AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Har krystallsyke som blusser opp etter perioder med langvarig sykdom eller stress. Har nå fått på venstre øre og har ligget på høyre side de siste dagene og da går det greit så lenge jeg tar det med ro. Det har vart lengre enn vanlig nå, men det har alltid gått over av seg selv tidligere. Men hvordan finne ut at det er "ferdig"? Bør jeg sjekke ved å legge meg over på andre siden, og når evt? Anonymkode: ce9fe...81f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Hvis det ikke er borte så vil du nok merke når du snur deg til dårlig øre. I de fleste tilfeller går det over av seg selv. Hvis du snur hodet normalt og merker det snurrer så er du ikke ferdig. Du må nok prøve deg fram da det er ulikt fra person til person. Hvis det ikke går over kan det være lurt etter påske og få det sjekket hos kiropraktor med videobriller. De kan være litt seige for og si det sånn. Snurrer det så er du ikke ferdig. Anonymkode: 048e5...183
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det ikke er borte så vil du nok merke når du snur deg til dårlig øre. I de fleste tilfeller går det over av seg selv. Hvis du snur hodet normalt og merker det snurrer så er du ikke ferdig. Du må nok prøve deg fram da det er ulikt fra person til person. Hvis det ikke går over kan det være lurt etter påske og få det sjekket hos kiropraktor med videobriller. De kan være litt seige for og si det sånn. Snurrer det så er du ikke ferdig. Anonymkode: 048e5...183 Ja det er ikke farlig å teste å snu seg i sengen feks? Det vil ikke starte på nytt, på en måte? Ts Anonymkode: ce9fe...81f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er ikke farlig å teste å snu seg i sengen feks? Det vil ikke starte på nytt, på en måte? Ts Anonymkode: ce9fe...81f Det er ikke farlig bare skikkelig ubehagelig hvis det er fremdeles der. Du vil nok merke antydning når du snur deg hvis det er der og da avbryter du. Hvis det starter og snurre veldig så kan du ikke stoppe det men prøve og puste deg rolig gjennom det. Jeg har har kronisk krystallsyke i mange år og kjenner det når det starter. Jeg har på høyre side. Blir du veldig dårlig så ringer du legevakten og snakker med de. Det er egne manøvre men de bør ikke gjøres før en sikker på hvor krystallene sitter pga det er ulike manøvre for hvilken buegang det er i. Sannsynligvis er bakre den mest vanlige. Anonymkode: 048e5...183
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja det er ikke farlig å teste å snu seg i sengen feks? Det vil ikke starte på nytt, på en måte? Ts Anonymkode: ce9fe...81f Absolutt ikke farlig til og med anbefalt å ta litt øvelser hjemme for å bli fortere kvitt det, så vil anbefale det dersom det fremdeles sitter i 👍 søk på øvelser krystallsyke, så finner du de Anonymkode: 4fdd0...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke farlig bare skikkelig ubehagelig hvis det er fremdeles der. Du vil nok merke antydning når du snur deg hvis det er der og da avbryter du. Hvis det starter og snurre veldig så kan du ikke stoppe det men prøve og puste deg rolig gjennom det. Jeg har har kronisk krystallsyke i mange år og kjenner det når det starter. Jeg har på høyre side. Blir du veldig dårlig så ringer du legevakten og snakker med de. Det er egne manøvre men de bør ikke gjøres før en sikker på hvor krystallene sitter pga det er ulike manøvre for hvilken buegang det er i. Sannsynligvis er bakre den mest vanlige. Anonymkode: 048e5...183 Nei jeg vet, jeg hadde noen heftige anfall i starten før jeg fant ut av hvilket øre det var. Da var det bare å holde seg fast i senga og vente til det gikk over 😵💫 lenge siden sist jeg hadde skikkelig anfall, tror det er 5 år faktisk. Har hatt noen små innimellom, men det har gått over etter 1 dag eller 2. Nå har jeg hatt i flere dager. Men har vært syk i mange uker nå, med ørebetennelse på høyre øre bl.a. Håper det gir seg av seg selv. Takk for gode råd ❤️ Ts Anonymkode: ce9fe...81f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 Jeg ville gjort øvelser. Enten epleys manuever eller denne: Anonymkode: 6a688...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville gjort øvelser. Enten epleys manuever eller denne: Anonymkode: 6a688...eb4 Tør ikke gjøre det uten hjelp fra lege e.l, er redd for å bli verre..ts Anonymkode: ce9fe...81f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #9 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tør ikke gjøre det uten hjelp fra lege e.l, er redd for å bli verre..ts Anonymkode: ce9fe...81f Det er med øvelser du blir bedre. Jeg fikk skryt av lege da jeg hadde gjort øvelser selv og nesten blitt bra på egenhånd. Skjønner ikke at du blir verre av det? Hvis du ikke vil gjøre øvelser selv ville jeg kommet meg til kiropraktor med en gang. Hvorfor ha det lenger enn nødvendig? Anonymkode: 6a688...eb4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Skrevet 31. mars 2024 Når man ikke vet hvilken buegang det er i så er det ikke anbefalt og behandle selv. Epley er effektiv for de bakre. Det er flere som har gjort denne og bare gjort ting verre da de ikke har hatt krystaller i bakre buegang. Mange fastleger har ikke kompetanse på denne tilstanden. Viktig å gå til behandler som kan krystallsyken. Angående youtube videoen som er lagt ut ut. Den behandlingen der man tar hodet i gulvet er veldig omdiskutert så anbefaler virkelig ikke og gjøre den. Hvordan går det med TS i dag? Anonymkode: 048e5...183 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har krystallsyke som blusser opp etter perioder med langvarig sykdom eller stress. Har nå fått på venstre øre og har ligget på høyre side de siste dagene og da går det greit så lenge jeg tar det med ro. Det har vart lengre enn vanlig nå, men det har alltid gått over av seg selv tidligere. Men hvordan finne ut at det er "ferdig"? Bør jeg sjekke ved å legge meg over på andre siden, og når evt? Anonymkode: Har du BPPV,så rart du ikke ble bedre i en periode i denne "stolen" På meg er det innbilling eller "avkappet hode høne stress " i hodet. Så da aner jeg ikke hva du skal gjøre... Du har vel prøvd alt fra hammer til karusell.. Anonymkode: 34a3e...36b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #12 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er med øvelser du blir bedre. Jeg fikk skryt av lege da jeg hadde gjort øvelser selv og nesten blitt bra på egenhånd. Skjønner ikke at du blir verre av det? Hvis du ikke vil gjøre øvelser selv ville jeg kommet meg til kiropraktor med en gang. Hvorfor ha det lenger enn nødvendig? Anonymkode: 6a688...eb4 Som sagt fordi jeg bestandig har brukt å bli bedre av å hvile og ta livet med ro noen dager. Og fordi det er en fare for å bli verre av øvelser. Ts Anonymkode: ce9fe...81f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #13 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når man ikke vet hvilken buegang det er i så er det ikke anbefalt og behandle selv. Epley er effektiv for de bakre. Det er flere som har gjort denne og bare gjort ting verre da de ikke har hatt krystaller i bakre buegang. Mange fastleger har ikke kompetanse på denne tilstanden. Viktig å gå til behandler som kan krystallsyken. Angående youtube videoen som er lagt ut ut. Den behandlingen der man tar hodet i gulvet er veldig omdiskutert så anbefaler virkelig ikke og gjøre den. Hvordan går det med TS i dag? Anonymkode: 048e5...183 Det går bedre i dag, takk som spør! Virker som om det er ferdig nå, testet med å snu med til venstre side i går og fikk ikke anfall av det 🤗 kjenner jeg er ør fortsatt og tåler ikke brå bevegelser, men virker som det verste er over nå! Ts Anonymkode: ce9fe...81f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #14 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du BPPV,så rart du ikke ble bedre i en periode i denne "stolen" På meg er det innbilling eller "avkappet hode høne stress " i hodet. Så da aner jeg ikke hva du skal gjøre... Du har vel prøvd alt fra hammer til karusell.. Anonymkode: 34a3e...36b Jeg har ikke prøvd denne stolen? Og ellers så skjønner jeg ikke helt hva du prøver å si. ts Anonymkode: ce9fe...81f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #15 Skrevet 31. mars 2024 Jeg har selv perioder med krystallsyke. Mistenker at psykisk stress/press er utløsende hos meg. Noen som vet om det kan være en utløsende årsak? Anonymkode: 55628...ddd
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #16 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har selv perioder med krystallsyke. Mistenker at psykisk stress/press er utløsende hos meg. Noen som vet om det kan være en utløsende årsak? Anonymkode: 55628...ddd Etter hva jeg har lest på nett så kan det være det. Det er sånn for meg også. Ts Anonymkode: ce9fe...81f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #17 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har ikke prøvd denne stolen? Og ellers så skjønner jeg ikke helt hva du prøver å si. ts Anonymkode: ce9fe...81f Rart du ikke blir behandlet i slik stol når du har krystallsyke,er fastlegen din fjern i hodet? Anonymkode: 34a3e...36b
JennieB Skrevet 31. mars 2024 #18 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som sagt fordi jeg bestandig har brukt å bli bedre av å hvile og ta livet med ro noen dager. Og fordi det er en fare for å bli verre av øvelser. Ts Anonymkode: ce9fe...81f Jeg vil likevel anbefale behandling med en som er god på krystallsyke og har videobutikker. Jeg ble bra av 1 behandling.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #19 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er med øvelser du blir bedre. Jeg fikk skryt av lege da jeg hadde gjort øvelser selv og nesten blitt bra på egenhånd. Skjønner ikke at du blir verre av det? Hvis du ikke vil gjøre øvelser selv ville jeg kommet meg til kiropraktor med en gang. Hvorfor ha det lenger enn nødvendig? Anonymkode: 6a688...eb4 Man kan bli verre om man gjør øvelser feil, så skjønner godt at hen ikke vil prøve på det selv. Man kan ha krystaller i tre ulike bueganger og epleys funker ikke på alle. Anonymkode: 5e8a1...ec3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå