Gå til innhold

Stadig flere barn har foreldre som ikke klarer å forsørge familien melder Frelsesarmeen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Frelsesarmeens Fattigdomsbarometer har aldri før målt så mange barnefamilier som ikke klarer å dekke nødvendige levekostnader. Familier hopper over måltider og klarer ikke å betale regningene sine.

Nå svarer hele 1 av 8 barnefamilier at de ikke har penger nok til å dekke helt vanlige levekostnader fra dag til dag. 48 prosent av befolkningen svarer at de har fått forverret økonomi det siste halve året. 63 prosent av barnefamiliene svarer det samme.  

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18059238/stadig-flere-barn-har-foreldre-som-ikke-klarer-a-forsorge-familien

Den norske gullalderen er over. Nå kan det bare gå én vei, ned?

Anonymkode: 73795...763

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På tide at folk vet sine begrensninger. Sikkert koselig med flere barn, men det er ikke rettferdig å føde flere barn når du vet at man vil slite økonomisk. 

Livssituasjon kan endre seg brått og alle kan slite økonomisk. Men planlegge flere barn når man VET at man IKKE har råd er idioti.

Anonymkode: 854f5...00e

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

På tide at folk vet sine begrensninger. Sikkert koselig med flere barn, men det er ikke rettferdig å føde flere barn når du vet at man vil slite økonomisk. 

Livssituasjon kan endre seg brått og alle kan slite økonomisk. Men planlegge flere barn når man VET at man IKKE har råd er idioti.

Anonymkode: 854f5...00e

Jeg deler ut en dag i uken og de fleste har gått på en kortvarig smell, få som kommer over lengre perioder for å få. Livet skjer og alle kan gå på en smell og trenger litt hjelp for å komme seg ovenpå igjen

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste av disse kunne greid seg helt fin om de hadde gjort en del justeringer i forbruk enten tidligere for å bygge opp en buffer, eller nå. For en del er det helt enkle  justeringer som å kutte røyk, snus, Pepsi Max og interiørdilldall.

Anonymkode: 525c4...a64

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så rart. Folk får barn uten å ha økonomien på stell. Enkelte par er to uten jobb, og setter i gang med 2 - 3 barn. Uføretrygd for unge som f.eks aldri har vært i jobb, er ikke så høy. I tillegg har man ikke samme mulighet til å øke inntekten som de som er i full jobb har. I tillegg har du dette med at alle skal eie bolig, og låner over evne. Hjemmene skal være strøkne. Lekre kjøkken, bad og møbler. Og bilen skal være temmelig ny. Gjerne oppussing i hus hvert 10. år. Så folk lever rett og slett over evne. Har du ikke fullført vgs og minimum en god fagutdannelse eller bachelor, så er du nesten dømt til å mislykkes økonomisk.

Anonymkode: cded1...c6d

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vanlige folks tur til å gå til Frelsesarmeen, det var jo det regjeringen lovte.

Anonymkode: 66cba...1a1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Sitat
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De fleste av disse kunne greid seg helt fin om de hadde gjort en del justeringer i forbruk enten tidligere for å bygge opp en buffer, eller nå. For en del er det helt enkle  justeringer som å kutte røyk, snus, Pepsi Max og interiørdilldall.

De som ikke har nok mat hjemme har garantert kuttet dette for lenge siden. 🙄

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gyngehest skrev (53 minutter siden):

Neppe. Når man ser de som har stått frem i media og klaget, så er det folk med flaske negler, falske øyenvipper, nyfarget hår, bil og husdyr (i flertall). De har ikke endret på noe som helst, bortsett fra å klage. Det er som med folk i luksusfellen som tror de ikke har råd til noe som helst, men som har abonnement på 5 strømmetjenester, Goodiebox, Sats og ale mulig annet ræl de bare ikke kan se for seg å kutt ut. Folk er skyld i egen situasjon, og må lære seg å sette tæring etter næring.  

