Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg er 45 år, begge har høyere utdanning. Vi har samlet årsinntekt på 1,7 mill. Vi har nå boliglån på 3,5 mill og om vi blir boende her og beholder helse og jobb så blir vi gjeldsfrie når vi fyller 60. 

Vi har dessverre ikke vært så veldig økonomisk smarte. Min mann var evig student som akkumulerte studiegjeld, og startet derfor ikke å jobbe før han var 29, da med studielån på 350 000 kr. Jeg gikk ut i jobb etter endt bachelor som 22-åring, med 130 000 i gjeld.

På boligmarkedet har vi dessverre også vært dumme, og har skiftet bolig hvert femte år de siste 20 årene (vi turte aldri å kjøpe oss veldig mye opp i boligmarkedet, bare litt om gangen)... Boligen vi har nå er verdt ca 7 mill, noe som betyr at vi hadde hatt egenkapital på ca 3,4 mill om vi solgte. Vi har i tillegg 2 elbiler uten gjeld.

Men jeg føler at vi henger etter så mange jevnaldrende økonomisk?? Vi har ikke råd til å dra til Syden hvert år, våre 3 barn har stort sett bare hatt klær fra loppis frem til de begynte på skolen, vi kjøper aldri takeaway, spiser aldri ute og huset har stort sett ikeamøbler. Mens mange venner f eks har hytter, og/eller de drar på storbyturer til andre land både en og to ganger i året, i tillegg til sydentur..

Er det hyppig boligskifte og mannens evige studentliv som ødelegger for oss, og som gjør at vi henger så etter andre "middelklassefolk"? 

Anonymkode: 3d7b4...f00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som ødelegger er 3 barn. 

Anonymkode: 5b981...e03

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mann og jeg er 45 år, begge har høyere utdanning. Vi har samlet årsinntekt på 1,7 mill. Vi har nå boliglån på 3,5 mill og om vi blir boende her og beholder helse og jobb så blir vi gjeldsfrie når vi fyller 60. 

Vi har dessverre ikke vært så veldig økonomisk smarte. Min mann var evig student som akkumulerte studiegjeld, og startet derfor ikke å jobbe før han var 29, da med studielån på 350 000 kr. Jeg gikk ut i jobb etter endt bachelor som 22-åring, med 130 000 i gjeld.

På boligmarkedet har vi dessverre også vært dumme, og har skiftet bolig hvert femte år de siste 20 årene (vi turte aldri å kjøpe oss veldig mye opp i boligmarkedet, bare litt om gangen)... Boligen vi har nå er verdt ca 7 mill, noe som betyr at vi hadde hatt egenkapital på ca 3,4 mill om vi solgte. Vi har i tillegg 2 elbiler uten gjeld.

Men jeg føler at vi henger etter så mange jevnaldrende økonomisk?? Vi har ikke råd til å dra til Syden hvert år, våre 3 barn har stort sett bare hatt klær fra loppis frem til de begynte på skolen, vi kjøper aldri takeaway, spiser aldri ute og huset har stort sett ikeamøbler. Mens mange venner f eks har hytter, og/eller de drar på storbyturer til andre land både en og to ganger i året, i tillegg til sydentur..

Er det hyppig boligskifte og mannens evige studentliv som ødelegger for oss, og som gjør at vi henger så etter andre "middelklassefolk"? 

Ja stakkars deg, av jordas 8 milliarder mennesker vil jeg tro dere ikke kommer høyere enn de 5% rikeste..

Anonymkode: 6cf0c...db5

• Liker 37
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager bruker dere pengene på da?

Anonymkode: cb217...464

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja stakkars deg, av jordas 8 milliarder mennesker vil jeg tro dere ikke kommer høyere enn de 5% rikeste..

Du tok virkelig ikke poenget. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sparer dere mer enn andre kanskje? Noe bruker vel dere penger på?

Anonymkode: 2d674...48e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som ødelegger er 3 barn. 

men det er bra for samfunnet 🙂 Så lenge de vokser opp til å bli gode skattebetalere 

Anonymkode: 3467e...f9c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, mere at dere er økonomisk forsiktige i tilknytning til risiko. 

Det er relativt dyrt å flytte ofte, så dere har nok tapt en god del 100 000 på det som kunne vært forbrukt eller sedimenter, men alt i alt er det ikke spesielt dårlige tall dere har kommet ut med.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper de andre du snakker om har mye mer gjeld sammenlignet med inntekt, og at de betaler mindre ned på gjeld og bruker mer på ferier og moro. Det er jo også en prioritering ☺️ Dere har i alle fall veldig god inntekt, så enten betaler dere mye på lån, eller så har dere andre vekdig store utgifter…

Anonymkode: fab68...50a

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres da helt normalt ut. Vi har 4 mill i lån og mye mindre inntekt enn dere. Jeg har 300 000 i studielån og vi har 250 000 i billån. Ett barn, men ønsker fler. Trodde vi var helt normale. Kjenner flere som drar på sydenferie med lånte penger, eller de prioriterer det fremfor sparing og buffer.

Anonymkode: 3d64a...c32

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må da være tull? Dere sitter MYE bedre i det enn hva andre gjør. 

Anonymkode: 6edce...e59

• Liker 19
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva i alle dager bruker dere pengene på da?

Lønningene våre har steget drastisk da; for 10 år siden så tjente vi 1 mill samlet. 

De siste 6 årene har vi bodd i stor enebolig med stor hage og bare årlige kommunale avgifter til det er på 30 000 kroner. Bilforsikringer og helseforsikringer koster også sitt. Boligrenten og strømprisen bandt vi for et par år siden. Men ja, hvor blir pengene av? De tre barna koster selvfølgelig skjorta, nå er eldste 12 år, og vi har i tillegg 2 rasekatter.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var ikke meningen å skryte eller være hovmodig. Denne posten startet jeg først og fremst da jeg ble lei meg etter å ha sett massevis av påskesnapper fra vennefamilier som er på Trysil, Hafjell, i New York og i Syden.

TS

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det som gjør at dere "henger etter" må i så fall være en eller annen tankefelle. Fortiden får dere uansett ikke gjort noe med. 1,7 mill i samlet inntekt, og ikke mer enn 3 barn, da burde dere overhodet ikke slite med noe, selv med lån på 3,5 millioner. 

Vend fokus mot budsjett, lær deg å være økonomisk bevisst, og livet vil gå som det suser fremover. Og vend fokuset mot hva som faktisk gir glede, ikke sammenligninger med naboen. Det er tåpelig og idiotisk, hvis du leter etter egen dumskap så er det det å tro at konkurranser om velstand med naboen er viktig. 

Anonymkode: 914b0...fed

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Men hva bruker dere 100 000 netto kroner på pr måned? 

Dere bruker kanskje 35 000,- på gjeld. Og da har dere 65 000,- til overs. 

Selv om dere skulle bruke 50 000,- på gjeld så sitter dere uansett igjen med MYE.

Det er jo her skoen deres trykker. Hvor blir 50 000 - 65 000,- av hver måned?

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi er i omtrent eksakt samme situasjon med lån, inntekt, gjeldfrie biler, egenkapital osv, men er 31 og 34 år og har to små barn (barnehage)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lønningene våre har steget drastisk da; for 10 år siden så tjente vi 1 mill samlet. 

De siste 6 årene har vi bodd i stor enebolig med stor hage og bare årlige kommunale avgifter til det er på 30 000 kroner. Bilforsikringer og helseforsikringer koster også sitt. Boligrenten og strømprisen bandt vi for et par år siden. Men ja, hvor blir pengene av? De tre barna koster selvfølgelig skjorta, nå er eldste 12 år, og vi har i tillegg 2 rasekatter.

TS

Da har dere jo ikke spesielt høye boutgifter i hvert fall. Vi har over 40 000 i årlige kommunale avgifter. Vi har 5,3 mill i boliglån og vi bandt ikke rente eller strøm. Vi har omtrent samme samlede inntekt som dere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I ettertid så er det  selvsagt lett å se tilbake og se at dere kunne gjort enkelte  bedre valg. Men dere har jo fortsatt gjort langt bedre valg enn gjennomsnittet. Så synes ikke dere skal føle dere dumme eller at dere ligger bak alle andre på deres alder. 

Det er dessverre slik at man typisk sammenligner seg med de som har bedre økonomi enn seg selv.

Anonymkode: 3f2eb...b2a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var ikke meningen å skryte eller være hovmodig. Denne posten startet jeg først og fremst da jeg ble lei meg etter å ha sett massevis av påskesnapper fra vennefamilier som er på Trysil, Hafjell, i New York og i Syden.

TS

Det er ikke meg du siterer, men jeg må bare skyte inn at dyre ferier ikke nødvendigvis er et tegn på verken god og sunn økonomi, eller gode valg. Mange drar på ferier de egentlig ikke har råd til.

Jeg jobbet med økonomisk veiledning en periode, og ble helt sjokkert over hvor mange familier som på overflaten ser ut til å ha god økonomi, tar opp dyre lån for å kjøpe det jeg vil kalle luksusartikler, eller dra på ferier. Men nedbetalingsplanen til Santander ligger ikke ved på Instagram, for å si det litt flåsete. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (3 minutter siden):

Men hva bruker dere 100 000 netto kroner på pr måned? 

Dere bruker kanskje 35 000,- på gjeld. Og da har dere 65 000,- til overs. 

Selv om dere skulle bruke 50 000,- på gjeld så sitter dere uansett igjen med MYE.

Det er jo her skoen deres trykker. Hvor blir 50 000 - 65 000,- av hver måned?

Vi betaler ikke mer enn 27 000 kr i gjeld per måned (i bolig/studielån).. Men kommunale avgifter og alt av forsikringer kommer jo i tillegg, det er nok ytterligere 6000 kr per måned. Vi klarer å spare 10 000 kroner per måned, det er det hele 😕 Må be om et lite økonomimøte med mannen merker jeg. For jeg føler IKKE at vi holder på med luksus på noen som helst måte. Men klart at de 3 barna våre er naturlige utgiftssluk, det er alltid noe de mangler av klær, sko eller utstyr. Og mat bruker vi sikkert 15-20 000 kr på hver måned til 5 personer og 2 katter, selv om jeg alltid velger rimelige merker 😕

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...