AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Hva er grensen på overklassen, øvre middelklassen og middelklassen? Sistnenvte er jo alt mulig. Ingen som regner seg som underklasse lengre. Hva er jeg og kona: Bolig 13-15 mill (9 mill lån) 500k studielån 3 mill i årlig fastlønn 0-1 mill i bonus 6-7 mill i fond og kontanter Ikke fått/arvet en krone enda. Arver nok 5-15 mill hver om 0-30 år. Vi er i midten av 30 årene. Føler oss ikke rike, nok grunnet skyhøy boliglån og at vi bor på Oslo vest hvor alle enten er arvinger eller har skyhøye lønninger. Anonymkode: 41018...84a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Øvre middelklasse. Hvis man er i overklassen, er man ikke i tvil om det. Anonymkode: dc754...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 Øvre middelklasse. Anonymkode: 92bee...125 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 Men hva må til for å ta steget til overklassen? Anonymkode: 41018...84a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men hva må til for å ta steget til overklassen? Anonymkode: 41018...84a Jeg tror ikke man kan bli overklasse, man blir rett og slett født inn i overklassen (ev. giftet inn i). Anonymkode: 5caf1...8dd 1 5
Trolltunge Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 Jeg regner meg selv som arbeiderklassen, men jeg lever et middelklasseliv. Årsaken er at jeg har mitt grunnlag fra arbeiderklassen. Det er miljøet jeg føler meg hjemme i, selv om jeg var så heldig at jeg vokste opp med og har venner fra absolutt alle samfunnslag. Fra den som vokste opp i kommunal bolig til nye og gamle penger. Jeg beveger meg derfor uproblematisk og fritt i ulike miljøer, og vet hvordan jeg skal te meg, uansett miljø. Dette handler ikke egentlig om hvor rik man er, men mye mer om hvilket miljø man identifiserer seg med, og fungerer i uten å være en outsider. At jeg uten problemer kan bevege meg i overklassen uten å bli avslørt som wannabe/outsider, med mindre jeg selv går inn for å markere det, medfører imidlertid ikke at dette er det miljøet jeg trives i og identifiserer meg med. Ærlig talt trives jeg ikke i det miljøet, og det er arbeiderklassen jeg er best tilpasset, og identifiserer meg med. Det endret seg ikke verken av utdanning, inntekt, muligheter og miljø ellers. Om jeg skal presisere tilhører jeg den intellektuelle arbeiderklassen. Det er ingenting i veien med intellektuell kapasitet og grunnlag for å bevege meg oppover til andre klasser, men det er det ekte og jordnære jeg trives med og i. Det har ingenting med økonomien å gjøre. Den ressurssvake arbeiderklassen kan jeg forøvrig like lite identifisere meg med, og trives i, som overklassen, og livet jeg lever kan neppe kalles annet enn et middelklasseliv. Kanskje til og med øvre middelklasse, litt avhengig av hvordan man veier slikt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #7 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men hva må til for å ta steget til overklassen? Anonymkode: 41018...84a Overklassen er de som eier (store) bedrifter og på den måten kan utøve makt. Er man lønnsmottaker er man nesten per definisjon ikke overklasse, selv om man har en del aksjer og sånt i tillegg. For å bli overklasse må du en kjøpe deg inn i en vellykket bedrift eller to, eller bygge opp noe fra grunnen. Anonymkode: 244e5...098
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #8 Skrevet 31. mars 2024 Det du beskriver er omtrent det vi, og mange vi kjenner, har. Barn av etterkrigsgenerasjonen, så vil arve en del. Tatt høyere utdannelse, så god lønn. Og to stykker som traff hverandre tidlig, og tjener godt. Kom tidlig inn på boligmarkedet, og startet tidlig med fondssparing når alle piler pekte oppover. Har aldri tenkt på dette som noe i nærheten av overklasse, bare ganske vanlig i Norge i dag. Anonymkode: 0b6ad...6d0 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #9 Skrevet 31. mars 2024 Trolltunge skrev (6 timer siden): Jeg regner meg selv som arbeiderklassen, men jeg lever et middelklasseliv. Årsaken er at jeg har mitt grunnlag fra arbeiderklassen. Det er miljøet jeg føler meg hjemme i, selv om jeg var så heldig at jeg vokste opp med og har venner fra absolutt alle samfunnslag. Fra den som vokste opp i kommunal bolig til nye og gamle penger. Jeg beveger meg derfor uproblematisk og fritt i ulike miljøer, og vet hvordan jeg skal te meg, uansett miljø. Dette handler ikke egentlig om hvor rik man er, men mye mer om hvilket miljø man identifiserer seg med, og fungerer i uten å være en outsider. At jeg uten problemer kan bevege meg i overklassen uten å bli avslørt som wannabe/outsider, med mindre jeg selv går inn for å markere det, medfører imidlertid ikke at dette er det miljøet jeg trives i og identifiserer meg med. Ærlig talt trives jeg ikke i det miljøet, og det er arbeiderklassen jeg er best tilpasset, og identifiserer meg med. Det endret seg ikke verken av utdanning, inntekt, muligheter og miljø ellers. Om jeg skal presisere tilhører jeg den intellektuelle arbeiderklassen. Det er ingenting i veien med intellektuell kapasitet og grunnlag for å bevege meg oppover til andre klasser, men det er det ekte og jordnære jeg trives med og i. Det har ingenting med økonomien å gjøre. Den ressurssvake arbeiderklassen kan jeg forøvrig like lite identifisere meg med, og trives i, som overklassen, og livet jeg lever kan neppe kalles annet enn et middelklasseliv. Kanskje til og med øvre middelklasse, litt avhengig av hvordan man veier slikt. Helt enig i alt, bortsett fra at jeg ikke kan bevege meg i overklassen uten å bli avslørt som en outsider. Jeg har ikke kunnskap om alle uskrevne regler og etiketten til å bevege meg i overklassen uten å fange oppmerksomheten til de som tilhører der. Anonymkode: 249e4...23b 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Skrevet 31. mars 2024 Takk for gode svar! Anonymkode: 41018...84a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Skrevet 31. mars 2024 Begrepene er fullstendig irrelevante i dag. Mine foreldre var lønnsmottagere og det er jeg også, selv om jeg og min familie har mye høyere lønn enn dem og bor i en dyr bolig i et dyrt strøk. Har til gjengjeld mer gjeld enn dem. Anonymkode: 358c5...cf1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #12 Skrevet 31. mars 2024 Overklassen - da er din omgangskrets de kongelige, de med villa til 200 mill med tjenestefolk og privatfly og som har andre til å jobbe for seg og strukturere økonomien i en grad at de er nullskatteytere og bare kan reise til seyschellene når de har lyst. Ren aristokratisk overklasse (gamle penger) finnes vel knapt lengre, og hvertfall ikke i Norge, her må du inkludere de superrike. Før var jo nye penger fy-fy, det er det ikke nå. Dette er folk som golfer med statsministeren og inviteres i kongelig dåp og bryllup. Anonymkode: f71c1...7d8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #13 Skrevet 31. mars 2024 Disse begrepene har like mye (om ikke mer) med kulturell kapital som inntekt å formue å gjøre. Anonymkode: f8553...4ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #14 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Disse begrepene har like mye (om ikke mer) med kulturell kapital som inntekt å formue å gjøre. Anonymkode: f8553...4ed Både ja og nei. Du kan ikke tilhøre overklassen fullstendig uten penger. Da må det være for at noen andre betaler for deg (og da er du ikke uten penger). De med fullstendig ubegrenset økonomisk frihet som har vokst opp i denne rikdommen - de kan du ikke holde utenfor overklassen uansett kulturell kapital. Så er jo kunst gode investeringsobjekter, og jeg vil vel si at overklassen er de som eier kunsten. Den riktig dyre kunsten altså. Som Fredriksen søstrene og Christian Ringnes. Anonymkode: f71c1...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #15 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg tror ikke man kan bli overklasse, man blir rett og slett født inn i overklassen (ev. giftet inn i). Anonymkode: 5caf1...8dd Ja. Jeg har en venninne som giftet seg med en fyr som er styrtrik. Virkelig styrtrik. Og da er det ganske lett å se hva overklassen driver med, og man er ikke i tvil om at det er overklasse. Det er hus i Norge, Sveits og London. Ungene går på engelsk kostskole. Ungene har flere hester hver, de ansetter sprangtrener. Mor er hjemmeværende, og «jobber» med å drifte hestene. Ferier hele tiden. «Jakt» i England. Får enormt stort nettverk blant rike og berømte pga ungenes internatskole og hestesport. Jeg kan bortimot garantere, TS, at det er et liv som er MEGET fjernt fra deres. Rett og slett fordi dere på ingen måte har råd til den livsstilen, og dere ville også blitt avslørt umiddelbart hvis dere hadde prøvd. Anonymkode: dc754...3d3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #16 Skrevet 31. mars 2024 Du skriver utelukkende om penger, og tror tydeligvis det handler om det, så jeg vil plassere deg i vanlig middelklasse. Med god råd, nok penger, men det vet du jo dere har. Klasse er noe annet, kulturelt og sosialt. Hvilke yrker dere har, hvilke familier, hvor dere bor og hvilke interesser og omgangskrets dere har er mye mer definerende. Ingen bytter klasse ved å vinne i lotto eller bli eiendomsmegler. Anonymkode: 48c15...665 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå