Gå til innhold

Mulig adhd og utbrenthet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om jeg har adhd/add. Er kvinne 49 år og har gått på flere smeller på jobb (utbrenthet). Har høyrer utdanning. Har datter på 19 som er under utredning for dette, og en mor som sannsynligvis har diagnosen (tydeligere symptomer enn meg,  men vokst opp i en tid der særlig ikke kvinner ble utredet). Hvordan er symptomene for dere?

Anonymkode: 2083b...74a

AnonymBruker
Skrevet

Dytter

AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 
TS

AnonymBruker
Skrevet

Mine symptomer er konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse og vanskelig holde fokus. Glemmer lett, distre, bruker tid på alt.

Anonymkode: 6f405...2f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mine symptomer er konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse og vanskelig holde fokus. Glemmer lett, distre, bruker tid på alt.

Takk for svar! Har du også blitt utbrent på jobb noen gang? Jeg lurer på om dette kan henge sammen med en adhd i bunn hos meg.

TS

Skrevet

ADHD burnout er en tøff form for utbrenthet ❤️ Situasjonen din er veldig typisk for en kvinne på din alder med ADHD. Det er så arvelig at sannsynligheten er veldig stor, ut fra det du forteller om familien din.
Listen min over symptomer er så lang at jeg tror ikke at det er hensiktsmessig å ramse det opp her, men jeg vil anbefale deg å søke kunnskap via andre med diagnosen og oppsøke fagressurser på området. 
For en lettbeint intro: neurodivers.show på insta og tiktok og for en informativ vinkel ADHDoers
Introvert kaktus er en go'ing på tiktok :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Lurer på om jeg har adhd/add. Er kvinne 49 år og har gått på flere smeller på jobb (utbrenthet). Har høyrer utdanning. Har datter på 19 som er under utredning for dette, og en mor som sannsynligvis har diagnosen (tydeligere symptomer enn meg,  men vokst opp i en tid der særlig ikke kvinner ble utredet). Hvordan er symptomene for dere?

Du nevner jo ingen typiske ADHD symptomer så jeg forstår ikke helt hva du er ute etter.

Anonymkode: 6f635...a4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

ADHD burnout er en tøff form for utbrenthet ❤️ Situasjonen din er veldig typisk for en kvinne på din alder med ADHD. Det er så arvelig at sannsynligheten er veldig stor, ut fra det du forteller om familien din.
Listen min over symptomer er så lang at jeg tror ikke at det er hensiktsmessig å ramse det opp her, men jeg vil anbefale deg å søke kunnskap via andre med diagnosen og oppsøke fagressurser på området. 
For en lettbeint intro: neurodivers.show på insta og tiktok og for en informativ vinkel ADHDoers
Introvert kaktus er en go'ing på tiktok :)

Takk! 
Har tenkt en del på det med arvelighet. Symptomene hos de andre i familien fremstår mer tydelige for meg, mens mine er mer skjulte. Samtidig har jeg gått på disse smellene flere ganger, og jeg føler ikke helt at jeg har passet inn i andre diagnoser. Når jeg leser mer om det hos kvinner, passer jo mange av diagnosekriteriene for adhd på meg. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du nevner jo ingen typiske ADHD symptomer så jeg forstår ikke helt hva du er ute etter.

Anonymkode: 6f635...a4f

I tillegg til å ha gått på disse jobb-smellene, er det flere ting. Vanskelig å konsentrere seg om ting som ikke er «spennende nok», mens oppg som er vanskeligere og mer interessante er lettere  å få til, vanskelig å disponere tid, kommer ofte løpende i siste liten, uro i hender/føtter, rotete, dårlig finmotorikk m.m

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 år, og har akkurat fått diagnosen.

Jeg er nok på en måte utbrent ja. Det er ikke som den «typiske» utbrentheten man ofte hører om, hvor folk ikke kommer seg ut av senga og ikke dusjer på tre uker osv - men mer at jeg får ekstrem hjernetåke, blir utmattet av hverdagslige småting, trenger mye hvile osv. 

Jeg har nok overkompensert for problemene mine hele livet. Jeg har alltid mestret de synlige områdene av livet mitt godt, men det har kostet veldig mye krefter, og ingen har sett kaoset - hverken det billedlige kaoset på innsiden eller det bokstavelige kaoset i klesskapet, håndveska og boden 🙈

Nå plages jeg av tankekjør, prokrastinering, beslutningsvegring, veldig svingende energinivåer, glemsomhet, dårlig søvn … veldig mye greier egentlig. 

Jeg har aldri klart å jobbe fulltid, så har jobbet «frivillig» deltid hele livet. Tok høyere utdanning i voksen alder, begynte i en travel jobb med mye ansvar, fikk to barn … og for ett år siden sa det stopp. Nå prøver jeg å finne ut hva jeg vil/klarer å gjøre, men det er ikke så lett å balansere de ulike behovene. Jeg er avhengig av at det skjer noe og kjeder meg lett hvis ting blir for daft eller monotont, samtidig blir jeg helt ødelagt av stress og for mye ansvar. 🤷🏻‍♀️ skal prøve medisiner snart, er spent på hvordan det blir.

Anonymkode: 4e57b...9dc

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er nok på en måte utbrent ja. Det er ikke som den «typiske» utbrentheten man ofte hører om, hvor folk ikke kommer seg ut av senga og ikke dusjer på tre uker osv - men mer at jeg får ekstrem hjernetåke, blir utmattet av hverdagslige småting, trenger mye hvile osv. 

Jeg har nok overkompensert for problemene mine hele livet. Jeg har alltid mestret de synlige områdene av livet mitt godt, men det har kostet veldig mye krefter, og ingen har sett kaoset - hverken det billedlige kaoset på innsiden eller det bokstavelige kaoset i klesskapet, håndveska og boden 🙈

Nå plages jeg av tankekjør, prokrastinering, beslutningsvegring, veldig svingende energinivåer, glemsomhet, dårlig søvn … veldig mye greier egentlig. 

Jeg har aldri klart å jobbe fulltid, så har jobbet «frivillig» deltid hele livet. Tok høyere utdanning i voksen alder, begynte i en travel jobb med mye ansvar, fikk to barn … og for ett år siden sa det stopp. Nå prøver jeg å finne ut hva jeg vil/klarer å gjøre, men det er ikke så lett å balansere de ulike behovene. Jeg er avhengig av at det skjer noe og kjeder meg lett hvis ting blir for daft eller monotont, samtidig blir jeg helt ødelagt av stress og for mye ansvar. 🤷🏻‍♀️ skal prøve medisiner snart, er spent på hvordan det blir.

Takk! Dette var veldig informativt og mye jeg kan kjenne igjen. Vurderer å be om utredning. Håper du finner ut av hvordan du kan balansere behovene dine fremover. 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan også nevne problemer med mat: enten spiser jeg for mye og for ofte fordi jeg kjeder meg, eller så glemmer jeg helt å spise fordi jeg er oppslukt i noe.

Jeg kommer ALLTID for sent, unntatt til jobb. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan det er mulig, og blir så oppgitt over meg selv.

Jeg bruker masse tid på å skrive lister, huskelapper, legge ting i kalender osv - men roter likevel masse. For eksempel så kom jeg en time for sent da det ene barnet skulle til legen, og én måned for tidlig da det andre barnet skulle til tannlegen. Jeg kan stresse rundt på butikker for å finne vinterdress til guttungen fordi det har kommet snø (hater kjøpesentre), bare for å oppdage dagen etter at jeg allerede har kjøpt inn vinterdress for lenge siden fordi jeg ville være ute i god tid.

Jeg kan begynne på et prosjekt, også dør det bare helt ut før jeg er ferdig - enten det er å rydde i klesskapet, vaske kopper eller å ordne i blomsterbedet om våren. Jeg kan dra på gartneriet, kjøpe inn jord og blomster, styre og ordne på i bedet, men så blir det bare stående halvferdig, og det står åpnede sekker med jord på verandaen helt til oktober.

Jeg har vært sånn hele livet, og alltid følt meg udugelig, men det ble merkbart verre etter at voksenlivet med alle sine krav satte inn. Det har ført til at jeg unngår å gjøre ting, unngår å lage avtaler, unngår å legge planer, veldig trist egentlig.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk! Dette var veldig informativt og mye jeg kan kjenne igjen. Vurderer å be om utredning. Håper du finner ut av hvordan du kan balansere behovene dine fremover. 

TS

Takk! Og jeg håper du ber om utredning og blir tatt inn ❤️ Offentlig helsevesen har som regel ikke ressurser til oss som fungerer tilsynelatende godt. Jeg fikk først avslag, men kom inn etter at jeg skrev en klage. Da var det seks mnd ventetid, og jeg ble så overført til Coperio (?) fordi dps ikke hadde kapasitet. Utredningen der opplevde jeg som kaotisk og veldig «samlebåndsaktig» (det er kanskje uunngåelig med tanke på den økningen som har vært), så jeg endte med å avbryte. Tok så privat utredning nå, to år etter, og fikk diagnose.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 35, og har nylig fått diagnosen.

Jeg har vært sykemeldt og delvis på aap de siste 4 årene pga utmattelse. Har ikke noe annen diagnose enn utmattelse, og har aldri fått symptomene til å stemme med de typiske symptomene for utbrenthet, noe  også legene har vært enige i.

Etter jeg startet på medisin økte arbeidsevnen min, og jeg ser nå at jeg sannsynligvis vil komme tilbake i 100% jobb.

Klarer ikke å peke spesifikt på problemene mine, men når jeg leser om adhd, så faller flere og flere brikker på plass.

Den største utfordringen min pr nå er at jeg brenner lyset i alle ender, eller som jeg og mannen fleiper med, jeg kaster lyset direkte på bålet.

I det jeg startet på medisin fikk jeg en ro over meg som jeg ikke kan huske å ha hatt før. Ett par timer etter første inntak, slapp plutselig alt av muskelspenninger, som jeg ikke viste jeg hadde. Og jeg får sove når jeg legger meg.

I påska har mangel på rutiner medført at jeg har glemt medisin, og uroen er straks tilbake i kroppen. Jeg blir surret, og rastløs.

Hadde det ikke vært for at vi utreder barnet vårt, hadde jeg aldri kommet på tanken. Under utfylling av skjema om barnet syns jeg det var merkelig at så mange av spørsmålene var helt «normal» adferd/problemer. Men mannen var ikke enig i at dette disse tingene er noe alle kan krysse av for, ser ut til at han hadde rett…

Anonymkode: 0c560...60b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Virker som 90% av kvinner har ADHD ut fra beskrivelsen her. 

Da er det vel ganske normalt og  vil derfor ikke være en diagnose.

Typisk kvinnfolk. 

Anonymkode: 072ff...c89

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som 90% av kvinner har ADHD ut fra beskrivelsen her. 

Da er det vel ganske normalt og  vil derfor ikke være en diagnose.

Typisk kvinnfolk. 

Anonymkode: 072ff...c89

Hvorfor kan ikke mennene i livet deres hjelpe til dvs for de som blir utbrent pga familielivet? Typisk mannfolk-kommentar, ass

Anonymkode: 745d2...72f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er vanlige symptomer ved utbrenthet 

Anonymkode: 173be...784

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er jo vanlig ved utbrenthet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utredet etter at barna mine fikk diagnosen.  Og jeg skåret ganske høyt på enkelte ting. 

Har vel vørt vurdert utredning i mange år. Men har ikke følt behov pga fungeree ganske bra. Noe jeg ikke gjør nå. Så det var grunnen til at jeg gikk for utredning nå. Er snart 50 jeg også. 

Får ikke utredning på medisiner nå, pga mangel 

Anonymkode: 1d0cb...089

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar! Har du også blitt utbrent på jobb noen gang? Jeg lurer på om dette kan henge sammen med en adhd i bunn hos meg.

TS

At jeg møtte veggen er nok en av grunnene til at jeg fikk utredningen.

Jeg var sykemeldt i tre år, og etter ett år tilbake i jobb måtte jeg starte opp med psykolog igjen.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette er vanlige symptomer ved utbrenthet 

Ja, det er vanlige symptomer på utbrenthet og det er helt klassiske symptomer på adhd. Det er også symptomer som oppstår ved depresjon, angst og flere andre sykdommer. Jeg skjønner ikke helt poenget med kommentaren din?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...