AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Syns det var rart. Mannen fikk sølt parafin og bensin på seg og så stod flammene på under armen. Fikk armen ned i snøen. Og inn og på med branngele. En så lenge er det rødt. Ringte legevakt fikk bare beskjed kjøl ned, ha på fuktighetskrem og bare følge med at det ikke ble blemmer eller noe og ta 1 g paracet og 600mg ibux 4 ganger dagen. Syns rart de ikke ville ha inn når de fikk beskjed at det hadde vært søkt parafin og bensin som gjorde det ble flammer på armen og hånden. Nå sier gubben at han fryser. Men legevakt vil fortsatt ikke ha inn Anonymkode: f17d0...b44 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Da hadde jeg møtt opp på døra til legevakten, drit i å ringe, bare kjør. Anonymkode: a2d9c...ed1 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 De gjør jo ikke noe uansett hvis det ikke er brannskade. Og nei, det å være litt rød er ikke brannskade. Anonymkode: 5bb78...7cc 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De gjør jo ikke noe uansett hvis det ikke er brannskade. Og nei, det å være litt rød er ikke brannskade. Anonymkode: 5bb78...7cc Jo, det å være litt rød, etter at man har vært i kontakt med en viss temperatur, indikerer selvsagt at det er en brannskade. Selv det å være solbrent, er en brannskade. Anonymkode: a2d9c...ed1 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 Er dere bekymret så dra nedover. Anonymkode: 949a1...e47 1
BobbySocks Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 1. grads forbrenning er ikke noe som kan behandles så mye mer en nedkjøling og smertestillende, dessverre. 5 2
Mezzosoprena Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 Det er jo heldigvis bare en 1. grads forbrenning, uten sår i huden og dermed er det jo ikke noe annet legvakten kan gjøre enn det dere har gått beskjed om å gjøre selv allerede. 9 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 Når jeg brant meg på underarmen så ble det ildrødt, men gikk ikke gjennom huden. Ikke før senere, fikk blemmer som lignet bobleplast og det gjorde så grustomt vondt, jeg bare lå i halveis svime. Ble kjørt på legevakta og behandlet med kremer og bandasje på blemmene, og gode smertestillende, det er svært tynn hud der. Jeg ville bare dratt. Anonymkode: c0f2f...725 2
katties Skrevet 30. mars 2024 #9 Skrevet 30. mars 2024 Både bensin og parafin kan absorberes inn i huden og påvirke personen, og brannskade er det viktig å vitenom det kan bli infeksjon i. Dra inn, dere. Mye dårlig personale på legevakta, og en del ting som ikke blir identifisert riktig som noe man må komme inn for.... 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er dere bekymret så dra nedover. Anonymkode: 949a1...e47 Nedover hvor? Anonymkode: fe8a9...0b3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Skrevet 30. mars 2024 Ville ringt igjen. En av ungene her hjemme brant seg på en finger for litt siden. Mannen min mente det var ingenting å ringe lege for fordi det så ikke så ille ut, men jeg ringte likevel. Hadde de på video og fikk beskjed om å komme med en gang. Måtte også til fastlege noen dager senere for å kontrollere. Og alt dette var for noe som egentlig ikke så ganske uskyldig ut. Det du beskriver høres jo mye mer alvorlig ut. Kan du ikke i det minste få noen til å vurdere det på video? Anonymkode: 3f1d3...89d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Skrevet 30. mars 2024 Uten at jeg skal si det for sikkert, så er det ekstremt lange ventetider på legevakt rundtomkring i landet nå. Opptil 5 timer om ikke mer. Vær heller obs på forverring og følg rådene dere har fått, evnt ring igjen og be om videokonsultasjon. Husk smertestillende som anbefalt forebyggende. Ville heller vært hjemme enn å sitte i ventekø om det var meg slik det høres ut på stående fot. Anonymkode: dbc3a...053 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 Min sønn brant seg på hånda på vedovnen da han var 2 år. Ringte legevakta, fikk beskjed om å kjøle ned - det hadde vi allerede påbegynt. Fikk beskjed om å sende et bilde etter hvert. Ble oppringt og bedt om å komme inn med en gang. Min erfaring er at det er svært dårlig kunnskap om brannskader både på legevakt og akuttmottak (han ble vurdert av svært mange) men mindre det er et av de større sykehusene. Det gikk fra å ikke være så ille til at det var kjempe alvorlig, til ikke så alvorlig - frem og tilbake. Jeg kunne rett og slett Google meg til mer kunnskap om brannskader enn det legevakten og akuttmottaket hadde den kvelden. Vi ble etterhvert sendt til brannskade-avdelingen på Haukeland og ble værende der i 1 måned. Der var de rystet over at hånda ikke var renset og bandasjert før vi forlot akuttmottaket i hjembyen. Det er absolutt min værste opplevelse. Han hadde mest 2-grads-forbrenning og et lite område med 1-grads-forbrenning. Han fikk på en "sølv-bandarsje" som skulle være på til det var grodd. Han har ikke et eneste arr den dag idag. Anonymkode: 5b205...428
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 Ts, jeg håper dere har dratt til legevakten? Som andre påpeker, slike skader kan være langt mer alvorlige enn hva de først ser ut til å være. Det at din mann nå fryser og vi vet at det var kjemikalier involvert forsterker enda mer viktigheten av å få dette sjekket nå og ikke vente! Dra til legevakten! Anonymkode: 95215...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #15 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da hadde jeg møtt opp på døra til legevakten, drit i å ringe, bare kjør. Anonymkode: a2d9c...ed1 Da får du håpe at legevakten TS hører til er bemannet hele tiden, slik at de ikke kommer til låst dør. Anonymkode: e5f1a...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #16 Skrevet 31. mars 2024 Å kjøle ned betyr jo ikke å ha på branngele, men å holde armen i lunket vann i minst 20 min min. Branngele hjelper ingenting, det kjøler ikke nok. Det absolutt viktigste ved brannskader er de første tiltakene man gjør, altså at dere fikk armen i snøen, men deretter skulle dere kjølt i lunken vann. Trodde det var allmennkunnskap, men så feil kan man ta. Hvis dere er bekymret er det jo bare å ta turen til legevakten, men hvis huden "bare" er rød og uten blemmer, så er det ikke så mye de kommer til å gjøre med det. Kan overhodet ikke sammenlignes med håndflaten på en toåring som beskrevet over. Får han blemmer bør dere selvfølgelig dra til legevakt. Anonymkode: 6c6df...1b4 1 1
Gjest jegerrinne Skrevet 31. mars 2024 #17 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Å kjøle ned betyr jo ikke å ha på branngele, men å holde armen i lunket vann i minst 20 min min. Branngele hjelper ingenting, det kjøler ikke nok. Det absolutt viktigste ved brannskader er de første tiltakene man gjør, altså at dere fikk armen i snøen, men deretter skulle dere kjølt i lunken vann. Trodde det var allmennkunnskap, men så feil kan man ta. Hvis dere er bekymret er det jo bare å ta turen til legevakten, men hvis huden "bare" er rød og uten blemmer, så er det ikke så mye de kommer til å gjøre med det. Kan overhodet ikke sammenlignes med håndflaten på en toåring som beskrevet over. Får han blemmer bør dere selvfølgelig dra til legevakt. Anonymkode: 6c6df...1b4 En kan trygt bruke brangele eller branngele kompress for å kjøle ned. Sønnen her fikk brannskade i forbindelse med Brann i traktor. Da puttet brannvesenet på et kompress med branngele som kjøler ned . Ska ligge på i 20 min. Står om det her. Så her ble det gjort rett ut fra det. Og slik finnes https://www.sykehusapotekene.no/rad-og-veiledning/temaer/brannsar/
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #18 Skrevet 31. mars 2024 Ts Ble tur til legevakt etter at naboen kom ned. Ho jobber på akutten. Ho reagerte PP at legevakt svarte som de gjorde siden det var snakk om brennbart kjemikalie på hud. Så vi kjørte rett på akutten. Ble påvist skadde under huden som en ikke så. Så ble fjernet noe hud, renset og penicillin. Og ska inn igjen seinere i dag for mer sjekk Anonymkode: f17d0...b44 4 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #19 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da får du håpe at legevakten TS hører til er bemannet hele tiden, slik at de ikke kommer til låst dør. Anonymkode: e5f1a...ff3 Regner med at TS er oppegående nok selv, til å finne ut av/vite det… Anonymkode: a2d9c...ed1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #20 Skrevet 31. mars 2024 Hadde dere ikke tilgang på rennende vann? Føreste man gjør er rikelig med lunkent rennende vann i 20-30 min. Ikke branngel🙄 Det skal man bruke hvis man ikke har tilgang. Jeg fikk 2. gradsforbrenning av kokende vann. Hvis jeg ikke hadde holdt det under rennende vann så lenge ville det vært partier med 3 grads. Når man beskriver et brannsår for legevakt vet de kjapt om det er alvorlig eller ei. Hos dere en overfalte brannskade 1 grad. Kunne vært håndtert bedre med rennende vann Anonymkode: d44ab...14b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå