AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Noen ganger kommer det unge barn og ungdommer ca. 11-14 år, tynnkledde uten lue, gjerne ukene etter at idrettslagene har hatt sine panterunder. Er så redd for at de stakkars ungene ikke har til mat og har blitt sendt ut av foreldrene. Spurte sist gang om det var til noe spesielt, barnet vek unna og mumlet noe om et idrettslag. Vil så gjerne gi dem penger til mat hvis det er det, har ikke så mye pant hjemme og det er vanskelig å spørre, men er det greit å bare gi dem penger i hånda eller spørre om Vipps? Jeg har selv vært fattig og vet hvordan det føles, og kjent både skammen og sulten, og jeg synes ikke det er umoralsk i det hele tatt hvis det faktisk er til å kjøpe mat til fattige familier. På klærne ser det slik ut, unger jeg aldri har sett før. Noe annet om det går til godteri eller sminke såklart. Hva ville dere gjort og sagt for å undersøke om jeg kan hjelpe, men uten å gjøre barna flaue eller utsatt? Anonymkode: 509ad...64b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Mange synes ikke det er flaut å tigge. Og nav er rause nok. Anonymkode: ebf4d...3eb
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 Hva slags område bor du i da? Det er ikke mange i Norge som er så fattige at barna må tigge om pant. Men her vi bor er det noen barn som gjør det for å tjene penger. Anonymkode: 84490...4b6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags område bor du i da? Det er ikke mange i Norge som er så fattige at barna må tigge om pant. Men her vi bor er det noen barn som gjør det for å tjene penger. Anonymkode: 84490...4b6 Det er et blandet område i en by, med alt fra store eneboliger til blokker og kommunale leiligheter i gangavstand. Anonymkode: 509ad...64b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 Jeg ga fra meg noen tomflasker engang, fant ut at panten gikk til godteri, traff ungene på butikken etterpå. Det betyr jo selvagt ikke at det er tilfellet for TS. Anonymkode: 56721...8bc
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 Hva slags etnisk opphav er det på disse? Anonymkode: 71624...572
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 Første jeg tenkte nå er at disse barna/ungdommene siste tiden har hatt idrettslag på døren selv hjemme. Og derfor fått ide om å gjøre det samme for å tjene noen penger. Hvis du virkelig er bekymret for om de er sendt ut av foreldre så kan du jo fint si noen setninger om at du vet enkelte ønsker pant fordi familiene har dårlig råd og at om det gjelder dem også så finnes det hjelp. Og så ta det derfra. Det er ikke verre enn at de sier det ikke gjelder de og så går de videre. Selv om en aldri kan vite om svaret er rett eller ikke. Men da åpner du opp for at det er mulig for dem å svare. Men hvis barn går rundt å panter flasker pga dårlig råd så er det ikke penger fra fremmede som er hjelpen. Da må foreldrene få økonomisk veiledning. Anonymkode: a63ac...23e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå