AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #41 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er vel akkurat like lett for menn? Hva mener du egentlig, at det burde være vanskeligere for kvinner? Anonymkode: 3e651...19b Eh nei, men kvinner står for 75% av bruddene. Anonymkode: a9f5b...533 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #42 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er greit nok det, men da må bolig tilpasses den med dårligst økonomi samt at alt arbeid med hus og barn skal deles 50 % helt inn til minuttet. Anonymkode: aabaa...507 Vi eide 50% av bolig hver, og jeg tipper jeg tok 60% av ALT som måtte gjøres. Ja, å drifte et hus, hjem, forhold og to barn er mer enn å kjøpe gaver til barnebursdager og lage matpakker. Anonymkode: a9f5b...533
Gjest Bromance Skrevet 30. mars 2024 #43 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eh nei, men kvinner står for 75% av bruddene. Anonymkode: a9f5b...533 kanskje fordi de er lei av menn som ikke bidrar på hjemmebane? At det er kvinnene som går betyr ikke at det er hos de problemet ligger?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #44 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hadde jo vært greit det, hvis du ikke har barn, eller - hvis du har barn - at du bidrar 50% på hjemmebane. Realiteten er at de aller fleste menn absolutt IKKE bidrar 50% på hjemmebane (husarbeid, barn, oppfølging, det tredje skiftet ++), og at de fleste menn heller ikke skjønner hvor lite de bidrar. Min mann kommer for eksempel med dårlige argumenter som at han «klipper jo plena og ordner med grønnsakshagen». Vi har en liten plen, det tar kanskje 20 minutter, og det blir ikke mange timene i løpet av et år. Og grønnsakshagen HANS er det JEG som luker i. Jo, og så hender det at han vasker gulvene i helga (ikke hver helg). Og uansett kan det på ingen måte måle seg med alle timene jeg bruker på husarbeid hver uke, for ikke å snakke om all oppfølgingen av ungene, alle møtene med skole og diverse instanser (barn med diagnose) som han «ikke har tid» til å delta på, for ikke å snakke om det tredje skiftet. Poenget mitt var ikke å klage på min mann (selv om jeg er frustrert over den totale mangelen på likestilling som barna førte med seg), men at han ikke ser denne skjevdelingen selv om jeg påpeker den, og jeg har sett det samme i veldig mange forhold rundt meg. Kvinnene drar lasset på hjemmebane i de aller, aller fleste hjem. Anonymkode: 7ec06...775 Ja, ok, men jeg forteller jo bare hvordan det var hos meg. Jeg vil påstå at jeg også gjorde over halvparten av summen av ALLE oppgaver hjemme. Men det er jo selvsagt subjektivt. Anonymkode: a9f5b...533
Summeer Skrevet 30. mars 2024 #45 Skrevet 30. mars 2024 Vi har delt alt 50/50 så lenge vi har eid felles bolig. Vi har riktignok tjent ganske likt det meste av tiden, men jeg minst. Siste tre årene har jeg begynt å dra fra. Han har nådd toppen i sin bransje, mens jeg har en veldig ettertraktet kompetanse og har plutselig fått akselerert karrieren mye mer enn jeg hadde tenkt og er fremdeles på vei oppover både stigen og lønnstrinnene. Mye fordi jeg var 23 da jeg fikk barn og nå har tenåringer så jeg kan jeg legge ned mye jobb når det kreves litt ekstra i en periode. Han tar oppfølgingen av det aller meste av fritidsaktivitetene til barna, jeg tar skolen. Jeg har logistikken og overblikket, men «delegerer» mellom oss hvem som følger til hvilke legetimer feks. Jeg følger oftest, men har da til gjengjeld førsterett om jeg sier at «denne MÅ du ta» og ingen av oss egentlig kan. Jeg tar 98% av støvsuging/handling/middag, mens han fikser bil og ute. Hadde inntekten vært så skjev så jeg hadde hatt dårlig råd og han god råd ville jeg bedt om prosentvis fordeling, evt at jeg måtte ha mulighet til å feks spare 1000 kr/mnd om han satt igjen med 10.000 til sparing feks. pass på at alt det familien koster går på felleskonto. Lån, kommunale avgifter, forsikringer, bursdagsgaver, klær til barna++ og ha en felles matkonto med hvert sitt kort på så det også er dokumentert. Sikker på at mye av det du bruker pengene dine på er sånne usynlige ting og ikke ting til deg selv. Da sitter du kanskje uansett igjen med mer enn idag?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #46 Skrevet 30. mars 2024 Bromance skrev (2 minutter siden): kanskje fordi de er lei av menn som ikke bidrar på hjemmebane? At det er kvinnene som går betyr ikke at det er hos de problemet ligger? Det aner jeg ikke, men objektivt sett ser det ut som det er enklere for kvinnen å bryte enn mennene. Jeg har overhodet ingen tro på at det er noen kjønnsmessig skjevdeling i hvem som har det verst eller best med sine partnere. Anonymkode: a9f5b...533
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #47 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, ok, men jeg forteller jo bare hvordan det var hos meg. Jeg vil påstå at jeg også gjorde over halvparten av summen av ALLE oppgaver hjemme. Men det er jo selvsagt subjektivt. Anonymkode: a9f5b...533 Og det kan godt hende at du gjorde det (eller det kan hende at du ikke så alle oppgavene din samboer gjorde), det vet ikke jeg. Det finnes likestilte forhold, og det finnes også forhold hvor manen gjør mest. Poenget mitt er at i de FLESTE forhold gjør kvinnen mest. Og man kan ikke diskutere en 50/50-fordeling av utgifter uten å ta også innsatsen på hjemmebane med i betraktning. I alle fall når man har felles barn. Anonymkode: 7ec06...775 1
Gjest Bromance Skrevet 30. mars 2024 #48 Skrevet 30. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det aner jeg ikke, men objektivt sett ser det ut som det er enklere for kvinnen å bryte enn mennene. Jeg har overhodet ingen tro på at det er noen kjønnsmessig skjevdeling i hvem som har det verst eller best med sine partnere. Anonymkode: a9f5b...533 Hvis du ikke vet, kanskje du skal sette deg litt mer inn i saken? Her er et par artikler som kan hjelpe deg litt på vei til å forstå sammenhenger, men du finner sikkert enda mer hvis du er interessert. https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-forlater-kvinner-mannen-sin/s/12-95-3423906638 https://www.ssb.no/befolkning/barn-familier-og-husholdninger/artikler/arbeidsdeling-i-hjemmet-er-likestilte-par-mer-fornoyde Og nå har jeg ikke engang vært innom alle de forholdene hvor kvinner blir nødt til å forlate sine voldelige menn... - du må se årsakene bak statistikken, ikke bare selve tallene. Endret 30. mars 2024 av Bromance lagt til tekst
petterm Skrevet 30. mars 2024 #49 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er slik at samboer ba meg om å velge en slik jobb jeg har for at han kan jobbe med det han ønsker mest. Før han og barn så jobbet jeg dag, kveld, helg fordi jeg drev mitt eget. Jeg har blitt en vanlig ansatt fordi det passer familielivet best. Hadde han vært hjemme tidligere hver dag så hadde jeg kunne jobbet mer. Anonymkode: 0e1e0...c3a Jeg skjønner ikke at du finner deg i å bli utnyttet på den måten! Du jobber redusert for at han skal kunne jobbe 100%. Så vidt jeg forstår betaler du 50% av avdragene på lånet hans. Du tar alt av husarbeid og oppfølging av barn. Du dekker mange utgifter i tillegg til 50% av husholdningsutgiftene. Kontoen din er tom hver måned, mens han legger seg opp penger. Det minst urettferdige er at dere deler husholdnoldningsutgiftene inkludert utgifter til gaver osv. i forhold til inntekt. Avdrag på lånet skal han betale alene. Siden du jobber redusert for at han skal kunne jobbe 100% med det han liker best, burde du ha en egen pensjonssparing som han var med å betale for, siden du får lavere pensjon fordi du jobber redusert. 5 1
Vera Skrevet 30. mars 2024 #50 Skrevet 30. mars 2024 Hvorfor betaler du lån på et hus du ikke eier? Jeg sliter med å forstå slike fordelinger i forhold hvor man har barn sammen og bor sammen..det blir mer som et vennskapsforhold. I mine øyne er det riktige å eie sammen, samt at økonomi er felles. Som regel er det en grunn til at den ene tjener bedre enn den andre - og grunnen er oftest at den ene tar en større del av ansvaret hjemme, mens den andre kan satse mer på karriere. Det ene muliggjør det andre. Da drar man lasset sammen. 2 3
Perine Skrevet 30. mars 2024 #51 Skrevet 30. mars 2024 Ved brudd vil du vel stille på bar bakke, uten å ha egenkapital til bolig, og ikke depositum til å leie. Det virker skummelt. 1 2
Morten1 Skrevet 30. mars 2024 #52 Skrevet 30. mars 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Ville laget meg en hemmelig sparekonto jeg. Man vet aldri. Pluss mannen din er en dust. Anonymkode: 7a7c7...0de Har de felles økonomi er det ikke greit med hemmelig konto
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #53 Skrevet 30. mars 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Vi eide 50% av bolig hver, og jeg tipper jeg tok 60% av ALT som måtte gjøres. Ja, å drifte et hus, hjem, forhold og to barn er mer enn å kjøpe gaver til barnebursdager og lage matpakker. Anonymkode: a9f5b...533 Da er du ett av unntakene da det er sjeldent at mannen tjener mest og gjør mest i hjemme. Forøvrig er de de færreste som tror at det er kun gaver til barnebursdager og å lage matpakkeer som må gjøres i ett hjem. Anonymkode: aabaa...507 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #54 Skrevet 30. mars 2024 Jeg synes ikke det er fair å dele utgifter likt når dere har ulik inntekt. Hvis dere har valgt å dele livet sammen, så er det etter min mening naturlig å sitte igjen med det samme. Da vi fikk barn ordnet vi flere felles konti, slik at vi får lønn inn på samme konto og vi overfører samme beløp til sparing, forbruk, regninger etc. Ang. husarbeid er det jo helt løk at du gjør mer enn han. Du er ikke hans hushjelp. Anonymkode: 57f37...840
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #55 Skrevet 31. mars 2024 Ærlig talt, hvorfor betaler du på HANS HUSLÅN? Du utnyttes jo grovt her. Du betaler han i teorien penger for å få lov til å jobbe gratis for han hjemme slik at han kan jobbe ekstra og tjene enda mer!! Dette er ABSOLUTT ikke normalt. Dere må ha et økonomimøte. Her må du si at enten betaler ikke du mer på hans lån, eller så skal du bli medeier (da regner dere ut hvor mye du har betalt totalt på huslånet hans siden dere ble sammen og der har du din eierandel). Videre lager dere budsjett over ALLE utgifter (inkluder gaver, ting til barna osv). Dette fordeles på en rettferdig måte slik at begge sitter igjen med litt hver måned. Så skriver dere liste over husarbeid og laster ned en felles app til dette og fordeler ALLE oppgaver 50/50. Anonymkode: e11d7...ba7 6
Fremmed fugl Skrevet 31. mars 2024 #56 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ærlig talt, hvorfor betaler du på HANS HUSLÅN? Du utnyttes jo grovt her. Du betaler han i teorien penger for å få lov til å jobbe gratis for han hjemme slik at han kan jobbe ekstra og tjene enda mer!! Dette er ABSOLUTT ikke normalt. Dere må ha et økonomimøte. Her må du si at enten betaler ikke du mer på hans lån, eller så skal du bli medeier (da regner dere ut hvor mye du har betalt totalt på huslånet hans siden dere ble sammen og der har du din eierandel). Videre lager dere budsjett over ALLE utgifter (inkluder gaver, ting til barna osv). Dette fordeles på en rettferdig måte slik at begge sitter igjen med litt hver måned. Så skriver dere liste over husarbeid og laster ned en felles app til dette og fordeler ALLE oppgaver 50/50. Anonymkode: e11d7...ba7 TS, dette er hva som er rettferdig. Idag er deres forhold preget av urettferdighet: 1. Du betaler et investeringstilskudd til din samboer, uten å få igjen noe av investeringen. Han har angivelig tatt opp lån for å investere i fast eiendom, en investeringskostnad som du nå skal bidra til. 2. Tjenester som dere velger å produsere selv istedenfor å kjøpe dem, som er kraftig skjevfordelt. 3. Du lever fra lønning til lønning, din samboer blir rikere og rikere fra lønning til lønning. Hvis disse tre urettferdigheten blir ordnet opp i, så har dere det rettferdig i forholdet. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #57 Skrevet 31. mars 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er slik at samboer ba meg om å velge en slik jobb jeg har for at han kan jobbe med det han ønsker mest. Før han og barn så jobbet jeg dag, kveld, helg fordi jeg drev mitt eget. Jeg har blitt en vanlig ansatt fordi det passer familielivet best. Hadde han vært hjemme tidligere hver dag så hadde jeg kunne jobbet mer. Anonymkode: 0e1e0...c3a Du må gjerne skylde på han, men du har jo tatt valget selv. Anonymkode: 869f0...922
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #58 Skrevet 31. mars 2024 Da vi var kommet dit i livet så var alt felles. Det blir meningsløst å drive å betale prosentvis når man først har valgt livet sammen, og er et team som trekker det praktiske og økonomiske. Tidlig i forholdet var det 50-50. Så gikk vi over til forholdsmessig fordeling etter inntekt, en brøk som ble justert noen ganger. Innsats på hjemmebane har har hele tiden vært likt, da vi begge jobber like mye utenfor hjemmet. Og har hele tiden hatt samboerkontrakt, så ektepakt, på plass. Anonymkode: d8b8b...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #59 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Eh nei, men kvinner står for 75% av bruddene. Anonymkode: a9f5b...533 Det betyr ikke at det er lett for kvinner. Ofte har hun i lang tid prøvd å få forholdet til å fungere før hun innser at hun ikke kommer noen vei. Det er rart det, at bruddet kommer overraskende på mange menn. Anonymkode: 3e651...19b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #60 Skrevet 31. mars 2024 Ts, du er i kvinnefella. Du jobber redusert for at han skal realisere seg selv og ha drømmejobben. Du bruker opp alle pengene dine hver måned og har ingenting til overs for sparing og eier ingen materielle verdier. Du betaler på et hus som du ikke eier. Du lar han bestemme. Hvor lenge har dette pågått? Hvorfor tillater du dette? Anonymkode: c63d3...27e 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå