Gå til innhold

Fått plass hos psykiater med driftstilskudd, men står uavklart utredning på brevet. Hva betyr det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt henvist til psykiater med driftstilskudd for langvarig behandling etter legens råd. Har ptsd, gad og oppvekst traumer. Jeg er altså allerede utredet fra før.

Står på brevet at jeg kanskje trenger mer utredning, men jeg ble henvist for psykodynamisk behandling.

Betyr det at jeg kanskje bare får noen timer til utredning?

Fått time innen 3 mnd. Så kom fort inn.

Anonymkode: 59b6d...b13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har blitt henvist til psykiater med driftstilskudd for langvarig behandling etter legens råd. Har ptsd, gad og oppvekst traumer. Jeg er altså allerede utredet fra før.

Står på brevet at jeg kanskje trenger mer utredning, men jeg ble henvist for psykodynamisk behandling.

Du er ikke helt klar i innlegget. Hva står i henvisning og hva står i brevet om tildelt plass? 

Anonymkode: 0129e...582

AnonymBruker
Skrevet

Mulig du er frisk da.. 

Anonymkode: 15f15...192

AnonymBruker
Skrevet

Alle som får plass skal ha time innen 3 mnd. Så du kom ikke fort inn, du kom inn ihht retningslinjene 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Alle som får plass skal ha time innen 3 mnd. Så du kom ikke fort inn, du kom inn ihht retningslinjene 

En time? Noen har jo ventet et år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Mulig du er frisk da.. 

Anonymkode: 15f15...192

Jaha.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En time? Noen har jo ventet et år.

Eh.  Nei. Du får svar innen ti dager og er du vurdert til å få time/behandling skal denne gis innen tre mnd. Helt standard. Ingen venter i år. Da får de avslag og søker på nytt mm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Eh.  Nei. Du får svar innen ti dager og er du vurdert til å få time/behandling skal denne gis innen tre mnd. Helt standard. Ingen venter i år. Da får de avslag og søker på nytt mm

Men da har jeg vel da fått plass på behandling?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis det står det i brevet så har du det. Vi vet ikke hva som står i brevet du har fått, det vet bare du, og ingen kan mene noe om det om du ikke opplyser oss om innholdet i større grad 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, du har fått time til vurdering

Anonymkode: ad13e...54d

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke uvanlig at du utredes på nytt. Jeg fikk plass på traumebehandling, men måtte likevel gjennom en ny utredning for at de skulle være sikre på at de kunne hjelpe meg.

Anonymkode: 51534...c77

AnonymBruker
Skrevet

5.10 Rettighet knyttet til utreding (vurderinger ved uavklart tilstand)
Dersom opplysningene i henvisningen (pluss eventuell innhentet tilleggsinformasjon) ikke gir tilstrekkelige opplysninger til å sannsynliggjøre hva slags behandlingsforløp pasienten bør ha, betegnes pasientens tilstand som uavklart. Pasienten får i dette tilfellet rett til helsehjelp i form av utredning.

(...)

At en pasient har fått rett til utredning, gir ikke nødvendigvis vedkommende rett til videre behandling.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/aktuell-informasjon-om-lov-og-forskrift-for-prioriteringsveilederne/nar-henvisninger-vurderes#:~:text=Dersom opplysningene i henvisningen (pluss eventuell innhentet tilleggsinformasjon) ikke gir,helsehjelp i form av utredning.

Google du selv, så får du svar med en gang på det du lurer på. Prioriteringsveilederen og slikt er offentlig informasjon som er lett tilgjengelig. Du har ikke fått time raskt, du er innenfor forventet tid. Du har ikke fått time til behandling, men til utredning/kartlegging. Det kan være alt fra 1 time til 3, 5 eller 10. Alt etter hva behandleren trenger av tid. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

5.10 Rettighet knyttet til utreding (vurderinger ved uavklart tilstand)
Dersom opplysningene i henvisningen (pluss eventuell innhentet tilleggsinformasjon) ikke gir tilstrekkelige opplysninger til å sannsynliggjøre hva slags behandlingsforløp pasienten bør ha, betegnes pasientens tilstand som uavklart. Pasienten får i dette tilfellet rett til helsehjelp i form av utredning.

(...)

At en pasient har fått rett til utredning, gir ikke nødvendigvis vedkommende rett til videre behandling.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/aktuell-informasjon-om-lov-og-forskrift-for-prioriteringsveilederne/nar-henvisninger-vurderes#:~:text=Dersom opplysningene i henvisningen (pluss eventuell innhentet tilleggsinformasjon) ikke gir,helsehjelp i form av utredning.

Google du selv, så får du svar med en gang på det du lurer på. Prioriteringsveilederen og slikt er offentlig informasjon som er lett tilgjengelig. Du har ikke fått time raskt, du er innenfor forventet tid. Du har ikke fått time til behandling, men til utredning/kartlegging. Det kan være alt fra 1 time til 3, 5 eller 10. Alt etter hva behandleren trenger av tid. 

Hvor i hi kan du lese at hun har fått time til utredning? Jeg leser bare surr i hi og kan ikke konkludere med noe som helst 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor i hi kan du lese at hun har fått time til utredning? Jeg leser bare surr i hi og kan ikke konkludere med noe som helst 

Les overskriften til tråden du. Står også nevnt i hi en gang til.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

20240331_155914.thumb.jpg.e1146057d5b5033b4a88e94d3dfab1ba.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Det er som hun overvære sier: du har fått time til utredning fordi tilstanden din vurderes som uavklart. Etter utredning for du beskjed om du får behandling eller ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er som hun overvære sier: du har fått time til utredning fordi tilstanden din vurderes som uavklart. Etter utredning for du beskjed om du får behandling eller ikke

Iallefall ikke avslag da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Iallefall ikke avslag da.

Nei, mest sannsynlig får du en kort utredning siden du allerede er utredet, så behandler vet hva hen skal forholde seg til og så får du behandling. Det er ikke garantert men trolig sånn det blir 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, mest sannsynlig får du en kort utredning siden du allerede er utredet, så behandler vet hva hen skal forholde seg til og så får du behandling. Det er ikke garantert men trolig sånn det blir 

Da får jeg håpe på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde du kommet fort inn hadde det tatt mye mindre enn tre måneder.

Anonymkode: aba41...b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...