Gå til innhold

Har jeg egentlig rett på dagpenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under utdanningen visste jeg at jeg aldri vil orke å jobbe som sykepleier på fulltid. Derfor valgte jeg å starte på ny utdanning med en gang. Jeg fullførte den i fjor, men får ikke jobb. Det har gjort så jeg har levd på deltidsstilling som miljøarbeider og studielån det siste året. Kan jeg egentlig slutte med studielån og heller få dagpenger tilsvarende en halv stilling? Jeg fikser ikke å jobbe som sykepleier. Jeg tror jeg hadde feilmedisinert så mye at jeg mistet autorisasjonen 

Anonymkode: fe482...ca6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Under utdanningen visste jeg at jeg aldri vil orke å jobbe som sykepleier på fulltid. Derfor valgte jeg å starte på ny utdanning med en gang. Jeg fullførte den i fjor, men får ikke jobb. Det har gjort så jeg har levd på deltidsstilling som miljøarbeider og studielån det siste året. Kan jeg egentlig slutte med studielån og heller få dagpenger tilsvarende en halv stilling? Jeg fikser ikke å jobbe som sykepleier. Jeg tror jeg hadde feilmedisinert så mye at jeg mistet autorisasjonen 

For å ha rett på dagpenger må du vel ha mistet minst 50% av stillingsprosenten din.

Anonymkode: d69e3...aeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://www.nav.no/dagpenger#hvem

Dersom du beholder deltidsstillingen kan du ikke få dagpenger for den prosenten du ikke jobber, nei. Hvis det var det du mente. Studier gir ikke dagpengerettighet.

Du må miste minst 50% av arbeidstiden din for å få dagpenger, og ha tjent over 1,5 G siste år.

Dersom du sier opp stillingen selv, er det en relativt lang karantene (altså helt uten inntekt). Husker ikke, mulig det er 14 uker.

Du må være reell arbeidssøker. Altså aktivt søke ny jobb. NAV kontrollerer at du faktisk søker, og dersom du takker nei til et jobbtilbud stanses dagpengene.

Du får ikke dagpenger som tilsvarer 50% jobb. Dagpenger er 62,4% av tidligere lønn. Altså uansett mindre enn du har tjent på å jobbe deltid.

Anonymkode: a447e...f77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem kan få?

Kopier lenke

Har du blitt arbeidsledig eller permittert, kan du få dagpenger fra NAV hvis alt dette gjelder for deg:

• Du har mistet minst 50 prosent av den totale arbeidstiden din.
  • Du har fått inntekten din helt eller delvis redusert.
  • Du har hatt en inntekt på minst 177 930 kroner (1,5 G - Grunnbeløp) de siste 12 månedene, eller minst 355 860 kroner (3 G) de siste 36 månedene.
  • Du er under 67 år.
Hvilke inntekter gir rett til dagpenger?

Vi bruker disse inntektene for å finne ut om du har rett til dagpenger:

• Arbeidsinntekt
  • Foreldrepenger som arbeidstaker
  • Svangerskapspenger som arbeidstaker
  • Svangerskapsrelaterte sykepenger som arbeidstaker

Anonymkode: 2597d...89e

AnonymBruker
Skrevet

Du fullførte den nye utdanningen i fjor, og får fortsatt studiestøtte?

Nei, du kan ikke velge bort studiestøtte for dagpenger.

Anonymkode: 1fbe6...386

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du fullførte den nye utdanningen i fjor, og får fortsatt studiestøtte?

Nei, du kan ikke velge bort studiestøtte for dagpenger.

Jeg får studiestøtte fordi jeg har meldt meg opp i emner. Men de pengene blir bare til et lån

Takk for gode svar. Hvilke muligheter har jeg da? Jeg kan ikke få studiestøtte i mer enn ett år om jeg ikke fullfører fag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg får studiestøtte fordi jeg har meldt meg opp i emner. Men de pengene blir bare til et lån

Takk for gode svar. Hvilke muligheter har jeg da? Jeg kan ikke få studiestøtte i mer enn ett år om jeg ikke fullfører fag

Jobbe.

Anonymkode: 2597d...89e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Supplerende sosialhjelp 

Anonymkode: 50c06...f7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Supplerende sosialhjelp 

Ser ut som fun studerer deltid ( emner) og gar da studielån i tillegg til 50 % jobb.  Har ikke rett på sosialhjelp da.

Anonymkode: c6c22...fcd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det alle andre må-jobbe.

Anonymkode: 2d069...e2b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke kvalifiserer til dagpenger, så er det sosialpenger eller skaffe seg jobb .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ut som fun studerer deltid ( emner) og gar da studielån i tillegg til 50 % jobb.  Har ikke rett på sosialhjelp da.

Anonymkode: c6c22...fcd

Hvis hun slutter å studere når hun ikke får mer lån. Var vel det som var en del av problemstillingen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Finne jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...