Gå til innhold

Hvordan merker man at man sliter med utmattelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

^^

Anonymkode: 83580...1c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var et litt merkelig spørsmål. 

Man har symptomer på utmattelse, eller fatigue? 

Hodepine, svimmelhet, kvalme, greier ikke oppgaver som tidligere var enkle, melkesyre i armer og bein hele tiden, sover enormt mye, eventuelt får ikke sove i det hele tatt, er misfornøyd, muligens har man også angst og depresjon som følge av utmattelse. Noen får også mange psykiske symptom som at man har lett til å ta til gråten, irritabel, o.l. 

Anonymkode: 2462c...ef4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Muskelsvakhet, synsforstyrrelser, hjernetåke, energiløs, trøtt uansett hvor mye du sover, yteevne betraktelig redusert, problemer med mage og tarm, følelse av å ikke være i egen kropp +++++

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

0 energi og kan ligge en hel dag for å samle krefter til å gå på do eller lage seg mat.

I tillegg kjenner jeg det i magen og i svelget, dvs at jeg har en blandning av trykk og smerte og en sterk sykdomsfølelse i kroppen og hjernetåke der alt er bare kaos.

Veldig lav terskel for stress og klarer ikke å huske, blir sliten av sanseinntrykk og prating.

Jeg beskriver livet mitt etter covid

Anonymkode: 9c0a2...373

• Liker 2
Skrevet (endret)

Utmattelse er ikke bare å være sliten. Men det finnes selvfølgelig mange grader av det.

Generelt er utmattelse å være tom for krefter uten overskuddslager, der du ikke kan presse deg ettersom du ikke har noe å presse deg på. Gjerne i kombinasjon med muskelsvakhet, bevegelseshemninger og/eller muskelrykninger/skjelvinger/leamus/kramper/restless legs både ved bevegelse og hvile, selv om ikke alle har det.

Du har en følelse av å være syk, overveldet og utiltrekkelig.

I tillegg har utmattelse stort sett alltid tilleggssymptomer. Det kan være søvnproblemer, svimmelhet, kvalme, synsforstyrrelser, hjernetåke, dyspepsi osv. 

Noen har også psykiske utfordringer både som følge av tilstanden, men også som faktor for å ha tilstanden, herav at utmattelse tærer på deg både fysisk og sosialt. 

Det finnes flere forskjellige typer utmattelse, og det er ikke alltid lett å vite hva man lider av. Først av alt må du lokalisere hva som gav deg utmattelse. Om det er utbrenthet, virus, medikamentbehandling, overbelastning, symptom fra fysisk eller psykisk sykdom, eller noe annet har noe å si. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det var et litt merkelig spørsmål. 

Man har symptomer på utmattelse, eller fatigue? 

Hodepine, svimmelhet, kvalme, greier ikke oppgaver som tidligere var enkle, melkesyre i armer og bein hele tiden, sover enormt mye, eventuelt får ikke sove i det hele tatt, er misfornøyd, muligens har man også angst og depresjon som følge av utmattelse. Noen får også mange psykiske symptom som at man har lett til å ta til gråten, irritabel, o.l. 

Jeg burde omformulert meg ja. Grunnen til jeg spør er fordi jeg føler jeg ikke er helt den jeg var. Jeg har ikke den samme energien jeg hadde før. Jeg har slitt med depresjon og angst og det henger noe rester igjen fra det, men ting er bedre. Likevel merker jeg at energien ikke er der jeg ønsker. Jeg blir veldig fort sliten. Bare på en middagsbesøk hos familie med en del mennesker, så blir jeg helt ødelagt mentalt. Jeg blir trøtt, får hodepine, merker stivhet i ledda, og kan bli i dårlig humør. Og det kan vare par dager. Slik har det vært lenge. Kanskje ett år. Føler meg utilpass uansett hvor jeg er. Jeg er mye alene, men samtidig er jeg ute med venner en gang i blant. Men jeg kjenner det ekstra når jeg er på besøk hos familie, fordi der er det vanskeligere å få alenetid. Jeg var ikke sånn før jeg ble psyk. Selvom jeg føler angsten og depresjonen slipper taket, så føler jeg på en slags utmattelse, men jeg vet ikke om det er det det er. Jeg bare vet jeg føler meg veldig ukomfortabel i meg selv, selvom jeg har verdens beste familie.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg burde omformulert meg ja. Grunnen til jeg spør er fordi jeg føler jeg ikke er helt den jeg var. Jeg har ikke den samme energien jeg hadde før. Jeg har slitt med depresjon og angst og det henger noe rester igjen fra det, men ting er bedre. Likevel merker jeg at energien ikke er der jeg ønsker. Jeg blir veldig fort sliten. Bare på en middagsbesøk hos familie med en del mennesker, så blir jeg helt ødelagt mentalt. Jeg blir trøtt, får hodepine, merker stivhet i ledda, og kan bli i dårlig humør. Og det kan vare par dager. Slik har det vært lenge. Kanskje ett år. Føler meg utilpass uansett hvor jeg er. Jeg er mye alene, men samtidig er jeg ute med venner en gang i blant. Men jeg kjenner det ekstra når jeg er på besøk hos familie, fordi der er det vanskeligere å få alenetid. Jeg var ikke sånn før jeg ble psyk. Selvom jeg føler angsten og depresjonen slipper taket, så føler jeg på en slags utmattelse, men jeg vet ikke om det er det det er. Jeg bare vet jeg føler meg veldig ukomfortabel i meg selv, selvom jeg har verdens beste familie.

Ts

Er du sikker på at det ikke er noe med familien du reagerer på? 

Jeg ble utbrent ikke på grunn av jobb men ubearbeidede konflikter med familie og andre nære. Jeg var en dørmatte og satte ikke grenser. Jeg var totalt frakoblet kroppen min og lyttet ikke til mine behov. Da gikk jeg på en enorm smell. For meg handler det å komme seg fra utmattelse å lære seg å lytte til grensene før kroppen må ROPE stopp på mange ulike måter. 

Ønsker deg masse lykke til med å finne ut av dette. ❤️ 

Jeg brukte 2,5 år fra jeg var sengeliggende til et passelig normalt liv og aktivitetsnivå. Da hadde jeg egentlig vært utbrent i 9 måneder før det, men jeg hadde bare først hvilt i 2 måneder før jeg gønnet på igjen i et halvår (helt sykt å tenke på). Livet mitt vil aldri se ut som det gjorde før jeg ble utmattet, fordi det livet var overhodet ikke bærekraftig. Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapeut og fikk hjelp til å legge merke til behov, både fysiske, emosjonelle og ellers. Livet mitt nå er uendelig bedre, og på merkelig vis er jeg takknemlig for den enorme knekken fordi den viste meg at jeg måtte endre livet mitt radikalt. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

0 energi og kan ligge en hel dag for å samle krefter til å gå på do eller lage seg mat.

I tillegg kjenner jeg det i magen og i svelget, dvs at jeg har en blandning av trykk og smerte og en sterk sykdomsfølelse i kroppen og hjernetåke der alt er bare kaos.

Veldig lav terskel for stress og klarer ikke å huske, blir sliten av sanseinntrykk og prating.

Jeg beskriver livet mitt etter covid

Anonymkode: 9c0a2...373

Har det likedan. Blitt veldig ille nå etter siste covid infeksjon 🥹

har og slle symptom på fatigue som Neveah beskriver (men er ikke trøtt og får sove. Mer Wired)

Anonymkode: 0a813...727

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (12 timer siden):

Utmattelse er ikke bare å være sliten. Men det finnes selvfølgelig mange grader av det.

Generelt er utmattelse å være tom for krefter uten overskuddslager, der du ikke kan presse deg ettersom du ikke har noe å presse deg på. Gjerne i kombinasjon med muskelsvakhet, bevegelseshemninger og/eller muskelrykninger/skjelvinger/leamus/kramper/restless legs både ved bevegelse og hvile, selv om ikke alle har det.

Du har en følelse av å være syk, overveldet og utiltrekkelig.

I tillegg har utmattelse stort sett alltid tilleggssymptomer. Det kan være søvnproblemer, svimmelhet, kvalme, synsforstyrrelser, hjernetåke, dyspepsi osv. 

Noen har også psykiske utfordringer både som følge av tilstanden, men også som faktor for å ha tilstanden, herav at utmattelse tærer på deg både fysisk og sosialt. 

Det finnes flere forskjellige typer utmattelse, og det er ikke alltid lett å vite hva man lider av. Først av alt må du lokalisere hva som gav deg utmattelse. Om det er utbrenthet, virus, medikamentbehandling, overbelastning, symptom fra fysisk eller psykisk sykdom, eller noe annet har noe å si. 

Hva hvis årsakene er en blanding? Av utbrent, overbelastning, covid og psykisk? 😂 er ikke hvile løsningen på alle disse?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har utmattelse så lurer du ikke på om du har utmattelse😅 Det kjenner man. 

Anonymkode: 76b9c...c85

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva hvis årsakene er en blanding? Av utbrent, overbelastning, covid og psykisk? 😂 er ikke hvile løsningen på alle disse?

Hvile alene er neppe en løsning, men aktivitetsavpasning er nok nærmere løsningen. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...