Gå til innhold

Dere som spiser SUNT

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil si jeg har et normalt kosthold, men kunne tenke meg å spise mer sunn mat og mindre ultraprossesert mat. Dere som spiser sunt, kan dere komme med konkrete eksempler på hva dere spiser? Er ikke intr i dere som er vegetarianere/veganere, for det er uansett uaktuelt for meg

Anonymkode: 10bdf...c2a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser ren og naturlig mat. Bruker en del frifot appen 😊 Men stort sett er tommelfingerregelen at tingene naturlig skal komme fra naturen (grønnsaker, frukt, ren fisk og kjøtt). Hvis noe annet så skal det ikke ha lang innholdsfortegnelse og alle tingene skal finnes på et vanlig kjøkken 😊 Aldri lettprodukter eller lignende. 

Anonymkode: 86e45...ac5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser f.eks. mye egg, tunfisk, grønnsaker og gresk yoghurt. Kunne godt spist mer rent kjøtt, men det er så dyrt. Ellers spiser jeg vel egentlig det jeg måtte ha lyst på, men styrer unna raske karbohydrater (null mel eller sukker, ikke ris, og veldig moderat forbruk av potet).

Anonymkode: d0ec5...1ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye kjøtt jeg har råd til, ellers egg.

Anonymkode: b2615...60d

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil si jeg har et normalt kosthold, men kunne tenke meg å spise mer sunn mat og mindre ultraprossesert mat. Dere som spiser sunt, kan dere komme med konkrete eksempler på hva dere spiser? Er ikke intr i dere som er vegetarianere/veganere, for det er uansett uaktuelt for meg

Anonymkode: 10bdf...c2a

Frokost: havregrøt med cottage cheese, chiafrø, havrekli, bær, peanøttsmør, hakkede mandler, egg, velg det du selv liker. Noen liker salt grøt, da kan du toppe med tomater f.eks.

Lunsj: hjemmelagede knekkebrød av frø. Et par lag med ikke-ultrapsossesert skinke. Ellers ost, grønnsaker, spirer, avokado.

Middag: kjøtt og grønnsaker. Kan være gryte, steik, fiskeform laget med fløte, osv. Kanskje noe grov pasta, ris eller poteter.

Kvelds: grønnsaker m/hjemmelaget dip.

Anonymkode: 10725...349

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke et prakteksempel ettersom jeg er i en prosess med å gå ned i vekt, men min livsstilsendring består av: 

Økt mengde proteininntak i form av egg, cottage cheese, hvitt kjøtt, fisk og skyr (sistnevnte er jo UP). 

Fete meieriprodukter, altså helmelk, meierismør, kremfløte. 

Forsøker å implementere frukt og grønnsaker til hvert måltid, prøver da å gå ut i fra tallerkenmodellen, så halve tallerkenen består av grønnsaker. 

Jeg forsøker å spise så lite kjøtt som mulig, så jeg spiser mer linser, bønner og kikerter. 

Jeg spiser potet fremfor ris og pasta, pga næringsinnholdet. 

Lager så mye som mulig fra bunnen av, ingen pose-saus, unngår kjøttkaker osv fra kjøledisken, spiser ikke kjøttpålegg osv. 

I dag skal jeg feks ha kjøttkaker til middag, det eneste jeg ikke lager selv, er surkålen. Ellers lager jeg kjøttkakene, sausen og ertestuingen fra bunnen av. 

Anonymkode: 09144...616

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Marit Kolby har gitt meg noen gode verktøy når jeg skal velge matvarer, f.eks. å se på innhold av kjøtt i kjøttprodukter. Ellers prøver jeg å velge mest mulig råvarer og korte ingredienslister. Jeg baker brød og innimellom knekkebrød selv. 

For meg har det også vært befriende å fri meg fra tanken om at et måltid må være én rett. Det er helt topp å spise lunsj bestående av noen pølsebiter, egg, litt nøtter, frukt og grønt. I tillegg synes jeg det er enklere å legge litt innsats i måltidene når jeg spiser sjeldnere.

Anonymkode: 0df97...fe4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost havregrøt med melk og frukt/bær/nøtter eller brød med hvitost og middagsrester.

Lunsj salat med egg/kylling/laks/tunfisk/sardiner etter hva vi har i huset eller brødskiver.

