AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #1 Skrevet 31. mars 2024 Jeg eier et hus sammen med mamma, og min kjæreste har flyttet inn med oss. Tanken var at han skulle kjøpe ut mamma. Mamma får ikke lån alene og havner da på leiemarkedet. Men så begynte vi å leke med tanken om at min kjæreste heller kjøper en leilighet og så byttelåner de to bolig. Er det noen grunner til at dette ikke er en god ide? Anonymkode: f090b...bb9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #2 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg eier et hus sammen med mamma, og min kjæreste har flyttet inn med oss. Tanken var at han skulle kjøpe ut mamma. Mamma får ikke lån alene og havner da på leiemarkedet. Men så begynte vi å leke med tanken om at min kjæreste heller kjøper en leilighet og så byttelåner de to bolig. Er det noen grunner til at dette ikke er en god ide? Anonymkode: f090b...bb9 Ja, han (og moren din) får begge sekundærbolig som har høyere formuesverdi, så kan få formueskatt. De må skatte av leieinntekter, med disse kan være null, så ingen skatt. De må skatte av gevinst når de selger bolig/del av bolig hvis du ikke har bodd der 12 mnd de siste 2 årene før salget. Anonymkode: 087e8...83b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #3 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, han (og moren din) får begge sekundærbolig som har høyere formuesverdi, så kan få formueskatt. De må skatte av leieinntekter, med disse kan være null, så ingen skatt. De må skatte av gevinst når de selger bolig/del av bolig hvis du ikke har bodd der 12 mnd de siste 2 årene før salget. Anonymkode: 087e8...83b Ingen av dem har vel egentlig sekundærbolig fordi hun eier huset med meg og han eier leiligheten? Anonymkode: f090b...bb9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #4 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen av dem har vel egentlig sekundærbolig fordi hun eier huset med meg og han eier leiligheten? Anonymkode: f090b...bb9 Ja, men det er bostedsadresse som teller, ikke hva man eier. Altså: Eier man en bolig og bor et annet sted, må man skatte som om boligen man eier er sekundærbolig. Anonymkode: 52c97...7ae 1
fru Alving Skrevet 31. mars 2024 #5 Skrevet 31. mars 2024 De bør bo i den boligen de eier på grunn av skatt og eventuell gevinst ved salg. tenker og at det for deg og kjæresten er gunstig å ha noe sammen, et felles prosjekt. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #6 Skrevet 31. mars 2024 Du og samboeren din vil få to boliger å vedlikeholde. Jeg tenker at det ikke er din jobb å ta vare på moren din. Det er helt greit å være på leiemarkedet. Anonymkode: 3947f...b9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå