AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #41 Skrevet 31. mars 2024 Lovene i Spania er endret til det bedre når det kommer til okkupanter, men jeg vet ikke nøyaktig hva loven sier nå. Perfekt har det dog fortsatt ikke blitt. Men politikerne jobber med, om det ikke allerede er innført, å innføre bøter og fengsel for okkupanter. Det er også mulig å tegne anti-okkupant-forsikring hos enkelte forsikringsselskap, som sammen med en boligalarm med vakt- eller politiutrykning burde sikre huset godt nok, selv for sesongreisende nordmenn. 😄 Men Portugal er også er godt alternativ. Lavere priser, og ikke like mange utlendinger å "krige med" for å få tak i drømmehuset, foreløpig. Et land i sterk økning. Jeg ønsker primært å kjøpe i Spania, men driver selv og ser mere og mere på Portugal også. Kanskje jeg ender med hus i Spania og hytte i Portugal? 😄 Anonymkode: 29df5...162 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #42 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lovene i Spania er endret til det bedre når det kommer til okkupanter, men jeg vet ikke nøyaktig hva loven sier nå. Perfekt har det dog fortsatt ikke blitt. Men politikerne jobber med, om det ikke allerede er innført, å innføre bøter og fengsel for okkupanter. Det er også mulig å tegne anti-okkupant-forsikring hos enkelte forsikringsselskap, som sammen med en boligalarm med vakt- eller politiutrykning burde sikre huset godt nok, selv for sesongreisende nordmenn. 😄 Men Portugal er også er godt alternativ. Lavere priser, og ikke like mange utlendinger å "krige med" for å få tak i drømmehuset, foreløpig. Et land i sterk økning. Jeg ønsker primært å kjøpe i Spania, men driver selv og ser mere og mere på Portugal også. Kanskje jeg ender med hus i Spania og hytte i Portugal? 😄 Anonymkode: 29df5...162 Takk for godt tips😊 Anonymkode: ebc0f...5e4 1
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #43 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Foreldrene mine har eid hus i Spania i 30 år. Du må ha alarm tilkoblet et vekter firma som rykker ut ! De som har fått hus/leilighet okkupert har ikke hatt det. Husokkupanter må kastes ut innen 48 timer i Spania,hvis det ikke skjer så har "leietagerne' rettigheter. Det er fordi mange leier i Spania og mange bare ble satt på gata uten rettigheter før. Med en husalarm er det ingen problemer 👍 Anonymkode: 102d7...121 Dette er forandret i regelverket, ingen av de jeg kjenner her har alarm, ikke noe problem, et enkelt webcamera koster 100kr så har man overvåking hvis man ønsker
TomKrus Skrevet 31. mars 2024 #44 Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (Akkurat nå): Er det det altså? Ikke lenger reisevei enn en utfartsdag oslo-trysil, hva får man for 1,5mill i norge og ca 30k i årlige driftsutgifter?? 4-5 timer flytid og det er ikke lengre veldig billige billetter å oppdrive på flygninger til Spania. Så ville jeg aldri hatt hytte heller, det er i dag virkelig dyrt med tanke på strømprisene blant annet. En hytte som ligger innenfor et par timers kjøring vil derimot bli brukt mye mer av en eier. Jeg vil som pensjonist vurdere noe i syden store deler av året, men innenfor de reglene som gjelder for å opprettholde medlemskap i folketrygden. Så da blir det å vurdere kjøp av bolig i utlandet, eller langtidsleie.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #45 Skrevet 31. mars 2024 1 minutt siden, Loff77 said: Dette er forandret i regelverket, ingen av de jeg kjenner her har alarm, ikke noe problem, et enkelt webcamera koster 100kr så har man overvåking hvis man ønsker Så plusser man på ringeklokke med kamera, og varsling til mobil. Om det fungerer med varsling til utenlandsk nummer da. Anonymkode: 29df5...162
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #46 Skrevet 31. mars 2024 TomKrus skrev (1 minutt siden): 4-5 timer flytid og det er ikke lengre veldig billige billetter å oppdrive på flygninger til Spania. Så ville jeg aldri hatt hytte heller, det er i dag virkelig dyrt med tanke på strømprisene blant annet. En hytte som ligger innenfor et par timers kjøring vil derimot bli brukt mye mer av en eier. Jeg vil som pensjonist vurdere noe i syden store deler av året, men innenfor de reglene som gjelder for å opprettholde medlemskap i folketrygden. Så da blir det å vurdere kjøp av bolig i utlandet, eller langtidsleie. Flytid er satt til 3.5t oslo-Alicante, tar stort sett noen minutter over 3t, men ja hver sin smak, kjøre i kø for å fryse enda mer eller sitte på flyet og se film med et glass vin;) 1 1
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #47 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lovene i Spania er endret til det bedre når det kommer til okkupanter, men jeg vet ikke nøyaktig hva loven sier nå. Perfekt har det dog fortsatt ikke blitt. Men politikerne jobber med, om det ikke allerede er innført, å innføre bøter og fengsel for okkupanter. Det er også mulig å tegne anti-okkupant-forsikring hos enkelte forsikringsselskap, som sammen med en boligalarm med vakt- eller politiutrykning burde sikre huset godt nok, selv for sesongreisende nordmenn. 😄 Men Portugal er også er godt alternativ. Lavere priser, og ikke like mange utlendinger å "krige med" for å få tak i drømmehuset, foreløpig. Et land i sterk økning. Jeg ønsker primært å kjøpe i Spania, men driver selv og ser mere og mere på Portugal også. Kanskje jeg ender med hus i Spania og hytte i Portugal? 😄 Anonymkode: 29df5...162 De kastes nå ut innen 48t hvis de ikke har rettmessige krav på å være der, fra 2020 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #48 Skrevet 31. mars 2024 Tror det skal gå bra å leie ut i Spania. Mange nordmenn gjør det. Men tror du må finne et firma som kan forvalte utleie og holde oppsikt med huset/bygget. Svigerforeldrene mine har hus i Spania. De er der på vinteren. Det jeg har skjønt at negative ting er at det spanske byråkratiet er mye verre enn det norske og ting tar lang tid. Innimellom er de så irriterte og leie at de vil selge. Ville sjekket om det finnes en Facebook gruppe. Anonymkode: 9de66...af8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #49 Skrevet 31. mars 2024 Ikke ta råd fra folk som kun orienterer seg ut i fra overskrifter i dagbladet, uten praktisk erfaring 😅 Vi har eid i 10+ år. Okkupanter er ekstremt uvanlig, og er som regel spesielle saker. Typisk starter med utleie. Det er veldig behagelig å eie eget, og ha sine egne ting. Det er også en del å sette seg inn i, og ta hensyn til. Krav om Spansk ID nummer, spansk bankkonto og mer. Og menge som vil profittere på deg. Samtidig mange solide byråer du kan få god. hjelp av - gjør gode undersøkelser. Spania er vant med utlendinger som eier eget, og derfor mye greiere enn de andre landene "avisleserne" har anbefalt deg. Eneste jeg vil råde deg til, uansett land, er å gi opp ønsket om egen hage og selveiet. Da bør dere flytte. Det er så mye å følge opp, og passe på. Mye bedre å kjøpe noe som er en del av et sameie/område. Anonymkode: d1e07...fcd 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #50 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke ta råd fra folk som kun orienterer seg ut i fra overskrifter i dagbladet, uten praktisk erfaring 😅 Vi har eid i 10+ år. Okkupanter er ekstremt uvanlig, og er som regel spesielle saker. Typisk starter med utleie. Det er veldig behagelig å eie eget, og ha sine egne ting. Det er også en del å sette seg inn i, og ta hensyn til. Krav om Spansk ID nummer, spansk bankkonto og mer. Og menge som vil profittere på deg. Samtidig mange solide byråer du kan få god. hjelp av - gjør gode undersøkelser. Spania er vant med utlendinger som eier eget, og derfor mye greiere enn de andre landene "avisleserne" har anbefalt deg. Eneste jeg vil råde deg til, uansett land, er å gi opp ønsket om egen hage og selveiet. Da bør dere flytte. Det er så mye å følge opp, og passe på. Mye bedre å kjøpe noe som er en del av et sameie/område. Anonymkode: d1e07...fcd Takk. Hvorfor vil du anbefale å droppe hageplan? Tenker du på vanningsrestriksjoner og sånn? I hodet mitt er det et fikentre og lite appelsintre som klarer seg selv, kanskje noe aprikos-eller fesken + aloe vera eller noe + liten grønnsaks- og blomsterhage når vi er der lenge, typisk lite krevende hage. Tror du det kan bli knotete for oss? Anonymkode: ebc0f...5e4
TomKrus Skrevet 31. mars 2024 #51 Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (11 minutter siden): Flytid er satt til 3.5t oslo-Alicante, tar stort sett noen minutter over 3t, men ja hver sin smak, kjøre i kø for å fryse enda mer eller sitte på flyet og se film med et glass vin;) Ja men det handler jo om preferansene man har Alltid. Det er jo ikke dette vi snakker om, men hva det koster å ha flere boliger som brukes minimalt. Jeg hadde i alle fall tenkt meg godt om, og det er jo ikke sikkert at det man kjøper som 50 åring er det man ønsker som pensjonist 15 år lengre frem i løypa. Så har vi dette EU greiene som kommer med flere og flere krav, og disse vil også inntre i Spania etter hvert.
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #52 Skrevet 31. mars 2024 TomKrus skrev (1 minutt siden): Ja men det handler jo om preferansene man har Alltid. Det er jo ikke dette vi snakker om, men hva det koster å ha flere boliger som brukes minimalt. Jeg hadde i alle fall tenkt meg godt om, og det er jo ikke sikkert at det man kjøper som 50 åring er det man ønsker som pensjonist 15 år lengre frem i løypa. Så har vi dette EU greiene som kommer med flere og flere krav, og disse vil også inntre i Spania etter hvert. Sant, er selv i full jobb i Norge men klarer å få til ca 8 uker i året på ‘’hytta’’ i Spania, helt tipp topp og det beste jeg har gjort, utrolig bra med sol, lys og strand særlig på vinteren Hvilke EU greier tenker du på som vi ikke er omfattet av i Norge med EØS? Mat, vin og levekostnad her nede er jo 1/3 av hjemme 1
TomKrus Skrevet 31. mars 2024 #53 Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (2 minutter siden): Sant, er selv i full jobb i Norge men klarer å få til ca 8 uker i året på ‘’hytta’’ i Spania, helt tipp topp og det beste jeg har gjort, utrolig bra med sol, lys og strand særlig på vinteren Hvilke EU greier tenker du på som vi ikke er omfattet av i Norge med EØS? Mat, vin og levekostnad her nede er jo 1/3 av hjemme Nullutslipps boliger, og det blir et krav i hele EU. Som EØS medlemmer kan vi si nei, eller trenere det eller finne løsninger som ikke er så dyre. Men det fryktes jo selv i Norge. Det ligger akkurat 15-20 år frem i tid. Det er en veldig stor usikkerhet de fleste som kjøper bolig også i Norge burde ha med seg i vurderingene. Men få eller ingen har dette med i sine beregninger nå. Ikke rart når man ikke vet hvilken form dette får i fremtiden.
Morten1 Skrevet 31. mars 2024 #54 Skrevet 31. mars 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Linker? Eksempler? Anonymkode: e7631...790 Hvis du ikke har hørt om italiensk korrupsjon så begynner jeg å lure på hvor du har vært 2
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #55 Skrevet 31. mars 2024 TomKrus skrev (4 minutter siden): Nullutslipps boliger, og det blir et krav i hele EU. Som EØS medlemmer kan vi si nei, eller trenere det eller finne løsninger som ikke er så dyre. Men det fryktes jo selv i Norge. Det ligger akkurat 15-20 år frem i tid. Det er en veldig stor usikkerhet de fleste som kjøper bolig også i Norge burde ha med seg i vurderingene. Men få eller ingen har dette med i sine beregninger nå. Ikke rart når man ikke vet hvilken form dette får i fremtiden. Som vi sier nei til nye panteordningen? I spania fyrer man kanskje 5 dager i året, så trenger ikke etterisolere 1
Majer Skrevet 31. mars 2024 #56 Skrevet 31. mars 2024 (endret) Tenker litt på den svake krona, at klimaet kommer til å endre seg sånn at boligen muligens ikke er attraktiv om 50 år og at flyreiser er skadelig. Bruk heller pengene på å hjelpe mennesker i nød. Hjelpetelefonene hadde stor pågang blant unge i påsken. Pengene dine kan redde liv Endret 31. mars 2024 av Majer
Morten1 Skrevet 31. mars 2024 #57 Skrevet 31. mars 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Snakkes om 15 år. Da kan dere kose dere med feriehusene i hetebølger, mens jeg koser meg med feriehus i Danmark For min del er det helt greit at folk er så negative til dette, da blir det iallfall ikke rift om feriehusene. Ser her nå at noen kommenterte at det var vanskelig å få kjøpt feriehus i Danmark. Dette var jeg ikke klar over. Anonymkode: 9fdce...5d5 Hvis du tenker på "global oppvarming" har jeg liten tro på at Danmark blir det nye thailand 3 1
Morten1 Skrevet 31. mars 2024 #58 Skrevet 31. mars 2024 En annen ting jeg kom på, det gjelder jo generelt land rundt middelhavet, men hva når vi ser alle disse båt"flyktningene" som kommer over? Ville du kjøpt ett sted der du risikerer å tape verdi på boligen fordi det blir overtatt av immigranter? 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #59 Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (1 time siden): Herregud dette er jo ikke noe å tenke på omtrent, det skjer stort sett i storbyer og da tomme hus som bankene har overtatt, ja da man har lest om 2-3 norske familier som har hatt problemer, men seriøst er dette ikke eksisterende Har hatt bolig i 10år, null problem og noesk sommer hele året;) Du har nok vært heldig. Kjenner personlig til noen som har opplevd dette nylig. Ikke i noen storby heller. Anonymkode: 9dc5f...3b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #60 Skrevet 31. mars 2024 5 minutter siden, Loff77 said: I spania fyrer man kanskje 5 dager i året, så trenger ikke etterisolere Jeg fyrer fra november til mai i Spania, men så er jeg en frossenpinne også. 🌞 Anonymkode: 29df5...162 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå