Gå til innhold

Barn under 15 som begår strafferettslig handling får ingen følger??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lever videre i samme miljø som ikke noe har hendt.

Andre er engstelige, men det betyr ikke noe?

Blir oppgitt,  hvorfor er det sånn?

Anonymkode: 95244...cf8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan vel hukes inn av barnevernet evt 

Anonymkode: f82c8...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Det har vi tenkt på en del. Eldste måtte su 6 sting pga med elev i 9 klasse kuttet ham. Og yngste fikk veltet bokhylle og ble dyttet nef trapp i 10 klasse og der de andre stod å sa ;haha vi kan gjøre hva vil vil med deg for vi er under strafferettslig alder, men tar du igjen gavner du i fengsel.

Jeg mener at barn ungdom i alderen 13 til 15 år vet hva konsekvenser for ting de gjør, men mange vet de kan slippe unna fordi de ikke kan bli straffet

Anonymkode: 124cf...25d

• Liker 2
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lever videre i samme miljø som ikke noe har hendt.

Andre er engstelige, men det betyr ikke noe?

Blir oppgitt,  hvorfor er det sånn?

Det er sånn fordi Norge har satt kriminell lavalder til 15 år. Men de kan bli satt på barnevernsinstistusjon.

Det diskuteres for tiden om man skal endre på dette bl.a. pga at kriminelle gjenger rekrutterer barn under kriminell lavalder til å gjøre "drittjobber" for seg siden de uansett ikke kan straffes...

Skrevet

Barnas rettigheter er sterke. Men i samsvar med foreldre kan barn gjøre opp for seg. Når jeg var sivil vekter og fikk barn inn som stjal eller gjorde hærverk, var noen få foreldre på og ville at ungene skulle gjøre opp for seg på en eller annen måte. Rydde lager, presse papp,rengjøre flaten de hadde griset ned, unnskylde seg for butikkledesen, ha samtale med politiet. Desverre var det alt for mange foreldre som ikke en gang møtte opp for å hente, så barnevernet og politiet kom for å sikre videre omsorg for barna. I Stavanger var det den gang flere ulike prosjekter som gjentagende kriminelle kunne ta del i. Selfølgelig lagt ned da det koster å drive. Ungdoms hus lagt ned, fritid arrangement lagt ned. Frivillige avtok og dermed har ikke ungdommer noen trygge havner uten for hjemmet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som trodde at heroinlanging og bruk var straffbart i Norge? Nei, aldeles ikke hvis du er under 15. 

Gutten som skambanket en voksen mann med lettere psykisk utvikling til at mannen nå ligger som «grønnsak» på pleiehjem var 16 og har fått « innskrenket fritid»

Anonymkode: 128bd...5f8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig at dette går ann??

Hvorfor må ikke mobberen bytte skole og miljø? 

Min sønn møtte på han som drepte en på bussen i desember. Han gikk med de samme kameratene midt på dagen. Hvorfor var han ikke på skolen?

Hvorfor flyttet de han ikke langt vekk? Vekk fra det gjengmiljø han vanket i? 

Hvordan går dette ann?

Burde senke alderen ned til 10 som i England, også så ikke de eldre får brukt de til kriminelle handlinger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man kan anmelde barn til politiet. Selv om kriminell lavalder er 15 år, betyr ikke det at kriminalitet utført av de under den alderen er uten konsekvenser. De skal da følges opp av barnevernet. Hva som da skjer avhenger av alvorligheten. Selv om de ikke kan straffes og få rulleblad, kan de fjernes fra hjemmet og plasseres i institusjon. 

Anonymkode: 8713e...8dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det sånn? Jo fordi den kriminelle lavalder i Norge er 15 år, og fengsel skal være siste utvei for de under 18år. 

Jeg mener 100% at dersom en 14 åring begår et drapsforsøk, utøver alvorlig grov vold mot andre- så burde de også være istand til å ta konsekvensene. 

Barnevernet har ikke kapasitet, kunnskap, ressurser eller evner til å ta seg av disse barna.

Foreldre er blitt tafatt, vil ikke se hva barna deres gjør, bryr seg ikke, orker ikke, vet ikke hvordan håndtere, legger skylden på alle andre. Barn vokser opp 100% uten konsekvenser for sine handlinger. 

I desember i fjor ble en mindreårig gutt (14år) knivstukket i ryggen (punktert lunge blandt annet) av en mindreårig jente (14 år). Han låg på sykehus i flere uker, hun ble overlatt til foreldre og barnevern for videre oppfølging og saken henlagt pga alder. Uken etter var jenta tilbake på skolen som normalt og vandret rundt på kjøpesenter etc som vanlig.. 

I februar i år blir en 15 år gammel gutt knivstukket og sparket flere ganger på åpen gate av en 16 år gammel gutt. 16 åringen er en "kjenning av politiet" som er involvert i flere gjentagende voldshendelser, ran, bruk av kniv det siste 2 årene og har vært under oppfølging av barnevernet i flere år. Det var STOR motstand politisk og av påtalemyndighetene for at denne gutten faktisk ble varetektsfengslet - de mente det var for strengt og inngripende tiltak, men de fant ingen andre alternativer da gjentakelsesfaren var for stor.. 16 år gammel gutt.. Skammelig ar denne gutten ikke har fått noe hjelp før, skammelig at det ikke er gjort tiltak tidligere for å hindre slike hendelser. 

Jeg har måttet ha samtaler med mine barn om hva de skal gjøre dersom de blir ranet eller vitne til slike hendelser etc.. Det burde vært unødvendig i Norge. 

Bare å få opp ungdomsfengsler igjen og la de få den straffen som passer handlingene deres. 

Anonymkode: 80940...f40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man kan anmelde barn til politiet. Selv om kriminell lavalder er 15 år, betyr ikke det at kriminalitet utført av de under den alderen er uten konsekvenser. De skal da følges opp av barnevernet. Hva som da skjer avhenger av alvorligheten. Selv om de ikke kan straffes og få rulleblad, kan de fjernes fra hjemmet og plasseres i institusjon. 

Anonymkode: 8713e...8dd

Det hjelper ikke. Barnevernet sier selv de ikke har kapasitet eller kunnskap til å håndtere slike saker lengre for det er for mange av dem. Og barnevernet kan faktisk ikke holde igjen barn og unge som stikker av eller utøver vold. 

Anonymkode: 80940...f40

• Liker 2
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Den kriminelle lavalderen skulle vært mye lavere. 

Eller så skulle foreldrene til disse barna fått en straff som svei, feks bot som ved fyllekjøring 1.5 ganger månedslønn. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonyme-meg skrev (1 time siden):

Den kriminelle lavalderen skulle vært mye lavere. 

Eller så skulle foreldrene til disse barna fått en straff som svei, feks bot som ved fyllekjøring 1.5 ganger månedslønn. 

Tradisjonen i Norge er jo at den som bryter loven, må ta konsekvensene. Å la foreldrene få konsekvensene blir feil. Hvordan skal barnet da lære?

Nei, hvorfor er staten så redd for å stille litt konsekvenser for drittoppførsel? Om de synes fengsel er for ille, kan man jo sette dem til å feie gatene i 14 dager, vaske rumper på gamlehjem,  tørke spy på institusjoner. Det er ikke fengsel, men vil nok oppleves som kjedelig å måtte gjøre. 

Vi har jo kommet dit at den norske stat ikke evner å sette grenser for barn og unge lenger. Helt utrolig. 

I andre land hadde de fått smake politikølla under pågripelse. 

Anonymkode: bd333...745

AnonymBruker
Skrevet

Man må ty til egen beskyttelse. Hells Angels eller Bandidos.

Anonymkode: 1d87d...621

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker først og fremst at disse barna skulle ha blitt fanget opp mye tidligere, og fått hjelp før de havnet i en slik situasjon. Og da mener jeg gjerne tvungen hjelp hvis nødvendig. Foreldrene er ofte ikke i stand ril å korrigere barmas oppførsel, det må komme tredjepart inn og enten gjennomføre eller forklare foreldrene hvordan de skal gjennomføre nødvendig endrimg og korreksjon.

Problemet er jo at ingen gjør noe for disse barna før tragedien er et faktum.

Anonymkode: ae804...08d

• Liker 2
Skrevet

Barn under 15 er nettop det, barn. De kan ikke, bør ikke og må ikke straffes som voksne. Jeg forstår at det kan være frustrerende å være offer for kriminalitet begått av et barn, men de kan ikke straffes som voksne. Takk og lov for at vi lever i et land som behandler dem som barn, straffer dem som barn og ivaretar dem som barn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han mobberen på vår skole som banket min datter, gjentatte ganger.. Han voldtok henne også.. foreldrene snakker seg bare rundt det. Så han voldtok ei til nå i høst. Ingen konsekvenser..  helt fantastisk. Politi sier: av 10 mistenkte kan en være uskyldig, er bedre å slippe løs 9 skyldige enn å bure inne 1 uskyldig. Ja..ok.. 

Anonymkode: c92ab...1f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kaskazini skrev (44 minutter siden):

Barn under 15 er nettop det, barn. De kan ikke, bør ikke og må ikke straffes som voksne. Jeg forstår at det kan være frustrerende å være offer for kriminalitet begått av et barn, men de kan ikke straffes som voksne. Takk og lov for at vi lever i et land som behandler dem som barn, straffer dem som barn og ivaretar dem som barn. 

Ikke snakk om å straffe som voksne. Men, noe kan og bør gjøres.

Hva med å flytte barnet til en annen kant av landet. Sette inn hjelp.

Vi må faktisk tenke på de som rammes også, de vi skal tenke på først!

Synes ikke det er ok at denne gutten som drepte en mann er ute med den samme gjengen igjen!!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke snakk om å straffe som voksne. Men, noe kan og bør gjøres.

Hva med å flytte barnet til en annen kant av landet. Sette inn hjelp.

Vi må faktisk tenke på de som rammes også, de vi skal tenke på først!

Synes ikke det er ok at denne gutten som drepte en mann er ute med den samme gjengen igjen!!

Jeg ser den. Når det er så alvorlig som drap bør man finne en løsning som gjør at offerets nærmeste, på ett eller annet vis, slipper å møte gjerningsmannen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm- her jobber hvertfall politi /barnevern /kriminalomsorgen forebyggende…. Så jeg vet st ungdommer under 15 år har fått f eks en type samfunnsstraff - hvor de jobber i kommunen et visst antall timer/uker …… dette har vært for hærverk og sånn da…. sønnen min kjørte et kjøretøy han ikke hadde sertifikat for, og fikk betinget bot for dette (vilkår at han ikke var borti noe kriminelt innen 6 mnd- da slapp han å betale boten) - men da hadde han vel akkurat fylt 15 når jeg tenker meg om 🤔 

ideelt sett bør det være et ressursteam/innsatsteam som jobber forebyggende og med type konsekvenser for ungdom som trenger det…. 

Anonymkode: 2dfa4...0bc

AnonymBruker
Skrevet

….. og politiet kaller inn til «avhør» / bekymringssamtale med foreldrene her- kom jeg på - dersom ungdom under 15 (og mellom 15-18) begår kriminelle handlinger - både store og små handlinger…..

Anonymkode: 2dfa4...0bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...