Whistler Skrevet 31. mars 2024 #61 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg synes ikke det er fair å dele utgifter likt når dere har ulik inntekt. Hvis dere har valgt å dele livet sammen, så er det etter min mening naturlig å sitte igjen med det samme. .................... Anonymkode: 57f37...840 Så om den ene får ut 40K og den andre 80k, med totale utgifter på 50K så betaler den ene 16K, den andre 34K. Da sitter de igjen med hhv 24K og 46K. For å jevne ut dette må den som tjener mest gi den som tjener minst 11 tusenlapper for at det skal bli rettferdig. er det det du mener?
Gjest Bromance Skrevet 31. mars 2024 #62 Skrevet 31. mars 2024 Whistler skrev (1 time siden): Så om den ene får ut 40K og den andre 80k, med totale utgifter på 50K så betaler den ene 16K, den andre 34K. Da sitter de igjen med hhv 24K og 46K. For å jevne ut dette må den som tjener mest gi den som tjener minst 11 tusenlapper for at det skal bli rettferdig. er det det du mener? Ikke meg du spør, men fordelingen er allerede delt "rettferdig " når det er prosentmessig fordelt etter inntekt. Slik at det er rettferdig i dette eksempelet at de sitter igjen med 24 og 46. Tar utgangspunkt i at fordelingen på hjemmebane er lik da, at den ene ikke har måttet gå ned i inntekt / jobb prosent for å ta seg av felles barn slik at den andre får jage karriere. Da bør den som tjener mest kompensere den som har måttet gå ned i inntekt.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #63 Skrevet 31. mars 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Dette tenker jeg er et veldig usunt forhold. Jeg skjønner at du er uvillig til å gi slakk når du ikke fikk det før, men jeg synes det er grunnleggende feil å se på at samboer og mor/far til sine egne barn sliter veldig økonomisk, når man KAN hjelpe, men man rir 50/50-kjepphesten knallhardt. Det hadde fått meg til å revurdere forholdet. Skikkelig. Anonymkode: 7ec06...775 Ja, du har helt rett. Jeg vil til og med gå enda lengre, en partner som ikke viser empati også når det gjelder økonomi bør man ikke stifte familie med. Jeg måtte gå et par runder med meg selv og ta inn at det var destruktivt å ta hevn og en runde med henne der jeg fortalte hva jeg følte - altså at om jeg skal hjelpe nå må hun innrømme at hun var urimelig da. Så får vi se hvordan det faller ut. Anonymkode: 410fa...186 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #64 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 18.20): I siste forhold (20 år, to barn) betalte jeg MYE mer enn henne. Jeg hadde også en del høyere lønn. Når bruddet kom hadde hun spart opp en anselig sum på konto slik at hun var "klar for sitt selvstendige liv". Som mann er det galskap i 2024 å fortsatt akseptere noe annet enn 50/50, i hvert fall så lenge skilsmisse/brudd er så lett for kvinner å initere. Kommer aldri til å bli sammen med noen som mener jeg skal betale mer fordi jeg tjener mer. Anonymkode: a9f5b...533 Betaler gjerne 50/50 selv om det er forskjell i inntekt, men da skal vi eie hus, hytte og biler 50/50. Husarbeid og alt som har med barna skal også deles 50/50. Exen min satt igjen med 20000 kr mer enn meg hver eneste mnd, han kunne jobbe all overtid han bare orket. Mens jeg måtte ta meg av barn og hjem, derfor null mulighet til å ta på meg noe overtidsarbeid. Han klaga alltid over dårlig råd, men det var alltid jeg som ikke hadde penger etter felles utgifter var betalt. Anonymkode: ef98f...d09
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #65 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 18.01): Hver gang han skal i gang med noe så må jeg være med, så han gjør svært lite helt alene. Den gang vi hadde baby så satt jeg ned foten, jeg kunne ikke være med å pusse opp en hel dag og være våken med baby hver natt. Jeg var ikke fysisk i stand til så mye våkenhet. Dette ble han veldig sur for, så jeg sa greit, men da tar vi annen hver natt. Så slapp jeg å være med i den tiden der, men det er mange år siden nå. Anonymkode: 0e1e0...c3a HVORFOR er du sammen med denne mannen? Anonymkode: 7fdd6...594
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #66 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 19.45): Ting går i stykker. Ting må fikses. Bæres. Hentes. Jeg lurer bare på om det er iberegnet prosenten som er slengt ut Siden 90% skal beregnes som en jobb, må man være fair og se på ALT man gjør i Familien AS. Anonymkode: 869f0...922 Ja. Ting går i stykker eller man må forhindre at det skjer. Barn må passes, mates, vaskes, stelles, trøste, underholdes, oppdras. Bæres. Hentes. Hvis det er en jobb å bære noe den andre ikke bærer, skal det vel regnes med. Anonymkode: 687c6...479
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #67 Skrevet 1. april 2024 Dette er målbart, det er bare å laste ned og begynne å registrere data : https://www.nrk.no/innlandet/lagde-ryddeapp-pa-tull-_-na-feier-den-over-topplistene-1.15798187 Anonymkode: 76db9...974
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #68 Skrevet 1. april 2024 Hva som er riktig for dere er det bare dere som kan vite. Hos oss går alt inn i en pott og sånn har det vært siden vi ble samboere for 21 år siden. Den første tiden tjente jeg noe mer enn ham, men siden har mannen tjent betydelig mer. Vi ser på det som våre penger, hvor jeg har bidratt mer hjemme mens han har jobbet. Nå skal vi snart tjene ganske likt igjen, og det blir ingen endring. Anonymkode: a4771...686
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #69 Skrevet 1. april 2024 Det eneste rettferdige i en familie som er én husholdning er fellesøkonomi. Og felles ansvar og felles oppgaver. Utgiftene er jo felles? Barna er felles? Anonymkode: 687c6...479
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #70 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 18.02): 50/50 nå er summen av lån, mat, barnehage, strøm, nett, tv, vann, renovasjon. Alt. Anonymkode: 0e1e0...c3a Betaler du halve lånet hans uten å få eierandel? Det er så urettferdig at jeg ikke har ord. Da kjøper du jo i praksis en bolig til han, mens du selv ikke har. Jeg syns du bruke bruke de pengene på investeringer til deg selv, ikke til han. Anonymkode: a2758...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå