Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør/gjorde du for å bli klar til graviditet og fødsel? Tenker da både rent praktisk, men også mentalt hvordan forberede seg på særlig fødsel

Anonymkode: 000e0...96c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Graviditet...ta det som det kommer. Fødsel...ta det som det kommer men ha litt info om veer, slimproppen, undringen etc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen forventninger og tok alt som det kom; jeg tenkte at det var ingenting jeg kunne gjøre eller planlegge. Eneste jeg gjorde meg klar til før riene var å tenke på riene som bølger jeg skulle surfe over. Jeg skulle møte dem, si hei, surfe over, si hade, og aldri treffe akkurat den rien igjen. Kanskje teit, men det hjalp meg jobbe gjennom riene på en kontrollert og fin måte :) 

Anonymkode: 44269...fef

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok et fødselsforberedende kurs, det var nyttig. Kanskje mest for mannen😄 Men det jeg var aller mest glad for var at jeg hadde forberedt meg på amming. Så alle videoene til ammehjelpen, leste mye på nettsiden deres, leste en bok av Gro Nylander og var på ammekurs på helsestasjonen. Jeg leste også en bok om flaskemating og snakket med søsteren min om flasker (hun ammet ikke den ene) i tilfelle jeg av en eller annen grunn ikke kunne amme. 

Anonymkode: 5808b...3aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Men greit å alltid  lese litt om does and donts I graviditeten. Og ting som ar du kan få kynner når du har sex he he. Svangerskap forgiftning, spise ikke spise 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forberedte meg masse til fødsel og var kjempe glad for det i etterkant! Leste bøker, øvde på hypnobirthing, fulgte fine kontoer på IG osv. Fikk bruk for alt og fikk en drømme-fødsel! 

Leste og så mye på videoer om amming også, det kom til nytte det også.

Anonymkode: 72412...200

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger å bli gravid innen to år og har tenkt en del på om jeg burde trene meg opp til graviditeten, ser for meg at det er en fordel med god kondis og kjernemuskelatur - særlig til fødsel. Er så utrolig svak i armene så tenker at det er lurt å ha litt mer styrke i dem til man skal løfte på barnet hver dag osv. Ønsker også at partneren min har topp helse mtp sædkvalitet og arvematerialet til barnet. Noen som har erfaring med det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Planlegg for det uplanlagte!

Alt kan skje. Fødslene til samme kvinne kan være helt ulike.

Gravidyoga kan kanskje hjelpe litt på utholdenhet mtp stillinger. Jeg måtte feks endre stilling hele tiden pga pulsen til baby dalte rett ned når jeg beveget meg.

Pusteøvelser mtp smerte. Pressriene hos meg var hinsides vondt.

Lærte i etterkant at det er metoder man kan bruke under tortur for å holde ut 🙈 (nyttig om fødselen blir laaang) Kanskje det er noe man kan få nytte av. 

MAT og DRIKKE; forbered mat og drikke som er energitett. Som er enkel å tygge og svelge kjapt. Jeg hadde med meg nøtter, angret på det da det var alt for tørt. Sjokolade, brus, saft, druer anbefaler jeg heller. 

Lese seg opp om tiden etter keisersnitt (man vet aldri), og annet som kan være nyttig.

Anonymkode: 75717...014

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk at du kan lese om masse fødsler..om hva du kan gjøre for å få en super fødsel etc.. men slike ting er bra p ha i bakhodet. For er det en ting vi ikke kan kontrollere eller planlegge er å føde. Plutselig føder du 1-3 mnd før termin, du kan få en kjapp fødsel på 3-9 timer eller fødsel som varer i flere dager. Barnet kan komme ut på forskjellige måter ( noe man heller ikke får gjort noe med)  noen revnet, andre ikke. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg planlegger å bli gravid innen to år og har tenkt en del på om jeg burde trene meg opp til graviditeten, ser for meg at det er en fordel med god kondis og kjernemuskelatur - særlig til fødsel. Er så utrolig svak i armene så tenker at det er lurt å ha litt mer styrke i dem til man skal løfte på barnet hver dag osv. Ønsker også at partneren min har topp helse mtp sædkvalitet og arvematerialet til barnet. Noen som har erfaring med det?

Klare du å løfte en mel pose klarer du å løfte en baby..og du vil bli sterkere når babyen vokser. Sæd.. ikke røyk og drikk for mye. Dna i sæd kan du ikke gjøre noe med. 

Tror det viktigste er at dere begge er klare..at du har eggløsning. Og ta det der etter

AnonymBruker
Skrevet

Tok det litt som det kom. Var med på kurs i regi av helsestasjonene. Var helt sikker på at jeg skulle ha epidural, ellers gjorde jeg kun det jordmor sa jeg skulle gjøre. I tillegg passet jeg på å puste godt gjennom riene. Fødte akkurat mitt andre barn, fikk ingen skader, kun et par pyntesting. Fin fødsel, ingen traumer. 

Anonymkode: f51e6...bbf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den beste måten å forberede seg på er å skaffe seg kunnskap. Du vet aldri hva som skjer i graviditeten eller under fødsel, for det er så ulikt fra kvinne til kvinne. Men har du mye kunnskap om hva som kan skje, så vil du være forberedt på mange ulike scenarier. 

Anonymkode: a12eb...158

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg planla ikke første, et uhell. Så tok det som det kom. Fant da ut at siden jeg er anemisk og har for lite blod.. så svimte jeg av flere ganger og jeg var døgn kvalm i 7 mnd. Og fikk igangsatt fødsel på overtid og påfyll av blod.  Med andre planlagte visste jeg mer hva jeg skulle gjøre for å ikke svime av, ikke være kvalm 24/7 , men fødselen var ikke lik...så tok den og på strak arm. Igjen påfyll av plasma så jeg klarte komme meg igjen etter blod tap. Begge naturlig uten smerte stillende, noe med å ha kontakt med kroppen under fødselen. Glad de lå rett vei og at det gikk uten komplikasjoner. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær sikker på at du har en mann som vil bli en bra far, og at dere har nogenlunde likt syn på hvordan dere ser for dere livet med barn. Om dere ikke klarer å snakke om problemer, om du er den som gjør alt i hjemme og bestiller blomster til svigermors bursdag, om mannen går ut med kompisene mens du ligger dausjuk med influensa, tenk to ganger. 

Graviditet er ni måneder av livet, fødsel noen timer. Men etter det er du forelder for alltid. Det er rart hvordan man liksom ikke kan se forbi fødselen før man får barn. Men det er altså tiden etterpå jeg følte trengte forberedelser. 

Anonymkode: 92ded...73b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør/gjorde du for å bli klar til graviditet og fødsel? Tenker da både rent praktisk, men også mentalt hvordan forberede seg på særlig fødsel

Fulgte med på utviklingen til embryo og foster uke for uke. Sammenlignet med flere sider og bilder.

Tenkte minst mulig på fødselen og detaljene rundt den. Den bare måtte jeg jo igjennom og ikke vits å tenke på det som virket vondt. Konsentrerte meg om å glede meg til øyeblikket babyen kom ut heller☺️

Anonymkode: 2e6ee...6af

• Hjerte 1
Skrevet

Tok det som det kom.

Funket kjempebra.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så kult at du er opptatt av å legge et godt grunnlag! Det er faktisk mye man kan gjøre selv for å påvirke barnets utgangspunkt. Det har nylig kommet ut en bok om sædkvalitet, den heter "Permen om spermen". Eller så er den på vei, jeg husker ikke helt. Har altså ikke lest den men det er et spennende tema! Er så lei av at alle ser på kvinnen, men det er også veldig viktig med sædkvalitet 😊

Anonymkode: 01f67...276

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Står i innspurten nå og skal delta på fødselsforberedende kurs ved helsestasjonen, omvisning på føden, har tatt korte webinar gjennom preglife-appen, lest bok fra Gro Nylander og jobber med positivfødsel sitt kurs om blant annet hypnobirthing nå. Liker det godt, selv om det kostet litt. 

Folk er forskjellig på det. Noen liker å ta det som det kommer, men for meg oppleves det veldig betryggende å forberede meg og ha kunnskap. Har gått fra å ha helt skrekken og ikke villet ta stilling til at fosteret faktisk skal ut en dag, til å se litt frem til det.
Gjennom positivfødsel har jeg fått mye kunnskap i forhold til hva som er vitenskapelig basert, hva som potensielt er sykehusets rutiner, og hvilke aktive valg man selv kan ha under en fødsel.

Også er det viktig å skille på å oppsøke kunnskap og forberede seg mentalt, og det å skape seg forventninger for hvordan det blir. Sistnevnte er umulig å si noe om. 

Anonymkode: 67bbf...6f1

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...