Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #61 Del Skrevet 31. mars 2024 Morten1 skrev (4 minutter siden): En annen ting jeg kom på, det gjelder jo generelt land rundt middelhavet, men hva når vi ser alle disse båt"flyktningene" som kommer over? Ville du kjøpt ett sted der du risikerer å tape verdi på boligen fordi det blir overtatt av immigranter? Tviler på at de bosetter seg på de dyreste turiststedene som da er ved middelhavet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #62 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har nok vært heldig. Kjenner personlig til noen som har opplevd dette nylig. Ikke i noen storby heller. Anonymkode: 9dc5f...3b1 Vel nå er de ute på 48t uten skjellig grunn for opphold så da ordner det seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #63 Del Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (Akkurat nå): Vel nå er de ute på 48t uten skjellig grunn for opphold så da ordner det seg Ja, hvis man har folk som kaster de ut innen tiden. Det er slett ikke slik at politiet nødvendigvis har tid innen 48 timer. Derfor anbefales vaktselskap. Anonymkode: 9dc5f...3b1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #64 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har nok vært heldig. Kjenner personlig til noen som har opplevd dette nylig. Ikke i noen storby heller. Anonymkode: 9dc5f...3b1 Ca 35 000 Nordmenn med registrerte boliger i Spania, så har man lest om 4-5 saker i media, men alle ‘’kjenner’’ visst noen dette skjer med, merkelig nok 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #65 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hvis man har folk som kaster de ut innen tiden. Det er slett ikke slik at politiet nødvendigvis har tid innen 48 timer. Derfor anbefales vaktselskap. Anonymkode: 9dc5f...3b1 Det er ikke lenger behov for å få de ut innen 48t, nye reglen er at politiet skal kaste de ut innen 48t Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 31. mars 2024 #66 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fått så lyst til å kjøpe et lite byhus i en av småbyene i Sør-Spania sammen med mannen min. Vi trenger ikke sjøen rett utafor, men i nærheten, og jeg vil gjerne ha en hage på noen hundre kvm med fikentre og sitrontre og sånn. Vi er 50 +, og skal jobbe i ca 15 år til, men jeg tenker at jeg har lyst til å bo der om vintrene når vi blir pensjonister. Foreløpig tenker jeg å feriere der to - tre uker om året, og at vi prøvet å leie ut ellers. Vi har hus i Norge, og jeg ønsker meg IaKKE hytte i Norge. Er dette en god eller dårlig ide? Tror vi kunne fått noe for et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Høres dette ut som en god eller risikabel ide? Anonymkode: ebc0f...5e4 Snakk m/norske meglere i Spania. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #67 Del Skrevet 31. mars 2024 Majer skrev (1 minutt siden): Tenker litt på den svake krona, at klimaet kommer til å endre seg sånn at boligen muligens ikke er attraktiv om 50 år og at flyreiser er skadelig. Bruk heller pengene på å hjelpe mennesker i nød. Hjelpetelefonene hadde stor pågang blant unge i påsken. Pengene dine kan redde liv Jeg tenker nå mest på hva som er et godt (og forsåvidt) naturlig/i pakt med naturen liv for meg. Sol, varme, plante, dyrke, svømme og grave i jorda. Slipper å bruke noe særlig strøm også. Gir forøvrig penger til internasjonal hjelpeorganisasjon. Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 31. mars 2024 #68 Del Skrevet 31. mars 2024 1 hour ago, Loff77 said: Tviler på at de bosetter seg på de dyreste turiststedene som da er ved middelhavet Tenkte mer at de oppholder seg mye rundt dem, de trenger ikke fysisk å bo der for å sørge for at turismen stagnerer og boligprisene går ned 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #69 Del Skrevet 31. mars 2024 Skal ikke påstå at jeg kan Spanias lover veldig godt. Men det er ikke sånn lenger at hvem som helst kan ta seg inn i huset ditt og bli der. Lovene blir stadig regulert. De som får bli/okkupere er etter det jeg har skjønt folk som har langtidsleid eiendom, og så er det for eksempel uklare kontrakter. Er det noen som bryter seg inn i huset ditt, blir det noe annet. For å få ordentlig svar på dette ville jeg lest i Spaniaposten, kontaktet spania1 og googlet for eksempel https://spania.no/hus/spania-vedtar-ny-boliglov-husokkupanter-kan-fa-bli-i-opptil-to-ar/ Vi eier eiendom i Spania, og kjenner også mange som gjør det. Vi har leilighet som vi leier ut, og det går veldig fint. Det er en del ting man må tenke på når man kjøper, for eks skatter osv som kommer i tillegg, at det er viktig at strømmen i huset skal fungere bør stå i kontrakten (ellers kan du risikere at du må betale for nytt innlegg), osv. Så jeg ville ikke gjort dette helt på egenhånd. For pengene dere vil bruke, må dere nok litt vekk fra kysten for å få det dere vil ha. Og da må dere kanskje ha en bil, er det attraktivt å få leid ut dette stedet osv. Hvor langt er det fra flyplass, går det tog/buss? Anbefaler dere å reise litt rundt, og først og fremst finne ut hvor dere vil være. Det finnes også for eksempel skandinaviske miljøer, klubber m.m. der det kan være mye hjelp og info å få. Vi er i samme alder som dere, og er veldig fornøyde med valget vårt! Anonymkode: 93f0a...081 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #70 Del Skrevet 31. mars 2024 Morten1 skrev (2 timer siden): Hvis du tenker på "global oppvarming" har jeg liten tro på at Danmark blir det nye thailand Er jo ikke snakk om at det skal bli det nye Thailand, men at det faktisk er levelig på sommeren. Tar 15 grader og regn anyday over 40+ grader i skyggen Anonymkode: 9fdce...5d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #71 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, hvis man har folk som kaster de ut innen tiden. Det er slett ikke slik at politiet nødvendigvis har tid innen 48 timer. Derfor anbefales vaktselskap. Anonymkode: 9dc5f...3b1 Loven er endret til at de blir kastet ut innen 48t hvis de ikke har tilhørighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #72 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo ikke snakk om at det skal bli det nye Thailand, men at det faktisk er levelig på sommeren. Tar 15 grader og regn anyday over 40+ grader i skyggen Anonymkode: 9fdce...5d5 Har vært på sommerferie i Hellas siden 90tallet, vært 40’c i juli og august der siden det, Spania ved kysten 32’c ish, tar det når som helst før 15’c så man er jo forskjellig, noen ønsker sol og varme og noen ønsker å sitte inne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 31. mars 2024 #73 Del Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (5 timer siden): Dette er forandret i regelverket, ingen av de jeg kjenner her har alarm, ikke noe problem, et enkelt webcamera koster 100kr så har man overvåking hvis man ønsker Har ikke Spania og hatt en lov som gjør at hvis det skal bygges ut i nabolaget må de som allerede eier bolig der være med å betale for oppgradering av veier, vann, kloakk og annen infrastruktur. Mener å ha lest det en gang, uten at jeg skal påstå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #74 Del Skrevet 31. mars 2024 Kjetil E skrev (1 minutt siden): Har ikke Spania og hatt en lov som gjør at hvis det skal bygges ut i nabolaget må de som allerede eier bolig der være med å betale for oppgradering av veier, vann, kloakk og annen infrastruktur. Mener å ha lest det en gang, uten at jeg skal påstå det. Nei Men er jo slik i Norge forøvrig for utbyggere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #75 Del Skrevet 1. april 2024 Loff77 skrev (12 timer siden): Ca 35 000 Nordmenn med registrerte boliger i Spania, så har man lest om 4-5 saker i media, men alle ‘’kjenner’’ visst noen dette skjer med, merkelig nok Vi er på KG. Der folk tar forsiden av Dagbladet som fasiten på hvordan ting er. Uten å ha reist rundt i den virkelige verden overhodet. (og sakene du viser til gjelder stort sett folk som har leid ut, og så vil ikke leietaker flytte ut, eller de har tatt seg mer til rette enn avtalen tilsier, da er saksforholdet mer uavklart) Anonymkode: d1e07...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Besserwisser Skrevet 1. april 2024 #76 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har fått så lyst til å kjøpe et lite byhus i en av småbyene i Sør-Spania sammen med mannen min. Vi trenger ikke sjøen rett utafor, men i nærheten, og jeg vil gjerne ha en hage på noen hundre kvm med fikentre og sitrontre og sånn. Vi er 50 +, og skal jobbe i ca 15 år til, men jeg tenker at jeg har lyst til å bo der om vintrene når vi blir pensjonister. Foreløpig tenker jeg å feriere der to - tre uker om året, og at vi prøvet å leie ut ellers. Vi har hus i Norge, og jeg ønsker meg IaKKE hytte i Norge. Er dette en god eller dårlig ide? Tror vi kunne fått noe for et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Høres dette ut som en god eller risikabel ide? Anonymkode: ebc0f...5e4 Mine foreldre har hatt hus i Spania i ca 22 år nå. De første 10-15 årene var vi der med familien ca 2 ganger i året. I tillegg leide de ut leiligheten i periodene de ikke var der. Da kun til venner, bekjente og familie. Leieinntektene dekket da alle kostnader til lånet slik at de satt med gratis feriebolig. De er nå pensjonerte, har oppgradert tre ganger i løpet av årene og bor nå halve året i et stort rekkehus med tre etasjer, soltak, eget basseng, bil og uteområde. De har holdt seg til samme område, snakker spansk og har en enorm gruppe venner som de har fått opp igjennom årene. Venner fra hele Europa. Flere av disse bor også i Spania, enten delvis eller helt. Noen fordeler jeg ser: - Ved å kjøpe nå som dere fremdeles jobber og har god inntekt så får dere betalt ned mer på lånet enn når dere er pensjonister. For mine foreldre har det betydd at de nå er pensjonister uten utgifter til boliglån og renter, selv om de har et hus i Spania. Sånn sett tror jeg det lønner seg for dere å kjøpe nå. - Jeg ville vurdert å leie til til venner og familie. Ikke bare er det gode inntekter, men det gjør leiligheten bebodd en større del av året nå før dere er der mer. Det adresserer problemet med eventuelle okkupanter som mange har nevnt. - Ved å ha et fast sted å reise til også nå er det større mulighet for å bygge seg opp flere «vennegjenger» og bekjente, nettverk til dere ønsker å være der nede lengre om gangen. - Okkupanter: Loven er endret, og antall hendelser pr faktisk turist/bosted der nede er vanvittig liten. Fremstillingen av enkelthistorier i mediene er selvsagt egnet til å skremme, og det har faktisk satt fokus på et viktig problem. Men også gitt et feilaktig inntrykk av at dette er et stort samfunnsproblem og noe som skjer i utstrakt grad. Det gjør det ikke. Gjennom 22 år og et enormt nettverk at de aldri hørt noen som faktisk har opplevd det. Gode alarm- og vaktselskaper finnes det mange av, også de som tar rutinesjekker i boligen. Mine foreldre har i tillegg overvåkningskamera både ute og inne, og kan se på disse via en app mens de sitter godt plassert i stuen hjemme i Norge. Jeg ville jo uansett investert i god alarm i en bolig som stod en del tom i løpet av året. - Dere blir bedre kjent med spanske lover og regler. Som noen andre har påpekt er både Spania, Italia og Frankrike (jeg kjenner ikke til dette i Portugal) kjent for et et skremt innviklet og tregt byråkrati. Det er et skjemavelde kjent for at drar ut både i tid og penger. Mye kan man manøvrere rundt, men da er kjennskap til systemet viktig. Jeg ønsker dere masse lykke til i beslutningen, og vil tro og håpe dere ville fått stor glede av en feriebolig 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå