Gå til innhold

Du som har ME?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan det arter seg? Jeg er ikke sengeliggende hver dag i et mørkt rom, men er kronisk sliten og må legge meg i et lyddempet  og stille rom etter anstrengelser som friske folk tar helt fint. Jeg klarer å gå små turer og gjøre huslige sysler om enn ikke så effektivt. 

Kognitivt fungerer jeg ikke og har dårlig konsentrasjon og hukommelse og jeg klarer ofte ikke å reflektere så skarpt lenger. Blir raskt sliten i hodet. 

Det kan ofte gjøre vondt i hele kroppen fordi jeg er så utmattet. Er dette muligens et tegn på ME? Jeg hadde fra før andre og psykiske sykdommer og synes nå det begynner å bli mye. Jeg savner helsen min. Hva kan jeg gjøre for å motvirke dette? Jeg har lest at trening ikke nytter mot dette. 

Tilstanden har vart i 3 år og jeg har tatt det opp med fastlege som ikke vil gi meg utredning. Jeg skjønner ingenting! 

Anonymkode: 41032...5bd

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utmattelse/fatigue er vanlig hvis du har kompleks PTSD og mye traumer. Det kan jo være det? 

Jeg har vært sengeliggende syk over mange måneder, og utmattet over snart 2,5 år, og det er som følge av psykiske lidelser, og kronisk stress. Hvor mye hviler du, er du sykmeldt? Jeg jobbet med å fjerne alt av stressorer, og finne ro og det som ga meg hvile (det er ikke nødvendigvis å ligge på sofaen og scrolle). 

Anonymkode: 8c358...c0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utmattelse/fatigue er vanlig hvis du har kompleks PTSD og mye traumer. Det kan jo være det? 

Jeg har vært sengeliggende syk over mange måneder, og utmattet over snart 2,5 år, og det er som følge av psykiske lidelser, og kronisk stress. Hvor mye hviler du, er du sykmeldt? Jeg jobbet med å fjerne alt av stressorer, og finne ro og det som ga meg hvile (det er ikke nødvendigvis å ligge på sofaen og scrolle). 

Anonymkode: 8c358...c0a

Jeg har vært syk og ufør av tunge psykiatriske lidelser i snart 20 år, men prøvde å jobbe igjen for 3-4 år siden. Jeg jobbet ganske mye i forhold til helsen min, men om jeg ble utbrent så burde vel begynne å komme meg nå?

Jeg kunne kombinere litt arbeid og uføretrygd i mange år før det på grunn av fine medisiner. De siste 3 årene har jeg ligget nede for telling og det var da ikke måte på hvor langvarig det skulle være. Jeg var mye sliten før også men ikke så ille. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

ME finnes i flere grader. Alle ligger ikke i mørkt rom. Mange fungerer delvis sånn som du beskriver.

Om du ønsker utredning, bør fastlegen hjelpe deg med det, evt henvise videre? Om du bor i nærheten vil jeg anbefale Dag Storla i Bærum. Han utreder og er veldig flink, men er privat, så må betales selv. Han kan også hjelpe via videokonsultasjon hvis du bor langt unna eller ikke er frisk nok til å komme til han.  

Anonymkode: a848f...cce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg bare lurer på hvordan det arter seg? Jeg er ikke sengeliggende hver dag i et mørkt rom, men er kronisk sliten og må legge meg i et lyddempet  og stille rom etter anstrengelser som friske folk tar helt fint. Jeg klarer å gå små turer og gjøre huslige sysler om enn ikke så effektivt. 

Kognitivt fungerer jeg ikke og har dårlig konsentrasjon og hukommelse og jeg klarer ofte ikke å reflektere så skarpt lenger. Blir raskt sliten i hodet. 

Det kan ofte gjøre vondt i hele kroppen fordi jeg er så utmattet. Er dette muligens et tegn på ME? Jeg hadde fra før andre og psykiske sykdommer og synes nå det begynner å bli mye. Jeg savner helsen min. Hva kan jeg gjøre for å motvirke dette? Jeg har lest at trening ikke nytter mot dette. 

Tilstanden har vart i 3 år og jeg har tatt det opp med fastlege som ikke vil gi meg utredning. Jeg skjønner ingenting! 

Det arter seg litt forskjellig selvom noe er likt, jeg ble alvorlig syk over natten etter å ha hanglet med litt diffuse ting ett års tid. Mine symptomer er og var da svimmelhet, store problemer med mage tarm, kvalme, smerter og oppblåsthet, gikk ned mange kilo, utmattelse, synsforstyrrelser, hjertebank, høy puls, blodtrykksfall, å snu seg i sengen var en kraftanstrengelse og gå på do var som å bestige mount everest. Parestesier, hjernetåke og  migrene,, lukt og synsforstyrrelser. Litt lys og lydsky, kronisk øresus -klarer ikke fokusere eller konsentrere meg eller lese tung faglitteratur eller bøker med mye handling. Orket uke se TV. Fått påvist POTs, ibs og funskjonell dyspepsi som er en komorbide tilstander til ME. 
Jeg er hardt rammet da, var alvorlig syk i mange år -husbunden og sengeliggende mesteparten av døgnet. Litt bedring nå. 

Kan være du har en «mild» grad av sykdommen? Hvorfor vil ikke lege utrede deg for ME?? 

Anonymkode: b26a7...844

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...