Gå til innhold

Hjelper psykodynamisk terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått i psykodynamisk terapi i 6 måneder. Jeg forstår ikke helt hvordan det kan hjelpe, føles som det er litt tafatt. Savner mer målrettet jobbing, men det er kanskje del sv problemet. Hva er andres erfaring med psykodynamisk terapi? Opplevde dere det som hjelpsomt? (Jeg går i terapi for K-PTSD om det har noe å si)

Anonymkode: 4c9cc...a72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spennende. Jeg skal trolig gjennom det samme. Hvordan gjør dere det i behandlingen? Vet ikke helt hva det innebærer, men legen anbefalte det.

Anonymkode: 33ecf...dab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spennende. Jeg skal trolig gjennom det samme. Hvordan gjør dere det i behandlingen? Vet ikke helt hva det innebærer, men legen anbefalte det.

Anonymkode: 33ecf...dab

Foreløpig synes jeg det er uklart hva det går ut på, derfor denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i psykodynamisk terapi i maaange år. Det hjalp meg til å sørge, men jeg ble værende i den rollen og kom meg ikke videre.

Anonymkode: 5191e...66b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg gikk i psykodynamisk terapi i maaange år. Det hjalp meg til å sørge, men jeg ble værende i den rollen og kom meg ikke videre.

Anonymkode: 5191e...66b

Det er det jeg er redd for. Gikk du til annen behandling etter den psykodynamiske eller kom du deg videre på egenhånd?

Skrevet

Jeg har gått til psykolog i 4 år men har aldri vært opptatt av hvilken metode psykologen jobber ut fra. Jeg har erkjent at jeg er på en plass i livet som krever hjelp fra profesjonelle og har gitt min tillit til behandler. Av beskrivelsen så er det sannsynligvis psykodynamisk terapi jeg får.

Min erfaring så langt er at det er svært nyttig. Men jeg har klart å gi fra meg kontrollen og stole fult ut på behandler. Jeg har også en forståelse for at dette er tidkrevende og jeg forstår at den største jobben ligger på meg - dette er kanskje avgjørende for resultatet? 

Diagnosen k-ptsd er krevende, både for deg og behandler. Å kjenne bedring etter 6 mnd er etter min mening en utopi, uansett. Og det som er riktig for deg er ikke nødvendigvis riktig for andre, uavhengig av diagnose. Man må også ha en forståelse og et realistisk syn på målet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel å gå tilbake i tid, og finne årsaker til at man lider i dag. Men vet ikke hvor relevant det er.  Jeg er mer her og nå, konsentrere seg  om nåtid ikke fortid    

Anonymkode: 01049...287

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel å gå tilbake i tid, og finne årsaker til at man lider i dag. Men vet ikke hvor relevant det er.  Jeg er mer her og nå, konsentrere seg  om nåtid ikke fortid    

Dette er ikke korrekt. Det handler i veldig stor grad om nåtid - men hvordan fortiden påvirker nåtiden. En vesentlig forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet
Nekinn@ skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke korrekt. Det handler i veldig stor grad om nåtid - men hvordan fortiden påvirker nåtiden. En vesentlig forskjell. 

Uansett konsentrerer man seg om fortid. For meg var det ikke nyttig. Trenger hjelp her og nå, ikke for det som skjedde i fortiden, det er i nåtiden jeg lever. 

AnonymBruker
Skrevet
Nekinn@ skrev (10 minutter siden):

Jeg har gått til psykolog i 4 år men har aldri vært opptatt av hvilken metode psykologen jobber ut fra. Jeg har erkjent at jeg er på en plass i livet som krever hjelp fra profesjonelle og har gitt min tillit til behandler. Av beskrivelsen så er det sannsynligvis psykodynamisk terapi jeg får.

Min erfaring så langt er at det er svært nyttig. Men jeg har klart å gi fra meg kontrollen og stole fult ut på behandler. Jeg har også en forståelse for at dette er tidkrevende og jeg forstår at den største jobben ligger på meg - dette er kanskje avgjørende for resultatet? 

Diagnosen k-ptsd er krevende, både for deg og behandler. Å kjenne bedring etter 6 mnd er etter min mening en utopi, uansett. Og det som er riktig for deg er ikke nødvendigvis riktig for andre, uavhengig av diagnose. Man må også ha en forståelse og et realistisk syn på målet. 

Jeg gjør alt jeg kan for å bli bedre og jobber beinhardt. Behandler er stort sett stille, jeg forstår ikke meningen med det. Derfor jeg spør her om andre opplevde psykodynamisk terapi som nyttig og har erfaringer.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett konsentrerer man seg om fortid. For meg var det ikke nyttig. Trenger hjelp her og nå, ikke for det som skjedde i fortiden, det er i nåtiden jeg lever. 

