ikke opplever glede ved å gi og få gaver er det i hvertfall fordi grunn av at barna dessverre har et voksenperspektiv på det. 

Jeg vet utmerket godt at mine barn elsker å få gaver, men også at de liker å gi, de snakker om hva de vil gi og om mottakeren blir glad. 

Det er jo ikke jeg og andre voksne som er glade for å verken handle ræl på normal eller at 14 slike presanger fyller opp allerede overfylte rom. Voksenperspektivet er jo å kutte det ut. Mine barn derimot, storkoser seg med slik shopping til venninner, og vil ti av ti ganger foretrekke "personlige" gaver for 100,- fra venninnene enn én gave til 1000,- (og hva skulle det være? Lois-bukser? Chanel-parfyme? Leketøy til slike priser? - det er mye mer "uetisk" og materialistisk syns jeg). Gavefri har jeg ikke hørt om, det er da bare å protestere? 

Jeg er uenig i at man skal ha slike regler i en klasse. 

Anonymkode: 3a4d0...3a1

Helt enig! Er endel voksne som ikke klarer å ta barnas perspektiv. Det er da helt naturlig å både gi og få gave når man har bursdag! Husker de skulle innføre en felles gave fra alle på barneskolen. Tror ingen hadde tenkt på den stakkaren med dårlig råd som måtte betale for bursdagen og gaven på 500 kr fra "klassen". Menn er såå mye enklere der...det er alltid en røy av en mamma som kommer med slike "gode"forslag. Jeg husker jeg dreit i det! Jeg gav gaver...og la ekstra kroner i det bare for å provosere 😁

Anonymkode: 11713...929

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mitt hjem, mine barn og mine regler. Så enkelt er det. 

Når andre foreldre skal bestemme over meg og min familie så setter jeg ned foten. 

Viser seg at av 25 barn var kun et foreldrepar som ville ha de regelene. Når jeg da sa min mening var det vist ikke så populært med gavefrie bursdager som mange trur. 

De som ikke tørr å si noe følger saueflokken. 

Anonymkode: 3d290...62d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her bør klassen som helhet bli enig. Ellers setter dere barna opp for forskjellsbehandling. Vi prøvde løsningen 1 skole år, fungerte ikke. Gikk tilbake til normal ordning neste skoleår. 

Anonymkode: aa4b2...a51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her bør klassen som helhet bli enig. Ellers setter dere barna opp for forskjellsbehandling. Vi prøvde løsningen 1 skole år, fungerte ikke. Gikk tilbake til normal ordning neste skoleår. 

Hva var det som ikke fungerte til dere da? 
Jeg skjønner at noen foreldre har en veldig sterk mening om miljø, penger osv, men jeg tror ikke det er modent for det enda. Flere av barna har vokst opp med søsken som får gave, så det holder ikke 😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hele vitsen med bursdag er jo gaver 

Anonymkode: 7c56a...6c6

Nettopp! Først skal ungene tvinges til å be alle og så skal de ikke få gaver! Hva blir det neste? Fast servering av levergryte? 

Anonymkode: 02d37...983

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker gaver selv jeg. Men jeg forstår jo at for noen så er en 50 kr ekstra flere mnd i året noe som kan være vanskelig. Er ikke lett det der. Her så ga dem gaver. Men det ble jo mye vræl da. Enig i det. 

Anonymkode: da80b...2da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva var det som ikke fungerte til dere da? 
Jeg skjønner at noen foreldre har en veldig sterk mening om miljø, penger osv, men jeg tror ikke det er modent for det enda. Flere av barna har vokst opp med søsken som får gave, så det holder ikke 😃

Det som ikke fungerte var at enkelte foreldre "glemte" gavefri ordning- da de fleste har flere barn i ulike klasser med ulike ordninger-  slik at noen barn hadde med gaver i bursdag og andre ikke. Det var avklart at det skulle skrives på alle invitasjoner at det var gavefri bursdag, men selv de inviterende foreldrene glemte dette.. 

Vår klasse var eneste klassen på kullet som forsøkte - så det ble da også en forskjell mellom klassene på samme kull som gjorde det vanskelig for dem som inviterte fra flere klasser. 

Jeg var 100% imot ordningen. Det å skuøøe gi gaver til andre er det lærdom i for barn. Vise takknemlighet uavhengig av hva man får, at det er tanken som teller mer enn innholdet, det å si takk og planlegge hva andre skal få etc utvikler vennskap, pakkeleker etc gir stor glede for barna. 

Argumentene fra de foreldrene som presset dette var at de ikke hadde tid til å ta ut den femtilappen eller svinge innom å kjøpe en gave til 100,- , at man fikk så lite for summen etc. Alle dårlige argumenter. Miljøaspektet som argument syns jeg blir for teit. Det er barn vi snakker om. La barn være barn. 

Som voksne tar man gjerne med blomster eller en flaske vin hvis vi skal i en middag, og vi kjøper gave til bursdager vi inviteres i - så hvorfor skal vi lære barna at man ikke skal gjøre dette? Og nekte dem dette? For min del er det en del av normal folkeskikk å ta med seg noe til vertskapet. Man MÅ jo ikke kjøpe noe. Barna kan lage gaver også. 

• Liker 3
Skrevet

For det første: Man må ikke kjøpe gaver til 50 kr. Det er tilbud hele tiden og man kan finne gaver til 200 kr ned til 40 kr om man tenker litt fremover. For eksempel: t-skjorter,lommelykter, små spill osv.Alternativt har jeg sett klistremerker ned i 15-20 kr på salg.

For det andre: Hvis man ikke har råd til 150-300 kr ekstra per måned så har man et større problem enn butsdagsbudsjett...  

For det tredje: Det må vel være langt vanskeligere å kjøpe gave til eget barn+ betale for bursdag samme måned?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp! Først skal ungene tvinges til å be alle og så skal de ikke få gaver! Hva blir det neste? Fast servering av levergryte? 

Anonymkode: 02d37...983

Og så må den være halal, i tillegg må alt som serveres være gluten og laktosefritt. Og ikke minst sukkerfritt.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...