AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #21 Skrevet 30. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hos oss gjør mannen alt med bil, stort sett alt utendørs og andre tradisjonelle «manneoopgaver». Likevel lager han mat, legger barn og vasker hus. Arbeid med bil og vedlikehold er jo ikke noe man gjør i flere timer hver dag. Anonymkode: 8789a...927 Det gjør min også, men når man er så opphengt i hvem som gjør hva, og mener man skal fordele utgifter etter det - ikke kun reelle utgifter, må alt inn i regnestykket. Anonymkode: 869f0...922
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #22 Skrevet 30. mars 2024 Vi deler omtrent prosentvis. Men jeg hadde aldri akseptert en så skeivfordeling av husarbeidet. Da skulle han ha frikjøpt meg tilsvarende fra jobb. Anonymkode: 6441c...a53 6 2
Whistler Skrevet 30. mars 2024 #23 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): .............. Men jeg hadde aldri akseptert en så skeivfordeling av husarbeidet. Da skulle han ha frikjøpt meg tilsvarende fra jobb. Anonymkode: 6441c...a53 Og det er jo også hovedproblemet som kommer opp i HI, nemlig TS' persepsjon av hvem som gjør mest og hva. Hvor mye er frikjøp av timene dine verdt?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #24 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det gjør min også, men når man er så opphengt i hvem som gjør hva, og mener man skal fordele utgifter etter det - ikke kun reelle utgifter, må alt inn i regnestykket. Anonymkode: 869f0...922 Da må man også legge inn hvem som holder styr på bursdager og sørger for at barnet har med gave. Hvem som leser produkttester og brukeromtaler på ytterklær og følger med på Finn/tilbud. Hvem som leser seg opp på oppdragelse, og hvem som holder styr på skidager, karneval og forestillinger. Anonymkode: 8789a...927 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #25 Skrevet 30. mars 2024 Jeg tenker at timene du gjør husarbeid har lite med økonomien å gjøre. Eier du huset 50/50 er det naturlig at du betaler halvparten av utgiftene på huset. Ønsker du å betale mindre må dere endre eierbrøk. Anonymkode: 7637d...d40 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #26 Skrevet 30. mars 2024 Whistler skrev (12 minutter siden): Og det er jo også hovedproblemet som kommer opp i HI, nemlig TS' persepsjon av hvem som gjør mest og hva. Hvor mye er frikjøp av timene dine verdt? Hvis mannen hadde forventet at jeg skulle gjøre mer husarbeid enn han, så skulle jeg kunne gå tilsvarende ned i timer på jobb. Anonymkode: 6441c...a53 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #27 Skrevet 30. mars 2024 Jeg tror det er vanskelig å finne en perfekt løsning som passer for alle - og jeg vet at å føle seg økonomisk mindreverdig og dårlig behandlet i et forhold svir. Mitt eksempel: Da vi møttes tjente vi ca likt og delte 50/50. Så rykket min ektefelle fra ganske kraftig, vi fikk barn, utgiftene økte, og jeg fikk veldig dårlig råd. I den grad at jeg ikke kunne besøke mine foreldre med barna og at jeg gikk i utsarvede klær. Så tok jeg igjen lønnsmessig, samtidig som jeg tok det svigermor anslo til 80% av husarbeid og administrasjon, og over de siste årene har jeg rykket greit fra mhp lønn. Det at jeg ikke fikk noen slakk eller støtte fra ektefellen for ti år siden gjør meg veldig lite forhandlingsvillig i dag - for den ydmykelsen sitter igjen. Så når min kone nå er i pengenød så sitter det veldig langt inne for meg å gi opp 50/50. Man kan godt sette seg på sin høye hest og kreve - det er bare ikke sikkert at det er lurt i lengden. Anonymkode: 410fa...186 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #28 Skrevet 30. mars 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Da må man også legge inn hvem som holder styr på bursdager og sørger for at barnet har med gave. Hvem som leser produkttester og brukeromtaler på ytterklær og følger med på Finn/tilbud. Hvem som leser seg opp på oppdragelse, og hvem som holder styr på skidager, karneval og forestillinger. Anonymkode: 8789a...927 Absolutt. Man må ned i grøten. Jeg syns personlig likevel ingenting av dette har med faktisk økonomi å gjøre. Men man kan ikke ta det opp, også bare se på hva man selv gjør. Da må man ned med en liste og spesifisere hva man gjør, hvor mye det er verdt og hvor mye det skal telle i helhetsbildet. Anonymkode: 869f0...922 2
Whistler Skrevet 30. mars 2024 #29 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Da må man også legge inn hvem som holder styr på bursdager og sørger for at barnet har med gave. Hvem som leser produkttester og brukeromtaler på ytterklær og følger med på Finn/tilbud. Hvem som leser seg opp på oppdragelse, og hvem som holder styr på skidager, karneval og forestillinger. Anonymkode: 8789a...927 Så kan man jo ta med hvem som blir foreldrekontakt, oppdame/.mann på fotball og håndballaget, hvem kjører til kamper, kjører til skirenn, smører ski, knyter skøyter og taper leggskinn, og så sjukt langt bortover. Jeg tar gjerne ti-tolv timer med produktomtaler og oppdragelsesteori, pluss noen ekstratimer med Finn og tilbudsaviser på kveldstid i uka i bytte mot fem timer golvvask. Matlagingen beholder jeg sammen med pådekking og oppvask. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #30 Skrevet 30. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: I siste forhold (20 år, to barn) betalte jeg MYE mer enn henne. Jeg hadde også en del høyere lønn. Når bruddet kom hadde hun spart opp en anselig sum på konto slik at hun var "klar for sitt selvstendige liv". Som mann er det galskap i 2024 å fortsatt akseptere noe annet enn 50/50, i hvert fall så lenge skilsmisse/brudd er så lett for kvinner å initere. Kommer aldri til å bli sammen med noen som mener jeg skal betale mer fordi jeg tjener mer. Anonymkode: a9f5b...533 Det er greit nok det, men da må bolig tilpasses den med dårligst økonomi samt at alt arbeid med hus og barn skal deles 50 % helt inn til minuttet. Anonymkode: aabaa...507 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #31 Skrevet 30. mars 2024 Whistler skrev (2 timer siden): Heldig og heldig. 80% stilling forklarer jo noe av inntektsforskjellen. Eier du halve boligen eller ikke? Om du eier halve boligen er det rimelig at du betaler halvparten av de løpende utgiftene til boligen. Om du ikke er deleier i boligen er det rimelig at du betaler halvparten av løpende boligutgifter unntatt avdrag. Det skal eier betale. Likeså skal eier betale for den delen av oppussing som fører til verdistigning. Jeg eier ingenting mer enn min egen bil. Jeg har jo skrevet det og at vi deler alle utgifter likt. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gjør du alt ute også? Med bilen? Hvis dere er delt såpass tradisjonelt antar jeg han tar seg av alt vedlikehold? Anonymkode: 869f0...922 Jeg har vokst opp på gård, jeg er med ute også. Vi betaler noen andre til å brøyte. Anonymkode: 0e1e0...c3a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #32 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da må man også legge inn hvem som holder styr på bursdager og sørger for at barnet har med gave. Hvem som leser produkttester og brukeromtaler på ytterklær og følger med på Finn/tilbud. Hvem som leser seg opp på oppdragelse, og hvem som holder styr på skidager, karneval og forestillinger. Anonymkode: 8789a...927 Kun meg. Anonymkode: 0e1e0...c3a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #33 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at timene du gjør husarbeid har lite med økonomien å gjøre. Eier du huset 50/50 er det naturlig at du betaler halvparten av utgiftene på huset. Ønsker du å betale mindre må dere endre eierbrøk. Anonymkode: 7637d...d40 Jeg mener absolutt at husarbeid har med økonomien å gjøre, dersom ekstra belastning hjemme gjør at man ikke klarer å holde samme belastning på jobb som partneren. Mange (ofte kvinner) går ned i stilling eller bytter jobb når de får barn for å klare over den ekstra belastningen hjemme. Da synes jeg absolutt at den som slipper billig unna og som kan beholde den vanlige jobben/stillingsprosenten (som oftest mannen) kan kompensere partneren økonomisk. Dersom en av partene jobber mye overtid, går det utover partneren som står alene med ansvaret hjemme og dermed ikke har mulighet til å jobbe overtid selv. Det samme med forfremmelser eller jobbytter med økt ansvar osv, som en av partene kanskje må takke nei til fordi det går ikke opp i opp med belastningen hjemme. Anonymkode: 8789a...927 10
Gjest Bromance Skrevet 30. mars 2024 #34 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener absolutt at husarbeid har med økonomien å gjøre, dersom ekstra belastning hjemme gjør at man ikke klarer å holde samme belastning på jobb som partneren. Mange (ofte kvinner) går ned i stilling eller bytter jobb når de får barn for å klare over den ekstra belastningen hjemme. Da synes jeg absolutt at den som slipper billig unna og som kan beholde den vanlige jobben/stillingsprosenten (som oftest mannen) kan kompensere partneren økonomisk. Dersom en av partene jobber mye overtid, går det utover partneren som står alene med ansvaret hjemme og dermed ikke har mulighet til å jobbe overtid selv. Det samme med forfremmelser eller jobbytter med økt ansvar osv, som en av partene kanskje må takke nei til fordi det går ikke opp i opp med belastningen hjemme. Anonymkode: 8789a...927 Enig med deg.
