Gå til innhold

Hvorfor vinner ikke folk i lotto som spiller i årevis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og de bruker tusener på dette. Men de bare taper. Hva skal til for at man vinner de mange millionene som andre vinner?

Anonymkode: e3b26...260

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har lagt denne i feil forum.

Anonymkode: 1b0b1...225

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du har lagt denne i feil forum.

Anonymkode: 1b0b1...225

Så nyttig svar 😊😊

Skrevet

Ja jeg lurer også på hvorfor i helvete jeg aldri vinner.

• Liker 1
Skrevet

Vinnersjansene er minimale. Det er bare flaks om en vinner. Statistisk så er sjansen større jo mer penger du legger inn, men ingenting er sikkert. Var en YouTuber som kjøpte Flaxlodd for 100k nå, vant vel under halvparten, så var et rent tapsprosjekt

• Liker 1
Skrevet

For endel år siden hadde jeg som nyttårsforsett at jeg skulle sette ny rekord i lottoutbetalingen, men vant allikevel ikke. Så det er beviselig noe muffens her.

p.s. 😉

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at sannsynligheten for å vinne er forsvinnende liten liten hver gang. Med andre ord er det egentlig ikke rart at folk ikke vinner omsider egentlig

Anonymkode: 5b25f...e2e

AnonymBruker
Skrevet
Fountaine skrev (På 31.3.2024 den 20.06):

Ja jeg lurer også på hvorfor i helvete jeg aldri vinner.

En må fortsette å spille. Et matematisk prinsipp sier at om du spiller lotto lenge nok, vil du vinne 50 millioner ganger på rad. 

Men dette tar litt tid, da.

Anonymkode: 462ec...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de har satset på feile tall...

Anonymkode: ed4d3...962

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flaks. Leste om en dude som stjal flax-lodd for dritmye penger på jobben sin. Han vant ikke en dritt. Og det er snakk om enorme mengder flax-lodd.

Anonymkode: a332b...e84

AnonymBruker
Skrevet

De fleste vinner jo i løpet av året. Små summer selvsagt 

Anonymkode: 8b533...dd3

AnonymBruker
Skrevet
hudorm1 skrev (På 31.3.2024 den 17.26):

Flaks. 

Griseflaks, faktisk. Det er en grunn til at statistikkere ikke spiller lotto.

Anonymkode: a4b2c...ce1

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 3/31/2024 at 5:25 PM, AnonymBruker said:

Og de bruker tusener på dette. Men de bare taper. Hva skal til for at man vinner de mange millionene som andre vinner?

Sannsynlighet. Sannsynligheten for å vinne 7 rette i Lotto er 1:5'400'000. Så om man leverer en full kupong hver eneste uke er sannsynligheten 1:540'000. Det vil si at det statistisk sett vil ta 540'000 uker å vinne. Det er i overkant av 10'000 år. De færreste lever så lenge. 

For Vikinglotto er det enda verre sannsynlighet, med 1:61mill for 1.premie. Det vil ta rundt 117'000 år før du statistisk sett er "garantert" en toppgevinst. 

Men det er alltids noen som vinner. Det er fordi "noen" er mange millioner deltagere. 

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
newman01 skrev (1 time siden):

Sannsynlighet. Sannsynligheten for å vinne 7 rette i Lotto er 1:5'400'000. Så om man leverer en full kupong hver eneste uke er sannsynligheten 1:540'000. Det vil si at det statistisk sett vil ta 540'000 uker å vinne. Det er i overkant av 10'000 år. De færreste lever så lenge. 

For Vikinglotto er det enda verre sannsynlighet, med 1:61mill for 1.premie. Det vil ta rundt 117'000 år før du statistisk sett er "garantert" en toppgevinst. 

Du har rett i mye av det du skriver, men tar allikevel helt feil i din siste setning. Etter 5,4mill lotto-forsøk eller 61mill vikinglotto-forsøk er du ikke statistisk sett "garantert" å vinne - men vil kun ha 63% sannsynlighet for å ha vunnet.

Grunnen til at dette tallet er så langt unna 100%, er at en god del spillere vil ha vunnet mer enn en gang, og at det derfor statistisk sett er 37% som ikke vil ha vunnet en eneste gang.

Dette ser du enkelt hvis du f.eks. tenker på en vanlig 6-sidet terning. Du har 1/6 sjanse for å kaste 6 (vinne), men langt fra garantert å ha fått noen 6-er etter 6 kast. 

Endret av Capitan Fracassa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...