Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg og min samboer har solgt en hest som vi kjøpte sammen, vi betalte 50/50 når vi kjøpte han som føll altså 10 000.- hver. Totalt 20 000.-

nå har vi solgt hesten, den ble solgt for 90 000.-

jeg er ikke penge grisk men jeg mener da at jeg skal ha tilbake mine 10 000.- som jeg investerte når vi kjøpte han😅 dette mener ikke min samboer…

samt skal sies så har jeg bare betalt de 10 000.- jeg har ikke betalt skoing hver 6 uke eller veterinær når/hvis det har trengtes jeg har heller ikke trent hesten eller noe sånt 

jeg trenger ikke pengene det er ikke det men jeg mener sånn rent teoretisk så burde jeg få de, henne bor jo tross alt i mitt hus og betaler ingenting der heller 😅

hva mener dere?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo du skal da ha igjen dine 10.000, hvertfall. 

Anonymkode: 42bbb...50b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Æh, jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skal få igjen pengene, hva mener hun grunnen er? 

Anonymkode: 5e8ec...e45

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du eide 50 prosent av hesten skal du ha 50 prosent av salgssummen. Du er supergrei som tar til takke med 10.000!

• Liker 5
Skrevet

Bare rett og rimelig at du får tilbake det du har investert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du bidrat led 50% av de andre kostnadene og arbeidet skulle du hatt 50% av inntekten. 

Ble de 10000 kr definert som lån? Hvorfor betaler hun ikke? Betaler hun kommunale avgofter, forsikring, mat, strøm, utgifter til evt felles barn, brøyting, bruker du hennes bil, gjør hun ALT husarbeid og steller din gamle mor? 

Det er mange faktorer som kan legges til og trekkes fra i et slikt "regnestykkee" på om du burde få de kr 10000 eller ikke.

Anonymkode: c2344...3ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rett og rimelig at du får igjen dine 10 000. Ellers har du jo gitt han 10 000 rett opp i handa sånn egentlig. Hvorfor mener han at du ikke skal ha de 10 000? 

Anonymkode: 95319...a93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rett og rimelig at du får igjen dine 10 000. Ellers har du jo gitt han 10 000 rett opp i handa sånn egentlig. Hvorfor mener han at du ikke skal ha de 10 000? 

Hun *

Skrevet

Du kunne jo egentlig krevd halvparten av salgssummen, så selv om hun har hatt mer utlegg så bør du i hvertfall få tilbake de 10.000kr du la inn til å kjøpe (ville hun hatt muligheten til å kjøpe om du ikke la i 10.000kr?)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Salgssum - kostnader under eie = sum x

Sum x - 20 000 (kjøpesum) = overskudd / 2

Hest er en investering, og hadde det ikke vært for at du sponset kjøpet i første omgang ville hun ikke hatt noe å selge. 

Anonymkode: fb619...ed7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (31 minutter siden):

Om du eide 50 prosent av hesten skal du ha 50 prosent av salgssummen. Du er supergrei som tar til takke med 10.000!

Ikke hvis ikke han har betalt på hesten underveis. Samboeren har garantert betalt mer enn 80 000 i fôr, oppstalling, skoing, forsikring, veterinær og  trening. 

Rett og rimelig at du får igjen de 10 000 du la inn, men ikke mer. 

Anonymkode: 89de1...357

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det mangler for mye info her. Hvor lenge hadde dere hesten? Hva var avtalen, skulle du hjelpe til med kjøpet i form av et lån, eller kjøpte dere den sammen? Har dere begge trent den og betalt for løpende utgifter? Hvis ikke er det i praksis den andre som har stått for verdiøkningen på hesten.

Og har dere hatt hesten i flere år, så det kanskje har blitt brukt titusener på trening, veterinær osv, så kan det hende dere går i minus. Da skal du neppe kreve de 10.000 tilbake, med mindre du vil ha et motkrav på halvparten av de løpende utgiftene den andre eieren har hatt på hesten. Hvis hen har betalt alt.

Så, dette blir for enkelt innlegg med for lite bakgrunn for å kunne svare riktig.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Diskulis skrev (28 minutter siden):

Det mangler for mye info her. Hvor lenge hadde dere hesten? Hva var avtalen, skulle du hjelpe til med kjøpet i form av et lån, eller kjøpte dere den sammen? Har dere begge trent den og betalt for løpende utgifter? Hvis ikke er det i praksis den andre som har stått for verdiøkningen på hesten.

Og har dere hatt hesten i flere år, så det kanskje har blitt brukt titusener på trening, veterinær osv, så kan det hende dere går i minus. Da skal du neppe kreve de 10.000 tilbake, med mindre du vil ha et motkrav på halvparten av de løpende utgiftene den andre eieren har hatt på hesten. Hvis hen har betalt alt.

Så, dette blir for enkelt innlegg med for lite bakgrunn for å kunne svare riktig.

Hei

vi hadde hesten i 5 år

ingen avtale sto bare som medeier

vi kjøpte sammen

det er bare henne som har trent hesten og betalt for veterinær og skoing

henne har stått for verdiøkningen med at henne har ridd og trent hesten

min mening er jo at jeg skal ha 10 000 tilbake for det jeg la inn, kan jo ikke spytte inn penger og ikke få noe tilbake 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må det vere ugler i  mosen som ikkje kommer tydeleg frem. ?

Hester og biler har det til felles at de har sin brukskostander, og ein hest skal selvsagt ha mat, og husrom, og det går ikkje frem av HI sitt innlegg hvem som sin ryggmarg  desse kostnadene har hvilt på. 

Det er vel ikkje mer en rett og rimeleg at dersom utgiftene til mat, og omsorg for hesten har vert ulikt fordelt bør dette legges til grunn ved salg av hesten.

Anonymkode: 7dda7...d71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Viktor98 skrev (52 minutter siden):

Hei

vi hadde hesten i 5 år

ingen avtale sto bare som medeier

vi kjøpte sammen

det er bare henne som har trent hesten og betalt for veterinær og skoing

henne har stått for verdiøkningen med at henne har ridd og trent hesten

min mening er jo at jeg skal ha 10 000 tilbake for det jeg la inn, kan jo ikke spytte inn penger og ikke få noe tilbake 

Det vil koste deg mer enn halvparten av det dere får solgt hesten for, å betale samboeren din tilbake for mat, husly(?), skoing, veterinær og ikke minst alle ARBEIDSTIMENE for FEM ÅR. Shitt as.

• Liker 3
Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
Diskulis skrev (1 time siden):

Mener du oppriktig dette tullet her?

Om du trenger en bil til 20 000kr, men bare har 10 000kr og trenger ett lån på 10 000kr fra foreldrene dine for å kjøpe den, og så senere selger den for 90 000kr, så har ikke de rett på å få pengene tilbake fordi nettoutgiftene til bensin og verksted overstiger salgsummen? Utgiftene er jo en direkte konsekvens av at du har brukt bilen. 

jeg kan fint gå med på at det finnes gode argumenter både for at du burde få halvparten av salgsummen, de originale pengene du investerte eller den originale summen regulert for prisvekst i perioden. Det finnes derimot ikke én god grunn for at du ikke skal få noe av pengene.

Endret av Kastanjefrø
Skrevet

Det virker jo som dere pratet noe dårlig med hverandre om hva som er tenkt her, om hun skulle låne penger av deg, eller om dere kjøpte hesten sammen fordi dere er et par og du ville hjelpe henne.

Har hun betalt alt på hesten hele veien i fem år, har hun trolig brukt minst 150.000 på den hvis veldig rimelig hestehold, trolig er summen 2-300.000 hvis hun leier stallplass og har vært på treninger. Så det er ikke som hun har beriket seg på kjøpet.

Jeg hadde ikke krangla med deg på det, og hadde sikkert gitt deg 10.000 av de salgspengene. Men jeg hadde opplevd det som veldig rart og negativt personlighetstrekk, hvis kjæresten min gjennom mange år hadde hjulpet til med 10.000,- i min hobby, og kom fem år etterpå og sa at han skulle ha de tilbake. Det blir en dråpe i den store livsøkonomien.

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
Diskulis skrev (2 minutter siden):

Det virker jo som dere pratet noe dårlig med hverandre om hva som er tenkt her, om hun skulle låne penger av deg, eller om dere kjøpte hesten sammen fordi dere er et par og du ville hjelpe henne.

Har hun betalt alt på hesten hele veien i fem år, har hun trolig brukt minst 150.000 på den hvis veldig rimelig hestehold, trolig er summen 2-300.000 hvis hun leier stallplass og har vært på treninger. Så det er ikke som hun har beriket seg på kjøpet.

Jeg hadde ikke krangla med deg på det, og hadde sikkert gitt deg 10.000 av de salgspengene. Men jeg hadde opplevd det som veldig rart og negativt personlighetstrekk, hvis kjæresten min gjennom mange år hadde hjulpet til med 10.000,- i min hobby, og kom fem år etterpå og sa at han skulle ha de tilbake. Det blir en dråpe i den store livsøkonomien.

Jeg hadde sterkt vurdert skilsmisse dersom partneren min ikke mente jeg var berettiget 10 000kr, da det vitner om at vedkommende er grisk, gjerrig og mangler evne til noen form for logisk tenkning (jeg ville åpenbart ikke giftet meg med en slik person i utgangspunktet) 

Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Mener du oppriktig dette tullet her?

Om du trenger en bil til 20 000kr, men bare har 10 000 og trenger ett lån på 10 000kr fra foreldrene dine for å kjøpe den, og så senere selger den for 90 000kr, så har ikke de rett på å få pengene tilbake fordi nettoutgiftene til bensin og verksted overstiger salgsummen? Utgiftene er jo en direkte konsekvens av at du har brukt bilen. 

Selvfølgelig mener jeg det. Her snakker vi om et forhold. Jeg sitter ikke og teller kroner på den måten da.

Vil man ha tilbake pengene må man jo si det er et lån. Jeg har flere ganger hjulpet kjæresten med penger. Jeg krever de da ikke tilbake med mindre jeg presiserer at dette er så mye at det er et lån. I en fellesøkonomi jevner sånt seg ut, noen ganger betaler han, noen ganger jeg.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 23.58):

Det vil koste deg mer enn halvparten av det dere får solgt hesten for, å betale samboeren din tilbake for mat, husly(?), skoing, veterinær og ikke minst alle ARBEIDSTIMENE for FEM ÅR. Shitt as.

Det er vel rimelig at han får tilbake sine 10 000,-? 

Det høres ut som at hesten har vært hennes prosjekt, og at han bare har lånt ut penger slik at hun kan drive med sin hobby?

Jeg tenker at denne fordelingen er riktig:

10 000,- på hver (for det dere opprinnelig betalte for hesten)

Da gjenstår 70 000,-. Dersom samboeren har gjort alt arbeidet og tatt alle utgifter, er det rimelig at hun får disse.

I tillegg ville jeg ha regnet ut hva som er rimelig husleie (halvparten av kostnadene til strøm, fellesutgifter, kommunale utgifter og lignende). Så ville jeg ha satt opp samboerkontrakt, og gitt beskjed om at samboer betaler fast husleie hver måned heretter.

Endret av Miss-Grey
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...