Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurte på noe med barnebidrag. Jeg jobber nå 100%, hvis jeg går ned til 80% eller 50% må far da betale mer barnebidrag? Nå tjener jeg bitelitt mer enn han, men han kommer til å tjene mer når jeg går ned.

Anonymkode: ebbfe...c9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i pokker skulle han det? Han trenger da ikke fø på deg. Jobb for penga dine slik normale folk. Og la bidraget fra faren gå til barnet.

Anonymkode: 19432...2b5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurte på noe med barnebidrag. Jeg jobber nå 100%, hvis jeg går ned til 80% eller 50% må far da betale mer barnebidrag? Nå tjener jeg bitelitt mer enn han, men han kommer til å tjene mer når jeg går ned.

Anonymkode: ebbfe...c9f

Nei, det følger av forskrift og rettsavgjørelser at du ikke kan redusere stilling/lønn for å hverken få mer i bidrag, eller for å betale mindre i bidrag.  Man bidragsberegnes ut fra sitt potensiale.

Dessuten er det jo håpløst å gå ned tusenlapper i lønn for å få hundrelapper mer i bidrag.

AnonymBruker
Skrevet

Din inntektsEVNE er ikke redusert selv om du velger å jobbe redusert. Om du velger frivillig å gå ned i inntekt, vil din inntekt blir skjønnsfastsatt.

Så nei, hans bidrag blir ikke større av at du går ned i lønn uten en god grunn (som er blant annet egen sykdom, dvs at du går over på aap/blir ufør).

Anonymkode: 6bff3...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mer i barnebidrag da stillingen min sank. Fikk dokumentert at det ikke var frivillig og at det var det som fantes av behov i den perioden. Økte ikke veldig mye altså, snakk om noen få hundrelapper. Varte ikke så lenge før jeg fikk økt den igjen heldigvis.

Anonymkode: 8f154...98b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

X til min mann valgte å gå ned i stilling da hun fikk flere barn med ny mann. Far/ mannen min fikk da brev fra Nav om at bidraget skulle gå opp. Han klaget på dette å sa at hans ansvar var å sørge for sine barn og ikke barn hun fikk med andre. Mors inntekt ble da skjøns beregnet og bidraget gikk ikke opp. 

Så nei, du kan ikke bare velge å jobbe mindre og kreve at X skal betale for dine valg. 

Anonymkode: d5e4d...113

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...