AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Del Skrevet 30. mars 2024 Er det noe frist for når man må finne gravstein? Anonymkode: e6370...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gentleman59 Skrevet 30. mars 2024 #2 Del Skrevet 30. mars 2024 Kun støv på godkjent sted i naturen, ingen gravsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Del Skrevet 30. mars 2024 Nei. Vi brukte ganske lang tid. Noen måneder på å bestemme oss. Så skulle den produseres. Deretter ventet vi på at telen skulle gå på kirkegården. Så ble ganske mange måneder. Anonymkode: 95293...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #4 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei. Vi brukte ganske lang tid. Noen måneder på å bestemme oss. Så skulle den produseres. Deretter ventet vi på at telen skulle gå på kirkegården. Så ble ganske mange måneder. Anonymkode: 95293...815 Her er det jeg som er avdødes kone skal velge stein, men både min og avdødes familie maser sånn på meg at det må komme opp en stein nå. Han døde for 4 måneder siden og det er jo ikke lenge siden. Ts Anonymkode: e6370...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #5 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det jeg som er avdødes kone skal velge stein, men både min og avdødes familie maser sånn på meg at det må komme opp en stein nå. Han døde for 4 måneder siden og det er jo ikke lenge siden. Ts Anonymkode: e6370...d6b Nei det er ikke lenge siden og nå på våren når bakken tiner hadde jeg kanskje ventet litt til så den ikke plutselig står skjevt. Men ett år feks syns mange er lenge å vente med stein. Anonymkode: dc412...76e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #6 Del Skrevet 31. mars 2024 Steinen på min manns grav var kommet opp ca 6 måneder etter han døde. Anonymkode: f6a5a...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #7 Del Skrevet 31. mars 2024 Det skal gå 6 mnd tærne fritt. Så steinen skal ikke opp før til høsten lell. Så du ha god tid. Det er ikke sånn at du må ha gravminne. Sp du kan bruke mange år hvis du vil sånn sett. Anonymkode: 55b79...c2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #8 Del Skrevet 31. mars 2024 Byrået ga oss brosjyrer og nettsider. Så bestemte vi oss ganske med en gang, og lot dem styre resten med tanke på frost, leveranse og så videre. Anonymkode: 1bffd...353 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #9 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her er det jeg som er avdødes kone skal velge stein, men både min og avdødes familie maser sånn på meg at det må komme opp en stein nå. Han døde for 4 måneder siden og det er jo ikke lenge siden. Ts Anonymkode: e6370...d6b Faren min døde i februar, vi måtte vente på at telen gikk ut og at jorden jevnet seg, det tok en stund. I juli hadde vi valgt stein, og et par tre uker etter var den kommet opp. Det er flere på kirkegården som ikke har stein selv 9 mnd etter, men som er i planleggingen/produksjon, så det er tidlig å begynne allerede 4 mnd. Anonymkode: 82681...842 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skal gå 6 mnd tærne fritt. Så steinen skal ikke opp før til høsten lell. Så du ha god tid. Det er ikke sånn at du må ha gravminne. Sp du kan bruke mange år hvis du vil sånn sett. Anonymkode: Hva betyr tærne fritt? Har lest noe om 6 måneder, men trodde det var en gammel regel. Ts Anonymkode: e6370...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Del Skrevet 31. mars 2024 Graven må synke sammen og sette seg. Bare svar familie at du har bestilt- men montør anbefaler å vente til høsten før frost. Problem løst. Kondolerer. Anonymkode: 2d0ab...76c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #12 Del Skrevet 31. mars 2024 Man kan uansett ikke gjøre det med en gang. Graven må synke sammen og det må ikke være tele. Og så må man vente på steinhugger, som ikke kommer ens æren for en gravstein. Det er vanlig at om en persom dør om sommeren , at man ikke får opp stein før neste vår/sommer. Anonymkode: 9012d...2fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #13 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva betyr tærne fritt? Har lest noe om 6 måneder, men trodde det var en gammel regel. Ts Anonymkode: e6370...d6b Det er så graven kan synke sammen litt. Og om våren har dusikkert sett veisprekker og sånn på gårdsveier/plener før våren kommer skikkelig. Noen ganger må de tettes noen ganger ikke. Anonymkode: dc412...76e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 31. mars 2024 #14 Del Skrevet 31. mars 2024 Sjekk de lokale forskriftene der du bor. Her må man vente 6 måneder fordi vi har mye tele i grunnen og massene må både tine og sette seg før man setter ned sikringen for gravminnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 31. mars 2024 #15 Del Skrevet 31. mars 2024 Vi hadde gravsten på plass 5 måneder etter dødsfallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #16 Del Skrevet 31. mars 2024 Graven er i Fana i Bergen, vet ikke hvordan forskriftene er der. Ts Anonymkode: e6370...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #17 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Graven er i Fana i Bergen, vet ikke hvordan forskriftene er der. Ts Anonymkode: e6370...d6b Er det noen forskrifter i det hele tatt? Man må vente til graven "setter seg",og vente til telen er gått.Fana er vel ikke noe spesielt kald plass,så vil tro at telen stikker ikke dypt der. Anonymkode: f6a5a...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #18 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er det noen forskrifter i det hele tatt? Man må vente til graven "setter seg",og vente til telen er gått.Fana er vel ikke noe spesielt kald plass,så vil tro at telen stikker ikke dypt der. Anonymkode: f6a5a...279 Det har vært tele et par måneder i vinter, men den forsvant vel for et par uker siden. Gravsteinsfirmaet sa ingenting om 6 måneders regelen, så jeg tror ikke den gjelder i hele landet. Ts Anonymkode: e6370...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #19 Del Skrevet 31. mars 2024 Pappa døde i mai, gravstenen var på plass i august, om jeg husker rett. Anonymkode: 672a4...0b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #20 Del Skrevet 5. april 2024 Min far bestilte, og monterte gravstein på egen grav selv etersom ektefellen døde 10 år før, og da handler det bare om å få navnet på plass. Det er vanleg at det jorden over graven har synket før gravminne blir montert, og det kan ofte ta 3-4 mnd. Anonymkode: 98adb...2bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå