Gå til innhold

Salg av bil - hva er rettferdig ovenfor han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten kjøpte en bil i 2022 og skal nå kvitte oss med den etter et brudd og jeg lurer på hva som er mest rettferdig ovenfor han / riktige her.

Bilen ble kjøpt for 200 tusen kroner. Jeg ser at tilsvarende biler med samme km.stand ligger på rundt 187 000 - 223 000 kr den dag idag. 

Jeg vil legge til at det omtrent er kun jeg som har brukt denne bilen (han har sin egen bil) kjøpet var mer eller mindre gjort for å hjelpe meg i en vanskelig situasjon. Tanken var at vi begge skulle betale 50 / 50, der jeg betalte min del når jeg hadde muligheten til det. 

Per idag så har jeg kun betalt han 30 000 kroner + service / reparasjoner - som utgjør omtrent 10 000 kr. 

Han betaler ca 3500 +/- kroner i måneden for denne bilen (lån, forsikring etc) 

Spørsmål 1: Om jeg ønsker å kjøpe bilen av han. Hva er rettferdig pris for meg å betale han? 

Spørsmål 2: Om vi velger å selge bilen, og la oss si vi f.eks får 180 - 190 000 kroner for den. Hva er rettferdig av meg å gjøre i den situasjonen? 

Anonymkode: ad5e0...111

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål 1: Sjekk verdien av bilen i skattemeldingen.

Spørsmål 2 har jeg ingen formening om hva som blir mest riktig.

Anonymkode: f6e55...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig umulig å si uten å vite hvordan dere har fordelt andre utgifter. 

Anonymkode: 7f894...cdd

Skrevet

Om du kun har betalt 10000 kroner og han 3500 i 2 år mener jeg bilen i praksis er hans bil om man ser kun på bilen og ikke tar hensyn til andre utgifter.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Øøøh, verdien i skattemeldingen har ingenting med markedsverdi å gjøre!! 
TS må betale ut restlånet på bilen, minst. 
Men siden hun ikke har greid å betale noe på bilen på de to årene, er det vel tvilsomt hun har råd til å kjøpe og drifte bilen på egenhånd heller. 
La eksen få bilen. 40.000 i utgifter på to år har gitt TS et billig bilhold. 

Anonymkode: 7799c...108

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye gjeld er det på den i dag?

Denne må dekkes inn først så han ihvertfall slipper å betale noe mer på den.

Når dette er dekt inn bør du betale han det han har lagt ut den tiden du har hatt bilen, for om jeg forstår deg rett så er det du som har disponert den?

Hva du har betalt underveis er ikke interessant, det er han som har vært (dum)snill og sørget for at du har hatt bil å kjøre med.

Anonymkode: 07c71...975

AnonymBruker
Skrevet

Den som bilen er registrert på er i utgangspunktet eier av bilen såfremt dere ikkje står oppført som eiere  begge.

Som samboer / gifte  kan dere fritt omregistrere  / overføre forsikringer  på  bilen vederlags sålenge dere har felles folkeregisteradr. og penger spart. Dersom dere velger å selge bilen privat er det eier som etter kjøpsloven har forpliktelsen i henhold til kontrakt. Evntl. påkostnader / reprasjoner må trekkes ifra slagssum, og her synes eg dere bør kunne bli enige om å inngå kompromisser. 

Anonymkode: bbe3d...ddc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ligningsverdi og markedsverdi er 2 vidt forskjellige ting !

Anonymkode: bbe3d...ddc

• Liker 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmål 1: Om jeg ønsker å kjøpe bilen av han. Hva er rettferdig pris for meg å betale han? 

Spørsmål 2: Om vi velger å selge bilen, og la oss si vi f.eks får 180 - 190 000 kroner for den. Hva er rettferdig av meg å gjøre i den situasjonen? 

1. minimum original verdi + det han har betalt i forsikring og evt. andre utgifter han har hatt. Han vil fremdeles gå netto enormt i minus da han taper avkastning han eks. Ville hatt i fond.

2. betale han tilbake det som tilsvarer spørsmål 1. 

Skrevet

Etter min mening er bilen 100% hans. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg og kjæresten kjøpte en bil i 2022 og skal nå kvitte oss med den etter et brudd og jeg lurer på hva som er mest rettferdig ovenfor han / riktige her.

Bilen ble kjøpt for 200 tusen kroner. .........

.......... 

Per idag så har jeg kun betalt han 30 000 kroner ........

Anonymkode: ad5e0...111

Det er egentlig ikke et spørsmål om hva som er rettferdig, men hva som er riktig.

Til nummer 1.  Salgsverdi minus dine 30.  Altså mellom 150 og 170.
Til nummer 2.  Hvis han selger bilen for 180 er det rimelig at du skal ha 27 av disse.

Skrevet
59 minutter siden, Whistler said:

Det er egentlig ikke et spørsmål om hva som er rettferdig, men hva som er riktig.

Til nummer 1.  Salgsverdi minus dine 30.  Altså mellom 150 og 170.
Til nummer 2.  Hvis han selger bilen for 180 er det rimelig at du skal ha 27 av disse.

Så TS sine 30’000 skal skilles ut, mens eksens 70’000 skal ikke skilles ut? Eksen betaler 3500 i måneden for bilen, så det burde jo telle det også. 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Så TS sine 30’000 skal skilles ut, mens eksens 70’000 skal ikke skilles ut? Eksen betaler 3500 i måneden for bilen, så det burde jo telle det også. 

De 3500 er brukt mens de var samboere.  Spist er spist, samtidig som det er nedbetaling på hans lån (som igjen er hans andel av bilen).

AnonymBruker
Skrevet

Penger som er brukt på service og reparasjoner må holdes utenfor. 
En bil til 200.000 blir ikke verdt mer om den har blitt lagt ut penger på service og reparasjon, den synker bare ikke like fort i pris. 

Anonymkode: 7799c...108

Skrevet (endret)

basert på det du skriver har han betalt bilen og ikke du, da du har "betalt når du kan" så om du skal kjøpe bilen er det markedsverdi som gjelder, om dere selger bilen er det mest hans penger siden han har betalt mest til nå. 

Endret av Carrot
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
On 4/1/2024 at 11:48 AM, Whistler said:

De 3500 er brukt mens de var samboere.  Spist er spist, samtidig som det er nedbetaling på hans lån (som igjen er hans andel av bilen).

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener. Om de har hatt bilen i to år har eksen betalt 84'000 kroner (3500x24) i lån og forsikring. TS har i samme periode betalt halvparten (30'000 + 10'000 i reparasjoner). Hvorfor skal da TS få bilen for markedspris minus 30'000? 

Det henger jo ikke på greip i det hele tatt... Regnskapsmessig skulle jo TS betalt markedspris PLUSS 44'000 for å ta igjen det tapte i nedbetalingsplanen. 

Endret av newman01
  • Liker 2
Skrevet

Eksen har sin egen bil og det høres ut som at dere egentlig skulle stå for hver deres utgifter til bil. Hvis det er meningen at din eks egentlig ikke skulle lide økonomisk tap pga denne bilen, kan dere huske på:

Hvis din eks har betalt i akkurat 2 år har han betalt 84000 kr. Dette er avdrag, renter, forsikring og årsavgift høres det ut som. Hvis dere regner sammen summen av alt der utenom avdrag, får dere ut den løpende  bilutgiften som du egentlig skulle ha betalt disse to årene. F.eks hvis rene avdrag på lånet var 40000, var resten 44000. Du betalte ham bare 30000, og skylder ham derfor 14000 kr for de løpende bilutgiftene. Hadde du hatt lånet på deg, hadde du betalt renter uansett på den måten,ikke sant. Dere må justere regnestykket med hva han faktisk har betalt, for dette her er bare et eksempel. men det kan brått stemme at du ikke har betalt ham nok til at det dekket avdrag engang og dermed har du ingen eierandel.

De 10000 for rep/service holder du utenom fordi det skulle du ha betalt uansett ettersom dere skulle dekke hver deres bil.

Sånn jeg ser det, kan du kjøpe bilen for 200000 (original pris) +14000 i eksemplet over (men bruk riktig regnet tall)

Hvis han heller selger den på åpent marked f.eks for 180000, får han de pengene rett til seg og du skal i tillegg betale ham de 14000 (bruk riktig tall) +20000 (verditapet). Er ikke han som skal dekke verditapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...