Gå til innhold

Hva kan gjøres for at kvinner skal føde flere barn her i landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødselsraten i landet nå er i gjennomsnitt kun 1,40 per kvinne, og det blir lavere og lavere. Hva er årsaken? For dyrt å få barn? Skal ha alt på stell først som jobb, bil, Eid bolig, en grei nok buffer konto ++? Fører dette til at folk får barn så sent I livet at de ikke rekker mer enn et barn, maksimalt to? Eller er det tidsklemma mellom jobb, barn og alt annet som gjør at folk rett og slett ikke har overskudd?

Jeg sier ikke at alle og enhver må få barn, eller mange barn. Det å få barn kan heller ikke bare være forebeholdt de som kun er økonomisk godt stilt, for vi trenger at flere får barn og gjerne flere barn om samfunnet skal opprettholdes i fremtiden. Barn blir jo fremtidens leger, sykepleierere, lærere og alle andre yrker. Fødes det ikke nok barn blir det heller ikke nok mennesker som kan behandle de eldre generasjonene i fremtiden.

Så hva kan man samfunnet eller staten gjøre for at det skal bli mer attraktivt å få barn? 

For min del tenker jeg følgende kan bidra til at flere ønsker flere barn:

- regulering av maks pris for boliger, og egenkapital på 10 % maks. 

- høyere barnetrygd, som tilpasser seg dagens pris nivå på det å ha barn.

- bedre og lengre Permisjonordninger som er betalt slik at man kan være i Permisjon feks 1,5 år istedenfor ett.

- kortere Arbeidsdager med samme lønn som idag. 6 timers dager, maksimalt 6,5. 

- utbygging av kollektivt i distriktene, slik at mange ikke trenger bil + gjør det mer attraktivt å bo usentralt.

-  Skaffe flere arbeidsplasser i distriktene, slik at folk kan bo rimeligere som gjør at de da kanskje får bedre råd til å kunne ha flere barn

..

Nå var dette bare mine ideer, men jeg er interessert i å høre andre sine og. Hva kan gjøres for at folk skal få flere barn?

• Liker 9
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du synes ikke planeten er overbefolket nok altså?

Anonymkode: 4d9b9...70d

• Liker 24
  • Nyttig 8
Skrevet

Man må henvende seg til menn og gjøre dem oppmerksomme på at denne ventinga mange av dem har som strategi fører til at en del av dem forblir barnløse. Som påstår at det er ufrivillig.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du synes ikke planeten er overbefolket nok altså?

Ikke av nordmenn eller japanere. Overbefolket av folkeslag som ikke bryr seg om Norge 

Anonymkode: 1942c...1a3

• Liker 15
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting dem kan gjøre for at jeg skal få flere barn. Jeg har to. Og to for mange synes jeg. Mine barn har blitt voksne. Fikk barn tidlig så jeg er fortsatt ung. Og jeg elsker livet. Elsker at dem har flyttet ut og kan bare invitere dem på middag. Jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil når jeg vil. Vil jeg bli igjen der jeg er på jobb så kan jeg faktisk det. Så nei. Ingenting dem kan gjøre for å lokke meg til flere. Har venner med små barn. Og jeg kjenner jeg er SÅ ferdig med barn. 

Anonymkode: 39ddd...78a

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke av nordmenn eller japanere. Overbefolket av folkeslag som ikke bryr seg om Norge 

Anonymkode: 1942c...1a3

Planeten bryr seg ikke om hvilket land man er født i.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi må slutte å gnåle om at det skal fødes flere barn. Fødselsraten går ned i hele verden, ikke bare i Norge. Det er svært lite vi kan gjøre for å påvirke det. 

Og det vi i hvert fall ikke bør gjøre er å kaste penger etter et imaginært problem. Som vi ofte gjør i Norge. 

Kloden er overbefolket og nå må vi finne løsninger for færre folk, ikke flere. 

Anonymkode: b5d2a...fdf

• Liker 20
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Er overbefolket nok.

Stadig synkende IQ. 

Mulig statsstøtte til de med IQ over 130.vil fremme fødsel av folk.

Anonymkode: d553e...7f1

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting dem kan gjøre for at jeg skal få flere barn. Jeg har to. Og to for mange synes jeg. Mine barn har blitt voksne. Fikk barn tidlig så jeg er fortsatt ung. Og jeg elsker livet. Elsker at dem har flyttet ut og kan bare invitere dem på middag. Jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil når jeg vil. Vil jeg bli igjen der jeg er på jobb så kan jeg faktisk det. Så nei. Ingenting dem kan gjøre for å lokke meg til flere. Har venner med små barn. Og jeg kjenner jeg er SÅ ferdig med barn. 

Tuss 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tuss 

😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Man må fikse bolig markedet, jeg og kona er innen nå.., men nå har jeg dårlig sæd så tja..

Anonymkode: 792b2...a4a

• Liker 3
Gjest Luksusbia
Skrevet

Kanskje folk er redd for barnevernet, fler livsnytere som har nok med seg selv om mannen/ samboeren. Frykt for tredje verdenskrig. Ikke vil bruke penger og energi på barn. Alle vil ha to biler, eie hus, hytte, båt osv. 

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (7 minutter siden):

Fødselsraten i landet nå er i gjennomsnitt kun 1,40 per kvinne, og det blir lavere og lavere. Hva er årsaken? For dyrt å få barn? Skal ha alt på stell først som jobb, bil, Eid bolig, en grei nok buffer konto ++? Fører dette til at folk får barn så sent I livet at de ikke rekker mer enn et barn, maksimalt to? Eller er det tidsklemma mellom jobb, barn og alt annet som gjør at folk rett og slett ikke har overskudd?

Jeg sier ikke at alle og enhver må få barn, eller mange barn. Det å få barn kan heller ikke bare være forebeholdt de som kun er økonomisk godt stilt, for vi trenger at flere får barn og gjerne flere barn om samfunnet skal opprettholdes i fremtiden. Barn blir jo fremtidens leger, sykepleierere, lærere og alle andre yrker. Fødes det ikke nok barn blir det heller ikke nok mennesker som kan behandle de eldre generasjonene i fremtiden.

Så hva kan man samfunnet eller staten gjøre for at det skal bli mer attraktivt å få barn? 

For min del tenker jeg følgende kan bidra til at flere ønsker flere barn:

- regulering av maks pris for boliger, og egenkapital på 10 % maks. 

- høyere barnetrygd, som tilpasser seg dagens pris nivå på det å ha barn.

- bedre og lengre Permisjonordninger som er betalt slik at man kan være i Permisjon feks 1,5 år istedenfor ett.

- kortere Arbeidsdager med samme lønn som idag. 6 timers dager, maksimalt 6,5. 

- utbygging av kollektivt i distriktene, slik at mange ikke trenger bil + gjør det mer attraktivt å bo usentralt.

-  Skaffe flere arbeidsplasser i distriktene, slik at folk kan bo rimeligere som gjør at de da kanskje får bedre råd til å kunne ha flere barn

..

Nå var dette bare mine ideer, men jeg er interessert i å høre andre sine og. Hva kan gjøres for at folk skal få flere barn?

Stemme på Erna da vettu. 

Mulig selvmord og familiedrap går ned også...

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (5 minutter siden):

Hva kan gjøres for at folk skal få flere barn?

Kvinner finner jo ikke en partner mens de er fruktbare. Kunne jo stengt Tinder og lignende datingapper så hadde det hjulpet noe.

Enda bedre hadde vært om boysa på tinder fikk karakter av de kvinnelige brukerne typ tripadviser...🤭

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Planeten bryr seg ikke om hvilket land man er født i.

Jo det er enorm forskjell på kulturer som kan redde jorda og de som bare kan produsere flere barn.

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

La mødrene være hjemmeværende slik at de har tid til å ta seg av ungene.

Hilsen 4-barnsmor som prioriterte barna før seg selv.

Anonymkode: 33fc2...22f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Luksusbia skrev (Akkurat nå):

Kanskje folk er redd for barnevernet, fler livsnytere som har nok med seg selv om mannen/ samboeren. Frykt for tredje verdenskrig. Ikke vil bruke penger og energi på barn. Alle vil ha to biler, eie hus, hytte, båt osv. 

Der er du jo inne på noe med dette med materialistiske ting som gjerne er dyrt. At folk må ha 2 biler enkelte plasser er det mulig å forstå, og det er jo en fordel å eie bolig men må det absolutt være en hus? Og alt det andre i tillegg gjør kanskje til at man ikke har råd til Barn i det hele tatt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer en helt vesentlig ting i den lange oppramsingen din, og jeg tipper du står på utsiden av arbeidslivet siden du ikke har det med, det manglende momentet er nemlig barnehageplass og åpningstider. Ikke er man garantert bhg-plass fra permisjonen er over, ikke er man garantert plass i nærheten av hjemmet (man kan havne i en helt annen bydel) og bhg er på ingen måte tilpasset folk som jobber turnus og har andre arbeidstider enn 8-16. Som aleneforelder er det helt umulig å ha jobben i helsevesenet, i den høyst ettertraktede spesialiseringen jeg har, men en bhg som åpner 07.30 og stenger kl 16.30. Vi er nødt å innse at bhg må serve folk med ett annet behov (dette gjøres bl.a. i Danmark) for åpningstider, uten at det hverken betyr at man ikke er glad i barna sine eller at de blir traumatisert av det. Jeg og mange jeg kjenner velger vekk barn pga dette. Får man flere barn kan du i verste fall risikere at de havner i forskjellige bhg i forskjellige bydeler, som jobben ikke plikter å tilrettelegge for levering og henting til. Da må du ha bil, men den er ingen steder å parkere på jobb, for alle skal ta kollektiv, eller hjemme, for der fjernes gateparkeringen. Politikerne er helt skyld i dette selv. 

Anonymkode: 06f2c...382

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Minst 59 uker permisjon med 100% lønn, mot dagens 80%

Mer fleksibilitet til å bestemme selv når og hvem som skal ta permisjon

Lettere å komme seg på boligmarkedet, f. eks. ved å stille lavere krav til egenkapital og ikke stramme inn låneevnen så ekstremt når man får barn, tallene er alt for strenge

Flere og mer fleksible studier som gjør det lettere å studere etter man har fått barn

Flere læreplasser, eller tilskudd til bedrifter for å ta inn mange flere voksne lærlinger. Det er kjempevanskelig å overleve på lærlinglønn som voksen, spesielt med barn. Men det vanskeligste er kanskje å få læreplass.

Anonymkode: 28ed3...dba

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi må slutte å gnåle om at det skal fødes flere barn. Fødselsraten går ned i hele verden, ikke bare i Norge. Det er svært lite vi kan gjøre for å påvirke det. 

Og det vi i hvert fall ikke bør gjøre er å kaste penger etter et imaginært problem. Som vi ofte gjør i Norge. 

Kloden er overbefolket og nå må vi finne løsninger for færre folk, ikke flere. 

Anonymkode: b5d2a...fdf

Hvordan tror du vi bare kan hente lastebillass med folk fra andre land og bosette dem på bygda i Norge? For der trengs det folk nå! 

Anonymkode: b3e78...e06

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...