Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt noen uheldige episoder med alkohol opp gjennom. Jeg tåler ikke sprit og blir aggressiv, sier dumme ting og får blackout. Det siste året har det samme skjedd med øl og annen alkohol også. Jeg tåler fint 2-3 øl, men blir det mer så bikker jeg , og det er også vanskelig å begrense seg til 2-3 øl. Jeg drikker svært sjeldent- 3-4 ganger i halvåret,  så jeg vil ikke kategorisere meg som alkoholiker.

Problemet er at nå tror jeg at jeg holder på å miste kona mi pga hun mener jeg prioriterer alkohol og ikke ser problemet. Det var en svært uheldig episode i sommer hvor jeg var svært truende overfor henne, og ødela et 30 års lag til en nær venninne av henne med å starte slåsskamper og være truende mot henne da vi kom hjem. Dette husker ikke jeg. Etter dette lovet jeg vel for så vidt å ikke drikke mer, jeg tenkte i hovedsak på sprit. Men jeg fikk drikki for mye en gang til i høst, og kom med noen uheldige kommentarer til henne.

Nå var vi i et festlig arrangement i helga og jeg drakk kun øl, men jeg ble så full at jeg hadde problemer med å stå på slutten av kvelden. Hun forteller også at jeg hadde kommet bort og bedt henne om å holde kjeft da hun bare hadde snakket med noen venner. Da vi tok taxi hjem hadde jeg visst drevet og dultet borti henne og nektet å gi henne kortet så hun ikke fikk betalt og måtte vippse taxisjåføren. 

Etter dette har hun distansert seg helt fra meg omtrent. Jeg har bedt om unnskyldning, og lovet og kutte ut alt av alkohol - til og med litt øl. Men det virker ikke som det blir noe bedre. Hun snakker normalt til meg på dagtid, og er helt vanlig når barna er våkne, men så fort de har lagt seg snakker hun nesten ikke med meg.

Hun forteller at hun har blitt en hun ikke vil være, og at grensene hennes har blitt skjøvet for langt med tanke på hva hun trodde hun ville godta. Hun har også sagt at hun føler seg ukomfortabel kun ved at jeg tar en øl. At hun føler hun må være enig alt jeg sier hvis jeg drikker litt, passe på å ikke si noe provoserende og underkaste seg helt. Hun forteller også at hun måtte juge til venner som spør hvordan det gikk sist med tanke på meg og alkohol, og si at jeg ikke drakk og at det gikk helt fint. Siden vennene hennes har utrykt så mye bekymring etter hendelsen i sommer , sånn at hun ikke lenger har noen å snakke med.

Hun vil ikke at jeg skal komme nær henne virker det som, og blir irritert hver gang jeg skal gi henne en klem eller kysse henne. Jeg prøver mange ganger i løpet av dagen, men hun blir bare sur og sukker osv. Hun vil heller ikke ha sex med meg lenger. Jeg har lagt meg helt flat og er virkelig lei meg og skuffet over meg selv. Jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte å drikke for mye igjen,  og jeg vil bare fikse det. Men det er ikke så lett når hun er så avvisende mot meg og ikke lar meg fikse det. Alle forsøk blir avvist og hun er irritert på meg. 

Noen som har noen tips ?

Anonymkode: b8300...913

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vet jo selv svaret. 

Anonymkode: 55cd4...774

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Ikke drikk alkohol?

Anonymkode: 27a91...a73

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun har fått totalt avsmak på deg. Det er nok ikke mulig å redde dette.

Anonymkode: f1ffc...8a8

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vold 3-4 ganger i året. Helt merkelig at hun ikke godtar det 🙄

Anonymkode: 710a0...248

• Liker 23
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste her jeg lurer på, er hvorfor hun ikke har flyttet ut/kastet deg ut? Ingen vil bo sammen med en som oppfører seg som deg. Håper hun kommer seg unna deg fort, og at du ikke får samvær med barna siden du er totalt uberegnelig.

Anonymkode: e486a...a8a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke drikk alkohol?

Anonymkode: 27a91...a73

Jeg har ikke tenkt til det mer, og jeg har lovet henne det. Men det hjelper ikke,  hun er fortsatt avvisende og distansert. Jeg prøver å klemme henne, gi henne oppmerksomhet,  kysse henne osv. Men hun blir bare mer og mer irritert uansett hva. Alt jeg gjør er liksom feil.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ikke drikk mer. Du klarer ikke å begrense deg og du er ufin mot konen din når du drikker. Skjønner henne godt jeg. Du skriver du bare drikker noen få ganger i året. Men kanskje du bør kutte det helt ut da du tydeligvis har et problem med alkohol uansett. 

Anonymkode: 7864e...9ae

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vold 3-4 ganger i året. Helt merkelig at hun ikke godtar det 🙄

Jeg har ikke vært voldelig.. Hun forteller at jeg har vært truende , og i sommer så hadde jeg dyttet henne i et hjørnet og sperret veien , men ikke slått. Bare sagt at hun måtte passe seg for hva hun sa, så hadde jeg fjernet meg da hun bare stod stille uten å svare. Så jeg har ikke vært voldelig. 

Ts

Skrevet

Så det er først når hun er på vei ut døra at du er villig til å prøve å gjøre en endring? Holdt det ikke for deg hvordan du behandlet henne på festen i sommer? Hvorfor kuttet du ikke tvert all alkohol etter alt du gjorde da?

Hun har sagt med klare ord at hun har fått nok. Hun tror ikke på deg lenger, stoler ikke på deg, og er så redd at hun bare jatter med om du drikker en øl. Hva slags liv tror du det er for henne?

Du bør kontakte hjelpeapparat etter påske og få hjelp for din egen del. Du må jo slite noe skikkelig med ett eller annet? Og så må du kutte all alkohol FOR RESTEN AV LIVET, for du er ferdig med din kvote. Gi så den stakkars damen plass til å finne ut av ting. Ikke kleng, og ikke prøv deg på sex.

Mulig hun gir deg en sjanse til. Jeg har ikke mye tro på at du greier å holde deg unna øl, så jeg hadde ikke anbefalt henne det. 

• Liker 9
  • Nyttig 18
Skrevet

Jeg har ikke tenkt til det mer, og jeg har lovet henne det. Men det hjelper ikke,  hun er fortsatt avvisende og distansert. Jeg prøver å klemme henne, gi henne oppmerksomhet,  kysse henne osv. Men hun blir bare mer og mer irritert uansett hva. Alt jeg gjør er liksom feil.

Ts

Tillit tar tid å bygge opp. Du må derfor vise over tid at du lar være å drikke alkohol - at du ikke stadig finner påskudd/ «skal bare» osv. Sekundært må du gi henne avstand til du merker at evt hun søker mot deg igjen.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du REELT tatt tak i dette problemet? Fått hjelp? Helt unngått alkohol? Hatt en samtale med henne hvor du er DØNN ærlig med ikke bare henne, men også deg selv? 
For å tro på forandring, må det ikke bare være en samtale hvor det man tror motparten vil høre, blir sagt. 

Et svik og ikke minst en ydmykelse som dette, er ikke noe som blir borte bare ved en unnskyldning. Godt mulig du ikke husker, men tro meg, dét gjør hun. 
Hun går mest sannsynlig og venter på neste gang, fordi hun har hørt det før. 

Hvis du virkelig vil ha en endring, må du tak skippertak og faktisk SELV ta initiativ til den hjelpen du trenger. Det er ikke hennes jobb, og hun er i hennes fulle rett til å ikke ville vente på at du gjør det, lenger. 

Kjærlighet, ømhet og sex kommer gjerne med tillit. Det er på tide at du setter hennes behov i forsetet for en stund. Det tror jeg hun både trenger og fortjener. 

Anonymkode: 81596...567

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke vært voldelig.. Hun forteller at jeg har vært truende , og i sommer så hadde jeg dyttet henne i et hjørnet og sperret veien , men ikke slått. Bare sagt at hun måtte passe seg for hva hun sa, så hadde jeg fjernet meg da hun bare stod stille uten å svare. Så jeg har ikke vært voldelig. 

Ts

Bare vennskapelig trusler og dytting? 

Jeg tror du er konen som liksom skriver fra hans perspektiv. Ingen er så blåst som du fremstiller deg som. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette har gått alt for langt. Er det først når du blir kastet ut (ja, det er nok neste når hun får samlet mot til å takle dine handlinger da) at du forstår alvoret, da er du rett og slett for treig. 

Du drar på fylla 3-4 ganger i halvåret, dvs med jevne mellomrom og nesten månedlig, og blir like koko hver gang? Det er jo særdeles lite sjarmerende - hvem orker å få hjem en fysisk utagerende alkis? Hvorfor i alle dager har du ikke hørt på henne før nå, og hvorfor skal hun tro deg denne gangen? Skal du gå i terapi og AA?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Å DYTTE OG TRUE OG SPERRE VEIEN TIL FOLK ER OGSÅ VOLD! For en kvinne som er mindre enn deg er dette svært skremmende faktisk.

Anonymkode: 05602...179

• Liker 8
  • Nyttig 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

IKKE "legg" deg etter henne nå. La henne være i fred inntil hun selv ønsker å få nærhet fra deg. Tydelig at hun trenger å være "alene" å bearbeide alt. Si du er der hvis hun trenger deg. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (Akkurat nå):

IKKE "legg" deg etter henne nå. La henne være i fred inntil hun selv ønsker å få nærhet fra deg. Tydelig at hun trenger å være "alene" å bearbeide alt. Si du er der hvis hun trenger deg. 

Denne damen bør jo løpe fortere enn fort. Ingen skal trenge å finne seg i vold eller trusler om vold og menn som klikker i fylla og kommer hjem og er slemme og dytter og kjefter og truer med å slå. Det er barn inni bildet her, de fortjener er trygt hjem.

Denne mannen burde vært anmeldt til politiet i sommer.

Anonymkode: 05602...179

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts

Ved å pushe deg selv på henne nå så oppnår du det motsatte. Du er nødt til å se deg selv i speilet, du har har brutt all tillit ved å fortsette å drikke etter å ha oppført deg voldelig.

Jeg ser du selv mener du ikke har utøvd vold, men å tvinge samboer opp i et hjørne og tvinge henne til stillhet er vold. Første steg er å erkjenne to ting her, du er alkoholiker (selvom du ikke drikker ofte) og du har utsatt samboer for veldig ugreie ting. 

Gi dama den avstanden hun ønsker og søk hjelp til deg selv. Kanskje kan forholdet reddes men det skjer ikke på 1-2-3. Har selv vokst opp med en alkoholisert pappa og jeg håper for barna dine sin skyld at hun flytter ut, min mor gjorde ikke det og det ødela mye. 

Anonymkode: 7afd4...c5f

• Liker 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt noen uheldige episoder med alkohol opp gjennom. Jeg tåler ikke sprit og blir aggressiv, sier dumme ting og får blackout. Det siste året har det samme skjedd med øl og annen alkohol også. Jeg tåler fint 2-3 øl, men blir det mer så bikker jeg , og det er også vanskelig å begrense seg til 2-3 øl. Jeg drikker svært sjeldent- 3-4 ganger i halvåret,  så jeg vil ikke kategorisere meg som alkoholiker.

Problemet er at nå tror jeg at jeg holder på å miste kona mi pga hun mener jeg prioriterer alkohol og ikke ser problemet. Det var en svært uheldig episode i sommer hvor jeg var svært truende overfor henne, og ødela et 30 års lag til en nær venninne av henne med å starte slåsskamper og være truende mot henne da vi kom hjem. Dette husker ikke jeg. Etter dette lovet jeg vel for så vidt å ikke drikke mer, jeg tenkte i hovedsak på sprit. Men jeg fikk drikki for mye en gang til i høst, og kom med noen uheldige kommentarer til henne.

Nå var vi i et festlig arrangement i helga og jeg drakk kun øl, men jeg ble så full at jeg hadde problemer med å stå på slutten av kvelden. Hun forteller også at jeg hadde kommet bort og bedt henne om å holde kjeft da hun bare hadde snakket med noen venner. Da vi tok taxi hjem hadde jeg visst drevet og dultet borti henne og nektet å gi henne kortet så hun ikke fikk betalt og måtte vippse taxisjåføren. 

Etter dette har hun distansert seg helt fra meg omtrent. Jeg har bedt om unnskyldning, og lovet og kutte ut alt av alkohol - til og med litt øl. Men det virker ikke som det blir noe bedre. Hun snakker normalt til meg på dagtid, og er helt vanlig når barna er våkne, men så fort de har lagt seg snakker hun nesten ikke med meg.

Hun forteller at hun har blitt en hun ikke vil være, og at grensene hennes har blitt skjøvet for langt med tanke på hva hun trodde hun ville godta. Hun har også sagt at hun føler seg ukomfortabel kun ved at jeg tar en øl. At hun føler hun må være enig alt jeg sier hvis jeg drikker litt, passe på å ikke si noe provoserende og underkaste seg helt. Hun forteller også at hun måtte juge til venner som spør hvordan det gikk sist med tanke på meg og alkohol, og si at jeg ikke drakk og at det gikk helt fint. Siden vennene hennes har utrykt så mye bekymring etter hendelsen i sommer , sånn at hun ikke lenger har noen å snakke med.

Hun vil ikke at jeg skal komme nær henne virker det som, og blir irritert hver gang jeg skal gi henne en klem eller kysse henne. Jeg prøver mange ganger i løpet av dagen, men hun blir bare sur og sukker osv. Hun vil heller ikke ha sex med meg lenger. Jeg har lagt meg helt flat og er virkelig lei meg og skuffet over meg selv. Jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte å drikke for mye igjen,  og jeg vil bare fikse det. Men det er ikke så lett når hun er så avvisende mot meg og ikke lar meg fikse det. Alle forsøk blir avvist og hun er irritert på meg. 

Noen som har noen tips ?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du fortsetter å drikke etter hendelsen i sommer. Når du reagerer slik at du blir farlig for dine omgivelser etter litt øl, da må du jo også ta ansvar  å ikke drikke med folk rundt deg. Dette er jo 100% ditt ansvar og ikke noe de andre skal måtte tåle fra deg. 

En ting at det har skjedd en gang. Men dine lovnader betyr jo absolutt ingenting når det skjer 2 ganger til på under ett år. 

Heretter tenker jeg du bør holde deg til munkjolm og være sjåfør. 

Og jeg sljønner dama di godt. Jeg er vokst opp med alkoholproblemer i hus. Og har 0 toleranse for slik oppførsel.  Min mann gikk over streken slik for ca 15 år siden. Og da ga jeg grei beskjed om at en gang til så er det rett ut om det så er 20år til neste gang. 

Tror ikke helt du forstår omfanget av dine handlinger ei heller tar de seriøst nok. Fordi da hadde du ikke latt dette skje to ganger til etter hendelsen i sommer. 

Så her må du rett og slett velge melom å bli 100% avholds og beholde kona, ( om det ikke allerede er forsent)  eller fortsette drikkingen din å skremme livskiten av alle du er glad i. 

Hvis du velger å være avholds, så må du åpne deg 100% opp for din kone og fortelle om valget ditt og hvorfor. Klarer du ikke dette, må du søke hjelp. 

Anonymkode: d1b6c...a5e

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

Måten du bagateliserer dette er rett og slett skremmende.  Å true noen slik er like ille som å bli slått, psyisk på mange måter værre. Vokste opp med en far som altid truet aldri slo. Til slutt valgte jeg å gå inn i kampen, fordi et blåmerke gjorde mindre vondt.  Da har du faktisk 0 forståelse for hvor skadelig oppførselen din er. 

Ønsker du at din kone skal gå rundt å være redd deg? Hvor naturlig og godt forhold kan da dere få? Hun er styrt av frykt rundt deg og kan da på ingen måte være seg selv.  

Med denne utalelsen din, så antar jeg ekteskapet ditt over. Når du velger å forsvare deg på denne måten og bagatellisere det du har gjort. Istedenfor å gi henne 100% forståelse for at det var helt jævlig for henne

Anonymkode: d1b6c...a5e

• Liker 4
  • Nyttig 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...