Gå til innhold

Mulig adhd og utbrenthet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk! 
Har tenkt en del på det med arvelighet. Symptomene hos de andre i familien fremstår mer tydelige for meg, mens mine er mer skjulte. Samtidig har jeg gått på disse smellene flere ganger, og jeg føler ikke helt at jeg har passet inn i andre diagnoser. Når jeg leser mer om det hos kvinner, passer jo mange av diagnosekriteriene for adhd på meg. 

TS

Anonymkode: 2083b...74a

Alle kan mer eller mindre kjenne seg igjen i symptomer på ulike diagnoser, men det er graden av symptomene som er avgjørende for å sette en diagnose. Og når ditt hovedfokus i hovedinnlegget var utbrenthet er det ingenting for min del som skriker ADHD diagnose. Og de symptomene du senere nevner er også symptomer man kan se ved utbrenthet.

Anonymkode: 6f635...a4f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til å ha gått på disse jobb-smellene, er det flere ting. Vanskelig å konsentrere seg om ting som ikke er «spennende nok», mens oppg som er vanskeligere og mer interessante er lettere  å få til, vanskelig å disponere tid, kommer ofte løpende i siste liten, uro i hender/føtter, rotete, dårlig finmotorikk m.m

TS

Jada, det kan være du har det. Kan være at ditt problem er at dine dopaminnivåer ikke er normale. 

Det du kan gjøre er å gå til legen og så forteller du hva som skjer med ditt barn, og hvordan du har det på jobb. Så får du sikkert utredning, og evt medisin om du har adhd. 

Det som er viktig med adhd, er ikke bare medisin, men også å kjenne til sine svakheter, trene, spise sunt og lære å organisere deg i hverdagen. 

Anonymkode: 08ee3...cfc

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å søke opp selvtest for adhd, ligger blant annet på nhi.no. Denne ble brukt på meg tidlig i utredningen.

Anonymkode: 0c560...60b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

At jeg møtte veggen er nok en av grunnene til at jeg fikk utredningen.

Jeg var sykemeldt i tre år, og etter ett år tilbake i jobb måtte jeg starte opp med psykolog igjen.

Ja, det er vanlige symptomer på utbrenthet og det er helt klassiske symptomer på adhd. Det er også symptomer som oppstår ved depresjon, angst og flere andre sykdommer. Jeg skjønner ikke helt poenget med kommentaren din?

Anonymkode: 6f405...2f7

At det like gjerne kan være utbrenthet man har om man har disse symptomene…?

Er utbrent selv og har dette og ble redd jeg har fått utløst adhd😝

Anonymkode: 173be...784

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

At det like gjerne kan være utbrenthet man har om man har disse symptomene…?

Er utbrent selv og har dette og ble redd jeg har fått utløst adhd😝

Anonymkode: 173be...784

Mener du virkelig at noen kan bli utbrent når de starter på barneskolen, og være utbrent i 30 år?? Nei, det er ikke slik utbrenthet fungerer...

Og man utløser ikke adhd. Men adhd er for mange en utløsende faktor for å bli utbrent. Ett av hovedkriteriene for adhd er plager som har oppstått allerede i barndom. Adhd symptomene har vært der hele tiden, bare at mange av oss lærer oss maskere dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke mennene i livet deres hjelpe til dvs for de som blir utbrent pga familielivet? Typisk mannfolk-kommentar, ass

Anonymkode: 745d2...72f

Javisst, er mange kvinner som finner seg utrolig bra mannfolk NOT...  Er vel kanskje en del av ADHD kriteriene....

Anonymkode: 072ff...c89

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jada, det kan være du har det. Kan være at ditt problem er at dine dopaminnivåer ikke er normale. 

Det du kan gjøre er å gå til legen og så forteller du hva som skjer med ditt barn, og hvordan du har det på jobb. Så får du sikkert utredning, og evt medisin om du har adhd. 

Det som er viktig med adhd, er ikke bare medisin, men også å kjenne til sine svakheter, trene, spise sunt og lære å organisere deg i hverdagen. 

Anonymkode: 08ee3...cfc

Trene faktisk,det mest idiotiske ordet på kloden! 

Trene er det samme som å øve... 

Regner med at du mener fysisk aktivitet. 

Fysisk aktivitet er bra for alt og alle. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 22.30):

Lurer på om jeg har adhd/add. Er kvinne 49 år og har gått på flere smeller på jobb (utbrenthet). Har høyrer utdanning. Har datter på 19 som er under utredning for dette, og en mor som sannsynligvis har diagnosen (tydeligere symptomer enn meg,  men vokst opp i en tid der særlig ikke kvinner ble utredet). Hvordan er symptomene for dere?

Lykke til med utredning hvis du er i full jobb, har familieliv og en "normal " hverdag 😪 Jeg vet jeg virker nedlatende og det er ikke hensikten.  Jeg snakker bare av erfaring. Du må jo nærmest ha rusproblemer, kjøre økonomien i grøfta eller ha rølpete livstil før systemet tar deg på alvor.  Vær forberedt på avslag hvis du vil ha utredning og på å måtte betale for det privat.

Vil selv ha utredning for adhd siden alle brikkene er der , men ser ut til at å gjøre det privat for 20000 er eneste utvei siden jeg har fast jobb, samboer og førerkort 

Anonymkode: 8684c...9c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lykke til med utredning hvis du er i full jobb, har familieliv og en "normal " hverdag 😪 Jeg vet jeg virker nedlatende og det er ikke hensikten.  Jeg snakker bare av erfaring. Du må jo nærmest ha rusproblemer, kjøre økonomien i grøfta eller ha rølpete livstil før systemet tar deg på alvor.  Vær forberedt på avslag hvis du vil ha utredning og på å måtte betale for det privat.

Vil selv ha utredning for adhd siden alle brikkene er der , men ser ut til at å gjøre det privat for 20000 er eneste utvei siden jeg har fast jobb, samboer og førerkort 

Full stilling pluss ekstrajobb og frivillig verv, faglederstilling med høyere teknisk utdanning og ekstra studiepoeng i annen studieretning her. God nok økonomi til å kjøpe leilighet alene i oslo-området før jeg var 30. Har både førerkort og bil uten lån, og aldri hatt trøbbel med økonomi. Aldri testet rusmidler.

Fikk henvisning øyeblikkelig da jeg ba om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Full stilling pluss ekstrajobb og frivillig verv, faglederstilling med høyere teknisk utdanning og ekstra studiepoeng i annen studieretning her. God nok økonomi til å kjøpe leilighet alene i oslo-området før jeg var 30. Har både førerkort og bil uten lån, og aldri hatt trøbbel med økonomi. Aldri testet rusmidler.

Kom du inn hos DPS også? Isåfall er jo det veldig bra! Det er sikkert ulik kapasitet hos de ulike DPS’ene. Selv om det er frustrerende så forstår jeg jo at de med for lite ressurser må prioritere de som sliter mest. 

Anonymkode: 4e57b...9dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det sier seg jo selv at Dps må prioritere de som trenger det mest.

Anonymkode: 6f635...a4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kom du inn hos DPS også? Isåfall er jo det veldig bra! Det er sikkert ulik kapasitet hos de ulike DPS’ene. Selv om det er frustrerende så forstår jeg jo at de med for lite ressurser må prioritere de som sliter mest. 

Anonymkode: 4e57b...9dc

Jeg ble utredet for diverse diagnoser som kan ha likhetstrekk, som bipolar, personlighetsforstyrrelse, angst og depresjon, av privatpraktiserende psykiater, som etter å ha utelukket annnet henviste meg videre til utredning hos privatpraktiserende nevropsykolog med offentlig avtale.

Det er ikke kun dps som stiller diagnosen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 9.13):

Virker som 90% av kvinner har ADHD ut fra beskrivelsen her. 

Da er det vel ganske normalt og  vil derfor ikke være en diagnose.

Typisk kvinnfolk. 

Ntååå, mann som tror at kvinner med diagnoser ikke egentlig har diagnoser. Søt og typisk mannsjåvinisme.

Anonymkode: 8bb91...9b0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ntååå, mann som tror at kvinner med diagnoser ikke egentlig har diagnoser. Søt og typisk mannsjåvinisme.

Total mangel på selvinnsikt er vel også et tegn på dette moderne ADHD syndromet blant ellers så oppegående kvinner. 

"Kan alt,gjør alt, tar alt ansvar, er faktisk det sterke kjønn"

Men INGEN evner å svare på hvorfor det er så gjevt å få ADHD I voksen  alder på papiret. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Total mangel på selvinnsikt er vel også et tegn på dette moderne ADHD syndromet blant ellers så oppegående kvinner. 

Men INGEN evner å svare på hvorfor det er så gjevt å få ADHD I voksen  alder på papiret. 

Det er vel ikke nødvendigvis selve diagnosen som er gjevt.

Man vil få hjelp til å håndtere problemene, og dét er ikke nødvendigvis så lett uten en diagnose

AnonymBruker
Skrevet
Titania skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke nødvendigvis selve diagnosen som er gjevt.

Man vil få hjelp til å håndtere problemene, og dét er ikke nødvendigvis så lett uten en diagnose

Da lurer jeg på hva et menneske som nesten har overlevd halve livet trenger hjelp med?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da lurer jeg på hva et menneske som nesten har overlevd halve livet trenger hjelp med?

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, og er yngre enn TS, men jeg for min del (får ikke diagnose offentlig fordi det ikke er nok symptomer fra barndommen) sliter meg ut på jobb fordi jeg ikke klarer holde fokus og har trøbbel med hukommelsen og bruker vesentlig lenger tid på oppgaver pga det. Det er ikke at jeg ikke kan det jeg skal, ikke vil, eller er for «lat» til å gjøre det. Jeg glemmer detaljer og bruker det som er ALT for lang tid på noen oppgaver. Også er det da en ond spiral med å snakke seg ned fordi «hvorfor klarer jeg ikke bare å fikse det med en gang?»
Som gjør at jeg heller ikke får gjort spesielt mye hjemme, fordi all energi går på jobb. 

Jeg mangler impulskontroll, som gjør at jeg sitter med 400k i «drittgjeld» fordi det er lett å trykke «kjøp» selv om jeg vet jeg ikke har råd. Og mange ganger er det som om bevisstheten har skrudd seg av i «gjerningsøyeblikket». 

Og det føles til enhver tid som at jeg har hundre pingpong-baller i hodet som spretter rundt, fordi det alltid er et konstant tankekjør. Ganske utmattende det også

Og det finnes en haug med andre symptomer, men disse er noe av det jeg har størst utfordringer med.

Men når jeg ber om hjelp, er svaret bare «ta deg sammen, det er lett».
Jeg for min del jakter ikke diagnose, jeg vil bare ha hjelp. Men jeg får ikke ordentlig hjelp uten at det er en diagnose der. Så da blir det allilevel et slags diagnosejag da, for å faktisk kunne få hjelp. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Titania skrev (11 minutter siden):

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, og er yngre enn TS, men jeg for min del (får ikke diagnose offentlig fordi det ikke er nok symptomer fra barndommen) sliter meg ut på jobb fordi jeg ikke klarer holde fokus og har trøbbel med hukommelsen og bruker vesentlig lenger tid på oppgaver pga det. Det er ikke at jeg ikke kan det jeg skal, ikke vil, eller er for «lat» til å gjøre det. Jeg glemmer detaljer og bruker det som er ALT for lang tid på noen oppgaver. Også er det da en ond spiral med å snakke seg ned fordi «hvorfor klarer jeg ikke bare å fikse det med en gang?»
Som gjør at jeg heller ikke får gjort spesielt mye hjemme, fordi all energi går på jobb. 

Jeg mangler impulskontroll, som gjør at jeg sitter med 400k i «drittgjeld» fordi det er lett å trykke «kjøp» selv om jeg vet jeg ikke har råd. Og mange ganger er det som om bevisstheten har skrudd seg av i «gjerningsøyeblikket». 

Og det føles til enhver tid som at jeg har hundre pingpong-baller i hodet som spretter rundt, fordi det alltid er et konstant tankekjør. Ganske utmattende det også

Og det finnes en haug med andre symptomer, men disse er noe av det jeg har størst utfordringer med.

Men når jeg ber om hjelp, er svaret bare «ta deg sammen, det er lett».
Jeg for min del jakter ikke diagnose, jeg vil bare ha hjelp. Men jeg får ikke ordentlig hjelp uten at det er en diagnose der. Så da blir det allilevel et slags diagnosejag da, for å faktisk kunne få hjelp. 

Er som å "se" meg selv.  Men vil påstå at stort sett alle er slik da..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Bu fuckings hu. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da var du blandt de heldige da.  Jeg kjenner til altfor mange tilfeller hvor motsatte er tilfelle 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...