Tviler ikke på at dette er din opplevelse men det er ikke det denne terapiformen handler om. Psykodynamisk terapi handler om bevissthet og å forstå seg selv bedre, uavhengig av historie. Fortiden er en naturlig del av denne historien - min påstand er at du kan ikke lære deg å leve her og nå uten å forstå historien eller bakgrunnen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gjør alt jeg kan for å bli bedre og jobber beinhardt. Behandler er stort sett stille, jeg forstår ikke meningen med det. Derfor jeg spør her om andre opplevde psykodynamisk terapi som nyttig og har erfaringer.

Jeg skjønte det , og jeg delte min erfaring - som er nyttig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan hende at terapeuten ikke er flink nok eller rett for deg? En ting er behandlingsform en annen kjemi med behandler. Begge må liksom passe og det kan være vanskelig å finne ut hva som er hva. Uansett så virker det ikke ut som om det er korrekt behandling for deg så kanskje se etter noe annet som er bedre. Si hva du trenger og spørre hvilken behandlingsform dette heter og så begynne med det?

Anonymkode: c4a98...fa9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Savner mer målrettet jobbing

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

men jeg ble værende i den rollen og kom meg ikke videre.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

kom du deg videre på egenhånd?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er mer her og nå, konsentrere seg  om nåtid ikke fortid    

Nekinn@ skrev (3 minutter siden):

min påstand er at du kan ikke lære deg å leve her og nå uten å forstå historien eller bakgrunnen.

Noen sitater sammen.

For noen mennesker fungerer det godt å snakke om ting. Men for mange føles det som om ingenting forandrer seg i det nå, som om det ikke skjer noen fremgang eller endring. Noen mennesker har mer behov for faktisk å gjøre ting (gjøre ting annerledes eller lære hvordan de kan gjøre ting).

Det er nyttig å forstå hvorfor du hadde eller har visse tanker eller hvorfor du gjorde ting på en bestemt måte. Og hvorfor det ikke er riktig eller ikke fungerer. For da kan du bedre forstå hvorfor du må gjøre ting annerledes, hvordan og hvorfor. 

Fra å snakke om noe i fortiden til å gjøre ting annerledes i hverdagen er det en veldig lang vei. Og noen mennesker aner ikke at det finnes en vei, at de må gjøre noe med det eller hva de skal gjøre med det. Mange går ikke den veien i det hele tatt, eller de går seg vill fordi de ikke vet hvor de skal, hva de bør gjøre eller hva målet er. 

Dette er ikke overraskende. Mange har alltid blitt fortalt av foreldre eller andre hva de må gjøre, hvordan og hvorfor. Når de går i terapi, snakker de om ting og må deretter selv gå gjennom en endringsprosess. Men hvordan, hvis de aldri har lært det?

For noen mennesker er det mer praktisk å ta noe fra hverdagen. For å lære hva som ikke går bra og hvorfor. Og for å lære hvordan de kan gjøre det annerledes og hvorfor. Og på den måten skape en forbindelse mellom fortid og nåtid. Men også mellom ulike ting som går riktig eller galt. For da forstår de bedre hva som ikke går bra, og ser bedre sammenhengene mellom ulike ting. Og vet bedre hva som forventes av dem og hvordan de kan gjøre det. Hvis det fungerer bedre for deg, kan du kanskje prøve dette.

Da veileder noen deg til å se helheten bit for bit, og til å forstå og endre bit for bit. Litt sammen og mer og mer på egen hånd.

Lykke til, stå på.

Anonymkode: 1c524...2b1

AnonymBruker
Skrevet
Nekinn@ skrev (1 time siden):

Jeg skjønte det , og jeg delte min erfaring - som er nyttig. 

Jo, absolutt nyttig med andres erfaringer. Jeg leste det du skrev som et svar til meg, ikke som et generelt svar til nytte for andre som leste tråden. Derfor jeg kommenterte det, beklager at jeg misforstod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei - man konsentrer seg ikke om fortid. Mulig jeg misforstår men om du tenker at her og nå et utelukkende det man skal og bør fokusere på så vil du aldri oppleve å få hjelp eller å nyttiggjør deg av behandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jo, absolutt nyttig med andres erfaringer. Jeg leste det du skrev som et svar til meg, ikke som et generelt svar til nytte for andre som leste tråden. Derfor jeg kommenterte det, beklager at jeg misforstod.

Det var et svar til deg ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan hende at terapeuten ikke er flink nok eller rett for deg? En ting er behandlingsform en annen kjemi med behandler. Begge må liksom passe og det kan være vanskelig å finne ut hva som er hva. Uansett så virker det ikke ut som om det er korrekt behandling for deg så kanskje se etter noe annet som er bedre. Si hva du trenger og spørre hvilken behandlingsform dette heter og så begynne med det?

Jeg liker behandleren min godt som person, men er usikker på om hun er en behandler som er nyttig for meg. Siden jeg har fått et behandlingstilbud nå er det lite sannsynlig at jeg får tilbud om noe annet om jeg ber om å bytte behandler. Prøver derfor å gjøre det beste ut av det med hun jeg har nå. 

jeg kan prøve å ta det opp med henne etter påskeferien. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen sitater sammen.

For noen mennesker fungerer det godt å snakke om ting. Men for mange føles det som om ingenting forandrer seg i det nå, som om det ikke skjer noen fremgang eller endring. Noen mennesker har mer behov for faktisk å gjøre ting (gjøre ting annerledes eller lære hvordan de kan gjøre ting).

Det er nyttig å forstå hvorfor du hadde eller har visse tanker eller hvorfor du gjorde ting på en bestemt måte. Og hvorfor det ikke er riktig eller ikke fungerer. For da kan du bedre forstå hvorfor du må gjøre ting annerledes, hvordan og hvorfor. 

Fra å snakke om noe i fortiden til å gjøre ting annerledes i hverdagen er det en veldig lang vei. Og noen mennesker aner ikke at det finnes en vei, at de må gjøre noe med det eller hva de skal gjøre med det. Mange går ikke den veien i det hele tatt, eller de går seg vill fordi de ikke vet hvor de skal, hva de bør gjøre eller hva målet er. 

Dette er ikke overraskende. Mange har alltid blitt fortalt av foreldre eller andre hva de må gjøre, hvordan og hvorfor. Når de går i terapi, snakker de om ting og må deretter selv gå gjennom en endringsprosess. Men hvordan, hvis de aldri har lært det?

For noen mennesker er det mer praktisk å ta noe fra hverdagen. For å lære hva som ikke går bra og hvorfor. Og for å lære hvordan de kan gjøre det annerledes og hvorfor. Og på den måten skape en forbindelse mellom fortid og nåtid. Men også mellom ulike ting som går riktig eller galt. For da forstår de bedre hva som ikke går bra, og ser bedre sammenhengene mellom ulike ting. Og vet bedre hva som forventes av dem og hvordan de kan gjøre det. Hvis det fungerer bedre for deg, kan du kanskje prøve dette.

Da veileder noen deg til å se helheten bit for bit, og til å forstå og endre bit for bit. Litt sammen og mer og mer på egen hånd.

Lykke til, stå på.

Anonymkode: 1c524...2b1

Takk for tips. 

Nekinn@ skrev (52 minutter siden):

Det var et svar til deg ;) 

Ok. Da forstår jeg ikke det du skrev. Jeg vet at jeg må gjøre jobben selv og at det tar tid. Jeg har og realistiske forventninger, og snakker mye med behandler om det. På det du skrev virket det som du tenkte det var suksessfaktorer i ditt behandlingsløp. Jeg forstår at 6 måneder er kort tid, men jeg merker ingen fremgang og derfor jeg blir frustrert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg liker behandleren min godt som person, men er usikker på om hun er en behandler som er nyttig for meg. Siden jeg har fått et behandlingstilbud nå er det lite sannsynlig at jeg får tilbud om noe annet om jeg ber om å bytte behandler. Prøver derfor å gjøre det beste ut av det med hun jeg har nå. 

jeg kan prøve å ta det opp med henne etter påskeferien. 

Takk for tips. 

Ok. Da forstår jeg ikke det du skrev. Jeg vet at jeg må gjøre jobben selv og at det tar tid. Jeg har og realistiske forventninger, og snakker mye med behandler om det. På det du skrev virket det som du tenkte det var suksessfaktorer i ditt behandlingsløp. Jeg forstår at 6 måneder er kort tid, men jeg merker ingen fremgang og derfor jeg blir frustrert.

Det er verre å sløse flere år slik. Snakker av erfaring 😕 Hadde lik tankegang som deg men valgte å avslutte fordi det aldri fungerte for meg. Jeg ble bedre av å kutte ut giftig forhold og situasjoner. Tok lang tid før jeg forstod men det var til slutt jeg selv som forstod meg selv. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Jeg forstår din frustrasjon for å si det slik!

Skrevet

Jeg har - med et helt annet utgangspunkt - hatt mye utbytte av psykodynamisk terapi. For meg har det vært nyttig å se sammenhenger mellom fortid og nåtid, skjønne tillærte reaksjoner og håndteringsverktøy og få forståelse for hvordan mer eller mindre bevisste handlingsmønstre har utviklet seg - jeg blir mer bevisst hva og hvorfor og får et annet utgangspunkt for valg og handlinger. Samtidig understreker terapeuten forskjellen mellom fortid og nåtid - Det er godt mulig at vi kan finne forklaringer på angsten i fortiden, men det er likevel her og nå du er redd - det er noe i nåtid som utløser, det. Jeg har en aktiv psykolog som spørs og pusher og forklarer, for meg har det vært veldig riktig.. Det sies jo at terapeuten og den relasjonen og kjemien man har er vel så viktig som hvilken retning terapeuten bruker, det er ikke alltid så lett å sette fingeren på hva som ikke funker. Men hvis du ikke merker noen forskjell eller framgang på et halvt år ville jeg vurdert å endre noe - jeg følte at terapi var nyttig fra første time, selv om det tok lang tid før jeg helt kunne sette ord på akkurat hva slags effekt det hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...