Gå til innhold

Maur i senga...og overalt ellers

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! 

Vi leier et hus, av den eldre typen, altså trehus. Siden første året vi leide har vi hatt et relativt stort problem med maur. De biter ikke eller gjør noe mer enn å være der, men blir de mange nok er de mildt sagt en plage..

Har tatt det med huseier for å høre, han er visst kjent med problemet fra tidligere og ga oss noen maurgift på boks for å ta knekken på dem. Men de blir ikke borte, noen dør i fella og resten piler rundt for å finne nye godsaker. Det tok kaka da jeg fant en ny maursti i senga mi, over og opp i krybba til lille. Æsj!!! Ikke har vi mat ute, prøver sette alt av alle typer, selv tørrvare i kjøleskapet. Vasker gjør vi også, har forsøkt andre vaskemidler, støvsuger daglig, passer selvfølgelig på å ikke ha mat utenom på bordet og har det i overkant renslig. Fukt har vi ikke funnet. De er brune på beina, men ellers svarte. De kravler i stier over tak, vegger og gulvlister, det yyyrer, jeg mener det må være minst tre tuer som har tilgang til huset og noen ganger er kjøkkenet svartprikket av djevelskapen. Hva i helv...gjør jeg? Maur er visst ikke et problem i.f.t husleie, er ikke et skadedyr. Vi har ikke råd til å flytte nå og vil ikke rykke opp fra en endelig litt trygg tilværelse for eldste som skal begynne på skolen..pga maur...det blir for dumt. Er dette vanlig? Hvor kommer de fra? Hva gjør jeg når maurgift ikke funker og kan baby bli skadet av maur? 😭😂😭 Synes det blir rent komisk dette, må ha råd! Værsåsnill, del all erfaring dere har for jeg tar gjerne imot alle råd nå! På forhånd takk ❤️🙏

Anonymkode: 86c0c...439

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Maur= fukt. Finn problemet så blir du kvitt maurene. Alt annet er bare et plaster på såret..

Anonymkode: df545...81e

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp noe på Jernia som maurene tar med seg hjem sånn at alle andre dør. Husker ikke hva det heter, men det kverker alt. 

Anonymkode: 1104a...184

Skrevet

Takk for svar!

Kan man bruke noe form for fuktindikator da kanskje? Er det mest vanlig med fukt i kjelleren eller kan det sitte i vegger/gulv i slike gamle tre-hus? Hva skal man se etter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp noe på Jernia som maurene tar med seg hjem sånn at alle andre dør. Husker ikke hva det heter, men det kverker alt. 

Anonymkode: 1104a...184

Ja, hadde sånne "maurhus" med gift som de skulle ta med sist..de åt godt men døde rett der.. fremdeles like mange maur..

Skrevet

Hadde samme problem der jeg bodde før. Prøvde lenge å finne ut hvor de kom inn, men de vimset bare rundt, og overlevde gift/bakepulvermelis/funlight og mange andre triks jeg prøvde. Til slutt la jeg ut bringebærsyltetøy, og det ELSKET de. Det ble slutt på vimsingen, i stedet lagde de en lang kø fra syltetøyet og til et hull i veggen bak en list under en fryser. Jeg tettet hullet (og hele sprekken under lista) med akryl, og maurproblemet forsvant. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt et middel som heter Nipon. Har hatt litt på en eller to tykk papirlapp eller klippet ut fra tynn kartong. Lagt de på gulvet på kvelden, og i løpet av natten så har mauren vært og forsynt seg og gått tilbake til mautuen sånn at den ble utryddet.

Første gang jeg brukte det så var det et teppe med maur på gulvet når jeg sto opp, hadde ikke tid til å støvsuge før jeg gikk på jobb og skulle gjøre det når jeg kom hjem. Når jeg kom hjem så var alle maurene borte, å jeg hadde ikke maur igjen etter det. 

Dette middelet får man kjøpt hos jernvaren eller malebutikker osv.

https://www.lovenorway.no/products/nippon-maurmiddel-i-tube-25-gr?utm_term=&utm_campaign=&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=4070405625&hsa_cam=21124717829&hsa_grp=&hsa_ad=&hsa_src=x&hsa_tgt=&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIjKSFsayfhQMVKACiAx1rbgBEEAQYASABEgJ2RfD_BwE

Anonymkode: 6c5c5...f59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er plaget med maur hver eneste vår. Tidligere har jeg tilfeldigvis sett dronningen og sluppet henne ut, da forsvinner de ganske fort. Men i år så har jeg ikke sett henne, og det ble bare flere og flere maur inne. Fikk litt småpanikk for det var maur over alt. I går fant jeg heldigvis ut at de har laget tue i ene blomsterpotta på stua. Satt ut potta, så i dag er det ganske lite maur å se. 

Jeg har lest en plass at hvis du blander Melis og potetmel, så tar maurene med dette til tua, så dør de av potetmelet.

Anonymkode: 38d11...4bd

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har vært maur der i " alle " år gar du sannsynligvis flere tuer i konstruksjonen nå. Maur bygger ikke i friskt trevirke, men kan bygge under sålen på huset,  i myk isolasjon og i råteskadet trevirke. Som regel i nærheten av vann. Enten rør som lekker, under et vindu som lekker o.l. Nå er det lite mat ute, så maurene tar det de finner. Hvis de skal bekjempes med forgiftet åte må du komme igang før det blir mere mat ute ( blomster og insekter). Følg med på maurene så du finner ut hvor de kommer inn, så legger du åte nærmest mulig inngangen. Pass på at det ikke går tomt. Hvis du får fatt i advion bruker du det eller en annen type pasta som også kan festes i tak eller vegg.

Anonymkode: 1d57b...413

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...