Middag kjøtt/fisk med poteter og grønnsaker. Det kan være kokt/stekt, supper som ertesuppe, betasuppe, kjøttsuppe, gratenger, stuinger, stapper osv.

Kjøper ferdige fiskekaker og grove pølser hos pøsemakeren. Lager kjøttkaker og karbonader selv. 

Bær/frukt, også semulepudding, rødgrøt osv til dessert. 

Vi kjøper lite halvfabrikata, men noe ferdige produkter som sennep, soyasaus og enkelte krydderblandinger.

Anonymkode: 700c4...207

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser etter 16:8 og har to måltider og evt et mellommåltid om dagen. Måltid 1 er enten hjemmelagd brød, omelett og gulrøtter/en frukt ved aiden av eller havregrøt med et egg i (rører inn), og gresk yoghurt og cottage cheese + bør/nøtter på toppen. Også med gulrøtter og en frukt ved siden av. 

Middag er grønnsaker og ofte potet/søtpotet eller ertepasta med noe rent kjøtt/fisk/svin osv. med Drømmelett/hjemmelagd tzatziki eller rødbetehummus oppå. 

Hvis jeg har behov for mellommåltid er det kokte egg, frukt eller gulrøtter. Mye vann og litt sort kaffe utenom. 

Anonymkode: cf4c0...3b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent kjøtt er veldig sunt, så jeg spiser mest det. En del egg, helfete meieriprodukter (helst upasteurisert) også. Drikker hjemmelaget beinkraft og spiser litt innmat også. Jeg har kuttet ut godteri, brus, kaffe, korn, frøoljer og grønnsaker.

Jeg foretrekker å spise én gang om dagen. Det har blitt slik naturlig fordi det passer meg. Så det blir ett stort måltid.

I dag var det 600 gram gressfôret picanha med et tykt fettlokk som jeg stekte i airfryer, og saus av en stor klatt seterrømme som jeg blandet med kjøttsaften og salt. Drakk en kopp med hjemmelaget beinkraft til. Ellers drakk jeg vann.

Restene av picanhaen tenkte jeg å kutte opp i morgen og bruke i en omelett. Jeg liker godt å lage omvendt omelett. Tar i ost først, steker til den bobler og så bittelitt lengre. Så tar jeg i omeletten (egg, fløte, kjøtt, ost og krydder) og steker på lav varme til den er ferdig stekt. Så får man et sprøtt ostelag på omeletten. :) 

Anonymkode: dd37d...46e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke drikker mye alkohol eller spiser store mengder godteri er det ingen grunn til bekymring. TS skriver ikke at hen vil gå ned i vekt. Dermed er det bare å fortsette med å spise den maten du har lyst på. Ultraprossesert mat er like bra som all annen mat. Men den er fattig på fiber, og inneholder mye sukker og fett. Hvis du ikke har vondt i magen eller legger på deg - kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (2 timer siden):

Hvis man ikke drikker mye alkohol eller spiser store mengder godteri er det ingen grunn til bekymring. TS skriver ikke at hen vil gå ned i vekt. Dermed er det bare å fortsette med å spise den maten du har lyst på. Ultraprossesert mat er like bra som all annen mat. Men den er fattig på fiber, og inneholder mye sukker og fett. Hvis du ikke har vondt i magen eller legger på deg - kjør på.

Man kan da ha lyst til å leve sunt selv om man er slank? Jeg ser på det som en investering i fremtiden, en sunn livsstil nå så forebygger jeg kanskje en del plager når jeg blir eldre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sunn mat og hvem bestemmer hva som er sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig mat, vil jeg si. Ingen dietter eller nei-mat. 

Lager skikkelig mat til alle måltid. Bruker som regel rene råvarer. Begrenser mengden rødt kjøtt. Spiser grønnsaker til de aller fleste måltidene. Spiser når jeg er sulten, til jeg er passe mett. Kan lett hoppe over et måltid om jeg ikke føler for mat.

Og har droppet alt av snacking, snoping og mellommåltid, det tror jeg er den største uvanen for mange i dag. 

Anonymkode: 4617e...c80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (31 minutter siden):

Hva er sunn mat og hvem bestemmer hva som er sunn mat.

Sunn mat: Positivt for kropp og helse. Hvem som "bestemmer" det? Biologien.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...