Gå til innhold

Mulig adhd og utbrenthet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Total mangel på selvinnsikt er vel også et tegn på dette moderne ADHD syndromet blant ellers så oppegående kvinner. 

"Kan alt,gjør alt, tar alt ansvar, er faktisk det sterke kjønn"

Men INGEN evner å svare på hvorfor det er så gjevt å få ADHD I voksen  alder på papiret. 

Anonymkode: 072ff...c89

Hvorfor skal det bry deg om andre har ADHD, ME, stoffskiftesykdommer m.fl som tilsynelatende «fungerer bra» i andres øyner? Hvis du får høyt blodtrykk og må bruke blodtrykksmedisiner, skal jeg spørre deg om det samme? Nei, tenkte meg det. 

Du vet ingenting om andre mennesker, annet enn hva øyet ditt kan se. Tror du skal prise deg lykkelig for at du ikke har utfordringer i livet ditt.

Er veldig glad for at det kommer mer og mer frem hvor mange som har ADHD, og alle de rundt 90 % med ADHD som ikke var motorisk urolig på skolen som «ingen oppdaget» som barn. Ofte kvinner, men også mange menn. ADHD er ikke bare for de som typisk ble kalt for«problembarn» på skolen. Det vil komme mer og mer frem hvor mange som har denne medfødte hjerneforstyrrelsen (som D står for adh_D_). 

Jeg er voksen kvinne på 30 år, som har fått diagnosen for noen måneder siden. I full prestisje jobb, barn, hus, bil og hele pakka. Høres det ut som jeg er normalt fungerende? Ja, kanskje 🤷🏼‍♀️ ingen ser all lidelsen jeg bærer, at jeg har utviklet angst, utbrenthet og depresjon pga UBEHANDLET ADHD, og av og på med sykemelding de seneste årene.

Hvorfor har jeg problemer med å fullføre en ting av gangen, hvorfor starter jeg på 10 prosjekter på en gang og hyperfokuserer på oppgaver til jeg nesten får et anfall? Hvorfor klarer jeg ikke å bare lage middagen? Jeg gjør også 10 ting på en gang og maten ender opp så som så?  Hvorfor klarer jeg ikke å fokusere lenge i samtaler? Eller får med meg viktige detaljer i et møte? Hvorfor får jeg sinneutbrudd over de minste ting, spesielt mot mannen? Eller at jeg er impulsiv og sier akkurat hva jeg mener, i situasjoner hvor mange kanskje hadde holdt kjeft? Hvorfor har jeg dårlig  impulskontroll? Hvorfor roter jeg bort ting hele tiden, og mister bilnøkler og finner telefonen i fryseren? Hvorfor roter jeg hjemme og ikke klarer å holde orden? Eller at jeg tilsynelatende har det ryddig kun når vi har besøk fordi da må vi akuttrydde? Hvorfor besto jeg ikke videregående skole? er det fordi jeg var dum og lat?

Vel, listen over mine utfordringer er mye lengere enn dette. Nå vil mange si - alle har det sånn, og det er jo bare å skjerpe seg? NEI, man kan ikke bare skjerpe seg. Og selvsagt vil mange kjenne seg igjen i de godt over 200 symptomene på ADHD, men du skal krysse av for veldig mange symptomer/vansker i livet før det i det hele tatt er en diagnose. Det er jo tross alt en hjerneforstyrrelse/DISORDER. 

Hvorfor ville jeg finne ut om jeg har ADHD? Jeg har lurt på hva som feiler meg de siste 15 årene, surfet og lest så mye.. men aldri skjønt hvorfor jeg har så store utfordringer mentalt. Til og med anti depressiva som jeg har brukt mot angst og depresjon fungerte kun mot det, ikke ADHD problemene mine.

For å kunne få hjelp må jeg selvsagt ha diagnosen på papiret. For at jeg skal kunne fungere i jobb, med familien min og hjemme (og sosialt), må jeg ha riktig behandling. Jeg fungerer ikke på alle tre(fire) områdene uten medisiner, kanskje bare én av områdene.Ønsker ikke å ende opp ufør når jeg kan få hjelp, og for mitt vedkommende så hjelper medisiner ekstremt bra. Mannen synes det er fint å se store forandringer hos meg, og påpeker også ting jeg gjør (positivt) som jeg kanskje ikke legger merke til selv.

Psykiateren min synes det er rart at det ikke har blitt oppdaget som barn at jeg har ADHD, da symptomene har vært der hele tiden.

Jeg klarer til og med å gjøre jobben min på jobb, og forhåpentligvis kan jeg stå i jobb i lenge takket være riktig behandling.

Anonymkode: 5413a...c08

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal det bry deg om andre har ADHD, ME, stoffskiftesykdommer m.fl som tilsynelatende «fungerer bra» i andres øyner? Hvis du får høyt blodtrykk og må bruke blodtrykksmedisiner, skal jeg spørre deg om det samme? Nei, tenkte meg det. 

Du vet ingenting om andre mennesker, annet enn hva øyet ditt kan se. Tror du skal prise deg lykkelig for at du ikke har utfordringer i livet ditt.

Er veldig glad for at det kommer mer og mer frem hvor mange som har ADHD, og alle de rundt 90 % med ADHD som ikke var motorisk urolig på skolen som «ingen oppdaget» som barn. Ofte kvinner, men også mange menn. ADHD er ikke bare for de som typisk ble kalt for«problembarn» på skolen. Det vil komme mer og mer frem hvor mange som har denne medfødte hjerneforstyrrelsen (som D står for adh_D_). 

Jeg er voksen kvinne på 30 år, som har fått diagnosen for noen måneder siden. I full prestisje jobb, barn, hus, bil og hele pakka. Høres det ut som jeg er normalt fungerende? Ja, kanskje 🤷🏼‍♀️ ingen ser all lidelsen jeg bærer, at jeg har utviklet angst, utbrenthet og depresjon pga UBEHANDLET ADHD, og av og på med sykemelding de seneste årene.

Hvorfor har jeg problemer med å fullføre en ting av gangen, hvorfor starter jeg på 10 prosjekter på en gang og hyperfokuserer på oppgaver til jeg nesten får et anfall? Hvorfor klarer jeg ikke å bare lage middagen? Jeg gjør også 10 ting på en gang og maten ender opp så som så?  Hvorfor klarer jeg ikke å fokusere lenge i samtaler? Eller får med meg viktige detaljer i et møte? Hvorfor får jeg sinneutbrudd over de minste ting, spesielt mot mannen? Eller at jeg er impulsiv og sier akkurat hva jeg mener, i situasjoner hvor mange kanskje hadde holdt kjeft? Hvorfor har jeg dårlig  impulskontroll? Hvorfor roter jeg bort ting hele tiden, og mister bilnøkler og finner telefonen i fryseren? Hvorfor roter jeg hjemme og ikke klarer å holde orden? Eller at jeg tilsynelatende har det ryddig kun når vi har besøk fordi da må vi akuttrydde? Hvorfor besto jeg ikke videregående skole? er det fordi jeg var dum og lat?

Vel, listen over mine utfordringer er mye lengere enn dette. Nå vil mange si - alle har det sånn, og det er jo bare å skjerpe seg? NEI, man kan ikke bare skjerpe seg. Og selvsagt vil mange kjenne seg igjen i de godt over 200 symptomene på ADHD, men du skal krysse av for veldig mange symptomer/vansker i livet før det i det hele tatt er en diagnose. Det er jo tross alt en hjerneforstyrrelse/DISORDER. 

Hvorfor ville jeg finne ut om jeg har ADHD? Jeg har lurt på hva som feiler meg de siste 15 årene, surfet og lest så mye.. men aldri skjønt hvorfor jeg har så store utfordringer mentalt. Til og med anti depressiva som jeg har brukt mot angst og depresjon fungerte kun mot det, ikke ADHD problemene mine.

For å kunne få hjelp må jeg selvsagt ha diagnosen på papiret. For at jeg skal kunne fungere i jobb, med familien min og hjemme (og sosialt), må jeg ha riktig behandling. Jeg fungerer ikke på alle tre(fire) områdene uten medisiner, kanskje bare én av områdene.Ønsker ikke å ende opp ufør når jeg kan få hjelp, og for mitt vedkommende så hjelper medisiner ekstremt bra. Mannen synes det er fint å se store forandringer hos meg, og påpeker også ting jeg gjør (positivt) som jeg kanskje ikke legger merke til selv.

Psykiateren min synes det er rart at det ikke har blitt oppdaget som barn at jeg har ADHD, da symptomene har vært der hele tiden.

Jeg klarer til og med å gjøre jobben min på jobb, og forhåpentligvis kan jeg stå i jobb i lenge takket være riktig behandling.

Kjenner du til noen som er "friske" i dine øyne.

Jeg kjenner til knapt til et eneste individ som ikke har skavanker.

Dette er jo slik 90% av befolkningen er jo. Skal alle knuppe og spise tabletter  til dem blir skidsoide eller demente før dem blir 60?

Men er det fint å ha et syndrom på attesten? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 25 år som fikk diagnosen. Hun mener at jeg har det samme. Jeg er 48 år, og har skifter jobb etter å ha blitt utbrent..

Hun har overbevist mannen min om at jeg og har ADHD. Jeg har enda ikke vurdert en utredning. Det måtte vært for søvn og den pokkers hjernetåka. 

Men ja...jeg hadde jo store problemer da jeg begynte på skole og de ville ha meg på utredning. Mine foreldre ville ikke det, og jeg fant metoder. 

Anonymkode: e4823...32b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kjenner du til noen som er "friske" i dine øyne.

Jeg kjenner til knapt til et eneste individ som ikke har skavanker.

Dette er jo slik 90% av befolkningen er jo. Skal alle knuppe og spise tabletter  til dem blir skidsoide eller demente før dem blir 60?

Men er det fint å ha et syndrom på attesten? 

Er det sånn at 90 prosent av befolkningen ikke klarer å gjøre ferdig utdanningen sin? Er det sånn at 90 prosent leverer oppgaver på skolen og lærerne spør hva problemet ditt er, hvorfor alt er uferdig? Er det sånn at 90 prosent ikke klarer å holde på en jobb, men kommer kronisk for sent, har hyppige jobbskifter og glemmer viktige ting? Er det sånn at 90 prosent irriterer vettet av kjæresten sin fordi man aldri husker avtaler, er dårlig på å rydde, roter og ikke finner ting man trenger? Er det sånn at 90 prosent har problemer med å avslutte en oppgave og begynne på en ny en uten å bli stressa eller grue seg?

Spørsmålene er retoriske. Svaret er selvfølgelig nei.

Anonymkode: 8bb91...9b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det sånn at 90 prosent av befolkningen ikke klarer å gjøre ferdig utdanningen sin? Er det sånn at 90 prosent leverer oppgaver på skolen og lærerne spør hva problemet ditt er, hvorfor alt er uferdig? Er det sånn at 90 prosent ikke klarer å holde på en jobb, men kommer kronisk for sent, har hyppige jobbskifter og glemmer viktige ting? Er det sånn at 90 prosent irriterer vettet av kjæresten sin fordi man aldri husker avtaler, er dårlig på å rydde, roter og ikke finner ting man trenger? Er det sånn at 90 prosent har problemer med å avslutte en oppgave og begynne på en ny en uten å bli stressa eller grue seg?

Nei så flott. Så du har aldri møtt en overlege,advokat,bilmekaniker, sørlegger,hjelpepleier eller en politibetjent.rekken er uendelig av de som fyller dine kriterier for å ha ADHD.

Det finnes over 1000 måter å frigjøre dopamin i hodet enn å bli medisinert som bare fører til ett kjemisk påført høyt blodtrykk. Søvnløshet grunnet en indre glede.

Dette er ikke bra på sikt...

Arv,yttre påvirkning. Rus i svangerskap,rus i ungdommen. Tyngre smertestillende eller rus i voksen alder utløser symptomene.

Som de fleste ser,er det en tydelig degenerering fra 70 tallet til nå,men unntak finnes.

Har heller tro på at kosthold,fysisk aktivitet, mestringsevne eller gi sek selv ett "Kick" i for av en tur på MC,strikke en avansert genser Etc.er mye bedre enn kjemikalier som man vet uuuuuutrolig lite om.   Fjerne noen molekyler fra amfetamin, for å gjøre det legalt....    Like galt som opiater. Dør fler av Tramadol enn Heroin her i landet...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei så flott. Så du har aldri møtt en overlege,advokat,bilmekaniker, sørlegger,hjelpepleier eller en politibetjent.rekken er uendelig av de som fyller dine kriterier for å ha ADHD.

Det finnes over 1000 måter å frigjøre dopamin i hodet enn å bli medisinert som bare fører til ett kjemisk påført høyt blodtrykk. Søvnløshet grunnet en indre glede.

Arv,yttre påvirkning. Rus i svangerskap,rus i ungdommen. Tyngre smertestillende eller rus i voksen alder utløser symptomene.

