Gå til innhold

Hva er mest rettferdig ift fordeling av utgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prosentvis delt inn ift lønn eller dele alt 50/50? Hva med når den ene gjør 90% av alt i hjemmet?

Jeg gjør 90% av alt hjemme, dvs hente, levere barn og ALL oppfølging rundt de. Handle, lage, rydde, vaske. Jeg "jobber" hjemme 3 timer hver eneste dag. Samtidig bidrar jeg med 50% av alt økonomisk. Jeg har lavere inntekt og har dermed aldri noe til meg selv slik det er delt inn nå.

Samboer mener faktisk at han betaler mer enn meg, men det ligger likt mes tanke på at jeg betaler alt av gaver til ungene i løpet av året og. 

Hva er egentlig mest riktig når den ene tjener 15 000 mer enn den andre?

Anonymkode: 0e1e0...c3a

• Hjerte 4
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke dette er fair. Og ganske egoistisk av mannen din.

Du må ikke havne i fellen der han opparbeider masse midler og du ingenting, fordi du gjør mer av arbeidet hjemme og med barna og tjener mindre. Jeg synes utgiftene skal reflektere faktisk arbeid.

Bryr han seg om deg, så skjønner han dette ❤️

Equity vs equality | Folkehelseforeningen

Endret av isw
  • Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Prosentvis delt inn ift lønn eller dele alt 50/50? Hva med når den ene gjør 90% av alt i hjemmet?

Jeg gjør 90% av alt hjemme, dvs hente, levere barn og ALL oppfølging rundt de. Handle, lage, rydde, vaske. Jeg "jobber" hjemme 3 timer hver eneste dag. Samtidig bidrar jeg med 50% av alt økonomisk. Jeg har lavere inntekt og har dermed aldri noe til meg selv slik det er delt inn nå.

Samboer mener faktisk at han betaler mer enn meg, men det ligger likt mes tanke på at jeg betaler alt av gaver til ungene i løpet av året og. 

Ville laget meg en hemmelig sparekonto jeg. Man vet aldri.  
Pluss mannen din er en dust. 

Anonymkode: 7a7c7...0de

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville laget meg en hemmelig sparekonto jeg. Man vet aldri.  
Pluss mannen din er en dust. 

Anonymkode: 7a7c7...0de

Beg har ikke ei krone å sette av på slutten av mnd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

....................................

Det kommer helt an på hva som er bo- og familiesituasjon.  HI gir lite opplysninger bortsett fra at det er barn i husholdningen og at dere er samboere.  Bosituasjon og eierforhold spiller også inn.  Det kommer også an på om 15000 er en vesentlig forskjell, eller om det er 60K og 75K. Deltidsjobb og heltidsjobb vil også være en faktor.

Det første du kan gjøre er å få samboer til å ta mer ansvar hjemme med henting eller levering og deretter innkjøp, plenklipping, bilvask (og fiks som enkelte ikke regner som "husarbeid", men som likevel gavner husholdningen).
Så kan man diskutere penger, men da må det settes opp et budsjett  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (5 minutter siden):

Det kommer helt an på hva som er bo- og familiesituasjon.  HI gir lite opplysninger bortsett fra at det er barn i husholdningen og at dere er samboere.  Bosituasjon og eierforhold spiller også inn.  Det kommer også an på om 15000 er en vesentlig forskjell, eller om det er 60K og 75K. Deltidsjobb og heltidsjobb vil også være en faktor.

Det første du kan gjøre er å få samboer til å ta mer ansvar hjemme med henting eller levering og deretter innkjøp, plenklipping, bilvask (og fiks som enkelte ikke regner som "husarbeid", men som likevel gavner husholdningen).
Så kan man diskutere penger, men da må det settes opp et budsjett  

Jeg eier ikke noe annet enn egen bil. Fast jobb, 80% stilling - men går ofte ekstra timer så det er alt fra 80-130% arbeid. Jeg har høyere utdanning enn han, men han har vært heldig med jobben han har. Begge har hatt fysisk tunge jobber, han har nå gått over til mer kontorarbeid. 

Plenklipping trengs ikke her, oppussing tar vi sammen hvis vi trenger det en sjelden gang. Sist malte vi en vegg. Jeg tar bilvask og hjulskift av min bil, han av sin. Hvis han reparerer min bil, f.eks i sommer så var det en 4 timers jobb. 

Ved er det jeg som bestiller og betaler, får det levert og ordner halve jobben med han. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han eier boligen alene, tenker jeg at det rettferdige for samboere er å dele utgifter 50/50, men at han betaler lån og avdrag alene utenom disse 50%

Jeg tenker også at husarbeid ikke nødvendigvis har noe med økonomi å gjøre, med mindre det er en avtale at den ene gjør mer og den andre betaler mer.

Anonymkode: a2758...516

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang han skal i gang med noe så må jeg være med, så han gjør svært lite helt alene. Den gang vi hadde baby så satt jeg ned foten, jeg kunne ikke være med å pusse opp en hel dag og være våken med baby hver natt. Jeg var ikke fysisk i stand til så mye våkenhet. Dette ble han veldig sur for, så jeg sa greit, men da tar vi annen hver natt. Så slapp jeg å være med i den tiden der, men det er mange år siden nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han eier boligen alene, tenker jeg at det rettferdige for samboere er å dele utgifter 50/50, men at han betaler lån og avdrag alene utenom disse 50%

Jeg tenker også at husarbeid ikke nødvendigvis har noe med økonomi å gjøre, med mindre det er en avtale at den ene gjør mer og den andre betaler mer.

Anonymkode: a2758...516

50/50 nå er summen av lån, mat, barnehage, strøm, nett, tv, vann, renovasjon. Alt. 

AnonymBruker
Skrevet

I siste forhold (20 år, to barn) betalte jeg MYE mer enn henne. Jeg hadde også en del høyere lønn. Når bruddet kom hadde hun spart opp en anselig sum på konto slik at hun var "klar for sitt selvstendige liv".

Som mann er det galskap i 2024 å fortsatt akseptere noe annet enn 50/50, i hvert fall så lenge skilsmisse/brudd er så lett for kvinner å initere. Kommer aldri til å bli sammen med noen som mener jeg skal betale mer fordi jeg tjener mer. 

Anonymkode: a9f5b...533

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg eier ikke noe annet enn egen bil. Fast jobb, 80% stilling - men går ofte ekstra timer så det er alt fra 80-130% arbeid. Jeg har høyere utdanning enn han, men han har vært heldig med jobben han har...............

Heldig og heldig.  80% stilling forklarer jo noe av inntektsforskjellen.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

50/50 nå er summen av lån, mat, barnehage, strøm, nett, tv, vann, renovasjon. Alt. 

Eier du halve boligen eller ikke?  Om du eier halve boligen er det rimelig at du betaler halvparten av de løpende utgiftene til boligen.  Om du ikke er deleier i boligen er det rimelig at du betaler halvparten av løpende boligutgifter unntatt avdrag.  Det skal eier betale.  Likeså skal eier betale for den delen av oppussing som fører til verdistigning.  

• Liker 7
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prosentvis delt etter lønn er mest rettferdig. Mange menn ser   verdier kun i penger, ikke hva man gjør hjemme, som også har verdi.

Du må stå på kravene.

Nå når ungene har flyttet ut så deler vi 50 / 50 da (men at han ikke har problemer med å spandere av og til, men så lenge man har mindreårige barn så bør fordelingen være etter inntekt.

Skrevet

Man tar det % av inntekt, og felles konto for uforutsett utgifter . Fordeler andre utgifter etter hvem som handlet, ungene sine behov og evt.opp pussing. Sånn at begge parter kan unne seg selv noe eller spare i slutten av mnd. Hadde selv den regnskaps kampen med x en som tjente dobbelt av meg. Min lommebok skulle tømmes før han bidro inn i huset. Mat, unger og alt ekstra var min lommebok. Han mente at han betalte mest før jeg mata han inn med teskje hva alt mine penger gikk til og at jeg satt igjen med 0. Og at han satt månedlig igjenn med 15- 20 tusen.  Gjorde også alt inni og rundt huset av vedlikehold. Grunn til han er x. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør du alt ute også? Med bilen? Hvis dere er delt såpass tradisjonelt antar jeg han tar seg av alt vedlikehold?

Anonymkode: 869f0...922

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I siste forhold (20 år, to barn) betalte jeg MYE mer enn henne. Jeg hadde også en del høyere lønn. Når bruddet kom hadde hun spart opp en anselig sum på konto slik at hun var "klar for sitt selvstendige liv".

Som mann er det galskap i 2024 å fortsatt akseptere noe annet enn 50/50, i hvert fall så lenge skilsmisse/brudd er så lett for kvinner å initere. Kommer aldri til å bli sammen med noen som mener jeg skal betale mer fordi jeg tjener mer. 

Anonymkode: a9f5b...533

Det er vel akkurat like lett for menn? Hva mener du egentlig, at det burde være vanskeligere for kvinner? 

Anonymkode: 3e651...19b

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjør du alt ute også? Med bilen? Hvis dere er delt såpass tradisjonelt antar jeg han tar seg av alt vedlikehold?

Tror ikke det er så vanlig at mannen jobber med bil/vedlikehold i snitt 21 timer ukentlig om man så har en tradisjonell fordeling.

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fellesøkonomi, men med hver vår personlige konto vi disponerer selv med den samme summen på. Vi ble enige om at dette var rettferdig i og med at han jobber endel overtid, som (1) gjør at mer av arbeidet med hus og barn faller på meg og (2) gjør at jeg ikke kan jobbe så mye overtid. Vi er også begge enig i at vår største økonomiske prioritet er familien- jeg ønsker heller å bruke penger på en ferietur for familien enn ting til meg selv. Og motsatt, han ønsker heller at vi skal ha råd til slalomutstyr til ungene enn at han skal ha ting til sin hobby. Vi begge sitter med den samme summen til personlig forbruk og personlig sparing, noe jeg anser som veldig rettferdig.

Anonymkode: 8789a...927

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det er så vanlig at mannen jobber med bil/vedlikehold i snitt 21 timer ukentlig om man så har en tradisjonell fordeling.

Ting går i stykker. Ting må fikses. Bæres. Hentes. Jeg lurer bare på om det er iberegnet prosenten som er slengt ut :) Siden 90% skal beregnes som en jobb, må man være fair og se på ALT man gjør i Familien AS. 

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du vet at man har bilverksted som i all hovedsak tar seg av biler? Men ellers så kan kvinner også gjøre enkelt vedlikehold med bilen. Min mann fikser sin bil, og jeg min f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hos oss gjør mannen alt med bil, stort sett alt utendørs og andre tradisjonelle «manneoopgaver». Likevel lager han mat, legger barn og vasker hus. Arbeid med bil og vedlikehold er jo ikke noe man gjør i flere timer hver dag. 

Anonymkode: 8789a...927

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...