Gå til innhold

Utagerende barn i nærskolen

Fighter83

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
SPOCA skrev (2 timer siden):

I hvert fall for de med de tyngste diagnosene. Heldigvis har mitt stebarn fått plass på spesialskole til høsten. Det er vi som er foresatte sjeleglade for. Vanlig skole hadde kun blitt oppbevaring, og det er bare stusselig og forferdelig å tenke på. Med tanke på den vanvittige utviklingen han har hatt i spesialbarnehagen, gleder vi oss til hvordan det blir på en spesialskole.

Med gode nok ressurser og kunnskap kan skolen være et godt sted for barna som trenger det aller mest.

Vårt barn med et sjelden syndrom (genfeil), psykisk utviklingshemming og sannsynligvis en snart satt autisme diagnose (utredning) har også fått plass i særskilt tilrettelagt undervisnings tilbud (STOLT) i en spesialskole. 

Hva ungen kommer til å lære gjennom dagen og hvordan dagene vil bli vet vi ikke enda men i spesialbhg er de 3 barn med en hver sin spesialpedagog og de har alle ulike funksjonsnedsettelser (autisme, genfeil m.m) og enda til ungen er nesten 6år så er det fortsatt hvil hver dag i barnehagen og de må tørke rumpa, skifte bleie, smøre maten og gi voksenstøtte i all lek og aktivitet.

Det er alt for få slike klasser for de barna som har så store utfordringer at de trenger et spesialtilpasset skoletilbud selv om de likevel vil ende opp på uføretrygd og kanskje HVIS det lar seg gjøre en vernet bedrift, eller VTA (varig tilrettelagt arbeid) for dem som fungerer litt bedre.

Jeg tenker at det er så lite spesialklasser å ta av allerede at de må være forbeholdt dem som trenger hjelp til det meste og skjerming og helt unike skoledager.

Anonymkode: 022df...a12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fighter83 skrev (6 timer siden):

https://www.nrk.no/ostfold/xl/han-er-en-av-guttene-i-skolevoldsstatistikken-1.16798952

Hva tenker dere vi skal gjøre med barna som har disse utfordringene i vanlig nærskole? 

Bør de få gå på sin nærskole som så står ansvarlige for å finne ut av diverse tiltak underveis som dagene går og der også andre barn blir utsatt for vold og utagering?  Eller synes dere de utagerende barna bør gå på en skole som er tilpasset med diverse ressurser som kan møte dem med fagkunnskaper og rette holdninger for barnas beste? Evt når skal så barna tilbake til nærskolen sin igjen? 

Jeg har selv ca et slikt barn som i artikkelen over. Ut fra statistikk blir det flere og flere av disse i vårt samfunn fremover så dette kommer kun til å bli verre. Vi kan heller ikke se bort fra at lærerflukten blir mer og mer prekær for kommunene da det ikke ser ut som kommunene tar skikkelig tak i HMS utfordringene de har. 

I oslo har de iallfall dette fantastiske tilbudet hvor man kan få kortidsopphold og i noen tilfeller fast plass. 

Brusetkollen skole og ressurssente

"Brusetkollen skole og ressurssenter er Oslo kommunes spesialskole for barn med sosiale og emosjonelle vansker, vansker som oftest viser seg som utfordrende atferd og reguleringsvansker."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, burde lagt gårdene midt i oslogryta. Eller lagt ned all matproduksjon i landet.

Anonymkode: b9856...fb6

Da kan dere ikke ha gård på dette stadiet i livet. Dere hadde vel flyttet hvis barnet hadde behov for å legges inn på sykehuset i flere år? 

Anonymkode: 4d113...eed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Fighter83 said:

Ser den at dette kan bli veldig vanskelig. Men jeg vet også at skolene og sfo ikke får ikke ekstra bevilgninger for disse ekstra ressursene som barna har behov for. Virker ihvertfall ikke sånn på rektorer og sfo som uttaler seg om at de ikke har ressurser da de ikke har råd. 

Vi hadde en autist på jobben min noen år. Hn var mentalt som en baby og trengte 100% voksendekning. Moren hadde søkt plass på spesialskole, men fikk ikke plass. Vi fikk ingen ekstra ressurser for å ta vare på eleven, så det måtte brukes fra de som allerede var på huset. Ingen hadde kompetanse om slik grad av autisme heller. Jeg vet eleven fikk et eget grupperom. Ellers gikk de mye rundt på skolen. Gikk rundt og rundt. Eleven sto og skallet hodet i veggen her og der. Noen ganger ble det satt en stakkar 19-årig vikar på hn. Skjønner ikke hvorfor sånne skal være i den vanlige skolen når de bare ender opp med å surre rundt uten tilbud? Politikerne må jo skjønne at det er mer givende for dem å være et annet sted.

Jeg hadde også en annen elev en gang som var sosial og oppegående, men hadde sterk adhd og sikkert fler diagnoser. Satt og spilte på ipad HELE dagen. Ingen ipad= utagering. Jeg var vikar for eleven en gang, for det ble satt en ekstra voksen på hn. Det var helt jævlig. Jeg satt inne på et grupperom og SÅ på at eleven spilte ipad i timesvis. Løp et par runder rundt skolen, spilte mer, gjorde 5 minutter skolearbeid, spilte mer.. det var meningsløst arbeid både for meg og eleven. Jeg kunne likegjerne sittet og glodd i en vegg. Og jeg syns så synd på eleven som måtte tvinges til å sitte der og ble roet ned med ipad. Burde vært et HELT annet sted.

Anonymkode: a5d4a...072

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vårt barn med et sjelden syndrom (genfeil), psykisk utviklingshemming og sannsynligvis en snart satt autisme diagnose (utredning) har også fått plass i særskilt tilrettelagt undervisnings tilbud (STOLT) i en spesialskole. 

Hva ungen kommer til å lære gjennom dagen og hvordan dagene vil bli vet vi ikke enda men i spesialbhg er de 3 barn med en hver sin spesialpedagog og de har alle ulike funksjonsnedsettelser (autisme, genfeil m.m) og enda til ungen er nesten 6år så er det fortsatt hvil hver dag i barnehagen og de må tørke rumpa, skifte bleie, smøre maten og gi voksenstøtte i all lek og aktivitet.

Det er alt for få slike klasser for de barna som har så store utfordringer at de trenger et spesialtilpasset skoletilbud selv om de likevel vil ende opp på uføretrygd og kanskje HVIS det lar seg gjøre en vernet bedrift, eller VTA (varig tilrettelagt arbeid) for dem som fungerer litt bedre.

Jeg tenker at det er så lite spesialklasser å ta av allerede at de må være forbeholdt dem som trenger hjelp til det meste og skjerming og helt unike skoledager.

Ja, jeg er ikke uenig med deg? Selvfølgelig bør de få plassene som finnes gå til de som trenger det mest.

Barna du beskriver er ganske like min stesønn. Min stesønn har 7 ulike diagnoser, har sin egen spesialpedagog i barnehagen (1,5 ressurs), bruker bleier og sover midt dagen. Han fikk autismediagnosen allerede som 3-åring, utenfor barnehagen. Grunnet hjerneblødning som spebarn er han heldig som er i live, og ikke den grønnsaken de trodde han skulle bli. 

Han har hatt en fantastisk fremgang siste året og man håper jo fremgangen vil fortsette.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg så på CNN eller BBC News  i helgen.

Der var en skole som hadde økt tilstedeværelsen av voksne kraftig.

Det var flere voksne i klasserommene, i skolegården, i korridorene. Miljøet på skolen hadde blitt bedre på kort tid og varsling om mobbesaker hadde falt betydelig.

Anonymkode: d1e0c...ac0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vil bare legge til at ikke alle barn har diagnoser som du selv skriver. Noen trenger å bytte skole, pga skolen har for store "system feil" til at det kan bli ro og godt miljø.

Vi måtte ta barnet vårt ut av den offentlige skolen og ha hjemmeundervisning for å hanke barnet inn igjen og for at barnet skulle få følelsen av mestring tilbake. Det tok noen måneder, også valgte vi en privat skole til barnet. Nå er alle problemer, utredninger, PPT, diagnoser osv noe som tilhører historien. 

Jeg tenker på hvilken diagnose og hvilken medisiner mitt barn hadde hatt om det ikke var for at vi som foreldre grep inn i situasjonen og gjorde endringene som måtte til. Her var det skolen som var problemet, selv med alle hjelpetiltak skolen hadde. Det har ikke vært noe behov for noe hjelpetiltak på den nye private skolen.

Ånden, de voksne og systemet er meget sentralt hvis man skal kunne få barn til å trives på skole.

Anonymkode: 054e9...077

Selvfølgelig, det er helt klart flere viktige faktorer som spiller inn. Jeg mener det også er viktig å ikke overdiagnosere barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg så på CNN eller BBC News  i helgen.

Der var en skole som hadde økt tilstedeværelsen av voksne kraftig.

Det var flere voksne i klasserommene, i skolegården, i korridorene. Miljøet på skolen hadde blitt bedre på kort tid og varsling om mobbesaker hadde falt betydelig.

Anonymkode: d1e0c...ac0

Så det jeg også. Det har jeg stor tro på. Også flere med ulik kompetanse inn i skolen, f.eks vernepleiere, spesialpedagoger, ungdomsarbeidere, i tillegg til dedikerte lærere som avlaster kontaktlærere osv.

Jeg har ihvertfall sett det at de elevene som ikke nødvendigvis trenger spes.ped, men bare litt ekstra oppfølging (ikke kun de svake, også de sterke), gjør det mye bedre når de får litt ekstra selvtillit og sett ekstra. Vi har egne lese/regnelærere som er sammen med elever som trenger det (hvis disse lærerne ikke blir satt til andre oppgaver). Det kan være sterke elever med lopper i blodet som kanskje kjeder seg lett, og de og klassen får det mye bedre når de får den oppfølgingen. Det samme gjelder elever som trenger å lære seg sosiale koder, her ser ihvertfall jeg stor fremgang hos de elevene som får oppfølging hos sosiallærer, f eks gjennom spillgrupper, ulike sosiale tiltak m.m.

Selv om det finnes mange gode tiltak på vår skole allerede, er det altfor lite av det og for få ressurser. Jeg vet allikevel at jeg kan regne meg som heldig.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, SPOCA said:

Så det jeg også. Det har jeg stor tro på. Også flere med ulik kompetanse inn i skolen, f.eks vernepleiere, spesialpedagoger, ungdomsarbeidere, i tillegg til dedikerte lærere som avlaster kontaktlærere osv.

Jeg har ihvertfall sett det at de elevene som ikke nødvendigvis trenger spes.ped, men bare litt ekstra oppfølging (ikke kun de svake, også de sterke), gjør det mye bedre når de får litt ekstra selvtillit og sett ekstra. Vi har egne lese/regnelærere som er sammen med elever som trenger det (hvis disse lærerne ikke blir satt til andre oppgaver). Det kan være sterke elever med lopper i blodet som kanskje kjeder seg lett, og de og klassen får det mye bedre når de får den oppfølgingen. Det samme gjelder elever som trenger å lære seg sosiale koder, her ser ihvertfall jeg stor fremgang hos de elevene som får oppfølging hos sosiallærer, f eks gjennom spillgrupper, ulike sosiale tiltak m.m.

Selv om det finnes mange gode tiltak på vår skole allerede, er det altfor lite av det og for få ressurser. Jeg vet allikevel at jeg kan regne meg som heldig.

Dere er heldige, ja! En skole jeg jobbet på, hadde uteskole for en gruppe elever en gang i uka. Men ikke alle har ressurser nok til slikt. Det bør være lovfestet et visst antall vernepleiere/ miljøterapeuter e.l per antall elever og ekstra ved behov. Vi kan ikke stappe absolutt alle inn i samme klasserom og forvente at de skal bli der. Da må i så fall lærerne være veldig autoritære for å få det til. Vær stille og sitt ned, liksom. Problemet i dag er at slik barna plasseres ikke passer med forventningene og kravene til tilpasset opplæring og 9a-saker osv. Jeg er ikke kontaktlærer, så skal uansett ikke ta så mye ansvar for elevene. Men jeg kjenner at det er mye jeg bare må ignorere og ikke får gjort noe med, for det hadde krevet så mye av meg at jeg hadde blitt helt utslitt. Eksempel: jeg har 4B første time. Noen elever krangler og jeg vet det har vært mye klager fra foreldre om det. Jeg får ikke ordnet opp fordi friminuttet starter, og etter det skal jeg til 7A, hvor jeg har fått beskjed av ledelsen om å være tidlig ute pga 9a-sak. Jeg må derfor gå fra elevene som krangler i 4B. Eller så kan jeg velge å bare "slukke brannen". Kanskje har de begynt å gå løs på andre eller ødelagt noe. Da må jeg bli streng, be dem stoppe og holde seg fra hverandre før jeg er nødt til å gå videre. Det er ingen å tilkalle. Jeg kan sende en melding til kontaktlærer på Teams, men det har jeg ikke tid til. Det får jeg gjøre i lunsjen. Noen ganger orker jeg bare ikke heller. Jeg skal være andre steder. Jeg må ta et valg for å ikke slite meg ut. Sålenge vi ikke får flere ressurser, så er det sånn det må bli. 

Anonymkode: a5d4a...072

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må settes inn mange flere kompetente folk. Flere voksne i klasserommet, dvs folk med kompetanse  på å håndtere utagering, urolige barn med atferdsproblemer og spesielle behov. OG de må  få skikkelig lønn og et ordentlig ansettelsesforhold. I dag er det ofte lavtlønnede assistenter som settes inn. Disse er ofte unge som har den jobben i påvente av studier eller reising. Sier seg selv at det ikke er de med mest kompetanse. Ingen voksen med lån og familie kan leve av den lønna.  

Anonymkode: 81d75...9f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er bedre for disse barna å gå på Steinerskolen. Vet iallfall om en som fikk det bedre der 

Anonymkode: 9e25e...3e4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om barnehager, skoler og sfo kunne fått søkt om økte midler fra stat eller kommune for hvert enkelttilfelle som krever mye mer ressurser enn det gjennomsnittlige barnet så kunne mye kanskje løst seg. Og da ikke bare økte midler til en ufaglært men faktiske midler til en som har fagkompetanse som man kan ta i bruk i disse tilfellene der det er behov for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags ressurser har foreldrene til desse barna? 
Når jeg leser en sånn historie så sitter jeg igjen med et inntrykk av ar desse barna sliter med å kommunisere og utrykke seg når de møter en utfordring, og de har ikke det « verktøyet» som skal til for løse problemet. 
Biting og utagering er jo utrykk for frustrasjon. 
Greier ikke foreldrene å fange opp sånne klare tegn? 

Anonymkode: 195bb...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da kan dere ikke ha gård på dette stadiet i livet. Dere hadde vel flyttet hvis barnet hadde behov for å legges inn på sykehuset i flere år? 

Anonymkode: 4d113...eed

Nå greier ungene våre seg urmerket. Men man har rett på oppfølging i egen kommune, og vi ville kjempet for det. 

Det er ikke spesielt enkelt å få noen til å ta over en gård i x antall år. Vanskelig nok å få noen til å ta over for å eie.

Anonymkode: b9856...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...