Gå til innhold

30årsgave til "ny" kjæreste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare vært sammen i noen måneder, og datet i underkant av et år. Det er langdistanse, og jeg har ikke så god råd. Bruker en del penger bare på å treffe hverandre. 

Han har veldig høye forventninger til gaver, og legger mye press. Han har selv gitt meg gullsmykke til jul til kanskje 5000kr, og jeg ga han treningsutstyr til ca 2000kr. Jeg syntes egentlig dette var for mye, men forventningene hans er høye. 

Han har bursdag i juli, og har begynt å hinte til at han for eksempel ønsker seg en tur til Italia med spa og konsertopplevelse der nede, han har også nevnt om jeg kunne tenke meg en sydentur i gave til min egen bursdag. Jeg syntes det er hindsides å gi slike gaver når man ikke er samboere. Jeg skjønner han også, for vi er voksne og det er jo drømmegaver. Samtidig er det urealistisk for meg å bruke så mye penger på gave.

Ja jeg har forsøkt å forklare han min økonomiske situasjon, men jeg er ikke SÅ dårlig stilt, han mener derfor bare at jeg bør "prioritere". Jeg har en del "rikdom" i form av dyrt utstyr, dyre klær osv, men det er fra tidligere livssituasjon med samboer og lav rente hvor jeg hadde god råd. Nå har jeg solgt alt som er verdt noe brukt, og han har et skjevt bilde av min økonomi, selv om jeg har sagt rett ut at jeg bruker mastercard hver måned. 

Trenger derfor tips til "rå" gaver, som ikke er SÅ dyre. Jeg tenker maks 3000kr, men kom gjerne med forslag selv om de er over dette. 

Anonymkode: ff0ce...3ef

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at det er helt latterlig at en mann skal kreve dyre gaver av sin kjæreste, spesielt når forholdet ikke er så seriøst ennå. En mann som elsker kjæresten sin, gir gaver med glede uten å forvente noe tilbake, spesielt hvis han har så god råd!
Kanskje etter at du har spandert Italia turen på han, bestemmer han seg plutselig å ikke fortsette forholdet når det blir hans tur å kjøpe syden reisen til bursdagen din.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg solgt alt som er verdt noe brukt, og han har et skjevt bilde av min økonomi, selv om jeg har sagt rett ut at jeg bruker mastercard hver måned. 

Trenger derfor tips til "rå" gaver, som ikke er SÅ dyre. Jeg tenker maks 3000kr, men kom gjerne med forslag selv om de er over dette. 

Det her virker som rimelig fjernt. Du selger altså eiendeler du har av verdi, må bruke Mastercard hver måned og så tenker du fremdeles å blåse 3.000,- spenn på en gave til en kjæreste? 

Er du sikker på at dette er bra for deg (og dere)? Har han full kontroll på sin økonomi eller er dere et fremtidig par som skal få besøk av en høy og skalla fyr med en tavle full av tusenlapper?

Har han et snev av empati, så vil han garantert skjønne det dersom det du skriver er sant. At du har begrenset med penger til å bruke på gaver, men noen som må bruke Mastercard for å få månedøkonomien til å gå opp, bør nok definitivt gjøre noe med sine prioriteringer ja.

Beklager at jeg ikke kunne gi deg noe bedre svar på det du faktisk spurte om, jeg blir bare så indignert over folk som ikke tar ansvar for sin egen økonomi.

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde gitt han et kort med

Gratulerer! Du er singel og fri til å finne deg en rik dame som har samme verdier som deg mht å drite penger🥳

Gjest Gentleman59
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har bare vært sammen i noen måneder, og datet i underkant av et år. Det er langdistanse, og jeg har ikke så god råd. Bruker en del penger bare på å treffe hverandre. 

Han har veldig høye forventninger til gaver, og legger mye press. Han har selv gitt meg gullsmykke til jul til kanskje 5000kr, og jeg ga han treningsutstyr til ca 2000kr. Jeg syntes egentlig dette var for mye, men forventningene hans er høye. 

Han har bursdag i juli, og har begynt å hinte til at han for eksempel ønsker seg en tur til Italia med spa og konsertopplevelse der nede, han har også nevnt om jeg kunne tenke meg en sydentur i gave til min egen bursdag. Jeg syntes det er hindsides å gi slike gaver når man ikke er samboere. Jeg skjønner han også, for vi er voksne og det er jo drømmegaver. Samtidig er det urealistisk for meg å bruke så mye penger på gave.

Ja jeg har forsøkt å forklare han min økonomiske situasjon, men jeg er ikke SÅ dårlig stilt, han mener derfor bare at jeg bør "prioritere". Jeg har en del "rikdom" i form av dyrt utstyr, dyre klær osv, men det er fra tidligere livssituasjon med samboer og lav rente hvor jeg hadde god råd. Nå har jeg solgt alt som er verdt noe brukt, og han har et skjevt bilde av min økonomi, selv om jeg har sagt rett ut at jeg bruker mastercard hver måned. 

Han fyren der må da være en mannlig versjon  av "sugar"? 
Finn en annen. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså, han betaler generelt mest for oss, og har råd til den livsstilen - han har bedre lønn enn meg, og litt andre verdier når det gjelder å forbruke penger. Jeg kommer fra mer et "sparehjem". Vi hadde mer enn nok, men ble oppdratt til veldig fornuftig bruk - penger skal alltid spares til mulig ny bolig i fremtiden. 

Jeg bruker en del mastercard nå, men betaler ingen renter og har "god kontroll". Ingen luksusfellenfare, eier egen bolig, lever komfortabelt nok med mat og nødvendige utgifter, men har ikke lenger så mye til overs til "sløsing", å kjøpe nye klær og sko svir ganske mye nå, kjøper kun absolutt nødvendig, unngår mye aktiviteter osv. Prøver å spare litt hver måned i stedet, og har avdragsfrihet på huslånet frem til renten går ned.

Samlivsbruddet og renteoppgang har vært ganske tøft økonomisk, men jeg er på ingen måte fattig, og jeg forsørger ingen barn. Men jeg har ikke råd til den livsstilen, og det er tydeligvis vanskelig å kommunisere. Han forstår ikke helt hva ting koster. 

Forstår han også, som ikke er i min situasjon, at han ikke ønsker å leve i et forhold på sparebluss. Kommer det til det må jeg jo nesten bare avslutte, men samtidig ser jeg for meg potensialet for å gå hele veien. Han er også veldig tydelig på ønsker for fremtiden, barn, ekteskap osv, og det er en deilig avveksling fra hva jeg er vant med fra tidligere. Syntes det er synd å avslutte noe bra, pga noe så "smålig" som penger. 

Syntes det er leit og føler på at jeg ikke kan spandere like mye på han, og tror han opplever meg som litt gjerrig. Han tar med meg på diverse (som jeg aldri har bedt om) og hinter stadig om gjengjeld, at han kunne tenkt seg at jeg tok han med på noe gøy hver gang vi er sammen. Føler jeg "sitter i saksa" fordi det er forventet ekstravaganse til tusenvis av kroner som jeg ikke har råd til. Hver gang han er hos meg bruker jeg 2000-3000kr på en helg ekstra pga han, og det koster meg også å reise til han. 

Foreløpig går det greit, og jeg håper på rentenedgang som forhåpentligvis vil gjøre det litt romsligere med tiden. Men jeg trenger fremdeles gode gaveforslag. Han blir takknemlig for ikke-dyre ting også, hvis det er gjennomtenkt tror jeg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av økonomisk situasjon, syns jeg dette var voldsomme gaver når dere nettopp er blitt kjærester. Hva sier han når du snakker med han om økonomi og gaver? For det er litt vanskelig å komme med tips til rå gaver for 3000kr, om det skal matche en Italia-tur med konsert og spa, som han egentlig ønsker seg.

Anonymkode: 35fa5...760

AnonymBruker
Skrevet

Ut å spise. 

Anonymkode: e54bc...b13

AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å ha en ordentlig samtale med han. 

Anonymkode: 26c00...4cd

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, han betaler generelt mest for oss, og har råd til den livsstilen - han har bedre lønn enn meg, og litt andre verdier når det gjelder å forbruke penger. Jeg kommer fra mer et "sparehjem". Vi hadde mer enn nok, men ble oppdratt til veldig fornuftig bruk - penger skal alltid spares til mulig ny bolig i fremtiden. 

Jeg bruker en del mastercard nå, men betaler ingen renter og har "god kontroll". Ingen luksusfellenfare, eier egen bolig, lever komfortabelt nok med mat og nødvendige utgifter, men har ikke lenger så mye til overs til "sløsing", å kjøpe nye klær og sko svir ganske mye nå, kjøper kun absolutt nødvendig, unngår mye aktiviteter osv. Prøver å spare litt hver måned i stedet, og har avdragsfrihet på huslånet frem til renten går ned.

Samlivsbruddet og renteoppgang har vært ganske tøft økonomisk, men jeg er på ingen måte fattig, og jeg forsørger ingen barn. Men jeg har ikke råd til den livsstilen, og det er tydeligvis vanskelig å kommunisere. Han forstår ikke helt hva ting koster. 

Forstår han også, som ikke er i min situasjon, at han ikke ønsker å leve i et forhold på sparebluss. Kommer det til det må jeg jo nesten bare avslutte, men samtidig ser jeg for meg potensialet for å gå hele veien. Han er også veldig tydelig på ønsker for fremtiden, barn, ekteskap osv, og det er en deilig avveksling fra hva jeg er vant med fra tidligere. Syntes det er synd å avslutte noe bra, pga noe så "smålig" som penger. 

Syntes det er leit og føler på at jeg ikke kan spandere like mye på han, og tror han opplever meg som litt gjerrig. Han tar med meg på diverse (som jeg aldri har bedt om) og hinter stadig om gjengjeld, at han kunne tenkt seg at jeg tok han med på noe gøy hver gang vi er sammen. Føler jeg "sitter i saksa" fordi det er forventet ekstravaganse til tusenvis av kroner som jeg ikke har råd til. Hver gang han er hos meg bruker jeg 2000-3000kr på en helg ekstra pga han, og det koster meg også å reise til han. 

Foreløpig går det greit, og jeg håper på rentenedgang som forhåpentligvis vil gjøre det litt romsligere med tiden. Men jeg trenger fremdeles gode gaveforslag. Han blir takknemlig for ikke-dyre ting også, hvis det er gjennomtenkt tror jeg :) 

Hvilken alder snakker vi om? Det mest nærliggende gavetipset er jo elementer av det han ønsker seg. Altså spaopphold eller konsertopplevelse, men da et sted i nærheten, og ikke Italia, som gjør at du fint kan komme ned på 3.000,- og sikkert noe mindre.

Tipper en restaurantoppplevelse ikke er det helt store for ham, det er kanskje noe han uansett gjør jevnlig?

Du nevnte også treningsutstyr. Er det noen oppplevelser i den forbindelse som kanskje kunnne vært interessant? Altså noe dere gjør sammen som er i hans treningsinteressesfære?

Dersom du bruker Mastercard, men betaler tilbake det du skylder hver måned er det ikke noe stress, det er fornuftig økonomisk. Da får du både rentefordeler samt sikkert diverse bonuspoeng.

Jeg er forsåvidt i samme situasjon som deg etter at jeg foreløpig har valgt å sitte igjen med boligen etter bruddet. Den er strengt tatt for stor og dyr for en person, men har av nostalgiske grunner valgt å prøve å beholde den. Jeg betaler dog avdrag, har tatt på meg en ekstrajobb og kommer til å velge bort damer med høye forventninger til en ekstravagant livsstil i en datingperiode. For det har jeg ikke økonomi til før man evt. blir to som deler på boutgiftene.

Og strengt tatt vil det nok uansett kræsje med mine verdier med ei som er opptatt av materielle ting. 

AnonymBruker
Skrevet

For egen del ville jeg aldri hatt en gave fra partner som partneren ikke har råd til uten å måtte låne penger. Da er det mye bedre å få ett kort og en flaske vin eller en annen oppmerksomhet i samme sjanger. 

Gaver er uansett stort sett bortkastet om det ikke er noe direkte personen ønsker seg eller en opplevelse el.l. En ting som en egentlig ikke trenger er bare husfyll.

Anonymkode: 1028c...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at han forventer at vi gjør ting som jeg anser som gaver til vanlig når vi er sammen, for eksempel dyrere restauranter, konserter, billetter til "lokale" spa, massasje, leie hytter til skiferie hvor jeg betaler alt, osv. Han betaler for oss når vi er hos han, og jeg når vi er hos meg. Han vil også gjerne at vi bor mer på hotell når vi er hos hverandre for opplevelsen - det syntes jeg er utrolig unødvendig. 

Syntes klær er vanskelig - og litt kjedelig? Men han er utrolig sporty, så treningsutstyr er bra. Ellers blir han veldig glad for ting til leiligheten sin, men jeg er usikker på hva. Så tar gjerne imot tips der! 

Skrevet

Han er kjæresten din og bør være lydhør for dine meninger om egen økonomi. 

Hvis han har god økonomi så spanderer han på deg uten å forvente å få tilsvarende tilbake!

Det høres ikke ut som om han tar innover seg at du har dårligere økonomi enn han. Jeg synes det er meget spesielt å "hinte" om gaveønsker som åpenbart er utenfor dine økonomiske rammer.

Tror du må ta en alvorsprat med han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...