Diskulis Skrevet 30. mars 2024 #35 Skrevet 30. mars 2024 For meg er det best å dele utgifter og arbeidsbelastning 50/50. Jeg er ikke hushjelp så arbeidet må være fordelt, menn som ikke rører komfyr, støvsuger og vaskeklut er uaktuelle. Da rører selvfølgelig jeg drillen, snøskuffa og gressklipperen og. Dette bør dog løse seg greit mellom voksne mennesker. Jeg er ei fornuftig dame som har levd med fornuftige menn, og vi har alltid fått til en god fordeling i heimen. Levestil tilpasses den med dårligst råd. Hvis man enes om høyere standard må den «rikeste» betale mer, urimelig at den andre parten skal gå rundt med dårlig råd. Det er ikke noe god behandling av sin kjære, og i et forhold ønsker jeg ikke å telle kroner. Og blir det slutt går ikke jeg og angrer på at jeg brukte penger på mannen (jeg har oftest hatt best lønn/økonomi). Det var verdt det mens vi var sammen, og fortiden får man ikke gjort noe med. Lurt å avtale ulike eierandeler hvis den ene er mye rikere. Men det bør ikke være slik at en blir stadig rikere og den andre går tomhendt ut. Selv om det sikkert kan bli fristende i vonde brudd.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #36 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg mener absolutt at husarbeid har med økonomien å gjøre, dersom ekstra belastning hjemme gjør at man ikke klarer å holde samme belastning på jobb som partneren. Mange (ofte kvinner) går ned i stilling eller bytter jobb når de får barn for å klare over den ekstra belastningen hjemme. Da synes jeg absolutt at den som slipper billig unna og som kan beholde den vanlige jobben/stillingsprosenten (som oftest mannen) kan kompensere partneren økonomisk. Dersom en av partene jobber mye overtid, går det utover partneren som står alene med ansvaret hjemme og dermed ikke har mulighet til å jobbe overtid selv. Det samme med forfremmelser eller jobbytter med økt ansvar osv, som en av partene kanskje må takke nei til fordi det går ikke opp i opp med belastningen hjemme. Anonymkode: 8789a...927 Det er slik at samboer ba meg om å velge en slik jobb jeg har for at han kan jobbe med det han ønsker mest. Før han og barn så jobbet jeg dag, kveld, helg fordi jeg drev mitt eget. Jeg har blitt en vanlig ansatt fordi det passer familielivet best. Hadde han vært hjemme tidligere hver dag så hadde jeg kunne jobbet mer. Anonymkode: 0e1e0...c3a
Queen19 Skrevet 30. mars 2024 #37 Skrevet 30. mars 2024 Hadde jeg vært i et forhold hvor en av oss tjente betydelig mer enn den andre, så ville jeg forventet og ønsket prosentvis fordeling, ut i fra lønn. Nå er jeg i et forhold hvor vi tjener det samme, så vi deler 50/50. Hadde det vært en fullstendig skjevfordeling i hjemmet mtp alt som må gjøres, ville jeg nok krevd en 60/40 fordeling økonomisk, for å gjøre opp for ubalansen rundt gjøremål i hjemmet. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #38 Skrevet 30. mars 2024 Her i huset betaler vi prosentvis av inntekt. Samboere, 2 barn. Jeg tjener omtrent det dobbelte av henne, så hun hadde ikke klart 50% av kostnadene med livet vi lever i dag. Vi betaler dermed etter evne og sitter igjen med Ca. Lik sum i «frie midler» hver mnd som vi kan bruke til det vi ønsker. om dette er beste løsning vet jeg ikke, men det fungerer for oss. TS, jeg hadde ikke akseptert å måtte gjøre størstedelen av husarbeidet, samtidig som en må betale 50% av kostnader. Da bør du kreve at han også bidrar med 50% av husarbeidet hjemme som frigir tid hos deg. 