AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #1 Skrevet 31. mars 2024 Hei, Jeg er i foreldrepermisjon og skal også ta ulønnet foreldrepermisjon. Jeg ønsker å ha en trygghet økonomisk om noe skjer meg mtp sykepengerettigheter. Kan jeg ta lønnet foreldrepermisjon feks mai-august, deretter stoppe lønnet permisjon i 4 mnd og så ta lønnet permisjon i 3 mnd før jeg starter på jobb? Anonymkode: d6d00...307
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #2 Skrevet 31. mars 2024 Du kan fint dele opp sånn om du vil det. Men det sikrer ikke sykepengerettigheter bedre enn om du passer på å gå rett fra foreldrepenger til ulønnet foreldrepermisjon som du har rett på. Anonymkode: a06d9...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #3 Skrevet 31. mars 2024 Kan du forklare hva du har tenkt med å dele det opp og hvordan det sikrer deg sykepenger? Anonymkode: dc7e0...843
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #4 Skrevet 31. mars 2024 Ja, det kan du, men det er ikke lurt. Hvis du har ulønnet i 4 mnd så mister du sykepengerettigheter. Hva om du blir syk i den perioden? Det er bedre å ta en uke i mnd ulønnet gjennom hele perioden. Anonymkode: b9dbe...3bf
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 Husk også at ulønnet permisjon merker man økonomisk året etter også, så legg vekk ekstra penger både til den ulønnet perioden, men også ferie neste år. Anonymkode: 27941...fb8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, det kan du, men det er ikke lurt. Hvis du har ulønnet i 4 mnd så mister du sykepengerettigheter. Hva om du blir syk i den perioden? Det er bedre å ta en uke i mnd ulønnet gjennom hele perioden. Anonymkode: b9dbe...3bf Ja vet det er en risiko, men i så tilfelle har jeg 3 mnd med lønnet foreldrepermisjon til gode som jeg kan ta ut og opparbeide meg nye sykepengerettigheter. Om jeg tar ulønnet foreldrepermisjon (alt 2) og noe skjer vil jeg kun ha rett på 60% av inntekten min og de første 2 ukene har jeg ikke krav på noe. Så jeg tenker det er lurere enn alt 2. Jeg har såpass mye ulønnet at det ikke går opp å gjør det du foreslår med en uke uten lønn. Men om jeg forstår det rett så kan jeg bare stoppe permen, uten at jeg går tilbake til arbeid og deretter starte den igjen? Har vært litt usikker på dette siden det ikke er lov å ta lønnet permisjon, deretter ulønnet permisjon og så lønnet permisjon. Anonymkode: d6d00...307
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #7 Skrevet 1. april 2024 Arbeidsgiver kan nekte deg å sette det opp slik, hvis de ser det er en ulempe for dem. De kan kreve du tar hele permisjonen først og deretter det lovfestede året du har rett på. Anonymkode: dc7e0...843
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #8 Skrevet 1. april 2024 Jeg gjør set slik som deg. Da går jeg inn i jobb med alle rettighetene på plass. Sjekket både med Nav og arbeidsgiver om det var ok, og det var det :). Anonymkode: 6e7a9...ed7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #9 Skrevet 1. april 2024 Hvis det er greit for arbeidsgiver er det lov iallfall. Jeg gjorde noe liknende. Hadde lønnet perm - ulønnet perm - lønnet perm - ulønnet perm - gradert perm - full jobb - gradert perm - ulønnet perm - full jobb igjen 😄 Var litt omstendelig å fylle ut alle skjemaer men arbeidsgiver var veldig greie og sa ja til alt eller lot meg bestemme helt selv. Jeg har en jobb uten vikarbehov og der det er nok arbeidsoppgaver jeg bare kunne hoppe inn og ut av da. Anonymkode: f964c...320
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå