Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 30-40 år siden kunne vanskelighetstilte få rentefritt lån fra kommunen og et såkalt tilskudd (dengang kr, 40-50 000.-) som man slapp å tilbakebetale om situasjonen ikke endret seg. Er det slik ennå eller har ting forandret seg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, rentefritt...

Anonymkode: 44f36...9ea

Skrevet (endret)
Janne R. E. skrev (13 timer siden):

For 30-40 år siden kunne vanskelighetstilte få rentefritt lån fra kommunen og et såkalt tilskudd (dengang kr, 40-50 000.-) som man slapp å tilbakebetale om situasjonen ikke endret seg. Er det slik ennå eller har ting forandret seg?

Man får ikke rentefritt lån, nei, det er nok historie, men man kan få boliglån i Husbanken. Husbanken administreres i de ulike kommunene rundt om i landet, så du kan google "husbanklån" + navnet på kommunen du bor i (eller bytt ut husbanklån-ordet med startlån). Man må bo i den kommunen man har tenkt å kjøpe/låne til for å få lånet. Du kan altså ikke sitte i Namsos i Trøndelag og søke husbanklån i Moss i Østfold.

Det er gunstig rente på denne typen lån, og et kriterium de har er at det gis kun til "varig vanskeligstilte" personer.

Har du mulighet til å få lån i vanlig bank, får du avslag i Husbanken, altså. Jeg var en runde og leste og sjekket på Husbankens hjemmesider for noen år tilbake for jeg tenkte å søke der selv, og da leste jeg at de krever at man har søkt lån i minst to vanlige banker, fått avslag og kan dokumentere avslaget overfor Husbanken. Nå endte det med at jeg fikk lån i vanlige banker, så jeg gikk ikke videre i den kommunale låneprosessen, så vet ikke noe mer enn det. 

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (20 timer siden):

Det er gunstig rente på denne typen lån, og et kriterium de har er at det gis kun til "varig vanskeligstilte" personer.

Dette stemmer ikke. 

I vår kommune ligger renten over vanlig rente med ca 0.25% og kreves inn/administreres av Lindorf. 

Det er heller ikke et kriterium at man må være varig vanskeligstilt. 
Kravene står tydelig på husbankens sider:

https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/

Anonymkode: 55c87...66d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer ikke. 

I vår kommune ligger renten over vanlig rente med ca 0.25% og kreves inn/administreres av Lindorf. 

Hva har du i rente da? Rentene i Husbanken er den samme i alle kommuner og selv med påslaget på 0,25% er renten i 0,75% billigere i Husbanken enn den billigste renta i Bulder. 15000kr i året billigere på 2 mill lån enn en god lånerente i en vanlig bank.

Anonymkode: e2a50...9a1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette stemmer ikke. 

"I 2014 kom en ny forskrift der startlån ble forbeholdt varig vanskeligstilte på boligmarkedet. Ordningen ble bedre tilpasset målgruppen, blant annet ved at det ble gitt adgang til inntil 50 års nedbetalingstid."

(Hentet fra Idunn)

Indre østfold kommune (tilfeldig valgt kommune i Norge) skriver på sine sider:

""

Startlån

Startlån er for personer som er varig ute av stand til å få lån i vanlig bank til kjøp av bolig, og som ikke har mulighet til å spare.

Tilskudd

Tilskudd er behovsprøvd og vurderes bare til de aller mest vanskeligstilte. Tilskudd kan gis til enkeltpersoner/husstander med varig lav inntekt og som ikke er i stand til å betjene fullt lån til egnet bolig. "

Utsnitt fra nettsøk;

2. sep. 2021  Solberg-regjeringen videreførte Navarsetes linje, og siden har startlån vært rettet mot såkalt varig vanskeligstilte i boligmarkedet. Tar ...

EDIT;

Jeg glemte at kommunene (alle?) har overlatt administrasjonen til Lindorff de siste årene, ja det stemmer. Det ligger ikke lenger på kommunenes bord å behandle disse søknadene og administrere det hele.

Endret av Million
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

"I 2014 kom en ny forskrift der startlån ble forbeholdt varig vanskeligstilte på boligmarkedet. Ordningen ble bedre tilpasset målgruppen, blant annet ved at det ble gitt adgang til inntil 50 års nedbetalingstid."

Hentet fra Idunn

Hvorfor viser du til en database som kilde og ikke husbankens sider? Dette står på lenken jeg limte inn i mitt forrige innlegg:

Kan jeg få startlån?

Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene:

Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig.

Du får ikke lån i vanlig bank og kan ikke spare penger til egenkapital.

Du mottar trygd/offentlige ytelser.

Du kan miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld.

Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer.

Du er eldre og bor i en uegnet bolig.

Du har nedsatt funksjonsevne og må tilpasse boligen din.

Du ønsker å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig i en distriktskommune.

Det er ikke er nødvendig med egenkapital for å få startlån. Men du må ha tilstrekkelig inntekt til å dekke utgiftene på startlånet, ved siden av andre nødvendige utgifter. I noen tilfeller kan kommunene gi tilskudd. 

Det er ikke et krav å være varig vanskeligstilt, spesielt ikke om man har barn. I min kommune prioriteres barnefamilier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva har du i rente da?

Regner med du mener hva renten er på, og ikke hva min rente er på. 

Renten på startlån er her over boliglån i vanlig bank, altså dyrere enn vanlig boliglån. Det har også bindingstid (kan ikke refinansiere og bytte bank), i tillegg betingelser som at boligen ikke kan leies ut og kommunen må godkjenne boligen før kjøp. 

Lånet har også høyere gebyrer enn vanlige lån. Boliglån i Bulder hadde vært mye gunstigere. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...