😊 Anonymkode: 8b278...79a 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #39 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I siste forhold (20 år, to barn) betalte jeg MYE mer enn henne. Jeg hadde også en del høyere lønn. Når bruddet kom hadde hun spart opp en anselig sum på konto slik at hun var "klar for sitt selvstendige liv". Som mann er det galskap i 2024 å fortsatt akseptere noe annet enn 50/50, i hvert fall så lenge skilsmisse/brudd er så lett for kvinner å initere. Kommer aldri til å bli sammen med noen som mener jeg skal betale mer fordi jeg tjener mer. Anonymkode: a9f5b...533 Hadde jo vært greit det, hvis du ikke har barn, eller - hvis du har barn - at du bidrar 50% på hjemmebane. Realiteten er at de aller fleste menn absolutt IKKE bidrar 50% på hjemmebane (husarbeid, barn, oppfølging, det tredje skiftet ++), og at de fleste menn heller ikke skjønner hvor lite de bidrar. Min mann kommer for eksempel med dårlige argumenter som at han «klipper jo plena og ordner med grønnsakshagen». Vi har en liten plen, det tar kanskje 20 minutter, og det blir ikke mange timene i løpet av et år. Og grønnsakshagen HANS er det JEG som luker i. Jo, og så hender det at han vasker gulvene i helga (ikke hver helg). Og uansett kan det på ingen måte måle seg med alle timene jeg bruker på husarbeid hver uke, for ikke å snakke om all oppfølgingen av ungene, alle møtene med skole og diverse instanser (barn med diagnose) som han «ikke har tid» til å delta på, for ikke å snakke om det tredje skiftet. Poenget mitt var ikke å klage på min mann (selv om jeg er frustrert over den totale mangelen på likestilling som barna førte med seg), men at han ikke ser denne skjevdelingen selv om jeg påpeker den, og jeg har sett det samme i veldig mange forhold rundt meg. Kvinnene drar lasset på hjemmebane i de aller, aller fleste hjem. Anonymkode: 7ec06...775 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #40 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror det er vanskelig å finne en perfekt løsning som passer for alle - og jeg vet at å føle seg økonomisk mindreverdig og dårlig behandlet i et forhold svir. Mitt eksempel: Da vi møttes tjente vi ca likt og delte 50/50. Så rykket min ektefelle fra ganske kraftig, vi fikk barn, utgiftene økte, og jeg fikk veldig dårlig råd. I den grad at jeg ikke kunne besøke mine foreldre med barna og at jeg gikk i utsarvede klær. Så tok jeg igjen lønnsmessig, samtidig som jeg tok det svigermor anslo til 80% av husarbeid og administrasjon, og over de siste årene har jeg rykket greit fra mhp lønn. Det at jeg ikke fikk noen slakk eller støtte fra ektefellen for ti år siden gjør meg veldig lite forhandlingsvillig i dag - for den ydmykelsen sitter igjen. Så når min kone nå er i pengenød så sitter det veldig langt inne for meg å gi opp 50/50. Man kan godt sette seg på sin høye hest og kreve - det er bare ikke sikkert at det er lurt i lengden. Anonymkode: 410fa...186 Dette tenker jeg er et veldig usunt forhold. Jeg skjønner at du er uvillig til å gi slakk når du ikke fikk det før, men jeg synes det er grunnleggende feil å se på at samboer og mor/far til sine egne barn sliter veldig økonomisk, når man KAN hjelpe, men man rir 50/50-kjepphesten knallhardt. Det hadde fått meg til å revurdere forholdet. Skikkelig. Anonymkode: 7ec06...775 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå