Gå til innhold

Mulig adhd og utbrenthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har visst at jeg har ADHD siden jeg visste hva det var. Dengang het det MBD.
Jeg har ikke sett nytten av å få utredning og diagnose før jeg passerte femti, rett og slett fordi jeg ikke kunne nok om tilstanden til å skjønne at det også henger sammen med de fysiske skavankene og smertene jeg har levd med.
Det er jo en medfødt nevrologisk tilstand, som påvirker alt fra varmeregulering, til balanse, måten du beveger deg på, til fordøyelse og evne til avstandsberegning. Dette har vært en aha-opplevelse, og har hjulpet meg mye.
Jeg er av dem som har greid meg bra utdanningsmessig, bra jobb osv. men ikke uten en pris... som andre er fritatt fra.

Med mer innsikt i egen fungering, egne utfordringer osv. er det enklere å tilrettelegge både arbeidslivet og resten av tilværelsen, slik at jeg får mer livskvalitet, mindre stress, færre smerter, men holder meg sprek lengre. Kanskje unngår jeg å gå på flere ADHD burnouts, som skiller seg fra "vanlig" utbrenthet på flere måter. Det kommer ikke av at du har for mye å gjøre eller av sykdommer som gir fatigue, men av indre overaktivitet og manglende tilrettelegging. 
Boreout er faktisk også en alvorlig konsekvens av feil tilrettelegging i en ADHDers arbeidssituasjon.

Har opplevd svært god effekt av medisin. Den indre støyen er dempet, rastløsheten er dempet, og det er lettere både å fokusere, å slappe av og å sile bort irrelevante stimuli (bevegelser, lyd etc.). Aldri følt meg mer rolig enn etter at jeg fikk teste ut sentralstimulerende, og det er herlig ironisk. Etter litt over et år har jeg ikke hatt noen negative bivirkninger i det hele tatt.

Jeg erfarer det som svært nyttig å skjønne meg selv bedre. Det gir økte muligheter til et bedre liv.
Blir også mindre oppgitt over de tingene jeg ikke kan få gjort noe med.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (1 time siden):

Har visst at jeg har ADHD siden jeg visste hva det var. Dengang het det MBD.
Jeg har ikke sett nytten av å få utredning og diagnose før jeg passerte femti, rett og slett fordi jeg ikke kunne nok om tilstanden til å skjønne at det også henger sammen med de fysiske skavankene og smertene jeg har levd med.
Det er jo en medfødt nevrologisk tilstand, som påvirker alt fra varmeregulering, til balanse, måten du beveger deg på, til fordøyelse og evne til avstandsberegning. Dette har vært en aha-opplevelse, og har hjulpet meg mye.
Jeg er av dem som har greid meg bra utdanningsmessig, bra jobb osv. men ikke uten en pris... som andre er fritatt fra.

Med mer innsikt i egen fungering, egne utfordringer osv. er det enklere å tilrettelegge både arbeidslivet og resten av tilværelsen, slik at jeg får mer livskvalitet, mindre stress, færre smerter, men holder meg sprek lengre. Kanskje unngår jeg å gå på flere ADHD burnouts, som skiller seg fra "vanlig" utbrenthet på flere måter. Det kommer ikke av at du har for mye å gjøre eller av sykdommer som gir fatigue, men av indre overaktivitet og manglende tilrettelegging. 
Boreout er faktisk også en alvorlig konsekvens av feil tilrettelegging i en ADHDers arbeidssituasjon.

Har opplevd svært god effekt av medisin. Den indre støyen er dempet, rastløsheten er dempet, og det er lettere både å fokusere, å slappe av og å sile bort irrelevante stimuli (bevegelser, lyd etc.). Aldri følt meg mer rolig enn etter at jeg fikk teste ut sentralstimulerende, og det er herlig ironisk. Etter litt over et år har jeg ikke hatt noen negative bivirkninger i det hele tatt.

Jeg erfarer det som svært nyttig å skjønne meg selv bedre. Det gir økte muligheter til et bedre liv.
Blir også mindre oppgitt over de tingene jeg ikke kan få gjort noe med.

Gir medisinering deg mindre problemer med fordøyelse og andre fysiske problemer også? 

Jeg skal starte medisinutprøving snart, og hadde fordøyelsen min blitt bedre i samme slengen hadde jeg vært overlykkelig 😅 (hadde kronisk diaré hele barne og ungdomstiden, men de siste ti årene har jeg hatt kronisk forstoppelse. Forstoppelsen kom med økt stress og utbrenthet).

Anonymkode: 4e57b...9dc

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Var det ikke snakk om ADHD påvist blandt voksne kvinner da? 

Ikke de som burde skjønne noe var "galt" da dem var 12...

Men 90% fikk du med deg,så da har du garantert ikke ADHD da dette har med fokus og konsentrasjon å gjøre. 

Så du har ikke ADHD. 

Anonymkode: 072ff...c89

Tror du skal lese deg opp på ADHD, selvsagt kan man også fokusere og ha konsentrasjon med ADHD. Det blir bare pinlig måten du argumenterer på, du virker ikke ha noe som helst kunnskap rundt ADHD. 

Sier du også til de med stoffskiftesykdom at de ikke skal «knaske» tabletter resten av livet? At alle har det slik? De med stoffskiftesykdom dør om de ikke får behandling.

Det er også større sjansen for at de med ADHD dør plutselig. Ny forskning viser at medisin mot ADHD reduserer risikoen for unaturlig død.

Anonymkode: 5413a...c08

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (2 timer siden):

Det er jo en medfødt nevrologisk tilstand, som påvirker alt fra varmeregulering, til balanse, måten du beveger deg på, til fordøyelse og evne til avstandsberegning. 

Som nydiagnostisert kjenner jeg ikke til disse sammenhengene du nevner her, kan du si litt mer om det? Spesielt nysgjerrig på det med balanse og avstandsberegning, men egentlig alle punktene dine. 

Anonymkode: 49f60...a05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du skal lese deg opp på ADHD, selvsagt kan man også fokusere og ha konsentrasjon med ADHD. Det blir bare pinlig måten du argumenterer på, du virker ikke ha noe som helst kunnskap rundt ADHD. 

Sier du også til de med stoffskiftesykdom at de ikke skal «knaske» tabletter resten av livet? At alle har det slik? De med stoffskiftesykdom dør om de ikke får behandling.

Det er også større sjansen for at de med ADHD dør plutselig. Ny forskning viser at medisin mot ADHD reduserer risikoen for unaturlig død.

Anonymkode: 5413a...c08

Stoffskifte og adhd. Nå roter du fælt... 

Vis link til studier knyttet rundt medisinering av voksne med adhd og dødsfall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stoffskifte og adhd. Nå roter du fælt... 

Vis link til studier knyttet rundt medisinering av voksne med adhd og dødsfall. 

Jeg lurer fælt på hvorfor du har så mye i mot at voksne blir diagnostisert med adhd og blir medisinert? Helt konkret, hvilken betydning har dette for deg og ditt liv?

Anonymkode: 0c560...60b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...