Som de fleste ser,er det en tydelig degenerering fra 70 tallet til nå,men unntak finnes.

Har heller tro på at kosthold,fysisk aktivitet, mestringsevne eller gi sek selv ett "Kick" i for av en tur på MC,strikke en avansert genser Etc.er mye bedre enn kjemikalier som man vet uuuuuutrolig lite om.   Fjerne noen molekyler fra amfetamin, for å gjøre det legalt....    Like galt som opiater. Dør fler av Tramadol enn Heroin her i landet...

Dette er bare fjas. Hva vet du om folk er i fysisk aktivitet og har hobbyer og spiser bra? Jeg gjør alt det der. Jævlig enkelt å få mestring når du aldri gjør ferdig en dritt fordi du synes alt er kjedelig på et punkt, eller blir avledet av en ubetydelig humle, blir sint og knuser ting fordi du er frustrert når ting blir vanskelig. Men du vet sikkert såååå mye bedre enn psykiatere. Folk søker hjelp når de ikke får til å fungere, og folk må få lov til å prøve og fungere og ha et verdig liv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da lurer jeg på hva et menneske som nesten har overlevd halve livet trenger hjelp med?

Svaret er ufattelig enkelt: jeg ønsker leve, ikke bare overleve... 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da var du blandt de heldige da.  Jeg kjenner til altfor mange tilfeller hvor motsatte er tilfelle 

Anonymkode: 8684c...9c0

For meg har det å flytte ofte nok, og bytte jobber omtrent hvert år vært en "fin" måte å håndtere den uendelige rastløsheten, samt kamuflere at jeg ikke klarer holde på relasjoner. Flytter man ofte nok er det heller ingen som reagerer på kaoset hjemme.  Straks jeg kjøpte leilighet og fikk "voksen jobb" så traff jeg veggen med full kraft. 
Så jeg har en lengre sykemelding bak meg på grunn av utbrenthet, utredningen fikk jeg når jeg nærmet meg smell nummer to, og var utredet for absolutt alle andre mulig som skrev god nok henvisning til psykiater slik at jeg fikk utredning for alt mulig, og som henviste meg videre når jeg selv kom frem til at adhd kunne være utløsende årsak for meg. 

De fleste jeg kjenner som har fått adhd-diagnosen i voksen alder har jobb og/eller eget firma, bolig og fullført høyere utdanning. Men alle har også som meg valgt utdanning/jobb/bransje hvor man kan klare fungere selv om det har vært med ett nødskrik. 

Anonymkode: 6f405...2f7

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: 5413a...c08

Dette var akkurat som jeg skulle skrevet det selv :o 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er bare fjas. Hva vet du om folk er i fysisk aktivitet og har hobbyer og spiser bra? Jeg gjør alt det der. Jævlig enkelt å få mestring når du aldri gjør ferdig en dritt fordi du synes alt er kjedelig på et punkt, eller blir avledet av en ubetydelig humle, blir sint og knuser ting fordi du er frustrert når ting blir vanskelig. Men du vet sikkert såååå mye bedre enn psykiatere. Folk søker hjelp når de ikke får til å fungere, og folk må få lov til å prøve og fungere og ha et verdig liv.

Jo men alle er jo slik!! Skal det sykeliggjøres å være gjennomsnittlig???

AnonymBruker
Skrevet
ikkeenrobot skrev (47 minutter siden):

Deilig. Har aksjer i legemiddelidustrien du også skjønner jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
ikkeenrobot skrev (51 minutter siden):

Mulig du også har vett til å skjønne hva jeg skal frem til?

Helt normale mennesker får en diagnose. Hvorfor? Hallo,er jo slik livet er! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror ikke du helt kan sette deg inn i utfordringene. Jeg kan i utgangspunktet strikke, men det er likevel sjelden jeg klarer det. Jeg klarer ikke konsentrere med om å lese oppskriften og følge den. Jeg gjør mye feil og må rekke opp. Men noen ganger går det og det blir jo bevis på at jeg kan strikke. Bare ikke når som helst. Det er vanskelig for meg å forutsi når det er. Det samme med å lese en bok. Jeg kan ikke lese på buss, tog, eller lesesal/bibliotek og slikt. Men hvis jeg er helt alene i et rom og har en rolig dag så klarer jeg det. Ikke alltid men hvis jeg først kan så leser jeg raskt ut en bok. Utfordringen er jo at samfunnet er ikke lagt til rette for sånne. Du er stadig avbrutt, forstyrret og skal svitsje frem og tilbake mellom flere oppgaver.

Anonymkode: bae7c...c4e

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig du også har vett til å skjønne hva jeg skal frem til?

Helt normale mennesker får en diagnose. Hvorfor? Hallo,er jo slik livet er! 

100%!!

For å gjøre min historie kort. Voksen med barn, gift. Bra jobb, får ikke offentlig hjelp fordi jeg "fungerer" for bra. 

Har gått privat og fått diagnose. Venter nå på medisinering. Føler meg utbrent HVER DAG. 

Har alltid visst noe var galt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tror du misforstår tilstedeværelsen av symptomer og omfanget av det.

Alle er triste i blant, det betyr ikke at de er deprimerte. En tung depresjon kan være altomfattende på en helt annen måte enn det å være trist, ikke orke å pusse tennene en kveld, eller være for sliten til det sosiale etter jobb.

Likevel finner du mange av symptomene på depresjon hos nesten alle innimellom. Men det er ikke det samme. Omfanget utgjør hele diagnosen.

Anonymkode: a8273...7bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Var det ikke snakk om ADHD påvist blandt voksne kvinner da? 

Ikke de som burde skjønne noe var "galt" da dem var 12...

Men 90% fikk du med deg,så da har du garantert ikke ADHD da dette har med fokus og konsentrasjon å gjøre. 

Så du har ikke ADHD. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror du misforstår tilstedeværelsen av symptomer og omfanget av det.

Alle er triste i blant, det betyr ikke at de er deprimerte. En tung depresjon kan være altomfattende på en helt annen måte enn det å være trist, ikke orke å pusse tennene en kveld, eller være for sliten til det sosiale etter jobb.

Likevel finner du mange av symptomene på depresjon hos nesten alle innimellom. Men det er ikke det samme. Omfanget utgjør hele diagnosen.

Anonymkode: a8273...7bd

Mulig. Men hva er meningen med å bli satt i en bås?? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mulig. Men hva er meningen med å bli satt i en bås?? 

Fordi man kan få hjelp og støtte. 
Fordi man kan få en forståelse for hvorfor man ikke fungerer bra nok, og når man forstår hvorfor så er det lettere gjøre nødvendige grep. 
Det å få en årsak til hvorfor ting har blitt som det har blitt er også med på å lette skamfølelsen mange av oss med ADHD sitter med. 

Mange som går igjennom en skolehverdag med svært store problemer får høre at de er dumme, at de må ta seg sammen, at de burde klare bedre, at det bare er å lese, og når man prøver og prøver og prøver og prøver, og aldri klarer det, så ender man ofte opp med å tro på det, at man er for dum til skole... Mens sannheten er at man har en nevrologisk forstyrrelse som gjør skolehverdagen vanskelig, og at dersom noen bare hadde sett det og lagt til rette, så ville man sluppet gå igjennom hele oppveksten med en følelse av å være dum og ubrukelig. 

Anonymkode: 6f405...2f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei alle har det ikke slik.

Anonymkode: 6f635...a4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lol, nei, alle er ikke slik. Hvis DU er slik, så kanskje du bør snakke med lege. Du har uansett samme svaret hva jeg svarer. Du blåser i om jeg spiser på klær eller driter i sofaen. Du vil fremdeles si at alle er slik.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 9.13):

Virker som 90% av kvinner har ADHD ut fra beskrivelsen her. 

Da er det vel ganske normalt og  vil derfor ikke være en diagnose.

Det er ikke noe normalt ved å ha både en mor og en datter som har ADHD, mange runder med utbrenthet, og det er veldig klare indikatorer på at ts selv kan ha ADHD. Det er rett og slett statistisk sannsynlig, selv om hun ikke startet tråden med å beskrive sine egne symptomer.

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 22.55):

Du nevner jo ingen typiske ADHD symptomer så jeg forstår ikke helt hva du er ute etter.

Hun er ute etter å høre andres symptomer og erfaringer, fordi hun har grunn til å tro at hun har ADHD selv.
Videre beskriver hun sine egne typiske ADHD-symptomer etter din kommentar. Det er smart av henne å få utredning. Å få en diagnose og en økt forståelse gir rettigheter til flere typer med hjelp, og er nyttig for å kunne legge opp livet slik at man fungerer best mulig ut fra de forutsetningene man er født med.

Endret av Andro
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...