Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #21 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk, det hadde jeg ikke tenkt på, vet jo at beboeres rettigheter står fryktelig sterkt i Spania. Anonymkode: ebc0f...5e4 Herregud dette er jo ikke noe å tenke på omtrent, det skjer stort sett i storbyer og da tomme hus som bankene har overtatt, ja da man har lest om 2-3 norske familier som har hatt problemer, men seriøst er dette ikke eksisterende Har hatt bolig i 10år, null problem og noesk sommer hele året;) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 31. mars 2024 #22 Del Skrevet 31. mars 2024 Nå har det vel vært endringer i regelverket rund dette med okkupanter, men jeg ville like vel ikke stolt fullt ut på spanske myndigheter. Italienske myndigheter er jo ikke noe bedre, men ser at vertfall i nord Italia er folkene mer lei av snyltere etc, så jeg føler meg tryggere der 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #23 Del Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (2 minutter siden): Herregud dette er jo ikke noe å tenke på omtrent, det skjer stort sett i storbyer og da tomme hus som bankene har overtatt, ja da man har lest om 2-3 norske familier som har hatt problemer, men seriøst er dette ikke eksisterende Har hatt bolig i 10år, null problem og noesk sommer hele året;) Det er som å hevde at det er unødvendig med reiseforsikring, for det skjer jo stort sett aldri noe uansett. Anonymkode: f4177...4cb 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #24 Del Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (2 minutter siden): Herregud dette er jo ikke noe å tenke på omtrent, det skjer stort sett i storbyer og da tomme hus som bankene har overtatt, ja da man har lest om 2-3 norske familier som har hatt problemer, men seriøst er dette ikke eksisterende Har hatt bolig i 10år, null problem og noesk sommer hele året;) Nå blr jeg frista igjen...Tenker meg liksom en sånn halvveis fraflytta landsby et sted i nærheten av Costa Tropical/Andalucia. Potensielle okkupanter slår seg kanskje ikke ned i gamle landsbyer en mil eller to fra sjøen? Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #25 Del Skrevet 31. mars 2024 Siden det er såpass lenge til dere blir pensjonister så er det nok alt for risikabelt for hvor lite dere skal være der i åra fremover, og leie ut når dere ikke er der blir nok for mye styr. Personlig tror jeg kanskje også at klimaet om 15 år kan bli ganske utholdelig i de strøka, spesielt på sommerhalvåret med hetebølge. Da vil dere nok angret på at dere kjøpte feriehus så langt sør. Personlig ville jeg heller kjøpt et feriehus i Danmark langs kysten om jeg hadde tenkt langt fram i tid, men er klar over at mange synest det virker kjedelig og ikke syden nok. Men 15 år frem i tid så er kanskje sommeren der nede helt perfekt temperert Anonymkode: 9fdce...5d5 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #26 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå blr jeg frista igjen...Tenker meg liksom en sånn halvveis fraflytta landsby et sted i nærheten av Costa Tropical/Andalucia. Potensielle okkupanter slår seg kanskje ikke ned i gamle landsbyer en mil eller to fra sjøen? Anonymkode: ebc0f...5e4 Kunne kanskje gått an å betale noen noen hundrelapper i måneden forå sjekke, evt at det finnes en type ekstra forsikring man kan kjøpe? Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #27 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Siden det er såpass lenge til dere blir pensjonister så er det nok alt for risikabelt for hvor lite dere skal være der i åra fremover, og leie ut når dere ikke er der blir nok for mye styr. Personlig tror jeg kanskje også at klimaet om 15 år kan bli ganske utholdelig i de strøka, spesielt på sommerhalvåret med hetebølge. Da vil dere nok angret på at dere kjøpte feriehus så langt sør. Personlig ville jeg heller kjøpt et feriehus i Danmark langs kysten om jeg hadde tenkt langt fram i tid, men er klar over at mange synest det virker kjedelig og ikke syden nok. Men 15 år frem i tid så er kanskje sommeren der nede helt perfekt temperert Anonymkode: 9fdce...5d5 Danmark er kaldt, regnfullt og bloddyrt, det frister ikke. Måtte vært et sted der man kan dyrke fiken og valnøtter og sitroner på friland. Anonymkode: ebc0f...5e4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #28 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Personlig ville jeg heller kjøpt et feriehus i Danmark langs kysten om jeg hadde tenkt langt fram i tid, men er klar over at mange synest det virker kjedelig og ikke syden nok. Men 15 år frem i tid så er kanskje sommeren der nede helt perfekt temperert Anonymkode: 9fdce...5d5 Det har du i utgangspunktet ikke mulighet til med mindre du er borger av eller har sterk tilknytning til Danmark. Anonymkode: 7bddd...25c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #29 Del Skrevet 31. mars 2024 Morten1 skrev (11 minutter siden): Nå har det vel vært endringer i regelverket rund dette med okkupanter, men jeg ville like vel ikke stolt fullt ut på spanske myndigheter. Italienske myndigheter er jo ikke noe bedre, men ser at vertfall i nord Italia er folkene mer lei av snyltere etc, så jeg føler meg tryggere der Linker? Eksempler? Anonymkode: e7631...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #30 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå blr jeg frista igjen...Tenker meg liksom en sånn halvveis fraflytta landsby et sted i nærheten av Costa Tropical/Andalucia. Potensielle okkupanter slår seg kanskje ikke ned i gamle landsbyer en mil eller to fra sjøen? Anonymkode: ebc0f...5e4 Ikke noe problem, dette er en storbygreie som er sterkt overdrevet og stort sett bankovertatte hus. Det er veldig godt tilbud av bedrifter som driver tilsyn for en veldig billig penge og så er det helt kurant med Securitas direct alarm eller andre til noen hundre lapper i mnd for de som er bekymret Har hatt bolig i 10 år og er her kun i ferier så null problem, sommeren kan man gjerne være i Norge som pensjonist men sept-juni er det perfekt med norsk sommer 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #31 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Siden det er såpass lenge til dere blir pensjonister så er det nok alt for risikabelt for hvor lite dere skal være der i åra fremover, og leie ut når dere ikke er der blir nok for mye styr. Personlig tror jeg kanskje også at klimaet om 15 år kan bli ganske utholdelig i de strøka, spesielt på sommerhalvåret med hetebølge. Da vil dere nok angret på at dere kjøpte feriehus så langt sør. Personlig ville jeg heller kjøpt et feriehus i Danmark langs kysten om jeg hadde tenkt langt fram i tid, men er klar over at mange synest det virker kjedelig og ikke syden nok. Men 15 år frem i tid så er kanskje sommeren der nede helt perfekt temperert Anonymkode: 9fdce...5d5 Danmark er jo tipp topp hvis man liker å fryse som i Norge 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #32 Del Skrevet 31. mars 2024 Foreldrene mine har eid hus i Spania i 30 år. Du må ha alarm tilkoblet et vekter firma som rykker ut ! De som har fått hus/leilighet okkupert har ikke hatt det. Husokkupanter må kastes ut innen 48 timer i Spania,hvis det ikke skjer så har "leietagerne' rettigheter. Det er fordi mange leier i Spania og mange bare ble satt på gata uten rettigheter før. Med en husalarm er det ingen problemer 👍 Anonymkode: 102d7...121 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #33 Del Skrevet 31. mars 2024 Loff77 skrev (2 minutter siden): Danmark er jo tipp topp hvis man liker å fryse som i Norge Snakkes om 15 år. Da kan dere kose dere med feriehusene i hetebølger, mens jeg koser meg med feriehus i Danmark For min del er det helt greit at folk er så negative til dette, da blir det iallfall ikke rift om feriehusene. Ser her nå at noen kommenterte at det var vanskelig å få kjøpt feriehus i Danmark. Dette var jeg ikke klar over. Anonymkode: 9fdce...5d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #34 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det har du i utgangspunktet ikke mulighet til med mindre du er borger av eller har sterk tilknytning til Danmark. Anonymkode: 7bddd...25c Du må søke, men det er fullt mulig. Stemoren min gjorde det uten å ha annen tilknytning til Danmark enn å ha vært der på ferie. Anonymkode: e9331...622 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #35 Del Skrevet 31. mars 2024 Vi gjør dette i Marokko. Uklok investering eller ikke et ganske uvesentlig for oss, siden det er dette vi ønsker og drømmer om. Okkupasjon kan være et problem i Marokko også, men kun om man faktisk har leid ut i utgangspunktet, og de nekter å betale eller flytte. Vi bygger dessuten i inngjerdet og bevoktet område hvor man ikke engang slipper inn dersom man ikke kan vise frem tillatelse fra folk som eier i residensen. Har man ikke lenger slik tillatelse blir man avvist i porten, som er bemannet. Anonymkode: bbb04...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 31. mars 2024 #36 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har fått så lyst til å kjøpe et lite byhus i en av småbyene i Sør-Spania sammen med mannen min. Vi trenger ikke sjøen rett utafor, men i nærheten, og jeg vil gjerne ha en hage på noen hundre kvm med fikentre og sitrontre og sånn. Vi er 50 +, og skal jobbe i ca 15 år til, men jeg tenker at jeg har lyst til å bo der om vintrene når vi blir pensjonister. Foreløpig tenker jeg å feriere der to - tre uker om året, og at vi prøvet å leie ut ellers. Vi har hus i Norge, og jeg ønsker meg IaKKE hytte i Norge. Er dette en god eller dårlig ide? Tror vi kunne fått noe for et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Høres dette ut som en god eller risikabel ide? Anonymkode: ebc0f...5e4 Jeg ville ventet til jeg kom nærmere pensjonsalder ! Når dere begge jobber er det begrenset hvor mye dere får brukt et slikt feriested så langt unna, og det er penger rett ut vinduet å drifte dette året rundt og bruke det noen uker i året. Når pensjonsalder kommer er det jo helt annerledes ! Da kan man selge hus i Norge, og ha en liten leilighet utenfor de dyreste områdene. Og så ha et hus i Spania og få brukt det store deler av året. Utleie sliter leiligheten og skattes brutalt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #37 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snakkes om 15 år. Da kan dere kose dere med feriehusene i hetebølger, mens jeg koser meg med feriehus i Danmark For min del er det helt greit at folk er så negative til dette, da blir det iallfall ikke rift om feriehusene. Ser her nå at noen kommenterte at det var vanskelig å få kjøpt feriehus i Danmark. Dette var jeg ikke klar over. Anonymkode: 9fdce...5d5 Jeg tenker vi skal tilbringe halvparten av tida fra ca september til mai ved Middelhavet et sted, og så være i Norge på sommeren. Jeg er derfor ikke så veldig bekymra for hetebølgene. Velger forøvrig 37 grader over 15 alltid. Anonymkode: ebc0f...5e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 31. mars 2024 #38 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Foreldrene mine har eid hus i Spania i 30 år. Du må ha alarm tilkoblet et vekter firma som rykker ut ! De som har fått hus/leilighet okkupert har ikke hatt det. Husokkupanter må kastes ut innen 48 timer i Spania,hvis det ikke skjer så har "leietagerne' rettigheter. Det er fordi mange leier i Spania og mange bare ble satt på gata uten rettigheter før. Med en husalarm er det ingen problemer 👍 Anonymkode: 102d7...121 Fy pokker for et land dette er Så fatter ikke at noen gidder å kjøpe noe som helst der, skygger selv unna Spania nesten uansett. Når folk der ikke liker turister lenger ? Da holder jeg meg langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #39 Del Skrevet 31. mars 2024 TomKrus skrev (1 minutt siden): Jeg ville ventet til jeg kom nærmere pensjonsalder ! Når dere begge jobber er det begrenset hvor mye dere får brukt et slikt feriested så langt unna, og det er penger rett ut vinduet å drifte dette året rundt og bruke det noen uker i året. Når pensjonsalder kommer er det jo helt annerledes ! Da kan man selge hus i Norge, og ha en liten leilighet utenfor de dyreste områdene. Og så ha et hus i Spania og få brukt det store deler av året. Utleie sliter leiligheten og skattes brutalt. Er det det altså? Ikke lenger reisevei enn en utfartsdag oslo-trysil, hva får man for 1,5mill i norge og ca 30k i årlige driftsutgifter?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mars 2024 #40 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Snakkes om 15 år. Da kan dere kose dere med feriehusene i hetebølger, mens jeg koser meg med feriehus i Danmark For min del er det helt greit at folk er så negative til dette, da blir det iallfall ikke rift om feriehusene. Ser her nå at noen kommenterte at det var vanskelig å få kjøpt feriehus i Danmark. Dette var jeg ikke klar over. Anonymkode: 9fdce...5d5 Ingen ting som tilsier at det blir varmere og bedre vær i skandinavia, tvert i mot, dyrt er det også 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå