Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

-

Endret av Pingleton
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du lærer vel av disse «feilene»? Eller er det noe som gjentar seg neste gang du bruker plumbo? 
Kanskje du må øve på å være mer tilstede når du utfører div oppgaver. 
Du er nok ikke den eneste, kjenner folk som har tørrkokt og svidd ned kjøkken, glør fra peis i pose som nesten brant ned huset++

Alt er ikke adhd, rart hvor ofte folk tenker diagnoser. Noen er mer distre og har ikke hodet med seg pga tenker på andre ting. Kanskje gi hjernen litt pauser, meditere og være tilstede i øyeblikket er lurt. 

Anonymkode: ba785...64d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Endret av Pingleton
AnonymBruker
Skrevet
Pingleton skrev (19 minutter siden):

Jeg opplever ofte at jeg ødelegger ting - fordi jeg ikke tenker helt klart. Jeg tror at jeg er tilstede og har hodet med meg, men etterpå innser jeg at jeg virkelig ikke hadde det. 

Jeg tror jeg har oversikt og kontroll - men plutselig har jeg fucket opp. Jeg tenker ikke på at jeg må bruke hansker for å ikke få etseskader av plumbo, eller at det er viktig at det ikke må renne ut på gulvet. Jeg har ødelagt en vaskemaskin fordi jeg ikke tenkte konsekvenser og skrudde av vannet mens maskinen gikk (trodde ikke det var det jeg gjorde selvsagt). Dette er bare noen eksempler - men jeg føler at jeg gjør så mange dumme feil, fler enn alle andre.  Dette gjør meg lammet av angst, spesielt når det har gått utover andre på en eller annen måte. Jeg får lyst å slå meg i hodet. 

Må si at jeg ikke alltid er sånn - på jobb har jeg alltid full kontroll, får med meg alle beskjeder, er kjapp på å gjøre oppgaver, og oppleves veldig skarp og tilstede. 

Kan noen kjenne seg igjen i det? Kan det være adhd - eller bare övertänker jeg og det er sånn her mange gjør? 

Kan være adhd

Anonymkode: 161c9...6b1

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du egentlig snakker om? Praktiske oppgaver? Vennskap? Det er jo postet i sosiale relasjoner... Begge deler? 

AnonymBruker
Skrevet
Pingleton skrev (3 minutter siden):

Lærer definitivt av det, og tenker hver gang at "nå har jeg lært, sånt gjør jeg ikke igjen". Og nei, akkurat det gjør jeg ikke igjen, men jeg klarer likevel å fomle meg inn i nye lignende situasjoner. Føler at jeg er veldig tilstede når jeg gjør det, men det er som at jeg ikke klarer å tenke helt klart før etter oppgaven er utført. DA skjønner jeg hva jeg egentlig skulle gjort, og det står plutselig helt klart for meg. 

Det hjelper heller ikke at jeg tar ansvar for ting som sansynligvis/muligens ikke var min skyld i hodet mitt. Hvis jeg ser en skrape i gulvet tenker jeg at det HELT SIKKERT er pga noe jeg har gjort - jeg dro jo inn en koffert igår. Jeg skjønner jo at det ikke alltid er meg, men jeg føler likevel fryktelig angst av det. 

Du er jo mer tilstede når du er på jobb, så dette er noe du kan jobbe med. 
Lære deg noen stress mestrings teknikker kan være lurt. 

Skrevet (endret)

-

Endret av Pingleton
AnonymBruker
Skrevet
Pingleton skrev (21 minutter siden):

Det er jo praktiske ting, men føler det går utover vennskap og legenden også. Spesielt hvis jeg føcker opp for folk rundt meg. Akkurat nå er jeg feks redd for at jeg har ødelagt noen bordplate fordi jeg ikke fikk med meg at plumboen lakk. Skjønner ikke hvordan det har skjedd, men ser det har blitt ruglete og jævlig ganske nært der plumboen lakk litt (ikke helt nært, noe som jo er litt rart, og resten av platen er ikke sånn. Det er ikke sikkert det er min skyld, men jeg blir så stressa av det at jeg nesten spyr. 

Hvem sin bordplate er dette da? Skaden er  uansett skjedd så du må puste med magen. I det store bildet er dette en bagatell. Om det ikke er din egen bordplate er det verste som skjer at depositum eller deler av det ryker. 
Om du er så stressa hele tiden er det ikke rart du kløner så mye. Hjernetåke linkes ofte til stress. 

Skrevet

Med praktiske oppgaver kan du skrive lister over de stegene du må gjøre, og krysse av etterhvert om det hjelper. 

Gjør hvertfall jeg mange ganger. Nokså detaljert steg for steg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er du mann eller kvinne? Alder? Er det nytt eller har vært slik?

Jeg, kvinne 40, har begynt å gjøre litt dumme feil. For det første - tror jeg har kommet ganske nært til utbrenthet pga. jobb+studier i en lang periode. Hjernen trenger mer fri. For det andre hadde jeg mild depresjon/angst for ett år siden, går på veldig lav dose antidepressiva, tror det påvirker noe. Lite lys og i de siste månedene mindre sunn kosthold mistenker jeg også spiller inn. Jeg har ikke adhd, men er ikke langt fra det heller (sjekket).

= Har du hatt ekstra belastninger som sliter hodet ut? Kan du gi hjernen fri (dvs. lite skjerm, gå tur, tren, vær med venner og familie).

= Sørg for gode rutiner for søvn, sunn mat og fysisk aktivitet og D-vitamin!!! 

Hvis det ikke endrer på ca en måned - snakk med fastlegen. 

Anonymkode: 33023...cc8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det nytt eller har vært slik?

Dette tenker jeg også har mye å si for hva dette kan skyldes. Jeg har adhd uoppmerksom type, og kjenner meg veldig igjen i det du beskriver, Pingleton. (Nå heter vel alt bare adhd, før het det uoppmerksom type, og så het det add før det igjen. Jeg syns uoppmerksom er veldig beskrivende for mine utfordringer, så derfor holder jeg på det navnet. 😆)  For min del hender det riktig nok en del sånne glipper på jobb også; ting jeg egentlig vet fra før eller som er logiske, men ikke tenkte/resonnerte over i øyeblikket. Men poenget er at hos meg har det alltid vært slik. Og noen feil gjør jeg gang på gang på gang, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få gjort det annerledes for å unngå den feilen. Selv når jeg setter inn tiltak på noe jeg husker gikk galt forrige gang, glipper det gjerne på noe annet, som gjør at jeg ender opp med det samme resultatet som sist likevel.

Anonymkode: a57fe...35e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Asperger (sier ikke at du har Asperger altså) og sliter veldig med et som kalles eksekutive funksjoner. 
Du kan Google det. 
Alle oppgaver har liksom flere «steg» for meg enn for andre, og det er vanskeligere å tenke ut hva og hvordan jeg skal gjøre ting, blant annet fordi jeg ikke filtrerer ting i hodet som andre. 

Det er enklere med ting jeg kan og har gjort tusen ganger (som det kanskje er på jobben din?)  Eller med ting jeg virkelig er interessert i og derfor har hyperfokus på. 

Men ellers kløner jeg mye og ser konsekvenser først etterpå som du beskriver.  Det er akkurat som om jeg aldri greier å se «hele bildet» av ting før hele bildet er et faktum. 

Bare et innspill her altså, ikke påstand om noen diagnose:) 

Anonymkode: 98477...fae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har Asperger (sier ikke at du har Asperger altså) og sliter veldig med et som kalles eksekutive funksjoner. 
Du kan Google det. 
Alle oppgaver har liksom flere «steg» for meg enn for andre, og det er vanskeligere å tenke ut hva og hvordan jeg skal gjøre ting, blant annet fordi jeg ikke filtrerer ting i hodet som andre. 

Det er enklere med ting jeg kan og har gjort tusen ganger (som det kanskje er på jobben din?)  Eller med ting jeg virkelig er interessert i og derfor har hyperfokus på. 

Men ellers kløner jeg mye og ser konsekvenser først etterpå som du beskriver.  Det er akkurat som om jeg aldri greier å se «hele bildet» av ting før hele bildet er et faktum. 

Bare et innspill her altså, ikke påstand om noen diagnose:) 

Glemte å nevne at jeg har både adhd uoppmerksom type og Asperger. Begge de er vel sånn som kan påvirke eksekutive funksjoner. Jeg glemmer at jeg også har adhd fordi det er Asperger som påvirker meg mest

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du «bruker opp» en del av fokuset på jobb. 

Anonymkode: 01eda...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...