AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #1 Del Skrevet 31. mars 2024 Jeg har fått så lyst til å kjøpe et lite byhus i en av småbyene i Sør-Spania sammen med mannen min. Vi trenger ikke sjøen rett utafor, men i nærheten, og jeg vil gjerne ha en hage på noen hundre kvm med fikentre og sitrontre og sånn. Vi er 50 +, og skal jobbe i ca 15 år til, men jeg tenker at jeg har lyst til å bo der om vintrene når vi blir pensjonister. Foreløpig tenker jeg å feriere der to - tre uker om året, og at vi prøvet å leie ut ellers. Vi har hus i Norge, og jeg ønsker meg IaKKE hytte i Norge. Er dette en god eller dårlig ide? Tror vi kunne fått noe for et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Høres dette ut som en god eller risikabel ide? Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #2 Del Skrevet 31. mars 2024 Risikabelt med tanke på husokkupantene. Anonymkode: 3dcdc...6ee 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #3 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Risikabelt med tanke på husokkupantene. Anonymkode: 3dcdc...6ee Takk, det hadde jeg ikke tenkt på, vet jo at beboeres rettigheter står fryktelig sterkt i Spania. Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #4 Del Skrevet 31. mars 2024 Vi kjøpte for noen år siden, og det har vært mye mer styr enn det vi trodde. Vi endte opp med å selge, og det tok nesten 2 år!! Vil virkelig anbefale dere å heller leie de gangene som dere skal til Spania. Anonymkode: 84613...cc1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #5 Del Skrevet 31. mars 2024 Hadde aldri våget å kjøpe feriehus i et land hvor okkupanter har mer rett til bostedet enn eieren. Anonymkode: 6526a...e6d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #6 Del Skrevet 31. mars 2024 For risikabelt. Dere kan rett og slett miste huset mens dere er hjemme i Norge. Det kan gå fint i ett år. Kanskje to eller 5 år. Men før eller siden vil huset bli okkupert. Og dere kan bare glemme å få det tilbake. Selv spanjoler som er bosatt i landet sliter. Da kan du tenke deg dine sjanser for å få igjen huset mens du er i Norge. Ikke sjans. Bruk heller pengene på Norsk tipping. Det gir samme spenning og samme utfall. Anonymkode: f4177...4cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #7 Del Skrevet 31. mars 2024 Er det noen andre land som er bedre? Hellas? Det er foreløpig uaktuelt pga hund, oppussing og huslån. Men å ha noe helt eget med mine fikentre og mine ting på stua høres litt attraktivt ut. Det trenger ikke å være veldig høy standard heller. Anonymkode: 70b36...7b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #8 Del Skrevet 31. mars 2024 Vil anbefale dere å leie nå, som dere kommer til å bruke boligen lite. Blir annerledes da dere er pensjonister, og skal være der mye mer. Men det finnes områder med leiligheter, som er lukkede, og hvor de har resepsjon og vakter. Sånn så ingen leiligheter skal bli okkupert. Anonymkode: 98239...a00 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #9 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi kjøpte for noen år siden, og det har vært mye mer styr enn det vi trodde. Vi endte opp med å selge, og det tok nesten 2 år!! Vil virkelig anbefale dere å heller leie de gangene som dere skal til Spania. Anonymkode: 84613...cc1 Jeg har lyst til å eie, og med litt tomt til for å kunne ha bier og dyrke litt og sånn. Kanskje det er bedre med Italia, i hvert fall ift okkupanter? Hadde dere hus i en typisk småby/landsby? Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det noen andre land som er bedre? Hellas? Det er foreløpig uaktuelt pga hund, oppussing og huslån. Men å ha noe helt eget med mine fikentre og mine ting på stua høres litt attraktivt ut. Det trenger ikke å være veldig høy standard heller. Anonymkode: 70b36...7b0 Min drøm også. Det kan være hvor som helst, bare jeg får hage og aldri under 10 grader. Anonymkode: ebc0f...5e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Del Skrevet 31. mars 2024 Det finest områder som er port og vakter, tryggere men litt mer inn stengt igjen Anonymkode: e2331...5d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catbert Skrevet 31. mars 2024 #12 Del Skrevet 31. mars 2024 Hva med leilighet i en blokk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #13 Del Skrevet 31. mars 2024 Portugal er bedre Anonymkode: c9010...158 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #14 Del Skrevet 31. mars 2024 Catbert skrev (Akkurat nå): Hva med leilighet i en blokk? Vil ha hage og kunne dyrke ting. Er et typisk naturmenneske og hagevant. Hagen er minst halve sjarmen. Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #15 Del Skrevet 31. mars 2024 Veldig fint å ha feriehus i spania, men som flere sier så er det lurt å ha noen der som "passer på litt" så ikke noen plutselig flytter inn hos deg. Noen i familien min har feriehus i spania, men de kjøpte et hus som ligger i et ganske rolig og greit nabolag. Er faktisk noen briter og norske familier som bor der fast som de ble venner med og som de har til å passe på og følge med huset. Hvis man ikke har det er det litt risky.. Er jo flere norske familier som har "mistet" feriehusene sine fordi folk bare har flytta inn og man får de rett og slett ikke ut pga. kronglete regelverk nedi der for disse tingene. Anonymkode: 795ac...60f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #16 Del Skrevet 31. mars 2024 Ville ventet til dere er pensjonister og faktisk skal være der mye. Det er nok vesentlig billigere å leie en uke eller tre i året enn å kjøpe noe allerede nå. Sett pengene i fond, da vokser de nok fortere enn boligprisene frem til dere skal pensjonere dere 😊 Anonymkode: 15598...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #17 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Portugal er bedre Anonymkode: c9010...158 Portugal er bedre? Sånn med tanke på okkupanter? Litt kaldere der, men kunne funka det også. Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #18 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har lyst til å eie, og med litt tomt til for å kunne ha bier og dyrke litt og sånn. Kanskje det er bedre med Italia, i hvert fall ift okkupanter? Hadde dere hus i en typisk småby/landsby? Anonymkode: ebc0f...5e4 Italia har ikke samme lovverk som Spania når det gjelder dette, Veldig sjeldent med husokupasjoner her. Anonymkode: e7631...790 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #19 Del Skrevet 31. mars 2024 Husk også at mens huset deres er okkupert, har du ikke lov til å slutte å betale strøm- og vannregningene. Ikke bare har noen tatt huset ditt, men den ultimate ydmykelsen er å bli tvunget til å betale for strøm og vann til beboerne i tillegg. Anonymkode: f4177...4cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #20 Del Skrevet 31. mars 2024 Takk for konstruktive tips, det var supert. Da skal jeg vurdere Italia, Portugal eller evt et område med flere turister i/mulighet for tilsyn. Anonymkode: ebc0f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå