Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en ansatt som har sagt opp jobben. Han er i prøvetid og vi har i kontrakten avtalt 14 dagers gjensidig oppsigelse. Han har godkjent og takket ja til vakter som er etter disse 14 dagene. Stemmer det at han skal jobbe ferdig vaktene han allerede har takket ja til?

Anonymkode: 4c78a...ee7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, 14 dager er 14 dager.

Anonymkode: 726b1...88d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg har en ansatt som har sagt opp jobben. Han er i prøvetid og vi har i kontrakten avtalt 14 dagers gjensidig oppsigelse. Han har godkjent og takket ja til vakter som er etter disse 14 dagene. Stemmer det at han skal jobbe ferdig vaktene han allerede har takket ja til?

Nei...

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (3 minutter siden):

Nei...

Utdyp gjerne hvorfor du mener nei?

AnonymBruker
Skrevet

Det skal sies at disse vaktene er skriftlig avtalte vakter som han både ønsket og takket ja til.

AnonymBruker
Skrevet

Etter de fjorten dagene jobber jo ikke vedkommende der lenger siden han har gått ut oppsigelsestiden?

Anonymkode: 19f34...987

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utdyp gjerne hvorfor du mener nei?

Eh, ok - han skal ikke jobbe de vaktene har etter 14 dager, fordi det er 14 dagers oppsigelsestid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Eh, ok - han skal ikke jobbe de vaktene har etter 14 dager, fordi det er 14 dagers oppsigelsestid. 

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

Avtalen on disse vaktene han har tatt er skriftlig

Skrevet

Da må dere lage ny arbeidskontrakt. Og dere må avslutte og starte arbeidsforholdet på nytt i ameldingen. Så blir det to gangers utbetaling av feriepenger etc. 

Skrevet

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

Avtalen on disse vaktene han har tatt er skriftlig

"Noe annet" i denne sammenhengen, er annen lengde på oppsigelsestiden enn de 14 dagene som er vanlig... Hvordan tror du dette hadde fungert hvis det var snakk om et 100% arbeidsforhold da? Hadde ikke vedkommende kunnet slutte da, eller - siden det strengt tatt var avtalt at vedkommende skulle jobbe fem dager i uka inn i evigheten?

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

"Noe annet" i denne sammenhengen, er annen lengde på oppsigelsestiden enn de 14 dagene som er vanlig... Hvordan tror du dette hadde fungert hvis det var snakk om et 100% arbeidsforhold da? Hadde ikke vedkommende kunnet slutte da, eller - siden det strengt tatt var avtalt at vedkommende skulle jobbe fem dager i uka inn i evigheten?

Oj, skjønner nå at du svarer ut i fra gjetting😂 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Etter 14 dagers oppsigelse er den ansatte ikke lenger ansatt og skal åpenbart ikke jobbe lenger. Hvorfor forstår du ikke dette? 

Anonymkode: 9248f...e4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om arbeidstaker har takket ja til timer/dager frem i tid, opphører arbeidsforholdet etter 14. dager. så nei, arbeidstaker skal ikke jobbe disse vaktene. 

Anonymkode: e8ef0...94b

AnonymBruker
Skrevet

Oj, skjønner nå at du svarer ut i fra gjetting😂 

Nei, det er riktig. Og hadde du visst hvordan lovverket er, hadde du ikke opprettet denne tråden. 

Anonymkode: 726b1...88d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vil både arbeidsgiver og arbeidstaker at arbeid skal utføres etter oppsigelsestiden på 14 dager må det lages ny kontrakt for disse vaktene. 

Anonymkode: 357f4...591

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidstaker skal bare gå ut de 14 dagene på prøvetiden, vakter etter dette går ut. 

Anonymkode: 86993...481

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen her er jo at den ansatte selv har valgt og takket ja til vakter en overhode ikke trenger å takke ja til om en ikke ønsket å jobbe. En fast stilling er avtalt i selve kontrakten, disse vaktene er ikke avtalt i kontrakten men skriftlig utenom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det skal sies at disse vaktene er skriftlig avtalte vakter som han både ønsket og takket ja til.

Da skal han få disse vaktene. Både muntlige og skriftlige avtaler er bindende. På samme måte som måtte ha lønnet ham om du sa ham opp og hadde satt ham opp på vakter. Da kunne du ikke nektet ham dem etterpå. De er bindende og du måtte betalt ham for vaktene uansett.

Anonymkode: 671ca...7df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen her er jo at den ansatte selv har valgt og takket ja til vakter en overhode ikke trenger å takke ja til om en ikke ønsket å jobbe. En fast stilling er avtalt i selve kontrakten, disse vaktene er ikke avtalt i kontrakten men skriftlig utenom.

Men det spiller jo ingen rolle? Da jeg var student hadde jeg flere ekstrajobber. Jeg sa selvsagt ja til så mange vakter som mulig for å tjene mest penger. Når jeg sa opp disse jobbene arbeidet jeg SELVSAGT ikke vaktene etter oppsigelsestiden. Det er jo hele poenget med oppsigelsestid. Det er tiden det tar å gjennomføre en oppsigelse. Etter oppsigelsen er man ikke lenger ansatt. Hvis du ønsker at den ansatte skal jobbe de ekstra vaktene må du spørre om personen ønsker det, og så inngå en ny kontrakt som dekker denne perioden. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men det spiller jo ingen rolle? Da jeg var student hadde jeg flere ekstrajobber. Jeg sa selvsagt ja til så mange vakter som mulig for å tjene mest penger. Når jeg sa opp disse jobbene arbeidet jeg SELVSAGT ikke vaktene etter oppsigelsestiden. Det er jo hele poenget med oppsigelsestid. Det er tiden det tar å gjennomføre en oppsigelse. Etter oppsigelsen er man ikke lenger ansatt. Hvis du ønsker at den ansatte skal jobbe de ekstra vaktene må du spørre om personen ønsker det, og så inngå en ny kontrakt som dekker denne perioden. 

Kommentaren over deg hørtes mer riktig ut. Alikevell skal jeg få avklart dette med en advokat innenfor feltet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...