Anonymkode: cd076...352

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Gyngehest skrev (1 time siden):

Slik som den familien i Bergen, som var ute i avisen med sin fattigdom. De hadde bare et hus på 5 millioner, to biler og en samlet årsinntekt på 800000,-. På grunn av de høye prisene var de nødt for å stå i matkø, og de hadde ikke råd til å dra på lekeland.

Anonymkode: 1e3ac...365

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gyngehest skrev (1 time siden):

Du har ikke sett en eneste episode av Luksusfellen skjønner jeg... 🙄

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mange som produserer x antall barn for det har dem alltid ønsket seg. Men det tenkes ikke mye igjennom konsekvenser. Hvor mye det kreves økonomisk, at livet kan skje. Plutselig er alt snudd på hode og der står man med flere barn enn man klarer å forsørge. 

Anonymkode: 316e6...577

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slik som den familien i Bergen, som var ute i avisen med sin fattigdom. De hadde bare et hus på 5 millioner, to biler og en samlet årsinntekt på 800000,-. På grunn av de høye prisene var de nødt for å stå i matkø, og de hadde ikke råd til å dra på lekeland.

Ikke lest den artikkelen, men hvis de trenger to biler for å komme seg på jobb...? Så må de jo ha den frem til de finner noe annet å jobbe med. Vet ikke hvor mange de er, men hus koster jo stort sett 5 millioner eller mer,hvis ikke det er mye å fikse og skal være plass,  nå om dagen. Det er ikke bare bare å selge heller. 800.000,- er ikke mye når man har barn å fø på. Vi har en inntekt på 1,2 millioner (dog noe dyrere hus da), og jeg drar heller ikke på lekeland med barna mine. 

Anonymkode: 9959c...3c9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

X antall barn gir en viss inntekt, noen år. Sjokket blir stort når ungdommen blir 18 år. Da forsvinner alle goder.

Men ja. Det er jo dyrere. De fleste har doblet/triplet renteutgifter. Jeg betalte 3400 kr i renter for 2 år siden. Nå betaler jeg 8400 kr i renter, hele huslånet pr mnd koster meg 11 400 kr. Det er jo mye mer enn i 2022. Jeg hadde bedre økonomi da rentene var lave.

Jeg klarer meg. Kjøper ingenting, ingen oppussing, ingen klær, ingen gaver til noen, er hjemme og er kun på jobb. Kjører minimalt. Dette vil regjeringen så da får de det slik. Mens andre må stå i matkø, så kan REMA Reitan og co smøre seg inn med kaviar og le hele veien til banken. Usmakelig og SYK politikk. Vi betaler for andre skal velte seg i rikdom! 

🤮

Anonymkode: 6b461...bfc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

X antall barn gir en viss inntekt, noen år. Sjokket blir stort når ungdommen blir 18 år. Da forsvinner alle goder.

Men ja. Det er jo dyrere. De fleste har doblet/triplet renteutgifter. Jeg betalte 3400 kr i renter for 2 år siden. Nå betaler jeg 8400 kr i renter, hele huslånet pr mnd koster meg 11 400 kr. Det er jo mye mer enn i 2022. Jeg hadde bedre økonomi da rentene var lave.

Jeg klarer meg. Kjøper ingenting, ingen oppussing, ingen klær, ingen gaver til noen, er hjemme og er kun på jobb. Kjører minimalt. Dette vil regjeringen så da får de det slik. Mens andre må stå i matkø, så kan REMA Reitan og co smøre seg inn med kaviar og le hele veien til banken. Usmakelig og SYK politikk. Vi betaler for andre skal velte seg i rikdom! 

🤮

Anonymkode: 6b461...bfc

Da vi byttet bolig i 2016 og dermed tok nytt lån fikk vi beskjed av banken om at vi måtte ta høyde for at lånerenta kunne øke med 5 prosentpoeng. Altså ikke at den kunne bli 5%, men 5% mer enn den var på det tidspunktet. Vi har ikke så høy rente enda i hvert fall, så det går helt fint.

Fikk ikke andre den beskjeden? Eller forsto ikke andre at en slik økning selvfølgelig ville innebære at andre utgifter også ville øke?

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Da vi byttet bolig i 2016 og dermed tok nytt lån fikk vi beskjed av banken om at vi måtte ta høyde for at lånerenta kunne øke med 5 prosentpoeng. Altså ikke at den kunne bli 5%, men 5% mer enn den var på det tidspunktet. Vi har ikke så høy rente enda i hvert fall, så det går helt fint.

Fikk ikke andre den beskjeden? Eller forsto ikke andre at en slik økning selvfølgelig ville innebære at andre utgifter også ville øke?

Regjeringen har i mellomtiden senket denne stresstesten til 3 prosent, og servert dette som en gladnyhet fordi flere kan komme inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 5acac...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke så rart. Folk får barn uten å ha økonomien på stell. Enkelte par er to uten jobb, og setter i gang med 2 - 3 barn. Uføretrygd for unge som f.eks aldri har vært i jobb, er ikke så høy. I tillegg har man ikke samme mulighet til å øke inntekten som de som er i full jobb har. I tillegg har du dette med at alle skal eie bolig, og låner over evne. Hjemmene skal være strøkne. Lekre kjøkken, bad og møbler. Og bilen skal være temmelig ny. Gjerne oppussing i hus hvert 10. år. Så folk lever rett og slett over evne. Har du ikke fullført vgs og minimum en god fagutdannelse eller bachelor, så er du nesten dømt til å mislykkes økonomisk.

Anonymkode: cded1...c6d

Tosk! Det blir lite gjennomtenkt å ta alle under en kam. Noe er galt med et samfunn når det blir for dyrt å ha barn. For 50 år siden kunne x1 lønn forsørge en familie. Nå dekker ofte ikkke x2 lavtlønte behovene med en moderat bolig. Det betyr at lønn ikke har steget nok på for lang tid. Norge skriker jo etter flere barn. Innvandring redder oss delvis. 

Dette er et politisk problem. Vi må ut av eøs og reforhandlet avtalen. Og miljøfokus tar ingen hensyn til lavtlønte

Anonymkode: 65a63...8a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke lest den artikkelen, men hvis de trenger to biler for å komme seg på jobb...? Så må de jo ha den frem til de finner noe annet å jobbe med. Vet ikke hvor mange de er, men hus koster jo stort sett 5 millioner eller mer,hvis ikke det er mye å fikse og skal være plass,  nå om dagen. Det er ikke bare bare å selge heller. 800.000,- er ikke mye når man har barn å fø på. Vi har en inntekt på 1,2 millioner (dog noe dyrere hus da), og jeg drar heller ikke på lekeland med barna mine. 

Anonymkode: 9959c...3c9

De bor sentralt i Bergen der det går buss, og der man fint kan kjøpe bolig til en familie på fire for langt under 5 mill. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Neppe. Når man ser de som har stått frem i media og klaget, så er det folk med flaske negler, falske øyenvipper, nyfarget hår, bil og husdyr (i flertall). De har ikke endret på noe som helst, bortsett fra å klage. Det er som med folk i luksusfellen som tror de ikke har råd til noe som helst, men som har abonnement på 5 strømmetjenester, Goodiebox, Sats og ale mulig annet ræl de bare ikke kan se for seg å kutt ut. Folk er skyld i egen situasjon, og må lære seg å sette tæring etter næring.  

Da kan frelsesarmeen slutte med å gi ut mat.

Anonymkode: abc9b...0d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det har jo vært mer enn en tråd her på Kg hvor familier som har en inntekt på 700.000 hevder at de sliter og ha dårlig råd .Og det er virkelig en skam at de stiller seg i matkø når vi vet at det er ikke nok mat til alle som står i køen.

Anonymkode: f2e6c...8aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er en grunn til at jeg sjeldent gidder å diskutere sånne ting her på Kvinneguiden. 

blir jo stort sett bare hets over folk som ikke har råd til ting. 

Anonymkode: cd066...79b

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...