Gå til innhold

Når nabobarn «låner» uteleker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har hatt sykkelen til miste stående utenfor døren, denne har et nabobarn som er alt for stor til sykkelen tatt og begynt å leke med uten å spørre, jeg har ikke lyst til å være hun sure, men hvorfor sier ikke foreldrene at det ikke er greit? Lar dere barna deres gå på andres eiendom å forsyne seg av leker der? 

Anonymkode: d7995...34b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange foreldre bryr seg ikke, håper du kan påta deg rollen som «hun sure». Som bryr seg, det mangler vi i dagens samfunn.

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Og det er bare å si fra på en helt vanlig måte, ‘hei. Du, den der er vel ikke din? Det er x sin så hvis du vil sykle/leke så må du bruke din egen sykkel/leke, det er ikke lov å ta andres leker uten å spørre vet du.’

Anonymkode: 30515...932

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Men vi lar ikke barna våre slenge sykkelen ute heller og i alle fall ikke ulåst.

Jeg ville tatt for meg ungene om de var den som tok sykkelen, men også om det var den som slengte fra seg sykkelen.

Anonymkode: 78bd8...d3b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fionas skrev (Akkurat nå):

Mange foreldre bryr seg ikke, håper du kan påta deg rollen som «hun sure». Som bryr seg, det mangler vi i dagens samfunn.

Jeg føler egentlig jeg har sagt i fra til dette barnet mange ganger at hen er alt for stor for den sykkelen, og at jeg ønsker at hen bruker sin egen sykkel når hen skal sykle..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Men vi lar ikke barna våre slenge sykkelen ute heller og i alle fall ikke ulåst.

Jeg ville tatt for meg ungene om de var den som tok sykkelen, men også om det var den som slengte fra seg sykkelen.

Vi har satt den utenfor, barnet vårt et 2 1/2, det er vårt ansvar, men uansett om noe står ulåst eller ei så er det vel ikke noe frikort til å ta andres leker? Eller er jeg på tur?

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tror naboene dine respekterer deg mer om du er en dørmatte?

Du gjør naboungen en bjørnetjeneste også for den del, barn som ikke lærer seg hva som er ok og ikke møter garantert på en smell senere.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har satt den utenfor, barnet vårt et 2 1/2, det er vårt ansvar, men uansett om noe står ulåst eller ei så er det vel ikke noe frikort til å ta andres leker? Eller er jeg på tur?

Som sagt, jeg ville ikke akseptert at barna mine tok andres leker.

Men jeg lever i en verden full av idioter, og legger ikke til rette for dem ved å la sykler stå ute ulåst.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Nabobarn må lære seg å ikke stjele og ta andres ting uten å spørre. Hadde glatt vært hun sure, slike barn vil vel ingen ha på besøk? Har du sagt ifra mange ganger uten at det virker sier du ifra til foreldrene til dette barnet. «Hei, gutten deres har tyvlånt sykkelen til X uten å spørre når vi ikke er hjemme. Den er alt for stor til ham, og vi er redd for at den går i stykker. Det har skjedd mange ganger og jeg har sagt ifra uten at det blir slutt åå det, så flott om dere tar en prat om dette med å låne uten å spørre». 

Anonymkode: 8c5db...518

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavmålet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig er det ikke det. Du har sagt fra flere ganger. 

Er foreldrene klar over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler det er en selvfølge at man ikke går å henter andres leker. Og lærer mine barn også det. 

Anonymkode: 29b27...acf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flytt syklene inn i kjeller/gang/garasje da, eller sett lås på sykkelen.

Anonymkode: c13f0...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart må du si ifra til barnet som har stjålet sykkelen.

Vet foreldrene til dette barnet at sykkelen et stjålet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så jeg må begynne å låse putekassa og grillen også, hvis ikke er det fritt frem for naboene å ha barbeque i hagen min?

Anonymkode: da7e5...f6e

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så jeg må begynne å låse putekassa og grillen også, hvis ikke er det fritt frem for naboene å ha barbeque i hagen min?

Anonymkode: da7e5...f6e

I fare for å gjenta meg selv: Jeg aksepterer ikke at barna mine tar andres leker. Men jeg tilpasser meg den virkeligheten som er og lar ikke barna mine sette igjen syklene sine ute.

Tjuveri er alltid tjuvens feil. Men ofte problemet til den som blir frastjelt tingene sine.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei tante Sofie. Ts skrev ikke at den var "slengt" utenfor, hun skrev at de har den stående utenfor. Det er normalt. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
PGMVL skrev (4 minutter siden):

Hei tante Sofie. Ts skrev ikke at den var "slengt" utenfor, hun skrev at de har den stående utenfor. Det er normalt. 

Ikke her. Ut fra erfaring med hva som skjer med sykler som blir stående ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PGMVL skrev (8 minutter siden):

Det er også normalt å låse en sykkel som står utenfor. 😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som barn som ikke er godt oppdratt.

Hvis det ikke hjelper å snakke til barna så hadde jeg låst syklene.

Her har vi masse sykler stående utenfor i et sykkelstativ. Ulåst. 
Hvis den lille nabojoenta vil låne en sykkel så spør de alltid om lov først

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (2 minutter siden):

Det er også normalt å låse en sykkel som står utenfor. 😉

Låser du også trampolina, ballene, bøtter og spader og alt dere eier som hører hjemme utendørs???

Anonymkode: 1fb53...74f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...